Hjälp att bygga ett "smart" tidsrelä ?

Permalänk
Medlem

Hjälp att bygga ett "smart" tidsrelä ?

Moderator får flytta om denna borde ligga i annan kategori, hade svårt att välja...

Jag är i behov av nån form av makapär som automatiserar en tämligen enkel sak, jag har dock inga konkreta idéer om vad jag ska basera det hela på i praktiken..

Jag är operatör av en maskin som ibland utsätts för yttre påverkan, när så sker så varnas man av ett varningssystem.
När maximalt värde överskrids så tänds i en röd lampa och en summer tjuter. (vanlig glödlampa, 12v).
Denna yttre påverkan är dock aldrig konstant, därför formulerades en säkerhetsrutin.

Säkerhetsrutinen jag som operatör har att rätta mig efter är att om denna lampa tänts 3 gånger inom 30min så ska arbetet avbrytas och jag ska ta mig i säkerhet.
Jag ska sen övervaka situationen från distans genom att titta på en likadan lampa som tänds varje gång detta värde överskrids, arbetet ska återupptas när jag inte sett nån varning på 30min, detta hela tiden räknat från sista larmet man fick.

För att göra detta så enkelt som möjligt så vill jag ta signalen ifrån den lampan jag tittar på när jag övervakar från distans (12v).
Min vision är en låda med 1 grön lampa som normalt lyser o betyder "Ok att köra", samt 1 röd lampa som betyder att det enligt säkerhetsrutinen INTE är ok att köra.
Det ska alltså krävas 3 st larm inom 30min för att tända den röda lampan, sen ska den hållas tänd i 30min. Men även börja om att räkna ner från 30min varje gång det larmar när röda lampan redan är tänd.
Den röda lampan ska således hållas tänd tills det passerat 30min utan larm, då ska den röda slockna och den gröna tändas igen.

Detta kan väl knappast vara nån omöjlighet att lösa?

Tack på förhand till de som orkar klura ut nån smart (o gärna billig) lösning på detta.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Vila i frid

Om mitt liv skulle avgöras av en automagisk mackapär - skulle jag säga upp mig direkt. Att förlita sig på en grön lampa som tänds per automatik av något, ex. mjukvara eller hårdvara och plikta med sitt liv om något felar/buggar, mjä. Det finns en anledning till att nukes avfyras manuellt. Jag är rätt skeptisk nästintill septisk till automatisering av "allt är okej", däremot absolut för redundans av "danger danger" funktionalitet. Ungefär som ett övergångsställe, typ det Aschberg gjorde, att knata över utan att se sig för är bara dumt.

Permalänk
Medlem

Så hur vet du när det röda lampan går sönder, skönt att inget larmar?

Man kan ju tejpa en fotosensor nära den och läsa av med arduino/esp32
Men jag hade valt en lösning där man kan gå in och se status åtminstone ett dygn tillbaka på en webbsida.
Det går i en esp32, men man kan ju köra homeassistant i en raspberry och få en naturlig webbsida,
du får redan från början en del binära status, typ om solen skiner, koppla bara inen sensor
https://www.home-assistant.io/integrations/rpi_gpio/ och se historik på den.

Sedan kan man ju göra din räknare, men allt ska kanske inte automatiseras....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om mitt liv skulle avgöras av en automagisk mackapär - skulle jag säga upp mig direkt. Att förlita sig på en grön lampa som tänds per automatik av något, ex. mjukvara eller hårdvara och plikta med sitt liv om något felar/buggar, mjä. Det finns en anledning till att nukes avfyras manuellt. Jag är rätt skeptisk nästintill septisk till automatisering av "allt är okej", däremot absolut för redundans av "danger danger" funktionalitet. Ungefär som ett övergångsställe, typ det Aschberg gjorde, att knata över utan att se sig för är bara dumt.

Livet avgörs givetvis inte av denna pryl, denna är ju enbart för att göra livet enklare och tydligare.
Vi har jobbat på detta sätt i 10 år, det leder väldigt ofta till tjafs av olika anledningar.
Ibland finns en vilja o driv att tolka detta lite löst av operatören i syfte att köra vidare o bli klar, trots att säkerhetsrutinen säger att arbetet ska avbrytas.
Omvänt så uppstår ibland ett tryck från arbetsledning att "det kanske går nu", ofta när vi stått still en längre tid o effekterna börjar bli obekväma o kostsamma. Detta hanteras då väldigt olika beroende på vem som för tillfället är operatör av maskinen.

Detta gränsvärde överskrids kanske 5-10 gånger om året i genomsnitt, när det händer så handlar det om allt ifrån 1tim till en hel arbetsdag i sträck i extremfallen...

Primära syftet är egentligen att göra det väldigt enkelt o tydligt för samtliga inblandade när arbetet skall avbrytas, enligt den säkerhetsrutin som vi tillsammans kommit överens om.

Skrivet av pacc:

Så hur vet du när det röda lampan går sönder, skönt att inget larmar?

Man kan ju tejpa en fotosensor nära den och läsa av med arduino/esp32
Men jag hade valt en lösning där man kan gå in och se status åtminstone ett dygn tillbaka på en webbsida.
Det går i en esp32, men man kan ju köra homeassistant i en raspberry och få en naturlig webbsida,
du får redan från början en del binära status, typ om solen skiner, koppla bara inen sensor
https://www.home-assistant.io/integrations/rpi_gpio/ och se historik på den.

Sedan kan man ju göra din räknare, men allt ska kanske inte automatiseras....

Operatören av maskinen har även mätvärdet i realtid på en mätare, det upplevs också rätt ordentligt rent fysiskt när värdet börjar närma sig gränsen. Det är då lätt att se om lampan inte tänds när gränsvärdet överskrids.

Statistisk status ett dygn tillbaks är inte relevant, det enda som är av intresse är vad som händer i realtid och 30min innan.

Men jag gillar tanken på möjligheten att kunna övervaka via webbgränssnitt.

Ska kolla på de lösningar du nämner o se om de går att applicera, tack.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

För det första är det dumt att ha en lampa som tänds vid fel, det är mycket bättre med en lampa som slocknar (eftersom en trasig lampa då indikerar fel och om inget annat indikerar fel, t.ex. den analoga mätaren, så vet man att felet är just en trasig lampa).

För att övervaka lampan är det bättre med ett relä än en fotoresistor. Relät kopplas parallellt med lampan så att det kan reagera även om lampan är trasig. Sen bli det lite klurigt, förmodligen går det att lösa med ett par tidreläer men att det skall vara just tre incidenter ställer till det lite. Får nog tänka lite på den...

Vad är det för maskin och vad är det för "yttre påverkan"?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Lösningsmässigt hade jag gjort en grunka som vid varje larm adderade ett värde till en pryl som räknade ner. Om du adderar värden 3 ggr på 30min kommer du över en tröskel och larmar.
På detta sätt kan du även se en trend om du närmar dig larmvärdet ofta utan att överskrida det.

När den triggat får den ju vänta tills värdet når noll innan röda lampan slocknar och den gröna tänds. (Om du alltid har antingen grön eller röd lampa vet du ju att om båda slocknat är en av dem trasig)

Jag hade använt en PLC. Schneider har en billig en som heter M221 som vi använder till en massa sådana saker. De har dessutom Ethernet så du kan övervaka på håll samt en billig liten panel till. man brukar kunna köpa det som ett "promotion paket" för runt tusenlappen. Jag antar att maskinen går på 24v kontrollspänning och att börja meka med arduinos och hemmapryttlar är en dålig ide'.

Av ren nyfikenhet, är det en stenkross?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

För det första är det dumt att ha en lampa som tänds vid fel, det är mycket bättre med en lampa som slocknar (eftersom en trasig lampa då indikerar fel och om inget annat indikerar fel, t.ex. den analoga mätaren, så vet man att felet är just en trasig lampa).

För att övervaka lampan är det bättre med ett relä än en fotoresistor. Relät kopplas parallellt med lampan så att det kan reagera även om lampan är trasig. Sen bli det lite klurigt, förmodligen går det att lösa med ett par tidreläer men att det skall vara just tre incidenter ställer till det lite. Får nog tänka lite på den...

Vad är det för maskin och vad är det för "yttre påverkan"?

Skrivet av ZecretW:

Lösningsmässigt hade jag gjort en grunka som vid varje larm adderade ett värde till en pryl som räknade ner. Om du adderar värden 3 ggr på 30min kommer du över en tröskel och larmar.
På detta sätt kan du även se en trend om du närmar dig larmvärdet ofta utan att överskrida det.

När den triggat får den ju vänta tills värdet når noll innan röda lampan slocknar och den gröna tänds. (Om du alltid har antingen grön eller röd lampa vet du ju att om båda slocknat är en av dem trasig)

Jag hade använt en PLC. Schneider har en billig en som heter M221 som vi använder till en massa sådana saker. De har dessutom Ethernet så du kan övervaka på håll samt en billig liten panel till. man brukar kunna köpa det som ett "promotion paket" för runt tusenlappen. Jag antar att maskinen går på 24v kontrollspänning och att börja meka med arduinos och hemmapryttlar är en dålig ide'.

Av ren nyfikenhet, är det en stenkross?

Tack för de båda mycket bra inläggen.

Min grundtanke med 2 lampor var från början just att de skulle "bekräfta" varandras funktion, inte som det nämndes tidigare att den ena skulle vara nån form av "allt är ok" indikation.

Min egna tanke var just att ta signal parallellt med den nuvarande lampan som indikerar larm, som styrström till ett relä.
Just denna lampa är 12v.

Nu när jag tänker igen så vore det även förträffligt med någon form av display där man kan följa nedräkningen från senaste larmet....

Det är även rent avgörande att denna konstruktion är stabil. Den ska vara i drift dygnet runt, årets alla dagar i många många år (30). Det ska heller inte krävas "uppdateringar", omstarter eller annan handpåläggning.
Det ska vara en "set and forget" typ av konstruktion, man ska kunna helt släppa den med tanken när man väl driftsatt den. Den ska bara sitta där o göra det den är designad att göra, utan krångel...

Detta kan ju inte vara nån omöjlighet? Eller?

Inte för att det egentligen spelar roll för just denna funktion, men för att stilla er nyfikenhet, så rör det sig om en kran. Larmet indikerar hög vindhastighet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Att göra något som fungerar dygnet runt i 30 år utan något underhåll eller liknande är något som inte ens NASA och liknande planerar för med sina miljardprojekt så det kan du nog glömma. Då är det betydligt billigare och enklare att bygga ett vindskydd för kranen så ni slipper vinden och därmed även larmet

Med det sagt så är det ju busenkelt att göra någon enkel lösning för det men det kommer ju inte fungera felfritt i 30 år. Förmodligen bryter det nog rätt många säkerhetsrutiner och certifieringar med. Känns inte som ett område där man bara skulle fulpilla en lösning på en kafferast. Det kan man göra för att se om kaffet är slut eller ej, inte med viktiga säkerhetsfunktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Att göra något som fungerar dygnet runt i 30 år utan något underhåll eller liknande är något som inte ens NASA och liknande planerar för med sina miljardprojekt så det kan du nog glömma.
Med det sagt så är det ju busenkelt att göra någon enkel lösning för det men det kommer ju inte fungera felfritt i 30 år.

Tack för svaret.

Men häng inte upp dig på just det jag skrev om 30år, jag tror du missar poängen lite.

Det varningssystem som sitter där nu har varit i drift o tänt lampan som indikerar för högt värde dygnet runt i över 10år nu, i sträck.
Givetvis har det under dessa år blivit några ofrivilliga omstarter vid tillfälliga strömavbrott.

Det jag menade var att det ska inte vara nån opålitlig lösning som "hänger sig" stup i kvarten så man måste "stänga av den o starta igen" för att den ska fungera.

När jag själv tänker på det så skulle det räcka med 3st tillslagsreläer som hålls slutna i 30min efter tillslag, kombinerat med ett par dioder och lite tankeverksamhet när man klurar ihop ett kopplingsschema.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Rekordmedlem

Att göra själva larmapparaten du frågar efter är ju "hur enkelt som helst" det behövs ju bara en liten PLC men det blir inte godkänt som säkerhetssystem så beroende på vad det handlar om för fara så låter det som om ni har brister i ert arbetsmiljöarbete.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att göra själva larmapparaten du frågar efter är ju "hur enkelt som helst" det behövs ju bara en liten PLC men det blir inte godkänt som säkerhetssystem så beroende på vad det handlar om för fara så låter det som om ni har brister i ert arbetsmiljöarbete.

Beskriv då gärna hur, om det är "hur enkelt som helst".

Jag har inga ambitioner att detta ska bli "godkänt som säkerhetssystem". Säkerhetssystemet finns redan o fungerar ofelbart.

Detta är enbart ämnat som ett verktyg i syfte att eliminera mänskliga faktorn när det gäller praktisk implementering av en säkerhetsrutin.

Isället för att som nu sätta en gubbe på en stol som har i uppgift att titta på en lampa o hålla redan på när den lös senast.... Så var min tanke att man borde, med relativt enkla medel, kunna göra detta på ett betydligt mer elegant, säkert o konsekvent sätt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kasken:

Beskriv då gärna hur, om det är "hur enkelt som helst".

Jag har inga ambitioner att detta ska bli "godkänt som säkerhetssystem". Säkerhetssystemet finns redan o fungerar ofelbart.

Detta är enbart ämnat som ett verktyg i syfte att eliminera mänskliga faktorn när det gäller praktisk implementering av en säkerhetsrutin.

Isället för att som nu sätta en gubbe på en stol som har i uppgift att titta på en lampa o hålla redan på när den lös senast.... Så var min tanke att man borde, med relativt enkla medel, kunna göra detta på ett betydligt mer elegant, säkert o konsekvent sätt.

Vet inte exakt vad som behövs men tänkt nått likt https://www.oemautomatic.se/produkter/elsk%C3%A5pskomponenter...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ajaj.
Säkerhetssystem för industrin är inget man hemmasnickrar. Jag jobbar bla. med sådant och föreskrifter är väldigt tydliga på vad man får och inte får göra och myndigheter har alltid tolkningsföreträde.

Ni måste göra en riskanalys och sedan utifrån den använda godkända produkter för applikationen - typ godkänt säkerhetsrelä med redundanta/SIL-klassade mätsystem.
Vänd er till experter på sådant - när ni står där med, gud förbjuder, ett olycksfall/DÖDSFALL vill man inte behöva stå till svars för varför man tog genvägar med säkerheten.

Permalänk
Medlem

Man får i detta fall göra skillnad på om det är säkerhet för användare eller om det är säkerhet för utrustningen.

Är det "bara" utrustningen som skall skyddas så att man t.ex. inte trasslar in onödigt mycket skräp i en maskin så är det OK att göra litet "sidohack", det är trots allt mera en aktivitet för att undvika onödig arbetsinsats. Är det frågan om att någon person eller djur kan komma till skada är det en annan femma.

Om det är ett skydd som ibland löser ut för att det är för mycket skräp i luften eller insekter så kan jag också förstå det och att varningen kan handla om att när det kommer för ofta så är det frågan om att rengöra sensorer och ställa in dem igen istället för att bara starta om.

Man skall oavsett när det blir ett fel åtminstone göra en grundkoll för att se att det är OK att starta om och inte göra det helt och hållet från en fjärrmanöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Ajaj.
Säkerhetssystem för industrin är inget man hemmasnickrar. Jag jobbar bla. med sådant och föreskrifter är väldigt tydliga på vad man får och inte får göra och myndigheter har alltid tolkningsföreträde.

Ni måste göra en riskanalys och sedan utifrån den använda godkända produkter för applikationen - typ godkänt säkerhetsrelä med redundanta/SIL-klassade mätsystem.
Vänd er till experter på sådant - när ni står där med, gud förbjuder, ett olycksfall/DÖDSFALL vill man inte behöva stå till svars för varför man tog genvägar med säkerheten.

Skrivet av ehsnils:

Man får i detta fall göra skillnad på om det är säkerhet för användare eller om det är säkerhet för utrustningen.

Är det "bara" utrustningen som skall skyddas så att man t.ex. inte trasslar in onödigt mycket skräp i en maskin så är det OK att göra litet "sidohack", det är trots allt mera en aktivitet för att undvika onödig arbetsinsats. Är det frågan om att någon person eller djur kan komma till skada är det en annan femma.

Om det är ett skydd som ibland löser ut för att det är för mycket skräp i luften eller insekter så kan jag också förstå det och att varningen kan handla om att när det kommer för ofta så är det frågan om att rengöra sensorer och ställa in dem igen istället för att bara starta om.

Man skall oavsett när det blir ett fel åtminstone göra en grundkoll för att se att det är OK att starta om och inte göra det helt och hållet från en fjärrmanöver.

Det är inte åsikter ang säkerhetsregler eller rutiner som efterfrågas.

Det jag vill ha hjälp med är att designa en elektronisk pryl som kan utföra en skräddarsydd uppgift.

Kan alla snälla skita i varför lampan ska lysa? Det är inte detta som är problemet.

Om jag istället säger att när jag tänder o släcker taklampan i köket 3 gånger inom 30min så vill jag att även lampan i sovrummet tänds i 30min..... Blir det lättare för er att fokusera på problemlösningen då??

Börjar inse att detta var fullständigt fel publik för denna frågeställning, har fått helt annan o betydligt mer relevant feedback på annat håll.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

varför så hemlig om vad maskinen gör?

Är det något i en gruva / kärnkraft? Är "yttre påverkan" en gas eller strålning? Eller regnar det sten helt plötsligt? Dvs vad är det som ska mätas? Vad är det den gröna lampan mäter o hur? Jag skulle koppla in mig "där det mäts" inte "kolla lampan"

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det är inte åsikter ang säkerhetsregler eller rutiner som efterfrågas.

Det jag vill ha hjälp med är att designa en elektronisk pryl som kan utföra en skräddarsydd uppgift.

Kan alla snälla skita i varför lampan ska lysa? Det är inte detta som är problemet.

Om jag istället säger att när jag tänder o släcker taklampan i köket 3 gånger inom 30min så vill jag att även lampan i sovrummet tänds i 30min..... Blir det lättare för er att fokusera på problemlösningen då??

Börjar inse att detta var fullständigt fel publik för denna frågeställning, har fått helt annan o betydligt mer relevant feedback på annat håll.

Men du är helt imun mot tanken att det faktiskt är du som gör fel eller bryter mot säkerhetsrutiner med ditt hemma hack.

Lösningen är mycket enkel för en industrielektriker att implementera för några tusenlappar och en stunds jobb.

Däremot lägger du till saker man inte räknat med i Säkerhetsanordningen på utrustningen, något som kommer påverka bedömningarna hos de se som arbetar med utrustningen. Funktionen hos din tänkta utrustning ses som ofarlig, men funktionen hos den kommer faktiskt att påverka hur man arbetar, om den skulle fallera, hur påverkar den då omdömet hos de som lärt sig att använda den?

Jag förstår din idé till fullo, men du är helt körd på att implementera den utan medgivande från företagsledningen och skyddsombud etc. Gå den vägen eller lägg ner.

För övrigt har jag själv jobbat med riskbedömningar på arbetsplatser under de senaste tio åren.

Att modifiera utrustning på något vis måste göras på rätt sätt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

varför så hemlig om vad maskinen gör?

Är det något i en gruva / kärnkraft? Är "yttre påverkan" en gas eller strålning? Eller regnar det sten helt plötsligt? Dvs vad är det som ska mätas? Vad är det den gröna lampan mäter o hur? Jag skulle koppla in mig "där det mäts" inte "kolla lampan"

Med vänlig hälsning Lazze

Inte alls hemligt, det framgår tydligt i ett av mina inlägg tidigare i tråden.

Det är dock fullständigt irrelevant.

Skit som sagt i varför lampan lyser, det jag ville ha hjälp med var att konstruera en elektronisk pryl som utför en skräddarsydd uppgift.

Jag gjorde ett (tydligen felaktigt) antagande att det skulle finns både intresse och kunskap för detta på ett forum inriktat på elektronik och teknik... Men jag har redan insett att det fanns betydligt mer lämpade ställen för denna typ av frågeställning.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Inte alls hemligt, det framgår tydligt i ett av mina inlägg tidigare i tråden.

Det är dock fullständigt irrelevant.

Skit som sagt i varför lampan lyser, det jag ville ha hjälp med var att konstruera en elektronisk pryl som utför en skräddarsydd uppgift.

Jag gjorde ett (tydligen felaktigt) antagande att det skulle finns både intresse och kunskap för detta på ett forum inriktat på elektronik och teknik... Men jag har redan insett att det fanns betydligt mer lämpade ställen för denna typ av frågeställning.

Lösningen är väldigt enkel, men det har fortfarande inte gått upp för dig att det du gör är högst olämpligt.

Jag hoppas du får en skriftlig varning (eller sparken) av arbetsgivaren om du går vidare med ditt projekt utan att gå rätt väg med företagsledning och skyddsombud / skyddskommite.

Det är du som har dåligt omdöme och som tur är har medlemmarna här förnuft nog att belysa det.

EDIT: Sen är min personliga åsikt att du borde skippa skitsnacket med att det är ett felaktigt antagande angående intresset på ett forum som detta, det är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Ett väldigt tröttsamt och drygt sätt att försöka få sin vilja fram genom att skuldbelägga och nervärdera forumets medlemmar istället för att inse sitt eget misstag. Om du är så smart så hade du löst problemet själv för det är inte svårt. Nä, usch för en sån attityd säger jag bara. Sweclockers klarar sig utan såna medlemmar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Lösningen är väldigt enkel, men det har fortfarande inte gått upp för dig att det du gör är högst olämpligt.

Jag hoppas du får en skriftlig varning (eller sparken) av arbetsgivaren om du går vidare med ditt projekt utan att gå rätt väg med företagsledning och skyddsombud / skyddskommite.

Det är du som har dåligt omdöme och som tur är har medlemmarna här förnuft nog att belysa det.

Otroligt många antaganden i det inlägget.

Har aldrig ens lite tänkt tanken att göra något utan lov.

Hur vet du att jag inte är huvudskyddsombud på arbetsplatsen i fråga?

Lösningen är som sagt väldigt enkel, o inte alls dyr. Bara man vet vad/hur man gör.

Har nu redan fått både inköpslista och kopplingsschema skickat till mig ifrån nån som fokuserade på problemet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Inte alls hemligt, det framgår tydligt i ett av mina inlägg tidigare i tråden.

Det är dock fullständigt irrelevant.

Skit som sagt i varför lampan lyser, det jag ville ha hjälp med var att konstruera en elektronisk pryl som utför en skräddarsydd uppgift.

Jag gjorde ett (tydligen felaktigt) antagande att det skulle finns både intresse och kunskap för detta på ett forum inriktat på elektronik och teknik... Men jag har redan insett att det fanns betydligt mer lämpade ställen för denna typ av frågeställning.

Om vi inte förstår tillämpningen fullt ut så kan vi inte heller ge relevanta svar.

Logiken för att lösa det hela är inte i sig speciellt svår, och en Raspberry Pi kan säkert lösa detta. Men med ofullständig input så blir svaren också därefter enligt GIGO-principen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Otroligt många antaganden i det inlägget.

Har aldrig ens lite tänkt tanken att göra något utan lov.

Hur vet du att jag inte är huvudskyddsombud på arbetsplatsen i fråga?

Lösningen är som sagt väldigt enkel, o inte alls dyr. Bara man vet vad/hur man gör.

Har nu redan fått både inköpslista och kopplingsschema skickat till mig ifrån nån som fokuserade på problemet.

Dina kryptiska inlägg och rent otrevliga svar lämnade inte utrymme för någon annan bedömning.

Om du nu har godkännande till detta känns det lite lustigt att hitta en lösning på nätet.

Har ni inga tekniker på din arbetsplats?

Lösningen, har den som kommit med den elscheman över befintlig utrustning?
Det känns väldigt bakvänt att komma med en lösning utan att känna till utrustningen.

Jag hoppas den bygger på industrikomponenter och inte nått konsumentskräp..!

Skrivet av ehsnils:

Om vi inte förstår tillämpningen fullt ut så kan vi inte heller ge relevanta svar.

Logiken för att lösa det hela är inte i sig speciellt svår, och en Raspberry Pi kan säkert lösa detta. Men med ofullständig input så blir svaren också därefter enligt GIGO-principen.

Leksaker använder man hemma, tekniska lösningar för industribruk löser man med komponenter avsedda för detta, skillnaden i kostnad är inte så stor, ofta är jobbet att integrera det dyrare när det är så här simpelt.

Ett litet enkelt PLC och kanske några reläer är det mest logiska valet. Dock behöver man lite mer kunskap om befintlig utrustning för att få det helt rätt. Med andra ord lättare att lösa IRL än online. Troligen tar det 10min för en industrielektriker eller tekniskt kunnig att efter en rent visuell bedömning avgöra vilka komponenter som är lämpliga.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Troligen tar det 10min för en industrielektriker eller tekniskt kunnig att efter en rent visuell bedömning avgöra vilka komponenter som är lämpliga.

Det är just det där som är poängen, idag hålls detta tillbaks av argument att det skulle vara väldigt dyrt/krångligt, nästintill omöjligt...

Därför vill jag presentera en färdig lösning som påvisar att så inte alls är fallet.

Men vi lägger ner detta nu, jag har redan en väldigt stabil lösning, baserat på ett par reläer o dioder. Detta kommer fungera på ett mycket stabilt o driftsäkert sätt. Till en mycket blygsam summa.
Utöver detta ett mer avancerat alternativ baserat på en PLC som även erbjuder möjlighet till övervakning via webbgränssnitt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kasken:

Det är just det där som är poängen, idag hålls detta tillbaks av argument att det skulle vara väldigt dyrt/krångligt, nästintill omöjligt...

Därför vill jag presentera en färdig lösning som påvisar att så inte alls är fallet.

Men vi lägger ner detta nu, jag har redan en väldigt stabil lösning, baserat på ett par reläer o dioder. Detta kommer fungera på ett mycket stabilt o driftsäkert sätt. Till en mycket blygsam summa.
Utöver detta ett mer avancerat alternativ baserat på en PLC som även erbjuder möjlighet till övervakning via webbgränssnitt.

Och vem sköter om CE märkningen om det är ett rent hemmabygge ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Inte alls hemligt, det framgår tydligt i ett av mina inlägg tidigare i tråden.

Det är dock fullständigt irrelevant.

Skit som sagt i varför lampan lyser, det jag ville ha hjälp med var att konstruera en elektronisk pryl som utför en skräddarsydd uppgift.

Jag gjorde ett (tydligen felaktigt) antagande att det skulle finns både intresse och kunskap för detta på ett forum inriktat på elektronik och teknik... Men jag har redan insett att det fanns betydligt mer lämpade ställen för denna typ av frågeställning.

sorry, blev väl snarstucket nu va? Jag tyckte jag läst tråden, men missade det

Jag jobbar med IoT och sensorer och kände att jag behövde mer info för att kunna ge ett bättre råd

QL att du hittat andra kompisar som passade ditt sinnelag bättre

// LZ

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Det är väl där den krångliga biten med kostnadsfråga kommer in..

Tänker på ett exempel från min förra arbetsplats.

Vi hade ett flertal maskiner från en tillverkare, sättet vi producerade i krävde att en temperatur i en maskindel kördes långt utöver det brukliga. Detta orsakade att en kylvattenslang åldrades kraftigt och kunde brista då den blev hård och oflexibel, vilket vi löste genom att uppgradera den slangen till en stålspunnen teflonslang som klarade temperaturen utan att åldras.

Vi tyckte detta fungerade så bra att vi bad maskintillverkaren utrusta våra kommande maskiner enligt vårt önskemål, direkt från fabrik.

Detta var helt omöjligt även om modifieringen innebar en uppgradering, det skulle krävas ett helt nytt godkännande för maskinen.

Lösningen var att vi fick "reparera" de nya maskinerna själva och då råkade det sig inte bättre än att vi bara hade en mycket bättre slang för att ersätta den "trasiga" med...

Då modifierade vi inget i konstruktionen utan ersatte bara ett material med likvärdigt eller överlägset bättre kvalité. Men fabriken ville inte stå bakom denna förändring innan leverans.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Kasken:

Det kanske låter irrelevant för frågeställningen i dina öron men det är ren och skär omtanke från min sida, jag har inget att vinna på hur billig/dyr lösningen blir. Jag ville bara belysa infallsvinklar som lekmän ibland missar.