GTX 1660 super känns ej igen

Permalänk

GTX 1660 super känns ej igen

Hej!

Har precis satt ihop en ny dator, se spec nedan, men får inte grafikkortet att fungera (går på basfunktion nu)

I enhetshanteraren står det som "Microsoft basic display adapter", och således fungerar inte drivrutinerna ifrån Nvidia heller.

Har uppdaterat BIOS

Har provat kortet i 2 andra datorer, samma sak. (Har inte glömt externa strömkabeln)

Har provat grafikkorten ifrån de datorerna i min nya, funkar fint (ett 740 och ett 1050)

Windows är dock inte uppdaterat, då min licensnyckel inte ville funka längre, men de andra 2 datorerna var uppdaterade.

Har bytt plats till andra PCI-E platsen.

Inget hjälper.

Nån som har några tips, eller är det bara att skicka tillbaka?

ASUS GeForce GTX 1660 SUPER Phoenix OC (1 st)
Corsair Carbide SPEC-04 TG Mid Tower (1 st)
Uppgraderingspaket- Ryzen 5 3600X (1 st)
AMD Ryzen 5 3600X (1 st)
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 (1 st)
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB (1 st)
AMD Wraith Spire (1 st)
HyperX FURY S Pro Gaming Musmatta Large (1 st)
Svive Oberon RGB Gaming Tangentbord (1 st)
Samsung 27" Curved gamingskärm C27JG50 (1 st)
Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD (2 st)
iiglo nätverkskabel Cat6 10m (1 st)

Nätaggregat hade jag sen innan, 700W, och alla spänningar är korrekta, det har jag kontrollmätt.

Permalänk
Medlem

Har du prövat använda DDU? Känns som ett klassiskt fall tänker jag om man stöter på problem med grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pajjemannen113:

Hej!

Har precis satt ihop en ny dator, se spec nedan, men får inte grafikkortet att fungera (går på basfunktion nu)

I enhetshanteraren står det som "Microsoft basic display adapter", och således fungerar inte drivrutinerna ifrån Nvidia heller.

Har uppdaterat BIOS

Har provat kortet i 2 andra datorer, samma sak. (Har inte glömt externa strömkabeln)

Har provat grafikkorten ifrån de datorerna i min nya, funkar fint (ett 740 och ett 1050)

Windows är dock inte uppdaterat, då min licensnyckel inte ville funka längre, men de andra 2 datorerna var uppdaterade.

Har bytt plats till andra PCI-E platsen.

Inget hjälper.

Nån som har några tips, eller är det bara att skicka tillbaka?

ASUS GeForce GTX 1660 SUPER Phoenix OC (1 st)
Corsair Carbide SPEC-04 TG Mid Tower (1 st)
Uppgraderingspaket- Ryzen 5 3600X (1 st)
AMD Ryzen 5 3600X (1 st)
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 (1 st)
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB (1 st)
AMD Wraith Spire (1 st)
HyperX FURY S Pro Gaming Musmatta Large (1 st)
Svive Oberon RGB Gaming Tangentbord (1 st)
Samsung 27" Curved gamingskärm C27JG50 (1 st)
Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD (2 st)
iiglo nätverkskabel Cat6 10m (1 st)

Nätaggregat hade jag sen innan, 700W, och alla spänningar är korrekta, det har jag kontrollmätt.

Vad har du för version på Windows 10, är det 1909?

Permalänk
Medlem

Vägrar drivrutinerna att installera, eller går installationen igenom men det fungerar inte ändå?

Har du provat att låta Windows update ladda ner drivrutinen, alternativt gått in i Enhetshanteraren och provat söka efter kompatibel drivrutin?

Som sagts ovan kan din nuvarande version av Windows 10 eventuellt vara för gammal för Turing.

Permalänk
Medlem

Kortet är för nytt för din Windows-version (känns inte igen pga "inbakad" drivrutin i Windows är gammal).

Enklast för dig just nu är att installera drivrutin från kortets tillverkare, så förhoppningsvis har du en skiva...

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk

Fortsatte forska lite igår, och det är nog som ni säger, gammal version av windows. Dock funkar inte uppdateringen för mig, och alla varianter på att ta ner drivrutiner har misslyckats.

Ska prova att ominstallera Windows och se om jag kan uppdatera då, annars får jag skaffa en ny nyckel.

Edit.

Mycket konstigt nu. Alla försök att updatera genom att tex ladda ner uppdatering/installation på microsoft hemsida misslyckas, blir felkoder.

En av datorerna där koden funkar går inte heller att uppdatera, blir felkoder då med.

Permalänk
Medlem

Fortsatte forska lite igår, och det är nog som ni säger, gammal version av windows. Dock funkar inte uppdateringen för mig, och alla varianter på att ta ner drivrutiner har misslyckats.

Ska prova att ominstallera Windows och se om jag kan uppdatera då, annars får jag skaffa en ny nyckel.

Edit.

Mycket konstigt nu. Alla försök att updatera genom att tex ladda ner uppdatering/installation på microsoft hemsida misslyckas, blir felkoder.

En av datorerna där koden funkar går inte heller att uppdatera, blir felkoder då med.

Testade du med att ladda ner en helt ny version till din dator?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Skrivet av thomson:

Testade du med att ladda ner en helt ny version till din dator?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Det var det som löste, fick tipset av en kompis som kan lite mer än mig. Så nu funkar det!

Min version var så gammal att den inte gick att uppdatera

Permalänk
Medlem

Det var det som löste, fick tipset av en kompis som kan lite mer än mig. Så nu funkar det!

Min version var så gammal att den inte gick att uppdatera

Vad kul att det löste sig