Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem

Att under ordnade former uppnå flockimmunitet medans man skyddar riskgrupperna verkar mycket riktigt vara Sveriges - och Englands - strategi.

Ingen garanti i nuläget för att det är rätt väg att gå, men det känns som att dom flesta länder kommer hamna i den situationen förr eller senare, vare sig de vill det eller inte, vare sig gränserna är stängda eller inte.

Enda chansen till att inte hamna i den situationen är att viruset utrotas helt, och det känns inte realistiskt i nuläget, med tanke på att det räckte med en smittad i Wuhan för att få situationen vi har idag, och värre lär det bli. Utan flockimmunitet lär det bli tillbaks till ruta 1 (eller kanske 2) så fort länder börjar öppna upp gränserna igen och smittan börjar spridas på nytt när nästa influensavåg börjar (till hösten eller vintern, etc.)

Israel körde total lockdown med 2 veckors karantän för alla inresande väldigt tidigt i utbrottet, och de har trots det 193 bekräftade fall, och fler lär det bli.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nu när antalet insjuknade planat ut i Kina så börjar siffrorna för dödligheten bli litet mera relevanta. Det förutsätter dock att det som rapporterats in är sanna siffror. Oavsett så om man tittar på siffrorna för dödlighet i Kina så är det i närheten av 5% dödlighet. D.v.s. 1 på 20 riskerar att avlida, där de äldre står för större delen.

Givetvis så finns det flera faktorer som spelar in som sjukvårdens kvalitet så siffrorna kan variera mellan olika länder.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat ett onödigt ”min politiska ideologi är bättre än din”-spår

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Förklara då detta:
https://www.expressen.se/nyheter/strategin-lat-manga-smittas-...

Ser ut som om det är den ultimata Darwin-strategin.

Citat:

Om vi skulle kunna uppnå flockimmunitet här, med så lite spridning av infektionen till känsliga riskgrupper som möjligt, så skulle vi i hög grad kunna minska såväl ekonomiska som medicinska konsekvenser av Coronan.

Min fetning är nog den springande punkten. Får man en långsam spridning i samhället samtidigt som man helt lyckas skydda riskgrupperna så kommer detta troligen att hamna på en allvarlighetsnivå i stil med ovanligt jobbig och spridd influensa.

Problemet är såklart att även om man lyckas hålla nere spridningen i riskgrupperna så kommer ändå en hel del av dessa att smittas. Samt att man faktiskt inte vet om folk blir immuna mot viruset. Vissa virus blir man immun mot, men absolut inte alla. Oavsett så är frågan vad man ska göra annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Min fetning är nog den springande punkten. Får man en långsam spridning i samhället samtidigt som man helt lyckas skydda riskgrupperna så kommer detta troligen att hamna på en allvarlighetsnivå i stil med ovanligt jobbig och spridd influensa.

Problemet är såklart att även om man lyckas hålla nere spridningen i riskgrupperna så kommer ändå en hel del av dessa att smittas. Samt att man faktiskt inte vet om folk blir immuna mot viruset. Vissa virus blir man immun mot, men absolut inte alla. Oavsett så är frågan vad man ska göra annars?

Man måste också tänka på att många av de som är i riskgrupp har kontakter med de som inte är det, ibland indirekt.

T.ex. läkare som har äkta hälft jobbande i snabbköp eller liknande där man aldrig vet vilka som är sjuka eller friska.

Permalänk

Nu är det en opererande virussmittad läkare i Norrköping som haft flera patienter som nu uppvisar symtom.

Nu är det ju slut på skyddsutrustning enligt aftonbladet men nog borde ändå en opererande läkare både ha munskydd och skyddshandskar när han opererar, ändå verkar han kunna ha smittat flera patienter. Var så länge sedan själv jag opererades, läkaren kanske går igenom operationen före om nu patienten är vid medvetande och kunnat smitta då.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Varför bönfaller inte löven sydkorea, usa och kina om att få köpa in testkit till överpriser?
Sydkorealinjen innefattar att vi behöver typ 20.000 tester om dagen. Alt tvingar det svenska testkitföretaget jobba 24/7 el skapar upp nya testkit.

Kosta vad det vill.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

Ps lunds universitetssjukhus nu ett cluster. 30 misstänkt smittade läkare och 100misstänkt smittade patienter enligt svd och sydsvenskan.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-14/coronasmittade-vardades...

La till länk till rätt info
Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av spikfavoriten:

Ps lunds universitetssjukhus nu ett cluster. 30 misstänkt smittade läkare och 100misstänkt smittade patienter enligt svd och sydsvenskan.

Hittar inget specifikt om detta på varken svd, Sydsvenskan, hd eller liknande. Kan du länka?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hittar inget specifikt om detta på varken svd, Sydsvenskan, hd eller liknande. Kan du länka?

Denna tror jag

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-14/coronasmittade-vardades...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Dockland: Ah, tack. Lite skillnad på 100 misstänkt smittade patienter och 20-30 misstänkt smittade när det är 20-30 som varit i kontakt med patienterna (enligt en anonym källa)

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Att det är brist på testkitt är nog inte hela sanningen om varför man inte vill testa fler personer än man gör, man skulle kunna fundera på alternativa sätt att verifiera om man har Corona eller inte, tex i Kina så körde man ett tag med röntgen för att avgöra om folk hade Corona eller inte. Detta med testning/verifiering av Corona fall kan mycket väl vara av politiska skäl som man inte försöker Verifera.

Att inte ge besked till en patient med Corona symptom om han har det eller ej tycker jag är mycket galet, hur ska då människan ifråga förhålla sig till situationen samt gentemot eventuell övrig familj hemma eller i tex studentkorridoren?

Sen att medvetet försöka smitta Svenska folket till + 60% så att vi får "flock" immunitet, det bör kanske vara det väldigt lååånga målet och inget man bör välja göra som första alternativ. Hur i hela friden ska man lyckas hålla den balansgång som krävs med antalet smittade samt sjukhusfall i ett sådant scenario, risken att det drar iväg okontrollerat är då helt otroligt svårt att kontrollera.

Sveriges skyddsutrustning för läkare och skötare håller ju på ta slut redan nu, och då har vi haft 4st intensivfall i Stockholm?

Sen tror jag att man vet för lite om Viruset i sig för att göra en sådan gamble, tänk om det visar sig att Viruset har andra följder som ännu inte visat sig via forskning ännu, säg att det visar sig att man får allvarligare men av viruset än vad man vet idag, och så har man precis medvetet smittat hela Sveriges befolkning med det, det vore ju helt sinnesjukt.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför bönfaller inte löven sydkorea, usa och kina om att få köpa in testkit till överpriser?
Sydkorealinjen innefattar att vi behöver typ 20.000 tester om dagen. Alt tvingar det svenska testkitföretaget jobba 24/7 el skapar upp nya testkit.

Kosta vad det vill.

För att testkit är värdelösa om du inte har en armé av analytiker och labb som kan odla och analysera proverna. Det finns ingen sticka du kissar på som blir blå om du har corona.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Dockland: Ah, tack. Lite skillnad på 100 misstänkt smittade patienter och 20-30 misstänkt smittade när det är 20-30 som varit i kontakt med patienterna (enligt en anonym källa)

I sydkorea hade man behandlat detta som et0 kluster. I sverige tystas det ned

Visa signatur

Permalänk

@Aphex: snabbutbilda personal el matematiker. Det e inte rocketscience ffs. Ta in försvarets analytiker. Beställ in folk från kina.

By all means possible.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare

I sydkorea hade man behandlat detta som et0 kluster. I sverige tystas det ned

Jag tror man vill ha mer fakta om vad som hänt, hur det har hänt och vad konsekvenserna är innan man går ut med faktisk information

Det sista man vill ha nu är rykten och desinformation

@Aphex: snabbutbilda personal el matematiker. Det e inte rocketscience ffs. Ta in försvarets analytiker. Beställ in folk från kina.

By all means possible.

Snabbutbilda personal? Man kokar inte makaroner direkt!
Jag tror det är liiiiiiite högre krav än så

Jag tror inte försvaret sitter på så många virologer eller labbanalytiker.

Något säger mig att det inte är en jättebra idé att flyga in folk från smittans epicenter till Sverige men kan såklart ha fel

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@NordhNet: smittan är över i kina. Enda nya fallen är influgna från utlandet. Kina är nu det säkraste stället på jorden att befinna sig på typ. Så ja, att flyga in personal därifrån hade varit väldigt säkert.

Det jag försöker komma till är att det går om man vill. Kosnader kommer kosta satan oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dredd: "Att inte ge besked till en patient med Corona symptom om han har det eller ej tycker jag är mycket galet, hur ska då människan ifråga förhålla sig till situationen samt gentemot eventuell övrig familj hemma eller i tex studentkorridoren?"

Vad tror du händer för att du får besked att du har det eller inte om du inte tillhör riskgruppen?

Som det har sagt så många gånger och som vissa inte verkar vilja ta till sig. Känner du av symptom/misstänker du att du är sjuk:
Stanna hemma för f*n!!!

Bor du i studentkorridor/familj:
1) är du frisk? Lev som vanligt
2) är du sjuk? stanna hemma och umgås så lite som möjligt med övriga i korridoren.
3) är någon i korridoren sjuk? Umgås så lite som möjligt med personen. Förövrigt lever du som vanligt.
Självklart så isolerar sig den/de som är sjuka i en studentkorridor/familj från övriga medlemmar så mycket som möjligt. Befinner sig på sitt eget rum när övriga befinner sig i korridoren och äter på andra tider än övriga, ser till att gör rent i gemensamma utrymmen osv. Helt vanligt vett helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror man vill ha mer fakta om vad som hänt, hur det har hänt och vad konsekvenserna är innan man går ut med faktisk information

Det sista man vill ha nu är rykten och desinformation

Snabbutbilda personal? Man kokar inte makaroner direkt!
Jag tror det är liiiiiiite högre krav än så

Jag tror inte försvaret sitter på så många virologer eller labbanalytiker.

Något säger mig att det inte är en jättebra idé att flyga in folk från smittans epicenter till Sverige men kan såklart ha fel

Om stängda gränser inte funkar så spelar väl inte inflygning av personal från Kina heller någon roll?

Och att utbilda folk att genomföra analys av ett specifikt test borde inte behövt ta längre tid än de faktiskt haft på sig men det skulle kostat pengar och kanske hade varit helt i onödan.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Skrivet av thu:

Det var inget citat, det var sarkasm, vilket förtydligas av ett (/s). Jag invänder mot att det är det ekonomiska som prioriteras och det rent korkade uttalandet att det är "en influensa". Själva poängen kommer sen med "Världen har fler värderingar än de ekonomiska.."

Såklart finanskris påverkar hälsa, men det är mkt en funktion av hur vi hanterar den. Hade vi prioriterat att inte såga sönder grekisk sjukvård för att säkra tillgångarna för europas rikaste deciler vid förra finanskrisen så hade nog mortaliteten sett helt annorlunda ut.

https://www.expressen.se/nyheter/strategin-lat-manga-smittas-...

Läs detta och slappna av. Tror du man skulle sikta på en sådan strategi om det som vi drabbats av var den nya pesten/"omg-alla-kommer-dö-viruset" som du verkar tro?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Dredd:

Sen att medvetet försöka smitta Svenska folket till + 60% så att vi får "flock" immunitet, det bör kanske vara det väldigt lååånga målet och inget man bör välja göra som första alternativ. Hur i hela friden ska man lyckas hålla den balansgång som krävs med antalet smittade samt sjukhusfall i ett sådant scenario, risken att det drar iväg okontrollerat är då helt otroligt svårt att kontrollera.

Så man blir immun mot Corona efter att man haft smittan?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Blubben:

Om stängda gränser inte funkar så spelar väl inte inflygning av personal från Kina heller någon roll?

Och att utbilda folk att genomföra analys av ett specifikt test borde inte behövt ta längre tid än de faktiskt haft på sig men det skulle kostat pengar och kanske hade varit helt i onödan.

Precis. Det handlar om politisk vilja. Det går om man vill. Men man vill inte.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare

@NordhNet: smittan är över i kina. Enda nya fallen är influgna från utlandet. Kina är nu det säkraste stället på jorden att befinna sig på typ. Så ja, att flyga in personal därifrån hade varit väldigt säkert.

Det jag försöker komma till är att det går om man vill. Kosnader kommer kosta satan oavsett.

Hmmm, smittan är väl inte över men kina rapporterar att man har passerat smittans ”peak” och hoppas ha den under kontroll i Juni(?).

Sen att kostnaden kan kvitta är ju rätt, så länge den är monetär och ger resultat

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@NordhNet: om du tittar på igår har man 0 nya fall av inhemsk smittspridning. 7 influgna smittade. Om det ser samma ut idag imon och måndag, ja då är det över.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Som det har sagt så många gånger och som vissa inte verkar vilja ta till sig. Känner du av symptom/misstänker du att du är sjuk:
Stanna hemma för f*n!!!

Jo det är mycket märkligt att många inte inser det här enkla!!?

Just nu säger socialministern samma sak i TV4-morgon.

Men det visar sig i morgon hur många som ändå går till jobbet förkylda.
Om det är många så får vi ingen broms på virusspridningen.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Så man blir immun mot Corona efter att man haft smittan?

Det är inte verifierat. Dock så är det något man utgår ifrån, men om Corona viruset muterar kraftigt så kan det innebära att man eventuellt kan bli smittad igen, och då har du plötsligt två olika "strains" såsom Influensa A & B. Vissa hävdar ett det redan finns två olika versioner av Corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Att det är brist på testkitt är nog inte hela sanningen om varför man inte vill testa fler personer än man gör, man skulle kunna fundera på alternativa sätt att verifiera om man har Corona eller inte, tex i Kina så körde man ett tag med röntgen för att avgöra om folk hade Corona eller inte. Detta med testning/verifiering av Corona fall kan mycket väl vara av politiska skäl som man inte försöker Verifera.

Att inte ge besked till en patient med Corona symptom om han har det eller ej tycker jag är mycket galet, hur ska då människan ifråga förhålla sig till situationen samt gentemot eventuell övrig familj hemma eller i tex studentkorridoren?

Sveriges skyddsutrustning för läkare och skötare håller ju på ta slut redan nu, och då har vi haft 4st intensivfall i Stockholm?

Sen tror jag att man vet för lite om Viruset i sig för att göra en sådan gamble, tänk om det visar sig att Viruset har andra följder som ännu inte visat sig via forskning ännu, säg att det visar sig att man får allvarligare men av viruset än vad man vet idag, och så har man precis medvetet smittat hela Sveriges befolkning med det, det vore ju helt sinnesjukt.

Bara för att nyansera så kan man konstatera att exempelvis Danmark också har bytt inriktning på testningen. Så om det är politiska saker bakom så gäller det även i Danmark. Skulle gissa att det gäller i princip alla länder då inga har kapacitet att testa alla som kan misstänkas vara smittade och att man då måste prioritera hur man använder den testkapacitet man har. Utom möjligen Sydkorea och Kina

Citat:

Sundhedsstyrelsen skiftede onsdag strategi til kun at teste dem, der har mest behov for det.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/brostroem-graenselukning-er...

Sedan spelar det i nuläget ingen roll om du får det verifierat eller inte så länge du inte befinner dig i en riskgrupp. Man ska hantera det på samma sätt, dvs känner du dig sjuk (snuva, hosta, feber, värk i kroppen mm) så stannar du hemma till du varit symtomfri i två dagar(?). Får man mer akuta symtom som andnöd så ringer man 112. Känner man ett starkt behov av rådgivning ringer man 1177.

Flockimmunitet är inte ett mål, det är en konsekvens av att man inte kan stoppa viruset, förutsatt att man faktiskt blir långsiktigt immun. Däremot är något som går att utnyttja - lyckas man skydda de i riskgrupperna så kommer konsekvenserna både för vården och befolkningen i stort att minimeras. Får man sedan flockimmunitet så kommer viruset att klinga av på egen hand och man behöver inte längre skydda de i riskgrupperna. I dagsläget är nog detta det bästa av de mer realistiska scenarion man kan åstadkomma innan det förhoppningsvis finns ett vaccin. Att helt stoppa viruset tror jag är helt orealistiskt med tanke på hur spritt det är. Oavsett hur framgångsrika man varit i Kina eller Sydkorea med att bromsa spridningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vissa hävdar ett det redan finns två olika versioner av Corona.

Ta gärna med en källa till denna hävd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag skulle vilja ha en länk till källan.

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/03/study-high...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Ps. För alla som bashade mig när jag för nån vecka sen postade om att inte ta ipren så just in.

Frankrike går nu ut med att inte ta ipren. Detta då det kan förvärra covid. Källa sydsvenskan.
Vad var det jag sa.

Visa signatur