Permalänk
Medlem

"Flyg in folk från Kina"

Som att kinesernas skulle skicka personal till, av alla länder, Sverige.
Våra relationer är ju inte fantastiska just nu om man säger så.

Skrivet av spikfavoriten:

Frankrike går nu ut med att inte ta ipren. Detta då det kan förvärra covid. Källa sydsvenskan.

Inga väl inga konstigheter alls? Feber fyller en funktion. Tar du febernedsättande tar du bort denna funktionen.
Man tar inte Ipren när man har 38 grader, man tar det när man närmar sig 40.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Nu när antalet insjuknade planat ut i Kina så börjar siffrorna för dödligheten bli litet mera relevanta. Det förutsätter dock att det som rapporterats in är sanna siffror. Oavsett så om man tittar på siffrorna för dödlighet i Kina så är det i närheten av 5% dödlighet. D.v.s. 1 på 20 riskerar att avlida, där de äldre står för större delen.

Givetvis så finns det flera faktorer som spelar in som sjukvårdens kvalitet så siffrorna kan variera mellan olika länder.

Well. Det där handlar fortfarande om siffror som bygger på att msn själv sökt vård va? Utan de som själva sökt vård ocj blivit testade pp sjukhus så är det x% som dött.
Väldigt många smittade verkar kj knappt ha fått symptom, eller inte haft symptom alls.. De har antagligen inte uppsökt tok-överfulla sjukhus och därför har många inte blivit testade. Och dp har de heller inte kommit med i statistiken.

Jag har skrivit om det ett gäng gånger i tråden redan, men nämner det igen. Förra årets influensaepidemi i Sverige - ca 13000 verifierat smittade och ca 500 döda. Använder man de siffrorna sp får man en dödlighet pp 3,8%. Men jq, de siffrorna blir missvisande höga. Vi hade antagligen hundratusentals personer med flunsan förra året, men de finns inte med i statistiken för alla var inte testade helt enkelt.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Ta gärna med en källa till denna hävd.

https://www.latimes.com/science/story/2020-03-05/chinese-scie...

https://www.foxnews.com/health/coronavirus-has-mutated-at-lea...

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Bara för att nyansera så kan man konstatera att exempelvis Danmark också har bytt inriktning på testningen. Så om det är politiska saker bakom så gäller det även i Danmark. Skulle gissa att det gäller i princip alla länder då inga har kapacitet att testa alla som kan misstänkas vara smittade och att man då måste prioritera hur man använder den testkapacitet man har. Utom möjligen Sydkorea och Kina
https://www.dr.dk/nyheder/indland/brostroem-graenselukning-er...

Sedan spelar det i nuläget ingen roll om du får det verifierat eller inte så länge du inte befinner dig i en riskgrupp. Man ska hantera det på samma sätt, dvs känner du dig sjuk (snuva, hosta, feber, värk i kroppen mm) så stannar du hemma till du varit symtomfri i två dagar(?). Får man mer akuta symtom som andnöd så ringer man 112. Känner man ett starkt behov av rådgivning ringer man 1177.

Flockimmunitet är inte ett mål, det är en konsekvens av att man inte kan stoppa viruset, förutsatt att man faktiskt blir långsiktigt immun. Däremot är något som går att utnyttja - lyckas man skydda de i riskgrupperna så kommer konsekvenserna både för vården och befolkningen i stort att minimeras. Får man sedan flockimmunitet så kommer viruset att klinga av på egen hand och man behöver inte längre skydda de i riskgrupperna. I dagsläget är nog detta det bästa av de mer realistiska scenarion man kan åstadkomma innan det förhoppningsvis finns ett vaccin. Att helt stoppa viruset tror jag är helt orealistiskt med tanke på hur spritt det är. Oavsett hur framgångsrika man varit i Kina eller Sydkorea med att bromsa spridningen.

Är du verifierat sjuk gäller det att du enligt LAG inte får smitta någon annan och kan dömas till brott fängelse om du inte isolerar dig.
Nu rekommenderar man folk att va hemma men utan tvångsmedel och kontroll.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

https://www.expressen.se/nyheter/strategin-lat-manga-smittas-...

Läs detta och slappna av. Tror du man skulle sikta på en sådan strategi om det som vi drabbats av var den nya pesten/"omg-alla-kommer-dö-viruset" som du verkar tro?

Nej, det där verkar vara det logiska resultatet av vad jag skrev här för två veckor sen typ.. "Den huvudsakliga risken är väl inte att nån blir smittad och dör utan att sjukvårdssystemen överbelastas och inte kan ta hand om komplikationerna. "

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

"Flyg in folk från Kina"

Som att kinesernas skulle skicka personal till, av alla länder, Sverige.
Våra relationer är ju inte fantastiska just nu om man säger så.

Inga väl inga konstigheter alls? Feber fyller en funktion. Tar du febernedsättande tar du bort denna funktionen.
Man tar inte Ipren när man har 38 grader, man tar det när man närmar sig 40.

Jo men jag skrev det för 2 veckor sem och fick värsta bashen då folk inte trodde. Ville bara påpeka detta igen så man vet att jag varit trovärdig från scratch.

Edit. Alvedon bättre då den inte dämpar inflammation

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Skrivet av Dredd:

Det är inte verifierat. Dock så är det något man utgår ifrån, men om Corona viruset muterar kraftigt så kan det innebära att man eventuellt kan bli smittad igen, och då har du plötsligt två olika "strains" såsom Influensa A & B. Vissa hävdar ett det redan finns två olika versioner av Corona.

Om det inte är verifierat så experimenterar man med människors liv nu när man verkar gå mot att släppa smittan fri för att skapa immunitet som kanske inte existerar. Det är ju tydligt i så fall att Sverige inte längre är en välfärdsstat, åtminstone inte för sjuka och gamla.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Där vissa säger ta cykeln. Ja när man har 15mil till jobbet och inte den bästa hälsan, så blir 30mil till och från jobbet på cykel jobbigt i mitten av kalla mars månad.

Du får se det positiva i det; satan vilket kondis du kommer ha till sommaren; projekt Beach 2020

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Om det inte är verifierat så experimenterar man med människors liv nu när man verkar gå mot att släppa smittan fri för att skapa immunitet som kanske inte existerar. Det är ju tydligt i så fall att Sverige inte längre är en välfärdsstat, åtminstone inte för sjuka och gamla.

Fast det är ju dom sjuka och gamla man lägger sina (begränsade) resurser på att skydda?

Du har en person som har 99% chans att överleva utan bestående men, och du har en person som har 30% chans att bli svårt sjuk och avlida.

Vem ska du lägga tid och energi på att skydda?

Att skydda hela befolkningen är omöjligt, det finns varken tid, resurser eller kunskap till att göra det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Fast det är ju dom sjuka och gamla man lägger sina (begränsade) resurser på att skydda?

Du har en person som har 99% chans att överleva utan bestående men, och du har en person som har 30% chans att bli svårt sjuk och avlida.

Vem ska du lägga tid och energi på att skydda?

Att skydda hela befolkningen är omöjligt, det finns varken tid, resurser eller kunskap till att göra det.

Självklart gamla och sjuka som riskerar dö av detta. Att släppa smittan fri anser jag inte är att skydda dem, tycker du det är vi av olika åsikt.

Som jag skrivit tidigare. Kina lyckades med det "omöjliga" trots att Svensson ofta ser ner på Kina att de ligger så efter oss i mycket. Staden som drabbades värst i Kina har fler innevånare än hela Sverige, de lyckades med det "omöjliga".

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Ps. För alla som bashade mig när jag för nån vecka sen postade om att inte ta ipren så just in.

Frankrike går nu ut med att inte ta ipren. Detta då det kan förvärra covid. Källa sydsvenskan.
Vad var det jag sa.

Skrev du inte "Febernedsättande"?

Alvedon går fint.

"Inflammationshämmande läkemedel – som exempelvis Ipren, Treo och Voltaren – kan förvärra konsekvenserna av covid-19. Det säger Frankrikes hälsominister, som uppmanar dem som har feber att i stället välja paracetamol."

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Sen att medvetet försöka smitta Svenska folket till + 60% så att vi får "flock" immunitet, det bör kanske vara det väldigt lååånga målet och inget man bör välja göra som första alternativ. Hur i hela friden ska man lyckas hålla den balansgång som krävs med antalet smittade samt sjukhusfall i ett sådant scenario, risken att det drar iväg okontrollerat är då helt otroligt svårt att kontrollera.

Allt man gör runt om i världen med social distancing osv är för att få ner tempot, tror ingen kunnig inom området tror att det får stopp på spridningen, men ju mindre vi människor umgås, ju långsammere sprids det.

Sen ser vi redan vad stängda arbetsplatser gör, har aldrig sett så mycket folk i lokala storköpet och centrumet som i fredags... inte håller sig folk hemma i alla fall, exakt samma som du kommer att se om vi stänger skolor, dvs helt meningslöst.

Nä få folk att tvätta händerna, hosta i armveck, stanna hemma om de är sjuka, distansarbete för de som kan. Minskar i alla fall spridningen lite och sänker trycket lite på vården, mer går inte att göra utan att vi inför undantagstillstånd och börjar skjuta de som ändå går ut.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Någonstans får man faktiskt ifrågasätta, när Sverige driver en linje som skiljer sig från andra kringliggande länder i motsvarande situation. I synnerhet när argumentationen för den Svenska politiken är pinsamt dålig. När man envisas med att påstå att stänga skolor skulle tvinga sjukvårdspersonal att stanna hemma med sina barn t.ex. samtidigt som alla länder runt omkring oss fattar att man naturligtvis har barnomsorg öppen för vad som räknas som kritisk personal, vilket självklart inkluderar bland annat sjukvården.

Visst får man ifrågasätta, det är inte helt glasklara eller lätta frågor. Att stänga skolor är absolut något som kan reducera virusets framfart under vissa omständigheter. I en studie av skolstängningar kom man fram till att det kan fördröja epidemin med en vecka om man stänger skolor under minst 8 veckor. För kortare stängningar hade det mindre effekt.

Några synpunkter::

1. Nej, Sverige är inte unikt. Finland och Storbritannien har samma linje. Om du tycker den svenska linjen inte presenterats tydligt nog kan jag rekommendera den här pedagogiska presentationen från Storbritannien där de motiverar tankarna bakom sitt handlande. Jag har länkat den förut.

2. Det är oklart hur effektivt barn smittar varandra. För historiska epidemier har barn-barn smitta varit extremt effektiv, och då har det förstås varit självklart att det får en starkt reducerande smittspridningseffekt att stänga skolor. Vad det gäller covid-19, så är det inte helt klart hur smittsamma barn egentligen är, men barn är smittade i mindre utrsträckning och visar mildare symptom, vilket antyder att smittspridningsreduktionen vid en skolstängning blir betydligt lägre för covid-19 än för historiska epidemier man jämfört med.

3. Ja, man kan klara barnomsorg för absolut kritisk samhällspersonal, som sjuksköterskor, läkare osv, även om det förstås kan vara en logistisk utmaning. Men resten av samhället då? Sophämtare, städare, butikspersonal, lastbilsförare, IT-tekniker, medicinutrustningstillverkare, journalister? Om en stor del av samhället blir nedstängt för flera månader, så får det stora konsekvenser som kommer försvaga samhället inför den stundande krisen. Det handlar inte om att värdet på börsen kommer minska, det handlar om att vi får mindre resurser att sätta in när de behövs som bäst.

4. För barn äldre än 12 år, som anses kunna ta hand om sig själva, är avvägningen annorlunda och det ligger nog närmare till hands att man beslutar om stängning / hemundervisning för gymnasieelever och högskolestudenter. Men, det är en fråga om när man ska sätta in åtgärderna för att de ska få störst effekt och det kan nog bli aktuellt att stänga skolor i Sverige också. När det bedöms ha störst effekt.

5. Det finns ingen "quick fix". Det här utbrottet kommer ta lång tid. Man måste ha en helhetssyn, det duger inte att bara fokusera på att begränsa virusets spridning, för vad vi än gör kan vi inte helt utrota det de närmaste åren. Helhetsssyn betyder att man noga måste väga konsekvenserna av åtgärder man gör, inte tänka med ryggmärgen.

Skrivet av EntropyQ3:

Vad innebär det politiskt om man gör ingenting, förutom garanterar 500 extra miljarder till bankerna, när människor faktiskt börjar dö i ens närhet?

Jag är inte den som har störst sympati för våra banker, men det här handlar om att ha ett starkt och resursstarkt samhälle som är redo att anta utmaningarna när det som bäst behövs. Det gäller att vi har våra lager fyllda, inte tömda när krisen blir som värst. Vad hjälper det att ha en miljard på banken om man inte kan köpa det man vill för den? Ekonomi är mer än abstrakta siffror.

Permalänk
Medlem

Tack.
I ditt ursprungliga inlägg kunde du väl ta med dessa istället för att skriva ”vissa hävdar”?

Permalänk
Medlem

@NordhNet: smittan är över i kina. Enda nya fallen är influgna från utlandet. Kina är nu det säkraste stället på jorden att befinna sig på typ. Så ja, att flyga in personal därifrån hade varit väldigt säkert.

Det jag försöker komma till är att det går om man vill. Kosnader kommer kosta satan oavsett.

Nja över är den väl inte än. Det ska bli intressant att se vad som händer när dom försöker släppa på tyglarna.

Skrivet av ToddTheOdd:

3) är någon i korridoren sjuk? Umgås så lite som möjligt med personen. Förövrigt lever du som vanligt.
Självklart så isolerar sig den/de som är sjuka i en studentkorridor/familj från övriga medlemmar så mycket som möjligt. Befinner sig på sitt eget rum när övriga befinner sig i korridoren och äter på andra tider än övriga, ser till att gör rent i gemensamma utrymmen osv. Helt vanligt vett helt enkelt.

Vill bara tillägga att man ju också kan erbjuda sig att hjälpa med att handla, etc så att personen inte behöver röra sig bland folk i onödan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Precis den källas som jag ställde mig frågande till i mitt inlägg igår bl.a. för att det i artikeln påstods att "The findings confirm that COVID-19 is spread simply through breathing, even without coughing, he said.", men sen kan jag inte se att studierna som hänvisas till stöder det påståendet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ps. För alla som bashade mig när jag för nån vecka sen postade om att inte ta ipren så just in.

Vad var det jag sa.

Jo men jag skrev det för 2 veckor sem och fick värsta bashen då folk inte trodde. Ville bara påpeka detta igen så man vet att jag varit trovärdig från scratch.

Edit. Alvedon bättre då den inte dämpar inflammation

Skrivet av Dockland:

Skrev du inte "Febernedsättande"?

Alvedon går fint.

"Inflammationshämmande läkemedel – som exempelvis Ipren, Treo och Voltaren – kan förvärra konsekvenserna av covid-19. Det säger Frankrikes hälsominister, som uppmanar dem som har feber att i stället välja paracetamol."

Intressant!

Någon som vet var franska hälsoministern fått denna info ifrån?

Nu missade jag detta spår när det uppenbarligen(?) dök upp tidigare i tråden, men var fick du den informationen ifrån då?

Edit: googlade lite snabbt och hittade detta:

Citat:

Antiinflammatoriska läkemedel utgör dock ingen särskild fara vid just covid-19. I stället är de enligt det franska hälsodepartementet en generell riskfaktor vid alla infektionssjukdomar, eftersom de tenderar att dämpa svaret från kroppens eget immunförsvar.

Jean-Louis Montastruc, chef för klinisk farmakologi vid universitetssjukhuset i Toulouse, ger hälsoministern rätt.

Antiinflammatoriska läkemedel ökar risken för komplikationer vid feber eller infektion, säger han till RTL.

https://www.pt.se/nyheter/franskt-larm-ipren-kan-forvarra-cov...
Intressant! Här lär man sig nya saker hela tiden

Självklart gamla och sjuka som riskerar dö av detta. Att släppa smittan fri anser jag inte är att skydda dem, tycker du det är vi av olika åsikt.

Som jag skrivit tidigare. Kina lyckades med det "omöjliga" trots att Svensson ofta ser ner på Kina att de ligger så efter oss i mycket. Staden som drabbades värst i Kina har fler innevånare än hela Sverige, de lyckades med det "omöjliga".

Så vad tycker du Sverige ska göra istället? Eller alla andra länder för den delen? Det är ju liksom inte bara Sverige som befinner sig i denna sitsen?

Permalänk

Om ni vill läsa studien direkt om olika varianter https://academic.oup.com/nsr/advance-article/doi/10.1093/nsr/...

Utifrån det kan man fundera på om det är ytterligare en variabel som avgör dödligheten i olika länder. Det kan vara så att den dödligare varianten är vanligare i t ex Italien jämfört med Sydkorea. Det är, vad jag vet, ingen som vet om så är fallet. Däremot är det fullt möjligt.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Så vad tycker du Sverige ska göra istället? Eller alla andra länder för den delen? Det är ju liksom inte bara Sverige som befinner sig i denna sitsen?

Att andra länder är drabbade av smitta är givetvis dåligt ur smittsynpunkt, men bra ur studiesynpunkt. Vi lär och tar efter bra saker från Kina och Sydkorea, vi lär samtidigt av Italien från de dåliga sakerna - hur man inte ska gå tillväga.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är oklart hur effektivt barn smittar varandra. För historiska epidemier har barn-barn smitta varit extremt effektiv, och då har det förstås varit självklart att det får en starkt reducerande smittspridningseffekt att stänga skolor. Vad det gäller covid-19, så är det inte helt klart hur smittsamma barn egentligen är, men barn är smittade i mindre utrsträckning och visar mildare symptom, vilket antyder att smittspridningsreduktionen vid en skolstängning blir betydligt lägre för covid-19 än för historiska epidemier man jämfört med.[/li]

Jag har för mig att jag läste nånstans att man i Kina inte hade hittat några fall av smitta från barn till föräldrar, vilket jag tror är en av grunderna till att man tror att barn inte smittar i någon större omfattning.

Skrivet av deltascu:

Jag är inte den som har störst sympati för våra banker, men det här handlar om att ha ett starkt och resursstarkt samhälle som är redo att anta utmaningarna när det som bäst behövs. Det gäller att vi har våra lager fyllda, inte tömda när krisen blir som värst. Vad hjälper det att ha en miljard på banken om man inte kan köpa det man vill för den? Ekonomi är mer än abstrakta siffror.

Sen var väl pengarna till för "nödlån" till företag som får det svårt att låna på normala komersiella villkor, så jag antar att dom öronmärkts/villkorats på något sätt och inte bara åker rätt in i bankernas plånbok.

För övrigt kanske du vill redigera ditt inlägg och justera din formattering, för det ser ut att en del av ditt inlägg gömts av formatteringen (när jag skrev detta svar så såg jag text där du pratar om att det inte finns någon quick-fix, men den syns bara när man citerar ditt inlägg).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Förklara då detta:
https://www.expressen.se/nyheter/strategin-lat-manga-smittas-...

Ser ut som om det är den ultimata Darwin-strategin.

Ska jag förklara att Folkhälsomyndigheten vill skydda de äldre och minska takten på spridningen? Du hänvisar till Annika Linde, före detta statsepidemiolog. Hon skriver själv om Folkhälsomyndighetens strategi att de "verkligen skyddar riskgrupperna" och det gäller att "sträcka ut infektionsförloppet".

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Intressant!

Någon som vet var franska hälsoministern fått denna info ifrån?

Nu missade jag detta spår när det uppenbarligen(?) dök upp tidigare i tråden, men var fick du den informationen ifrån då?

Edit: googlade lite snabbt och hittade detta:

https://www.pt.se/nyheter/franskt-larm-ipren-kan-forvarra-cov...
Intressant! Här lär man sig nya saker hela tiden

Testa alla och inför en 2 metersegel. Då hade man kunnat keep on going vanligt liv behållt ekonomin och besegrat covid

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: 2 meter segel?

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen

Vad var det jag sa.

Men kom igen nu. Du måste väl år 2020 ändå kunna källhänvisa bättre än ”Sydsvenskan” och ”förstasida dn.se”. Hur svårt kan det vara att inkludera en länk?

Gissar att du menar denna artikel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu går staten in och bestämmer var i landet man får bo?
(Det hela går ut på att du inte ska bo i en annan kommun än din hemkommun för att inte belasta andra kommuner i onödan)

https://omni.se/norge-forbjuder-invanare-att-bosatta-sig-i-fr...

https://www.nrk.no/norge/ny-forskrift_-kan-forby-hytteturer-u...

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av Dredd:

Att det är brist på testkitt är nog inte hela sanningen om varför man inte vill testa fler personer än man gör, man skulle kunna fundera på alternativa sätt att verifiera om man har Corona eller inte, tex i Kina så körde man ett tag med röntgen för att avgöra om folk hade Corona eller inte. Detta med testning/verifiering av Corona fall kan mycket väl vara av politiska skäl som man inte försöker Verifera.

Att inte ge besked till en patient med Corona symptom om han har det eller ej tycker jag är mycket galet, hur ska då människan ifråga förhålla sig till situationen samt gentemot eventuell övrig familj hemma eller i tex studentkorridoren?

Sen att medvetet försöka smitta Svenska folket till + 60% så att vi får "flock" immunitet, det bör kanske vara det väldigt lååånga målet och inget man bör välja göra som första alternativ. Hur i hela friden ska man lyckas hålla den balansgång som krävs med antalet smittade samt sjukhusfall i ett sådant scenario, risken att det drar iväg okontrollerat är då helt otroligt svårt att kontrollera.

Sveriges skyddsutrustning för läkare och skötare håller ju på ta slut redan nu, och då har vi haft 4st intensivfall i Stockholm?

Sen tror jag att man vet för lite om Viruset i sig för att göra en sådan gamble, tänk om det visar sig att Viruset har andra följder som ännu inte visat sig via forskning ännu, säg att det visar sig att man får allvarligare men av viruset än vad man vet idag, och så har man precis medvetet smittat hela Sveriges befolkning med det, det vore ju helt sinnesjukt.

Det du och många andra inte verkar förstå är att det inte går att stoppa nu. Visst, Kina har fått stopp på spridningen (iaf uppger de det). Men så fort man öppnar samhället igen så kommer smittan uppstå igen. Det går liksom inte att stoppa om man inte stänger alla länder och svetsar igen folks ytterdörrar, och stänger gränserna. Vilket kommer vara förödande för ekonomin och helt enkelt inte möjligt i en demokrati.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Folk kanske ska sluta bunkra toalettpapper. Helt slut på mitt ICA. Pappersfabrikerna kör så jävla hårt att maskinerna börjar brinna lol

Citat:

Brand bröt ut på Lilla Edets pappersbruk.

Branden startade i en maskin och stor rökutveckling uppstod.
– Det är en elbrand. Ingen person ska ha skadats i samband med branden.
En timma senare meddelade räddningstjänsten att branden var släckt och att man kontrollerar så att det inte är någon spridning i ventilationssystemet.
Pappersbruket kör just nu för fullt efter att många börjat bunkra papper.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fullt-utvecklad-brand-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har för mig att jag läste nånstans att man i Kina inte hade hittat några fall av smitta från barn till föräldrar, vilket jag tror är en av grunderna till att man tror att barn inte smittar i någon större omfattning.

Ja, det finns i DNs sammanställning som hänvisar till WHO-rapporten (dokumentet jag länkade):

Citat:

Enligt WHO har man inte hittat några fall i Kina där barn har fört med smittan hem till familjen.

I rapporten (från 24/2) står det att de enda av de då kända fallen av smittade barn är de som smittats av andra familjemedlemmar.

Skrivet av Hurtigbullen:

För övrigt kanske du vill redigera ditt inlägg och justera din formattering

Tack, det var ett fel i list-formatteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Nu går staten in och bestämmer var i landet man får bo?
(Det hela går ut på att du inte ska bo i en annan kommun än din hemkommun för att inte belasta andra kommuner i onödan)

https://omni.se/norge-forbjuder-invanare-att-bosatta-sig-i-fr...

https://www.nrk.no/norge/ny-forskrift_-kan-forby-hytteturer-u...

Om småkommunerna, där folk har sina fritidsstugor, har en sjukvårdskapacitet baserad främst på antalet fasta invånare så är det väl rimligt att man säger till stadsborna att åka hem för att inte överbelasta sjukvården i småkommunerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu ställer sig Italienarna på balkongen och applåderar alla som arbetar inom vården. Lite rörande ändå.

https://www.rt.com/news/483165-italy-spain-bravo-medics/