Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Nu har självaste president Trump blivit exponerad av coronaviruset:

Trump met with Brazilian official who tested positive for coronavirus
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/12/trump-coronavir...

Photo shows president standing next to communications secretary to Jair Bolsonaro who tested positive

https://i.guim.co.uk/img/media/e4e0631d8f9aa82957494e880b25963da4b665a0/0_80_1189_713/master/1189.jpg?width=620&quality=85&auto=format&fit=max&s=c0281a75a097db7841feb7223fce6cab

Jair Bolsonaro (Brasiliens president) har nu också fått viruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knubbis:

Fast det är ju det vackra med matematik. Är det tillräckligt många människor som ligger som underlag för uträkning av belastning/tid så blir det väldigt träffsäkert. Ungefär som alla marknadsundersökningar med tillräckligt många svar ger en felmarginal med ett par procent.... de är också baserade på att människor inte är maskiner. Förstår du poängen?

Jo. Samtidigt är det liv det handlar om i detta fall. Jag bor själv i Tjeckien där man nu nästan helt stängt gränserna, och tagit till andra åtgärder på samma nivå som Italien, för att hålla landet virusfritt. Det är en helt annan attityd jämfört med den som råder hos FHM och i Storbritannien.

Jag har väldigt svårt att se hur man i t.ex. Storbritannien ska lyckas styra epidemin så att den inte går i överstyr. Det är ju verkligen inga precisionsvapen man har att ta till, och fienden är i hög grad osynlig.

Permalänk
Lego Master

Vi har nu också passerat totalt 5000 dödsfall.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

President Trump kritiserar USA:s smittskyddsinstitut för att vara dåligt förberedda.
Och han hävdar att allt är president Barack Obamas fel.

Samtidigt som hans administration står fast vid den sedan länge föreslagna nedskärningen av CDCs budget med 15% ($1.2 miljarder)

Ja, med den ledningen kommer det gå riktigt illa i USA. Brasiliens president som också tidigare hånat vad han kallat den överdrivna uppståndelsen kring covid-19 har nu testats positiv för viruset.

Jag hoppas att corona-krisen får dessa "alternativ verklighet"-herrar och deras följeslagare att inse att man inte kan lura naturen. En lektion Sovjetunionen fick redan 1986. Det finns en objektiv sanning som är oberoende av hur mycket man höjer rösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Ursäkta men de här får mig att undra om grejerna är så viktiga varför har man inte ett eller två extra uppsättningar så man slipper sånt här. Oavsett om viruset inte skulle komma till Sverige och stanna i Kina så skulle många hyllor gapa tomma oavsett p.g.a karantän-zonern.

Jag själv har alltid extra uppsättningar av läkemedel p.g.a om ett paket tar slut men man behöver ha mera p.g.a omständigheten så klarar man det.

Jag själv hade tur att jag märkte att reservlagret behövdes fylla på 2 veckor innan denna hysteri så man kunna fylla upp bufferten.

Är inne på buffertlagret nu. Skulle fyllt på "normallagret" för några veckor sen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jair Bolsonaro (Brasiliens president) har nu också fått viruset.

googlade och fick fram: "Brazilian president Jair Bolsonaro denies testing positive for deadly bug"
https://www.mirror.co.uk/news/world-news/breaking-coronavirus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Tror min frustration nog beror på bristen på innovation, något Sverige alltid vart bra på.

Varför måste valen vara binära just nu?

Vi vill ju minska spridningen, så varför inte stänga det mesta, men, ge support till kritisk personal genom att ge dem platser de behöver?

Som sagt, ekonomin är redan krashad, titta på börsen. Vi kommer att hamna i en djup svacka, oavsett vad som görs, så varför inte följa WHO's rekommendationer? Varför har det valts att TRO att detta är vägen?

Vi får väl se om några veckor, men om man tittar på hur det har utvecklats, så gör nog Sverige inte tillräckligt, tillräckligt fort. Hoppas det blåser över utan för stora dåliga siffror, men, våran kurva och statistik talar inte för detta.

Även där är det svårt att veta, eftersom vi slutat testa i princip. Vi hade 2 månader på oss att förbereda, men ingen tänkte på att beställa fler prover samt de kemikalier vi behöver till dessa? Ingen tänkte på att beställa skyddsutrustning?

WHO har iofs ganska nyanserade rekommendationer. Läser man lite mer i dokumentet du hänvisar till så står exempelvis detta:

Citat:

All countries must strike a fine balance between protecting health, preventing economic and social disruption, and respecting human rights.

Och det är väl precis det man försöker göra. Olika länder har olika tillvägagångssätt och tar till mer eller mindre aggressiva metoder, men det är ju precis det WHO rekommenderar.

Angående tester, du tror inte att någon tänkt på detta alls? Tycker man lite då och då läst om att man jobbar för att öka testkapaciteten. Samma sak med skyddsutrustning, ALLA länder lär ha varit på jakt efter samma saker ungefär samtidigt. Tror inte Sverige var sämre än de flesta andra länder på den punkten. Sedan kan man ju fråga sig om det är något land som lyckats göra tillräckligt, tillräckligt fort? Problemet är att för att klara detta hade man behövt ha planerat för detta under lång tid, men även om de som är insatta har skrikit om detta under lång tid är det ingen som lyssnat. I något land. Det finns alltid saker som är mer akuta som behövs hanteras just nu och får denna typ av krisberedskap stryka på foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Jag står bakom FHMs rekommendationer, Dels för att svensk sjukvård inte har råd att förlora hälften av sin personal samt att skolor inte i nuläget är den primära grunden för smittspridning.

Skrivet av MinscS2:

Tycker inte heller att vanliga skolor bör stängas ner;
Dels verkar barn resistenta mot smittan, och dels skulle vi tappa väldigt mycket personal inom viktiga samhällsfunktioner (som t.ex. sjukvård och polisväsende) när dessa måste vara hemma och passa sina barn, de flesta antagligen i onödan.

Gymnasieskolor, högskolor och universitet borde man däremot överväga att stänga ner, men det har jag inte hört ett förbannat pip om ifrån FHM...
Dels är personerna som går här vuxna nog att sköta sig själv, så inga barnpassande föräldrar behövs på samma sätt, och studierna kan till stort del fortgå digitalt via distans.

..fast vad gör Sverige unikt? I Norge och andra länder har man enkelt löst det genom att föräldrar som har samhällskritiska roller kan fortfarande lämna barnen till dagis etc. Man får bort otroligt mycket folk från rörelse och minskar därmed smittospridningen utan att det påverkar viktiga samhällsfunktioner. Saknar den flexibiliten i Sverige, det är antingen eller på något sätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tror inte Sverige var sämre än de flesta andra länder på den punkten. Sedan kan man ju fråga sig om det är något land som lyckats göra tillräckligt, tillräckligt fort? Problemet är att för att klara detta hade man behövt ha planerat för detta under lång tid, men även om de som är insatta har skrikit om detta under lång tid är det ingen som lyssnat. I något land. Det finns alltid saker som är mer akuta som behövs hanteras just nu och får denna typ av krisberedskap stryka på foten.

I Sydkorea så tog regeringen tidigt ett beslut för tillverkning av testkit för att slippa blir beroende av global brist, nu har man en produktion på 140000 kit i veckan och testar 20000 personer om dagen. Så nog går det om man vågar ta snabba beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Inga som helst problem! Min fortsatta upplevelse är att detta är mest likt en förkylning. Ingen feber, ingen hosta, den vanliga "influensavärken" är också borta. Mild huvudvärk, lite ont i halsen och lite snuva är mina symptom just nu.

Tack för omtanken

Skönt att höra! Låter som ditt immunsystem levererar fullt ut
Kämpa på i karantänen!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd

Det förefaller som många inte nyttjar sin rätt till Public-service?

https://www.svtplay.se/video/25997208/nyheter-direkt/coronavi...

Man ser allvaret när man tar bort kravet på läkarintyg för 14 dagar.

Jag hoppas att en massa "jo jag känner mig lte förkyld" fattar alllvaret!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

WHO har iofs ganska nyanserade rekommendationer. Läser man lite mer i dokumentet du hänvisar till så står exempelvis detta:

Och det är väl precis det man försöker göra. Olika länder har olika tillvägagångssätt och tar till mer eller mindre aggressiva metoder, men det är ju precis det WHO rekommenderar.

Angående tester, du tror inte att någon tänkt på detta alls? Tycker man lite då och då läst om att man jobbar för att öka testkapaciteten. Samma sak med skyddsutrustning, ALLA länder lär ha varit på jakt efter samma saker ungefär samtidigt. Tror inte Sverige var sämre än de flesta andra länder på den punkten. Sedan kan man ju fråga sig om det är något land som lyckats göra tillräckligt, tillräckligt fort? Problemet är att för att klara detta hade man behövt ha planerat för detta under lång tid, men även om de som är insatta har skrikit om detta under lång tid är det ingen som lyssnat. I något land. Det finns alltid saker som är mer akuta som behövs hanteras just nu och får denna typ av krisberedskap stryka på foten.

Ja, vi har tillåtit genom våran politik att våran sjukvård har monterats ned, och besparats på, sedan 2003, vi har nu näst lägst antal vårdplatser inom OECD. Sedan 2015 har läkare skrikit att vi inte klarar normala dagar. Så, nej, jag tror inte någon gjorde några inköp, har i alla fall inte kommit något direktiv att göra detta. Har inte sett/hört/läst något sådant.

Men, sedan väljer vi, med redan överbelastad sjukvård, att gå rakt emot WHO's primära direktiv.

?? Hoppas någon smart jäkel kläcker någon bra ide över helgen, för det ses ut som det behövs nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

I Sydkorea så tog regeringen tidigt ett beslut för tillverkning av testkit för att slippa blir beroende av global brist, nu har man en produktion på 140000 kit i veckan och testar 20000 personer om dagen. Så nog går det om man vågar ta snabba beslut.

Samtidigt så har man en befolkning på ca 50 miljoner, dvs 5 ggr mer än Sverige. Så tar du dessa 20000 och delar du på fem så får du fram vad det motsvarar i svenska siffror

Men det är säkert betydligt mer än vad Sverige klarar av. Men har något av länderna i vårt närområde den kapaciteten? Eller är Sverige bara ett i mängden länder som inte lyckats matcha testkapaciteten mot behovet? Är det något annat land som vågat ta den typen av beslut? Om det nu är modet som brister alltså

Permalänk
Medlem

Här kommer några funderingar jag har efter jag har följt debatten. Dessa är inte riktade till någon specifik person.

Om vi nu säger att man stänger ner alla skolor och även många arbetsplatser (där de anställda jobbar hemifrån), tror ni att folk bara kommer hålla sig hemma under x antal dagar utan att röra sig i samhället?

Gällande resultatet av att gemene man har hamstrat handsprit. Om man inte får tag i handsprit går det bra att tvätta händerna med tvål och vatten, vilket t o m är mer effektivt mot Covid-19 då man även mekaniskt sköljer bort och inte enbart neutraliserar viruset.

Vissa riktar "Covid-ilska" mot regeringen och FHM, även tro sig veta bättre än experterna inom området.

Så länge alla håller sig uppdaterade och följer riktlinjerna från regeringen och FHM tror jag att det i slutändan ändå kommer gå relativt bra sett till situationen.

Jag tror att en stor anledning till att viruset sprider sig fort är att folk inte lyssnar på rekommendationer från experterna och fortfarande rör sig runt i samhället som vanligt även när man har symptom. Detta kan inte regeringen hindra utan det är upp till var och en att ta ansvar. Dessutom lever vi inte i en diktatur där en regering kan dra till vilka åtgärder som helst och trolla bort viruset.

Jag förstår inte heller hur det kan finnas personer som tror att man på något sätt kunnat stoppat smittspridningen i Sverige. Det är mer eller mindre oundvikligt att det sprider sig.

Varför tror så många att alla åtgärder som görs i t ex Danmark och Norge är rätt? Det finns väl inget som tyder på att de gör rätt och vi gör fel i Sverige?

Min syn på det hela är att jag upplever att regeringen och FHM agerar ansvarsfullt och systematiskt där man utvärderar olika aspekter och konsekvenser innan man tar drastiska beslut. Hellre det än att skjuta från höften för att visa sig handlingskraftig.

stavning
Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Ja, vi har tillåtit genom våran politik att våran sjukvård har monterats ned, och besparats på, sedan 2003, vi har nu näst lägst antal vårdplatser inom OECD. Sedan 2015 har läkare skrikit att vi inte klarar normala dagar. Så, nej, jag tror inte någon gjorde några inköp, har i alla fall inte kommit något direktiv att göra detta. Har inte sett/hört/läst något sådant.

Men, sedan väljer vi, med redan överbelastad sjukvård, att gå rakt emot WHO's primära direktiv.

?? Hoppas någon smart jäkel kläcker någon bra ide över helgen, för det ses ut som det behövs nu.

Hmm, WHO kommer med fyra rekommendationer i det dokumentet:

Citat:

First, prepare and be ready.

There are still 77 countries and territories with no reported cases, and 55 countries and territories that have reported 10 cases or less.

And all countries with cases have unaffected areas. You have an opportunity to keep it that way. Prepare your people and your health facilities.

Second, detect, prevent and treat.

You can’t fight a virus if you don’t know where it is. That means robust surveillance to find, isolate, test and treat every case, to break the chains of transmission.

Third, reduce and suppress.

To save lives we must reduce transmission. That means finding and isolating as many cases as possible, and quarantining their closest contacts. Even if you cannot stop transmission, you can slow it down and protect health facilities, old age homes and other vital areas – but only if you test all suspected cases.

And fourth, innovate and improve.

This is a new virus and a new situation. We’re all learning and we must all find new ways to prevent infections, save lives, and minimize impact. All countries have lessons to share.

Jag är övertygad om man försöker följa dessa rekommendationer så gott det går. Visst kan man stänga ner samhället helt, men det har ju en himla massa andra negativa effekter. Och ja, ekonomin är en viktigt del av det. Någonstans blir det mänskliga lidandet av en kraschad ekonomi större än lidandet av en totalt frisläppt epidemi med covid-19. Man blir tvungen att försöka balansera så liten påverkan som möjligt mot så stor bromsande effekt på spridningstakten som möjligt. Jag är himla glad att jag själv slipper göra det. Oavsett vad man gör så kommer man i efterhand få rejäla lass med skit för att man inte lyckats prick exakt rätt medelväg.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av e-mad:

Jag förstår inte heller hur det kan finnas personer som tror att man på något sätt kunnat stoppat smittspridningen i Sverige. Det är mer eller mindre oundvikligt att det sprider sig.

Varför tror så många att alla åtgärder som görs i t ex Danmark och Norge är rätt? Det finns väl inget som tyder på att de gör rätt och vi gör fel i Sverige?

För att vara helt ärlig så tror jag är det många som inte baserar de åsikter de basunerar ut på någonting som de egentligen har tänkt igenom och analyserat. Det handlar mer om att förmedla ett specifikt politiskt narrativ, och därefter anpassa eller ignorera verkligheten efter detta narrativ.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av e-mad:

Jag tror att en stor anledning till att viruset sprider sig fort är att folk inte lyssnar på rekommendationer från experterna och fortfarande rör sig runt i samhället som vanligt även när man har symptom. Detta kan inte regeringen hindra utan det är upp till var och en att ta ansvar. Dessutom lever vi inte i en diktatur där en regering kan dra till vilka åtgärder som helst och trolla bort viruset.

Jag förstår inte heller hur det kan finnas personer som tror att man på något sätt kunnat stoppat smittspridningen i Sverige. Det är mer eller mindre oundvikligt att det sprider sig.

"Bulls-eye"! Lysande inlägg!

Hur många ska på fest i kväll eller ska göra något med någon/några men känner sig "lite förkyld" ?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

..fast vad gör Sverige unikt? I Norge och andra länder har man enkelt löst det genom att föräldrar som har samhällskritiska roller kan fortfarande lämna barnen till dagis etc. Man får bort otroligt mycket folk från rörelse och minskar därmed smittospridningen utan att det påverkar viktiga samhällsfunktioner. Saknar den flexibiliten i Sverige, det är antingen eller på något sätt..

Sverige är inte unikt, Det finns andra länder som t.ex Finland och UK.

Jag har överlag inte mycket för denna regering i andra frågor men när det kommit till kriser så har de faktiskt hanterat det bra. Jag hoppas verkligen att våra politiker oavsett partifärg väljer att lyssna på de som sysslar med detta dagligen istället för att basera sina beslut vad folk skriver på internet eller vad som sägs i olika nyhetskanaler.

Att stänga skolor nu kan ha en temporär lugnande effekt, men det kommer inte lösa något då det är rätt många inom vården som har barn som isåfall måste stanna hemma istället för att hjälpa till.

Det finns bra proaktiva metoder man kan ha inom sin egna familj och det är just dessa som experterna och regeringen trycker på, men som vanligt så verkar inte svensken fatta något.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

@plunn: Eller hur många som känner sig lite förkylda utan att våga säga något då de är rädda för att bli "Corona-märkta" och därför ändå går på festen..

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

Jag hör mycket snack om att man kan inte stänga skolor för att då skulle vården förlora alla sin personal typ som måste ta hand om sina barn.

Var är källkritiken till detta?

Jag har svårt att se att varenda sjuksköterska och läkare i landet är ensamstående, och dessutom har barn som inte klarar sig själva under normala arbetstimmar om man fixat mat hemma som de kan värma på själva.
Alternativt att de har syskon som är äldre som kan ta hand om barnen.

Från SCB:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/levna...

"I Sverige finns drygt 1,1 miljoner familjer med barn under 18 år
Sju av tio är kärnfamiljer, två av tio familjer med en ensamstående förälder och en av tio är en ombildad familj. Mer än åtta av tio familjer har ett eller två barn."

Så lite över 200000 ensamstående föräldrar.
Men utav dessa 200000 jobbar inte alla inom vårdyrket.
Och utav dessa 200000 så har inte alla föräldrar barn som är under 10år (då de borde kunna klara sig lite själva), eller har äldre syskon som kan ta hand om dessa yngre barn.
Några kanske redan är hemma som arbetslösa / studerande på högskola

De få fall som blir klar, får man helt enkelt fixa en speciell dagisplats till.
Dessa personer är ju ändå testade för corona-virus i sitt jobb, och chansen att deras barn smittar är ju då lite mindre än när det handlar om att blanda barn från alla olika sorters familjer där corona inte testas ofta.

Och de som inte har jobb inom vården, vad sägs om företagen flyttar sin semesterperiod till nu?
Så får vi bort "Alla har inte råd att vara hemma"-argumentet.
Låt alla som inte har vitala jobb för överlevnad stanna hemma på semester nu, visst det blir jättetråkigt att inte kunna sola på semestern, men är det inte bättre att få slut på detta virus?

Lär ju inte bli någon resa till Italien ändå i Sommar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

För att vara helt ärlig så tror jag är det många som inte baserar de åsikter de basunerar ut på någonting som de egentligen har tänkt igenom och analyserat. Det handlar mer om att förmedla ett specifikt politiskt narrativ, och därefter anpassa eller ignorera verkligheten efter detta narrativ.

Ska man vara lite kinkig så gäller det nog båda sidor. Man fastnar lätt i en bild av verkligheten som man sedan har svårt att släppa, även om det finns vettiga argument och vettig information som tyder på att ens världsbild kanske inte är helt korrekt. Fast jag kan inte garantera att det jag just skrev stämmer utan att själv måla in mig i ett hörn...så ta det med en nypa salt

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man ska stirra sig blind på att stänga skolorna som att den åtgärden skulle vara någon mirakelkur. För vad händer om man tillslut stänger skolorna och det inte ger den effekten man har trott?

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e-mad:

@plunn: Eller hur många som känner sig lite förkylda utan att våga säga något då de är rädda för att bli "Corona-märkta" och därför ändå går på festen..

Man märker enkelt när någon inte är på topp, blanka ögon, hes röst, lite hosta etc.....

Sen efter att ha funderat på saken så är nog Stockholm den stora utmaningen! Eventuellt så borde man isolera staden ett tag så de inser allvaret?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Jag tror inte man ska stirra sig blind på att stänga skolorna som att den åtgärden skulle vara någon mirakelkur. För vad händer om man tillslut stänger skolorna och det inte ger den effekten man har trott?

Som lärare kan jag säga att stängd skola vore en mardröm. Nationella prov, hemuppgifter, betygsättning, förlängd termin och arbete på lov. Nej, det blir inte bra!

Jag lovar att samma föräldrar som skriker om att stänga alla skolor i Sverige är samma föräldrar som kommer att klaga på de konsekvenser som sen blir.

Regeringens förslag är bra, att det blir enklare att stänga en skola vid behov, och kunna hantera konsekvenserna av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Inga som helst problem! Min fortsatta upplevelse är att detta är mest likt en förkylning. Ingen feber, ingen hosta, den vanliga "influensavärken" är också borta. Mild huvudvärk, lite ont i halsen och lite snuva är mina symptom just nu.

Tack för omtanken

undra hur många det är som går runt på stan med lite snuva och tror att de bara är förkylda pga att de inte träffat någon som varit i riskzon eller injuknat.

kan såklart vara en vanlig förkylning men omöjligt att veta utan test om symptomen är i princip samma

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Skulle in och göra en normal fredags handling. Det var en väldigt märklig känsla.
De flesta gjorde det samma men ändå fanns där några som ska hamstra. Såg en som fyllde en kundvagn med knäckebröd och pasta.

Det som var helt slut:
Mjölk
Några sorters flingor

Det som var nästan slut
Mjöl
Pasta
Ris
Toapapper
Bröd
Havregryn
Fryst kyckling

Sen var där flera hyllor det såg ut att vara ganska lite av en del varor.

Jag förstår inte denna hysteri. Handla som vanligt så att det kan fördelas mer jämnt om det skulle bli nödläge.
Eller är ryssen på väg också?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Men, återigen, man behöver väl inte stänga alla skolor? Varför behöver de vara så svart/vitt?

Be de flesta stanna hemma, ha skolor öppna för de som ej kan. På ett par dagar vet man vilken volym det är, planera därefter. Ekonomin är redan körd.

Mindre folk i rörelse, mindre spridning, tillåt sjukhusen att hinna med, för de behöver all hjälp i världen, särskilt i Sverige.

En sak jag hoppas på, att tjänstemannaansvaret får ett snabbspår efter detta.

Hoppas alla håller sig friska nu, själv har jag tur och kan vara hemma. Känns bra att kunna hjälpa päronen om det behövs, och alla äldre i huset där vi bor. Tvätta händerna, vad jag har sett finns det tvål kvar i alla butiker jag vart i under veckan.

Lycka till till oss alla!

PS. Schweiz som gått på samma linje som Sverige beslutar att stänga skolor till slut:
https://www.thelocal.ch/20200313/switzerland-closes-schools-a...
https://twitter.com/latimes/status/1238497276923768832

Permalänk
Medlem

Ganska svårt att följa statistiken då alla fall inte rapporteras längre men av det som finns med i statistiken vet vi
- Sverige ligger på 10:e plats på listan över smittade per miljon invånare
- För bara nån dag sen (när man slutade med smittspårning) var 500 smittade och troligen har vi 1000 imorgon, dvs dom som uppsöker sjukhus. Mörkertalet är enormt som vi redan vetat innan. När statistiken visade på några tusen italienare var smittade och svenskar kom hem med smittan. Sannolikheten att några tusen italienare skulle smitta en drös med svenskar är väldigt liten, man borde nog prata om hundratusentals smittade i Italien (såklart dom flesta med milda symptom).

Sveriges plan då är att lösa det här på sitt eget sätt. Visa hänsyn för dom svagare i samhället och tvätta händerna.

Statsministern tycker att man inte ska inskränka för mycket i människors rättigheter.
Statsepidemiologen verkar vara en reko snubbe men han tycker att arbete hemifrån är en jämställdhetsfråga och något man ska passa sig för i ett sånt här skede.

Det finns sätt att minska på smittspridningen. Gör som Italien redan nu så att vi får en ordentlig minskning.
Uppmuntra människor att jobba hemifrån om dom kan (färre ute i samhället = BÄTTRE) och gör allt för hjälpa så många barn som möjligt att få hemundervisning.

Det räcker ju inte liksom att vi inte ska inskränka i rättigheterna men att alla andra länder tar det på allvar och gör det. Då är det vi som är Svarte-Petter. Dom som trodde att dom kan vinna över ett virus men blev tagna med byxorna nere.

Jag är uppriktigt rädd att vi kommer få en värre situation i Sverige än i Italien. Vad väntar man på egentligen?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MrMadMax:

Skulle in och göra en normal fredags handling. Det var en väldigt märklig känsla.
De flesta gjorde det samma men ändå fanns där några som ska hamstra. Såg en som fyllde en kundvagn med knäckebröd och pasta.

Det som var helt slut:
Mjölk
Några sorters flingor

Det som var nästan slut
Mjöl
Pasta
Ris
Toapapper
Bröd
Havregryn
Fryst kyckling

Sen var där flera hyllor det såg ut att vara ganska lite av en del varor.

Jag förstår inte denna hysteri. Handla som vanligt så att det kan fördelas mer jämnt om det skulle bli nödläge.
Eller är ryssen på väg också?

Det är fel att hamstra nu, man skulle ha varit förberedd redan innan

#preppingLife

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Sverige är inte unikt, Det finns andra länder som t.ex Finland och UK.

Jag har överlag inte mycket för denna regering i andra frågor men när det kommit till kriser så har de faktiskt hanterat det bra. Jag hoppas verkligen att våra politiker oavsett partifärg väljer att lyssna på de som sysslar med detta dagligen istället för att basera sina beslut vad folk skriver på internet eller vad som sägs i olika nyhetskanaler.

Att stänga skolor nu kan ha en temporär lugnande effekt, men det kommer inte lösa något då det är rätt många inom vården som har barn som isåfall måste stanna hemma istället för att hjälpa till.

Det finns bra proaktiva metoder man kan ha inom sin egna familj och det är just dessa som experterna och regeringen trycker på, men som vanligt så verkar inte svensken fatta något.

Fast nu är det ju inte så att alla experter säger att det bästa är att fortsätta ha skolorna öppna. Tvärtom så menar många experter både i Sverige och utomlands är det är ett viktigt steg att ta, exempelvis:

Citat:

Jag skulle vilja se mer drastiska åtgärder, säger Fredrik Elgh professor i virologi och överläkare i klinisk virologi vid Umeå universitet. Det finns ändå tydlig kunskap om att skolstängning har en stark effekt på antalet smittade. Vi måste få ner smittkurvan så att inte sjukvården kollapsar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvX6j/virus-professorer...

Folkhälsomyndigheten är ganska ensamma om den här åsikten..nu får vi se i efterhand om det var rätt eller fel. Risken är att situationen eskalerar och att man behöver ändå stänga skolorna under säg nästa vecka, då kan man ha orsakat stor skada genom att inte ta beslutet tidigare.