Doom Eternal får systemkrav – RTX 2080 Ti för 120 FPS och 1440p

Permalänk
Melding Plague

Doom Eternal får systemkrav – RTX 2080 Ti för 120 FPS och 1440p

Med kraftigt uppdaterat motor släpps snart Doom Eternal, uppföljaren till det grafiskt väloljade Doom från 2016. Inför släppet hittar systemkraven ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som det är dags för nya kort nu om man vill uppnå 240fps

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se hur pass troligt det blir att 16 trådars cpuer kommer generera någon skillnad mot säg 12 trådar.

Permalänk
Medlem

Om kravet för 120fps är inklusive RT-ON, så är det ju endå inte så illa, hoppas next gen GPU dubblerar FPS men inte priset.

Permalänk
Medlem

Kul att se dom pressa kraven lite, borde ju snabba på utvecklingen av kort med.

Permalänk
Medlem

100 FPS och konstant 100 är den bästa sweet spotten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig för att driva alla fantasifärger som motorn har gräddat ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

100 FPS och konstant 100 är den bästa sweet spotten.

Enligt mig, 144 och sitter man och vänjer sig vid 240 så känner man av att gå tillbaka, och detta är inräknat, 144 är en bra kompromiss utan att man gnäller så mycket. (speaking for myself)
I snabba första person pangare det vill säga, schack behöver inte så mycket.

Lär köpa detta, stöder RT av hela mitt hjärta med och hoppas få uppleva fotorealism under min tid. ("inte bara oj-va-snygg-realism")

Permalänk
Medlem

Längtar

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Då är spelet förhandsbokat 💪🏻

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Hoppas att det blir bra det här. Älskade Doom 4/2016.

Kom ihåg att inte köpa grisen i säcken!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Kommer köpa till Switch Lite.

Förresten har man tagit bort ”skickat från mobil något”?

YES i så fall!!!! Störde mig något enormt på detta.

Permalänk
Medlem

Förra Doom har ju ett Demo att klämma på, kanske denna får med den 20e?
Finns gameplay på Youtube redan men man vill ju inte se förmycket, vill spela det själv och se vad datorn man sitter på går för med detta.

Permalänk
Medlem

Ser ju inte dubbelt så snyggt ut precis O_o men najs

Permalänk
Medlem

Hoppas i5 8600k med GTX 1070ti flyter bra för 1080p. Kan det vara värt att uppgradera till 8700k?

Permalänk
Medlem

Lät högt. Jag körde 2016 versionen i 70 fps med riggen i signaturen i 1080 utan problem,var väldigt impad. Vad jag sett av trailers ser inte Eternal mycket snyggare ut men vi får väl se.

Permalänk
Avstängd

Varför blir det "klickbete" med rtx 2080 Ti, när amdkort OCKSÅ fyller kraven?

Grafikkort 1440P
Nvidia Geforce GTX 1080, RTX 2060
AMD Radeon RX Vega 56

Sen för "Ultra Nightmare"

Grafikkort
Nvidia RTX 2080 Ti (11 GB)
AMD Radeon VII (16 GB)

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Enligt mig, 144 och sitter man och vänjer sig vid 240 så känner man av att gå tillbaka, och detta är inräknat, 144 är en bra kompromiss utan att man gnäller så mycket. (speaking for myself)
I snabba första person pangare det vill säga, schack behöver inte så mycket.

Lär köpa detta, stöder RT av hela mitt hjärta med och hoppas få uppleva fotorealism under min tid. ("inte bara oj-va-snygg-realism")

Har själv en 240hz skärm och känner ingen skillnad på 144hz och 240hz men spelen känns ju verkligen smooth oavsett fps när man har högre hz men det kanske bara är mig det är fel på

Permalänk
Medlem

Ner med allt till low, 1080p och hoppas på 200+ fps som alla spel.
Flow for life.

Permalänk
Medlem

Billy Khan säger att specifikationerna är hyperkonservativa och att inte alltför mycket ska läggas på det. Jag menar, om Xbox one X klarar 4k vid 60 FPS, kan i stort sett vilken CPU som helst 60 FPS, och 120 FPS är nog inget problem det heller på moderna CPU:er.

Om ni ska kolla prestanda så säger han att man bör använda deras verktyg och inte externa. De pajar async-compute.

Finns även en bra video där han går igenom många stora förändringar.

DOOM Eternal kommer INTE att ha ray tracing vid launch. Om de haft en specifik implementation för NVIDIA eller varit sponsrade av NVIDIA så hade NVIDIA spammat DOOM Eternal saker på alla möjliga plattformar. Nu har de ju inte gjort det.

Med största sannolikhet struntar de i NVIDIA specifika extensionen och går på cross-vendor direkt. Med tanke på att han sa att de kommer att ha grejer för next-gen konsolerna så verkar det inte helt otroligt att de gör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har själv en 240hz skärm och känner ingen skillnad på 144hz och 240hz men spelen känns ju verkligen smooth oavsett fps när man har högre hz men det kanske bara är mig det är fel på

För casual gameing så kan jag må bra med min casual 120hz monitor med och chilla igenom spel, men inte online I Quake Champions t.ex, sånna spel, dem djefflarna är ju snabba. och jao e ju en reflex-wrist-aimer, så, resultatet syns på scoretavlan, vad kan jag saga.
Och mössen väger inte 130g mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

För casual gameing så kan jag må bra med min casual 120hz monitor med och chilla igenom spel, men inte online I Quake Champions t.ex, sånna spel, dem djefflarna är ju snabba. och jao e ju en reflex-wrist-aimer, så, resultatet syns på scoretavlan, vad kan jag saga.

Får nog skylla på att jag inte är lika proffsig då , spelat mer clan matcher i tonåren medans nu är det casual men då satt jag ju med en 60Hz och spelade garanterat bättre då. Får skylla att man börjar bli gammal " 25 i sommar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Får nog skylla på att jag inte är lika proffsig då , spelat mer clan matcher i tonåren medans nu är det casual men då satt jag ju med en 60Hz och spelade garanterat bättre då. Får skylla att man börjar bli gammal " 25 i sommar"

Ahh du, du är I din peek ålder nu, kör hart!
Hade du velat spela seriöst igen så skadar det inte med att ha snabba grejjer så att flaskhalsen är, oss/vi.

Permalänk

Mycket snack om 144hz vs 240hz är lite taget ur luften.
Klart man inte märker någon skillnad när det är suddigt oavsett. Lite mer eller mindre suddigt märker man inte. Men det är inte en fråga om vad våra ögon kan se, det har att göra med LCD.

Jag använder ULMB för det mesta nuförtiden, 120 fps eller ibland lägre om det behövs. Det är framtiden för mig och det enda jag letar efter på horisonten. Vanliga 240hz-skärmar, inte ens TN-paneler, kan mäta sig med 120hz ULMB (BFI/MBR eller vad vi nu vill kalla det) i motion clarity. När man tittar på ett bra case för MBR så märker man också att 120hz har sina mycket uppenbara brister, för snurrar man kameran tillräckligt snabbt så kan man lätt se att det är enskilda bilder som visas och det ser hackigt ut. Jag önskar att jag hade en 240hz med MBR, med pixelrespons som kan hantera det. Det vore en dröm!

De som tror att det inte är någon skillnad på 144hz och 240hz, de har rätt så långt som deras jämförelser tillåter, men de har inte insett att de inte vet precis vad det är de jämför.

(edit: det förstås finns andra skillnader mellan 144hz och 240hz, men jag bryr mig mest på den visuella upplevelsen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

DOOM Eternal kommer INTE att ha ray tracing vid launch

Jamen *doh!* asså liksom.. *gnäll*

"Slutligen får Doom Eternal även stöd för ray tracing så småningon. Enligt Id Software ska det vara den bästa implementationen av tekniken hittills, något som fått flera att lyfta på ögonbrynen med tanke på studions tekniska kompetens."

Intervjun lät ju bra om att dem bakom gääärna leker runt med RT-tekniken, lär väl komma en patch då, I hope

Permalänk
Medlem

Doom känns som den nya milstolpen när det gäller grafik, förr var det Crysis som satte ribban.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krogens:

Hoppas i5 8600k med GTX 1070ti flyter bra för 1080p. Kan det vara värt att uppgradera till 8700k?

Det är generellt aldrig värt att uppgradera till något inom samma serie, t ex gtx 1060 -> gtx 1070 OM du inte får det för en bra peng. Bättre då att hoppa upp minst en serie men jag tror 8600k + 1070ti ska flyta på hur bra som helst i 1080p så du kan vara lugn

Permalänk
Medlem

Hoppas det är brutalt snyggt och inte bara kasst optimerat som det kan vara många gånger.

5120*1440 kommer bli jobbigt i vilket fall som =P

Permalänk

Tur man har ett nytt rigg som man har bankat ihop 😎 ska bli intressant och se hur mycket fps man får ut med mitt RTX kort.

Permalänk
Medlem

Tuffar på med GTX970 ett tag till man kan ju inte påstå att man inte har fått valuta för pengarna

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm