Jobba hemifrån – dela med dig av dina bästa tips i forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Står för det mesta vid en Finn Power E-Brake E80.
Det är tyvärr lite svårt att ta med den hem och in i ettan

Blir väldigt svårt vi har en Trumpf bendmaster (bockrobot) och 3 manuella kantpressar varav en är Trumpfs lilla 7036 hade passat fint i garaget, men jag har lyxen att mestadels sitta och programmera så det fungerar fin fint att göra hemma om jag skulle behöva. Men det krävs ju att nån är på plats och kan jobba också annars är det rätt meningslöst.

Händer lite då och då att jag väljer att jobba hemma när det är mycket att programmera in, får sitta mer ostört då ingen kan komma och avbryta = får mycket mer gjort.
Kör då samma rutin som när jag är på jobbet morgonradio fram till frukost efter det är det Spotify eller ljudbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Mina är :
Klä på dig och fortsätt med rutinen som du brukar ha varje morgon när du skall till jobbet

Sätt mig vid köksbordet och inte skrivbordet som jag har som "neutral yta" för att arbeta så jag separerar jobb och kul/hem

Så sitta naken framför datorn med kunden på skype är inte ett alternativ?

Permalänk

Jag jobbar som IT-assistent men gör samma arbetsuppgifter som en IT-samordnare i en grundskola där vi har en 1:1-lösning dvs en digital enhet till varje elev.

Det blir lite svårt att sitta och ta emot elever på distans. Blir oerhört intressant om de beslutar sig för att stänga skolorna i min kommun, alternativt att rektorn beslutar att stänga skolan. Får jag befinna mig i skolan och jobba eller måste jag sitta hemma och fjärrstyra datorn? Vad händer om en elevdator går sönder liksom?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemifrån som IT-konsult(systemutvecklare) i ca 6månader nu. Enda gången jag åker iväg är när jag har möte med kund.

Anledningen till att jag jobbar hemifrån är mest p.g.a. flytt ca 65km bort från kontoret, vilket gör att pendligen blir tröttsamt (och dyrt). Så nu kör jag istället hemifrån på kontoret där jag kopplar upp skärmen till jobbdatorn och kör på som vanligt. Fick chefen att köpa mig en uppsättning Logitech Mx Keys och MX 3 Graphite som är helt underbart när man jobbar med flera datorer samtidigt. Ett knapptryck och du har bytt dator, med support för copy/paste (både filer och text) - alltså helt amazing för t.ex. apputveckling där iOS och Android körs på separata datorer

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

När jag har jobbat hemifrån tidigare har jag alltid tagit hem jobbdatorn, kopplat in en till sladd i stora skärmen och flyttat om kablage från mus och tangentbord till laptopen för att kunna använda dessa med arbetslaptopen.

Min största game changer var när jag skapade ett separat konto på min privata dator där jag har installerat de program som behövs i tjänsten och använder mitt arbetskonto i såväl OneDrive som Chrome.

Mindre strul med att flytta sladdar mellan datorer och bättre effektivitet eftersom båda skärmarna redan är inkopplade.

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån till och från, har rätt så fritt att välja. De flesta möten går att vara med på remote.
Är dock bra att träffa teamet då och då för att diskutera saker, man får ett bättre team work då man träffas.

Med det sagt tycker jag att jag får mer gjort hemifrån, färre avbrott och en bekvämare miljö. Då jag är på jobbet så tar jag inte lika ofta raster, då man har känslan av att folk ser dig, även om det vore fine. Detta gör att man får helt bränd hjärna och ibland bara sitter och stirrar in i skärmen.
Hemma har jag inga problem att ta kortare raster lite oftare och har därför inte alls samma känsla och är därför också mer produktiv.

Hemma kan jag gå till affären eller köra igång en tvättmaskin medan jag arbetar, vilket även minskar stressen att hinna med sådant på kvällar/helger.
Jobbar som IT-konsult, det skiljer givetvis mellan uppdrag men de flesta moderna arbetsplatser har inget emot att man jobbar hemifrån då och då, det är på eget ansvar. Så länge man gör det man ska och att det inte påverkar teamet.
På jobbet finns ingen tillgång till mus/tangentbord, vill jag ha det så får jag släpa med det varje dag. Hemma sitter jag med ett mekaniskt, vilket är dag och natt då man skrive väldigt mycket.

Som andra redan nämnt. Gör dig i ordning, klä på dig etc. Tänk att du ändå jobbar, enkelt att bara sitta i kalsonger och rätt som det är så har man ingen skillnad mellan hemma och arbetsmiljö. Varje dag börjar med ett möte kl 9 och då vill man inte se helt nyvaken ut i morgonrock 😅

Kan också rekommendera någon form av dockningsstation så att du enkelt kan koppla in din laptop till dina skärmar, tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jobba hemifrån? Vilket önsketänkande. Jag jobbar inom vården, så det blir att traska iväg i vilket fall som helst så länge man inte själv drar på sig något.

Tidens hjältar!

Permalänk
Medlem

Detta är ett perfekt tillfälle att omförhandla prioriteringar med Dej själv eller din partner. Jag köpte ett höj o sänkbart skrivbord igår då jag måste stå upp minst halva dan när jag arbetar. Beställde samma 34 tums skärm som jag har på jobbet. Har redan ett riktigt headset för alla möten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Så sitta naken framför datorn med kunden på skype är inte ett alternativ?

Det beror väl helt på vad man jobbar med.

Permalänk

@Mathrohas:
Köp en 3d skrivare och skriv ut en som passar

Permalänk
Medlem

Vi har bara staitionära datorer med rejäla grafikkort (ritar i diverse 3d-program) och de har börjat prata om att fjärrstyra våra maskiner hemifrån. Någon som har erfarenhet av det? Vad får man för ping? Vi har allt liggandes på server i huset.

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Vi har bara staitionära datorer med rejäla grafikkort (ritar i diverse 3d-program) och de har börjat prata om att fjärrstyra våra maskiner hemifrån. Någon som har erfarenhet av det? Vad är får man för ping? Vi har allt liggandes på server i huset.

Det suger, varför kan ni inte köra hem burkarna tillfälligt?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Vi har bara staitionära datorer med rejäla grafikkort (ritar i diverse 3d-program) och de har börjat prata om att fjärrstyra våra maskiner hemifrån. Någon som har erfarenhet av det? Vad får man för ping? Vi har allt liggandes på server i huset.

Gör mycket jobb via remote desktop, funkar fint. Skulle inte säga att ping är något problem överhuvudtaget, har man dålig uppkoppling kan det lagga till lite men annars är det nästan som att jobba på egen dator.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ok, gott folk. Med facit i hand sex månader senare - hur har det gått för er att arbeta hemifrån?

Självklart kan alla som inte skrivit tidigare gärna komma in med både tips och feedback.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt och omotiverande att jobba hemifrån. Barn som var hemma då frugan var ledig var än värre. Raster blev längre än de borde osv. Min motivation och disciplin säger att jag inte ska göra detta mer än nödvändigt

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ok, gott folk. Med facit i hand sex månader senare - hur har det gått för er att arbeta hemifrån?

Självklart kan alla som inte skrivit tidigare gärna komma in med både tips och feedback.

I början tyckte jag det var super nice. Var en dröm jag haft sen tonåring, att jobba hemifrån. Men blev ganska snabbt ensamt, speciellt då jag börajde ett nytt jobb och introduktionen blev lite fallerande i och med alla satt på distans.
Nu har jag dock kommit in i min roll så att jag känner mig bekväm och över hela situationen och tycker att det är rätt så nice igen. Det fungerar bra då man har familj för man slipper tiden för att pendla, så barnen har kortare dagar på fritids. Sen hinner jag köra en tvättmaskin dagtid och till viss del förbereda middag, så man slipper stressa med det direkt när man kommer innanför dörren med två hungriga ungar.

Skrivet av schkutt:

Det var tråkigt och omotiverande att jobba hemifrån. Barn som var hemma då frugan var ledig var än värre. Raster blev längre än de borde osv. Min motivation och disciplin säger att jag inte ska göra detta mer än nödvändigt

Kan hålla med om nummer två angående barnen. Vabb har varit något jobbigare att hantera då det är svårt att få något gjort med sjuka barn, även om frugan vabbade. Nu bor vi i en trea, hade man bott i en större bostad där man har kontor och kan stänga in sig så hade jag nog inte märkt av det på samma sätt. Angående raster så är det för mig tvärtom, jag tar knappt raster och tycker jag jobbar hela tiden, dels för jobbet är roligt men också för att jag har ingen att snacka med. Så känner inte samma behov av att stå vid kaffemaskinen i en kvart. Luncherna har jag också kortat av, men detta mest för att sluta tidigare på eftermiddagen. Dock har jag försökt få mer disciplin i detta och tar mig kortare bensträckare lite oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ok, gott folk. Med facit i hand sex månader senare - hur har det gått för er att arbeta hemifrån?

Självklart kan alla som inte skrivit tidigare gärna komma in med både tips och feedback.

Har jobbat hemmifrån sedan mitten av mars nu (systemutvecklare).

Pros: Fortfarande glad att jag sparar in 2h om dagen på pendling. Är mer produktiv.

Cons: Det går mer kaffe och toapapper, är trött på miljön hemma och saknar mina kollegor.

Tycker inte sommaren varit så farlig då jag ändå varit ute mycket, ni vet, grillat, pulat i trädgården osv. Men nu när hösten kommer tror jag det blir jobbigare att sitta inomhus konstant. Har börjat åka in till kontoret ca 1 dag i veckan nu för att inte bli helt galen.

Permalänk
Medlem

Varit igång drygt en månad igen (vår permittering var upplagd så att vi inte jobbade alls från mitten av mars till 11:e augusti). Överlag positivt, var lite stökigt att koncentrera sig när sambon och barnen var sjuka och hemma men nu rullar det på bra igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kört hemifrån sen mars och kommer fortsätta fram till januari nästa år. Det positiva är att jag slipper köra, så sparar tid och pengar. Har även mer tid över till personliga projekt. Det negativa är väl den sociala aspeketen, men jag har aldrig varit den som kräver något socialt omgänge varje dag ändå. Med en fru hemma och två hundar så får man all man behöver.

Permalänk
Inaktiv

Jobbar också hemifrån och kommer göra det året ut.
Tycker det fungerar bra, får mer tid över till annat istället för att åka fram och tillbaka. Negativa är att man inte är på kontoret med sina kollegor.

Jag tycker det är viktigt att ha rutin dvs duscha, frukost och borstatänderna innan man sätter sig vid datorn osv.

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemifrån till 80% i fyra år och till 100% sedan i mars. Tycker att det är underbart.

Mitt bästa råd är att aldrig börja fula med arbetstiderna, det leder enbart till stress. D.v.s. ta inte sovmorgon utan att meddela det, gå heller inte och ta en tretimmars lunch utan att stämma av innan. Kanske går det att komma undan med, men det är omöjligt att slappna av när man gör det. Talar av egen erfarenhet. (Med det sagt tar jag fortfarande frekventa sovmorgnar och långluncher, men meddelar det alltid samt förlänger arbetsdagen för att kompensera).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Oerhört befriande att slippa alla människor överallt
Blir inte avbruten lika ofta som när man var kontorsplacerad.
Kan vara lite bökigare att dra i projekt, de tenderar att gå lite långsammare.
Arbetsmoralen dalar väl lite, men den går upp och ner genom åren ändå har jag märkt.
Har två katter som underhåller (jävlas med) mig så jag skrattar varje dag.
Det har hänt fler än en gång att jag spelar lite spel eller tar en gubbvila på lunchen = bäst.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Det var tråkigt och omotiverande att jobba hemifrån. Barn som var hemma då frugan var ledig var än värre. Raster blev längre än de borde osv. Min motivation och disciplin säger att jag inte ska göra detta mer än nödvändigt

Mmm. Det går rätt dåligt här hos oss också, även fast både jag och min sambo är förespråkare av distansarbete.
Dock måste det göras mer planerat, inte bara att man blir inslängd i det.

Vårt största problem är att vi bor på tok för litet, så väldigt kortfattat för att inte tråka ut er så är det svårt att få bra funktion i arbete när bådas skrivbord står mitt ute på golvet i vardagsrummet, samtidigt som det är allt från barn som kommer tidigt från dagis eller är hemma och VABBas.

Det vi vinner i restid och "effektivitet i att inte bli störd" förlorar vi i allmänt "kaos", skulle säga att det är +/- 0 mot att arbeta på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Pros: Fortfarande glad att jag sparar in 2h om dagen på pendling. Är mer produktiv.

Cons: Det går mer kaffe och toapapper, är trött på miljön hemma och saknar mina kollegor.

+1 på den

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ok, gott folk. Med facit i hand sex månader senare - hur har det gått för er att arbeta hemifrån?

Självklart kan alla som inte skrivit tidigare gärna komma in med både tips och feedback.

Som jag tror jag skrev tidigare kan jag bara hävda att man saknar den sociala biten på jobbet lite men annars går det lysande. Till och med bytt jobb on the fly med nya arbetsuppgifter så nu är det ännu mer hemifrån. Har bara planerade möten på kontoret om det behövs bläddra i nån pärm eller så, alltså pappersarbete. Har generellt bättre utrustning hemma med... man är ju gamer.

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

Jag gillar det. Inne på min tredje vecka i rad nu (normalt varannan hemma, varannan på kontoret), och tycker det flyter på bra.
Har använt hemarbetet som anledning att uppgradera lite kringutrustning hemma, så sitter riktigt fint numer med trådlöst tangentbord och mus med dubbla anslutningar, så jag har exakt samma utrustning för både spel och jobb, på samma ställe. Bara switchar input på min 1440p UW-skärm så gör jag det jag behöver/vill göra för tillfället.
Har möjlighet att ha ett separat rum för mina nördgrejjor inkl jobbplatsen, så har möjlighet att bara "step out of it" om så krävs, eller så stänger jag in mig i 10h om det är dagens agenda.

Klart man saknar kollegorna, men det är MYCKET billigare att jobba hemma;
Ingen pendling
Inga plånboksovänliga slumpluncher ute
Inga spontanbesök på systemet efter jobb

Dessutom, mer tid med ungarna före och efter jobb och lite sovmorgon om ingen ska till dagis.

This is the way.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jobbade hemma mellan mars och juni. Blev väldigt ensamt då jag bodde själv och det inte fanns så mycket möjligheter att träffa folk.

I juni så upphörde min permittering och jag gick från 16h/vecka till heltid igen, och då kände jag att det fick vara nog med att sitta hemma. Är mer produktiv på kontoret och det är inte så långt dit. Så sedan juni så har jag suttit på kontoret och arbetat i princip hela tiden. Har inte varit så stor risk att smittas då det bara var jag och en till person där i princip. Nu efter semestern så har det börjat dyka upp fler personer och även lite nya ansikten.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, jag har känt olika i perioder, men nu känns det som att jag aldrig vill tillbaka till kontoret. Absolut kanske man vill ha vissa möten in-person eller andra småsaker ibland, med 8h på en skrivbordsstol, aldrig mer!

Jag kan ta upp datorn och jobba en kvart på kvällen när jag känner för det eller kommer på någon detalj att ändra, eller köra en diskmaskin och dammsuga medan jag kör ett möte. Det mesta med möten och kontakt kan man göra via telefonen, till exempel ute i skogen eller bara på en promenad i kvarteret. Samma med parprogrammering som fungerar bättre än det någonsin gjort (jämfört med i samma rum) via skärmdelning.

Den här ändringen är här för att stanna i mitt liv och har inga problem att leta arbetsgivare som håller med om det skulle vara så

Permalänk
Medlem

Jobbat hemifrån i 37 veckor nu, det är väl skönt men man saknar ju folk. Viktiga är bara att separera jobb från ledig tid, att inte glömma vad klockan är.

Mina möten tar jag alltid ståendes eller gåendes, tar en promenad i lägenheten bara samtidigt för att inte få stela ben, sen lite stretching då och då. Om du har turen som jag att ha jobblaptop (föroppningsvis har du det) så är det ju också enkelt att variera rum, få lite olika miljöer.

Viktigaste tipset är nog att planera aktiviteter med både kollegor och vänner, hemmafest, krogrunda, middag på stan, luncha ihop eller vad som så man får igång sociala biten också.

Är man ensam, smäll på TV:n eller lite musik som du kan ha på låg volym i bakgrunden

Fördelar:
- Mindre avbrott
- Mindre folk
- Tyst, lugnt och man kan bestämma omgivning själv

Tycker inte det är mycket nackdelar, mina möten sker online sedan 5 år så.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Har trimmat mina skills med telefon/video-möten. Aldrig riktigt gillat telefonmöten tidigare, men tycker nog att det i stort sett är en fullgod ersättare nu. Största problemet har varit "trängseln" hemma, med brist på "konferensrum/telefonrum" de gånger hela familjen varit hemma samtidigt, men för det mesta går det att arbeta runt, bara lite fler kalendrar att hålla rätt på. Mår mentalt bra av detta, men gått upp några kilo (för lätt att småäta jämfört med att sitta på kontor) och slappat till mig lite väl mycket kanske vad gäller klädsel (från skjorta varje dag till t-shirt varje dag, men det finns ju en del roliga t-shirtar på internet att handla... )

Hemmakontoret har fått en uppgradering, så ergonomi och teknik är inget problem.

Verkar fortsätta så här året ut för min del, ser bara positivt på det, men hoppas världen öppnar upp igen ordentligt efter det. (saknar resandet!)

Visa signatur

Dator: Mac