Sony Playstation 5 får supersnabb SSD-enhet och AMD-hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Var det allt? Ouch. Vilken besvikelse. Hade förväntat mig att de skulle visa upp något iaf. Inte en timme lång föreläsning om hur hörsel fungerar....

Tänkte efter lite och det står ju dock road to ps5 och inte reveal ... :/

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Besvikelsen på slutet. Satt igenom hela presentationen, älskar Mark Cerny, och satt som på nålar i väntan på att få se den faktiska enheten. Nehe ...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag är orolig över hur sparsamt med lagringsutrymme enheterna levereras med :/
Kollade över mina PS4-spel nu och majoriteten kräver 50 GB styck. I och med att konsolerna tar nästa "grafikkliv" tänker jag mig att de nya spelen kommer kräva betydligt mer lagringsutrymme.

Jag vill kunna ha fler än 5 spel installerade på SSDn samtidigt. I och med att det (gissningsvis) kommer ta en evighet att installera och därefter patcha spelen känns det riktigt drygt att behöva jonglera mellan sina spel och installera/avinstallera beroende på vad man är sugen på att spela.

Att koppla in en extern hårddisk via USB som jag har idag till min PS4 kommer inte hjälpa då jag aldrig kommer komma i närheten av läshastigheterna spelen kräver. Det verkar åtminstone finnas möjligheten att byta till större SSD.....men kan bli tufft att hitta någon med 5,5 GB/sek i 5 TB-klassen

Fast du kommer kunna utöka lagringen med certifierade nvme diskar (kommer komma ett tag efter releasen)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av SweC:

Kretsyta: Den finns

Ha!
Jo det är ju ändå sant.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Onion:

Jag är orolig över hur sparsamt med lagringsutrymme enheterna levereras med :/
Kollade över mina PS4-spel nu och majoriteten kräver 50 GB styck. I och med att konsolerna tar nästa "grafikkliv" tänker jag mig att de nya spelen kommer kräva betydligt mer lagringsutrymme.

Jag vill kunna ha fler än 5 spel installerade på SSDn samtidigt. I och med att det (gissningsvis) kommer ta en evighet att installera och därefter patcha spelen känns det riktigt drygt att behöva jonglera mellan sina spel och installera/avinstallera beroende på vad man är sugen på att spela.

Att koppla in en extern hårddisk via USB som jag har idag till min PS4 kommer inte hjälpa då jag aldrig kommer komma i närheten av läshastigheterna spelen kräver. Det verkar åtminstone finnas möjligheten att byta till större SSD.....men kan bli tufft att hitta någon med 5,5 GB/sek i 5 TB-klassen

Man kan bara spela ett spel i taget, skärp dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Tänkte efter lite och det står ju dock road to ps5 och inte reveal ... :/

Jo... men hade hoppats på något mer.

Xbox announcements för ett par dagar sedan var så sjukt mycket mer än detta. De kör med mycket mer öppna kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Man kan bara spela ett spel i taget, skärp dig.

Jag har betydligt fler än ett spel installerat på PC iaf, som jag använder relativt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jo... men hade hoppats på något mer.

Xbox announcements för ett par dagar sedan var så sjukt mycket mer än detta. De kör med mycket mer öppna kort.

Man kan ju klaga på presentationen, men på vilket sätt hade Xbox mer öppna kort jämfört med detta? Den var ju sjukt detaljerad i hur dom förklarade. Man kan tycka att det var tråkigt att dom inte visade enheten, men att dom inte körde med öppna kort är ju rent felaktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Letade fram min ps4 kartong och model nummret är CHU-1004A och den förbokades av min farbror rätt tidigt.
Min ps4 pro köptes 2016 , kollade beställningen på nätet.
Men jag kan inte säga att jag hör min vanliga ps4, min ps3 låter ju som ett plan och den stör man sig på med

Dammade av min i tv-bänken för att kolla 1004A på min med, så det kanske förekommer även skillnader trots samma modellbetäckning.
Eller så är jag bara känslig för ljudet.

På tal om ljud, så hade jag önskat att vi fick höra ett enda 3d-ljud i allafall, men inget alls :/

Mark Cerny är en legend och ett supergeni, och det kändes som att han läste baksidan på boken idag, medans jag tror att många inklusive mig ville höra alla kapitel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Så PS5 kommer endast att vara bakåtkompatibel med PS4 spel? Synd, hoppades på att ryktena om bakåtkompatibilitet ända tillbaka till PS2 var sann. Oh well...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jo... men hade hoppats på något mer.

Xbox announcements för ett par dagar sedan var så sjukt mycket mer än detta. De kör med mycket mer öppna kort.

de lät ju till och med youtubers skruva ihop en Xbox Series X för att visa hur hårdvaran såg ut inuti

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Om jag fattade rätt, så kommer spelen inte ta lika stor plats på lagringen. Dagens spel va ju onödigt stora, för dom va tvungna att spara samma data flera gånger om för att få ner laddtiderna. Då får man förhoppningsvis plats med fler spel denna generation.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Ultra allt, betryggande att marketing folket fått fria händer i den tekniska specifikationen.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Men ville ju se Designen på konsolen ju!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jo... men hade hoppats på något mer.

Xbox announcements för ett par dagar sedan var så sjukt mycket mer än detta. De kör med mycket mer öppna kort.

Det är ett tecken på att Xbox har den bästa hårdvaran när Sony lägger så mycket energi på annat ungefär som när AMD presenterade polaris och vega.
Jag hoppades på mer men innan de finns i handeln och utbud och pris även kan vägas in så kan jag inte bedöma informationen mer än pappersspecifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Om jag fattade rätt, så kommer spelen inte ta lika stor plats på lagringen. Dagens spel va ju onödigt stora, för dom va tvungna att spara samma data flera gånger om för att få ner laddtiderna. Då får man förhoppningsvis plats med fler spel denna generation.

Ja alltså det där är så sjukt ghetto. Fascinerad att någon ens kom på det fulhacket.
Skulle vara intressant om man kunde få fram siffror på hur mkt duplicerad data det är i snitt.

Även intressant att det var skälet till att patchningen tagit så lång tid, eftersom filerna måste skrivas om. Jag har ju flera gånger varit inne på att det verkade helt orimligt, med mina 500 Mbit gick det ibland fortare att radera spelet och ladda ned det på nytt, än att vänta på patchningen.

Var värt att se streamen bara för att få dessa två bitar info.

Det talas ju också ofta om att konsoler är ”optimerade”. Känns som detta är den mest tillfixadd generationen hittills, med deras i/o & ljudmodul specifikt för spel. Hopps det kan ge en bra skjuts.

Permalänk
Medlem

K, så Sony fokuserar mer på det omkring CPU och GPU, såsom ljud , haptisk feedback , SSD, mer öppet SSD och ljud ekosystem (ej dolby), speciella enheter för ljudberäkningar...

De nämnde att de använde smartshift, men smartshift i laptops gäller ju för CPU + dGPU. Är det en chiplet design? Är GPU separat? Eller är det så att smartshift kan användas för monolitiska SOCs? Många frågor...

Permalänk
Medlem

Det här kändes som en föreläsning i Operativ System, som jag precis slutfört 2 kurser i, mer än vad det kändes som "hej kolla vad vi byggt, vi är jättestolta och hoppas ni är taggade".

Xbox verkar ligga oerhört mycket bättre till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Om jag fattade rätt, så kommer spelen inte ta lika stor plats på lagringen. Dagens spel va ju onödigt stora, för dom va tvungna att spara samma data flera gånger om för att få ner laddtiderna. Då får man förhoppningsvis plats med fler spel denna generation.

Njae, snarare att man kan använda utrymmet effektivare, men dom kan ju lika gärna fylla det dom sparar med annat.

Oavsett så är det ju en balansgång, 800GB borde väl räcka till iaf 10 installerade AAA spel. Tror nog majoriteten kommer klara sig på det, och dom har nog data som bekräftar det också.

Själv har jag bara 150GB SSD dedikerat till spel på min PC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Man kan ju klaga på presentationen, men på vilket sätt hade Xbox mer öppna kort jämfört med detta? Den var ju sjukt detaljerad i hur dom förklarade. Man kan tycka att det var tråkigt att dom inte visade enheten, men att dom inte körde med öppna kort är ju rent felaktigt

Öppna kort var kanske fel uttryckt. Jag menade mest att detta inte alls var en reveal. Men revealen kommer kanske.

Kolla in detta bara: https://www.youtube.com/watch?v=7Fjn4GRw8qE

All hårdvara är uppvisad, komponent för komponent, kontrollern, vi har sjukt mycket detaljer om xboxen. Om playstation vet vi efter dagens föreläsning typ att den kommer ha en ssd, ray tracing och 3d ljud.... (lite överdrivet )

Jag hade nog förväntat mig (felaktigt) att de skulle visa upp i alla fall lite av det xbox har visat upp.

Permalänk
Medlem

2 olika approach från MS och Sony gällande gpu och klockfrekvener, men snarlik prestanda.

Jag gissar på att Sony kommer kunna hålla ett betydligt lägre pris än MS, 399$ för PS5 respektive 599$ för xbox.

Vilket borde innebära att sony kommer gå vinnande ur denna generation också.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Lär ju dröja typ 3 år till innan jag hinner spela allt som jag tänkt spela på pS4 så kan jag köpa denna billigt senare

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hajvan:

2 olika approach från MS och Sony gällande gpu och klockfrekvener, men snarlik prestanda.

Jag gissar på att Sony kommer kunna hålla ett betydligt lägre pris än MS, 399$ för PS5 respektive 599$ för xbox.

Vilket borde innebära att sony kommer gå vinnande ur denna generation också.

jag skulle inte tro att microsoft säljer sin för mer än 550$. PS5 kanske säljs för ett liknande pris av Xboxet fast utan förlust per såld enhet

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Om dom får till det riktigt bra så är jag mest hypad på 3d ljudet

Skrivet av CubaCola:

de lät ju till och med youtubers skruva ihop en Xbox Series X för att visa hur hårdvaran såg ut inuti

Tyckte den här konferansen förklarade väldigt mycket mer vad skillnaden jämfört med förra generationen kommer vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Det här kändes som en föreläsning i Operativ System, som jag precis slutfört 2 kurser i, mer än vad det kändes som "hej kolla vad vi byggt, vi är jättestolta och hoppas ni är taggade".

Xbox verkar ligga oerhört mycket bättre till.

Det är givetvis synd att dom inte visade upp själva hårdvaran, kändes lite snopet. Men över hela taget, även om Xboxen har en både en något mer kraftfull CPU/GPU så är ju hårddiskmodellen mer genomtänkt och nästan dubbelt så snabbt på PS5, det kommer göra rätt mycket "tror" jag. Vem avskyr inte att se texturer strömmas in. Den aspekten och laddningstider kommer ju bli klart bättre på PS5 om man tittar på siffrorna och allt är vad dom påstår med deras specialdesignade flashkontroller.

Av det vi har sett hittills är jag klart mest hypad på PS5.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Så PS5 blir billigare än Xbox S X, men kommer har sämre tjänster.
Känns som en recap. Som vanligt kommer Sonys spelutbud vara något bättre dock.

Permalänk
Avstängd

”Vilken jävulsk SSD, kommer spränga Xbox SX i luften.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

2 olika approach från MS och Sony gällande gpu och klockfrekvener, men snarlik prestanda.

Jag gissar på att Sony kommer kunna hålla ett betydligt lägre pris än MS, 399$ för PS5 respektive 599$ för xbox.

Vilket borde innebära att sony kommer gå vinnande ur denna generation också.

Vad baserar du den gissningen på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Oavsett så är det ju en balansgång, 800GB borde väl räcka till iaf 10 installerade AAA spel. Tror nog majoriteten kommer klara sig på det, och dom har nog data som bekräftar det också.

Det tvivlar jag på om inte de komprimerar något djävulskt.

Snabb Googling visar de 8 största PC-spelen idag:
1 Quantum Break – 178GB
2 Call of Duty: Modern Warfare – 175GB
3 Destiny 2: Shadowkeep – 165GB
4 Red Dead Redemption 2 – 150GB
5 Final Fantasy XV – 148GB
6 Call of Duty: Black Ops III – 113GB
7 Gears of War 4 – 112.3GB
8 Call of Duty: Infinite Warfare – 101GB

Final Fantasy VII Remake som släpps snart till PS4 tar upp 100 GB, och det är endast första avsnittet av spelet om jag förstått allt rätt.

I och med de större världarna och texturerna som kommer med nästa generation så tror jag inte det dröjer länge innan vi ser spel nosa 200-300 GB

Permalänk

SSD hit & SSD dit, ser den ut som en finlandsfärja eller ett Klingonskepp???

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|