En anledning till att omvärlden inte går all-in mot Kina och dess djurmarknadern är för att det är ganska korkat att kasta sten när man står i glashus.
Först får man inte glömma att omvärlden är väldigt beroende av Kina. Om du vrider huvudet först åt vänster och sedan åt höger så kommer du troligtvis se ett dussintal saker som kommer från Kina och skulle du inte göra det är det troligtvis för att de befinner sig bakom ett hölje. Inte ett land man vill göra sig ovän med direkt.
Ett förbud skulle även drabba kineserna i olika grad, alltså inte bara den Kinesiska staten. Hur ställer man sig till det?
Men nu till det där med att kasta sten i glashus...
Om vi ser till ditt argument så är det ~förbjud djurmarknaderna för att förhindra spridning av virus som orsakar död, lidande och ekonomiska problem. Korrekt?
Andra länder har också stora djurmarknader. I Sverige har vi en hel del kycklingar, vi slaktar runt 10.000.000 per år och en uppfödare kan ha över hundra tusen i ett trångt utrymme. Ja, det är en märkbart större risk att smitta sprids från Kina men det betyder inte att risken är obefintlig från andra länder, inklusive Sverige. Så vem har rätt att säga att det ska förbjudas just i Kina?
Om vi tittar vidare på att själva essansen i ditt argument är för att slippa död och lidande så skulle det vara ett jävligt hycklande om man använde det som argument för att förbjuda djurmarknader.
Hur mycket förödelse orsakar inte Sverige med sin vapenindustri om man ser till det långa loppet? Mer än corona? Kanske. USAs vapenindustri och krigsföring? Garanterat mer än corona.
Tobaksbolagen då? Jag antar att du även skriker dig hes om att de ska förbjudas? De är orsaken till 8.000.000 dödsfall. Per år. Kostnaden? 300.000.000.000 dollar per år, i ett land (usa) (ja, jag skriver ut siffrorna för dramatisk effekt).
Går du runt på stan och argumenterar för att sätta överviktiga på träningsläger? Överviktiga kostar endast i USA 1.500.000.000 dollar per år för sjukvården och samhället. Inte lika allvarligt som corona förstås om man ser kortsiktigt men i det långa loppet så är övervikt betydligt dödligare och kostsammare än diverse virus.
För att inte tala om den miljöpåverkan de flesta (alla?) stater har. Hur kan man med gott samvete lägga så mycket energi åt att förbjuda djurmarknader när framtida klimatförändringar kommer få corona att verka lockande?
Eller som jag skrev i ett tidigare inlägg; det som troligtvis kommer döda flest personer inom en närliggande framtid är antibiotikaresistans. Ska vi slå Kina på fingrarna för nånting så är det snarare deras användning av antibiotika. Men man kan inte gnälla på Kina utan att även titta åt Danmark, Cypern, Spanien och i stort sett alla andra länder. Här i Sverige är vi ganska bra men långt ifrån perfekta.
Min poäng är följande:
Det är väldigt enkelt att vara upprörd över Kinas djurhållning i dagens samhälle men man måste förstå att nästintill alla länder har lik i sin garderob, vissa större än andra. Självklart tycker nog de flesta att man kan rikta skarp kritik mot deras förhållningssätt men om man ska börja ropa efter förbud och represalier så är man en hycklare. Ingen vill vara en hycklare.