Microsoft Xbox Series X får specifikationer – åtta kärnor och bättre än RX 5700 XT

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut och PSU på 300W låter okej även det.
Intressant hårdvara och AMD hårdvaran verkar leverera.

Permalänk
Medlem

7-8k gissar jag.

Hepp!

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Folk spekulerar bara av att ha fått sett maskinen, är ni från framtiden och har redan spelat spelen?

Skärp er, jämt på förhand ska folk tros ha förutsägbara tankar innan dom ens har i praktiken upplevt själva.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Folk är beredda att betala mobiler för 10000kr varannat år förstår inte varför man inte skulle våga göra samma sak för en riktigt bra konsol

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mame:

7-8k gissar jag.

Hepp!

Tror som dig, kanske går ut med 6998kr vid realese.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Folk är beredda att betala mobiler för 10000kr varannat år förstår inte varför man inte skulle våga göra samma sak för en riktigt bra konsol

Jo, men samma person är inte beredd att betala 1200kr för att gå till tandläkaren vartannat år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Folk spekulerar bara av att ha fått sett maskinen, är ni från framtiden och har redan spelat spelen?

Skärp er, jämt på förhand ska folk tros ha förutsägbara tankar innan dom ens har i praktiken upplevt själva.

Um, vad ska vi annars prata om i den här tråden menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

… vilket ju isåfall lär bli typ 7000kr här i Sverige i praktiken.
6995 kr skulle inte förvåna mig alls.

Precis men där har vi (om inte kronan störtdör) max, inte 10K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jahapp, då har de satt 8 kärnor som standard för spel ca 6 år framåt.

7 kärnor

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Många av er pratar om vad systemet är "värt" i prestandaväg. Men det microsoft måste ta i beaktning -oavsett hur mycket vinst dom vill göra- är att familjer skall ha råd med konsollen. Det är ett familjesystem och om inte den breda massan har råd så gör dom en brakförlust, även om priset från början kanske snuddar på förlust rent av. Förlusten blir större om 80% av marknaden inte har råd. Det är vad jag tror, så jag tror inte den kommer kosta mer än 6000kr, 7000kr kommer att vara för mycket varesig dom vill eller ej.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Wow... Wow... Det här är kraftigare än vad jag trodde. Om denna släpps för säg, 599 dolls, så är det ett kap. Jag känner tom lukten av $499. Microsoft måste ha lärt sig från misstaget med Xbone när de la sig för högt p.g.a. kinect. Jag tror lätt att de kommer sälja denna till förlust för att låsa in så många konsumenter som möjligt i Xbox ekosystem och ta igen förlusten där.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Många av er pratar om vad systemet är "värt" i prestandaväg. Men det microsoft måste ta i beaktning -oavsett hur mycket vinst dom vill göra- är att familjer skall ha råd med konsollen. Det är ett familjesystem och om inte den breda massan har råd så gör dom en brakförlust, även om priset från början kanske snuddar på förlust rent av. Förlusten blir större om 80% av marknaden inte har råd. Det är vad jag tror, så jag tror inte den kommer kosta mer än 6000kr, 7000kr kommer att vara för mycket varesig dom vill eller ej.

Det har väl sagts att det kommer en 4tflops version för nästa generation den borde ju familjer ha råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har man en Pc så behöver man inte en xbox 🤓

Man behöver inte något av dom, men en konsol är en annan grej än en PC. Speciellt för yngre barn.

Angående lansering och pris tror jag Microsoft rider på vågen att allt fler är beredda att betala relativt mycket för senaste hemelektroniken. 799USD är min gissning, kanske strax under 9000kr i Sverige.

Permalänk
Medlem

Antar release runt 7000 kr här.
Svensk pris: 499 kr *10 (valuta)*1.25 (moms) +320 kr +160 kr = 6 717,5 kr!

Permalänk
Medlem

kul ja, men dyr ännu mer ja, känns som 10k....

Permalänk
Medlem

Mest spännande måste ju vara ljudnivån, när man vet hur varma rdna produkter brukar vara så gissar jag på runt 80db :D.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tror du också att du kan köpa en PC med R5 3600 + 5700Xt, 16 Gb ram, 1Tb Pcie 4.0 SSD , chassi, nätdel med stöd för HDMI 2.1.

För 6000 kr budget då hade alla sagt att det går inte.

Tror min gissning på 8000 kr är närmare men bara tiden lär utvisa detta men jag är hellre realistisk

Nej men jag är inte Microsoft som dels köper flera miljoner exemplar av varje komponent och dels gissningsvis tar en förlust på varje konsol för att kränga game pass.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Blir priset under 14k blir det ett köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Mest spännande måste ju vara ljudnivån, när man vet hur varma rdna produkter brukar vara så gissar jag på runt 80db :D.

Den kommer förmodligen vara tyst, eftersom den är designad runt fläkten, och det är därför den ser ut som den gör. Den kommer vara lika tyst som Xbox One X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Mest spännande måste ju vara ljudnivån, när man vet hur varma rdna produkter brukar vara så gissar jag på runt 80db :D.

Väldigt tyst tydligen.

Digital Foundry: There were a pair of Series X systems running all day long side by side at the test site. The air from the top was certainly warm but the machines didn't feel overly hot or anything. They're also insanely quiet.

Permalänk
Medlem

Typ som xbox 360 och ps3 på sin tid och dom höll många år

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Folk är beredda att betala mobiler för 10000kr varannat år förstår inte varför man inte skulle våga göra samma sak för en riktigt bra konsol

Jadu, har en kompis som betalade ca 50 000 kr för en dator. Sedan står han med mig vid en korvkiosk och argumenterar emot deras höga pris på en mosbricka. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Många av er pratar om vad systemet är "värt" i prestandaväg. Men det microsoft måste ta i beaktning -oavsett hur mycket vinst dom vill göra- är att familjer skall ha råd med konsollen. Det är ett familjesystem och om inte den breda massan har råd så gör dom en brakförlust, även om priset från början kanske snuddar på förlust rent av. Förlusten blir större om 80% av marknaden inte har råd. Det är vad jag tror, så jag tror inte den kommer kosta mer än 6000kr, 7000kr kommer att vara för mycket varesig dom vill eller ej.

Det är ju lite svårt att spekulera i priser på konsol, inte likt pc där återförsäljare köper in några x av olika grafikkort. Microsoft/Sony köper ju in miljontals kretsar och pressar ner priserna rätt extremt i sådana volymer. Räcker för Amd att sälja med 10kr vinst per krets och sälja 300 miljoner kretsar för att göra ganska stora pengar. Sen även om en konsol har samma prestanda som en pc så är konsolens värde lägre då en pc kan göra så mycket mer, och en pc kräver ingen subscription där Microsoft/Sony tjänar in pengar varje månad likt ett abonnemang på en telefon samt spelen är även dom något dyrare till konsol därav har dom även råd att sälja konsolen med förlust..
Med det sagt så hoppas jag att konsolens pris hamnar någonstans där du tror och då blir det köp med en gång

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om alla spel till konsoll bara hade haft stöd för tangentbord och mus så hade jag faktiskt för första gången någonsin kunnat tänka mig att gå över. Faktiskt. Hade haft pc till musikskapande men hade då skitit i grafikkort totalt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

7 kärnor

Det var samma snack med denna generation konsoller att OS skulle ha en dedikerad kärna, men sen kunde utvecklarna ändå nyttja även den till en viss grad.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Datanisse:

Det var samma snack med denna generation konsoller att OS skulle ha en dedikerad kärna, men sen kunde utvecklarna ändå nyttja även den till en viss grad.

Dagens konsoler hade initialt två (av totalt åtta) kärnor reserverade för systemet, men senare ändrades detta till en kärna både hos PS4 och Xbox One.

Så antalet kärnor stannar på sju kärnor även denna generation, men nu kan utvecklarna välja mellan sju trådar och lite högre frekvens eller sju kärnor / fjorton trådar och lite lägre frekvens (vilket då också betyder väsentligt lägre prestanda per tråd p.g.a. hur SMT fungerar).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Mest spännande måste ju vara ljudnivån, när man vet hur varma rdna produkter brukar vara så gissar jag på runt 80db :D.

Med en PSU på 300W så finns en indikation på maximal värme.
Däremot är systemet rätt kompakt och luften dras igenom kuben så det blir säkert ett susande men tror inte 130mm fläkten är så högljudd.
Tror det blir problem med försäljningen med så hög ljudnivå så jag gissar att den är tystare än så.
Däremot undrar jag hur mycket damm som samlas i den med tiden och hur det påverkar kylningen.

Permalänk
Medlem

Ingen länk till klippet det talas om artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Ingen länk till klippet det talas om artikeln?

Klippet finns i artikeln.