Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Alldeles strax(20.00) börjar "Vetenskapens Värld" på SVT2. De brukar väl ändå hålla rätt ok nivå på det de gör så kan nog vara intressant för många att se på. Jag vet, det är ingen blogg eller youtube-kanal utan "gammelmedia" men kan nog vara vettigt för många att se på "ändå".

Summerade mycket av det som sagts och förklarat varför det som görs - görs. Gillade historiekillen på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Helt fantastiskt att ditt inlägg får flera likes än mitt, jag är ärligt talat extremt överraskad.

Själv anser jag att omvärlden kraftigt och bestämt måste fördöma att Kina nu på nytt öppnar deras djurmarknader med bland annat just fladdermöss. Vi ser ju nu vad Kina-virus likt Corona kan åstadkomma, total kaos, fullständig katastrof med långtgående allvarliga effekter.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8163761/Chinese-mark...

En majoritet av alla influensa virus kommer från Kina, hur länge ska detta få pågå, räcker det inte nu?
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varlden-bor-...

Jag har noll koll på dessa marknader och gissar att du inte har mycket mer. Jag säger inte att vi ska låta det vara utan att vi ska vara lite varliga med att uttrycka våra åsikter och förstå att människor har levt så här i många år. Igen noll koll så det kan vara väldigt fattiga människor eller vem som helst.
Det jag menar är att det finns en risk att det slår mot det kinesiska folket och inte mot ledarna och de som bestämmer. Det slår även mot kineser utanför kina och även andra från Asien genom ökad rasism och ren illvilja osv.

Är väl bättre att utbilda än att tvinga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och västvärlden fortsätter att skriva ut antibiotika som om det är lösgodis. Gissa vad som kommer att leda till flesta döda de närmaste 50 åren.

Kina ligger ganska bra till vad gäller antibiotika användning:

Citat:

Kina är det land i världen som använder överlägset mest antibiotikatotalt sett per år (Zhu et al., 2013). Inga restriktioner finns kring användning av antibiotika, och läkemedlenbehöver heller aldrig vara receptbelagda(Maron et al., 2013; Zhu et al., 2013). Ungefär 210 000 ton antibiotika produceras varje år i Kina (Zhou et al., 2013)och man uppskattar att cirka hälften av dettagårtill livsmedelsproducerande djur(Maron et al., 2013; Zhou et al., 2013).

Källa: https://stud.epsilon.slu.se/6695/11/nasholm_m_140904.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Varför ska man anta det? Tror inte sjukhusen ljuger om vilka dagar folk dött på.

Därför att det är vad FHM sagt om siffrorna.
Varför datan är så dålig kan man fråga sig, men tydligen är det så att dödsfall registreras på dagen de läggs in och inte när de faktiskt hände.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Därför att det är vad FHM sagt om siffrorna.
Varför datan är så dålig kan man fråga sig, men tydligen är det så att dödsfall registreras på dagen de läggs in och inte när de faktiskt hände.

Låter inte speciellt troligt att dom väntar några dygn med att registrera dödsfall.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Låter inte speciellt troligt att dom väntar några dygn med att registrera dödsfall.

Olika sjukhus kan ha olika system, rutiner etc och huvudfokus hos personalen kanske ligger i att ta hand om dem som lever. Därav sätts det administrativa arbetet ibland åt sidan och vissa siffror tar lite tid, de kan mycket väl kommit in till FHM men väntat på exempelvis verifiering eller bara att någon läkare ska ha tid att gå igenom pappersarbetet.

Inte ens vårdpersonal kan jobba 24/7 utan behöver ledigt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Allvarligt? Du använder Daily Mail som källa?

Bättre källor önskas tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Olika sjukhus kan ha olika system, rutiner etc och huvudfokus hos personalen kanske ligger i att ta hand om dem som lever. Därav sätts det administrativa arbetet ibland åt sidan och vissa siffror tar lite tid, de kan mycket väl kommit in till FHM men väntat på exempelvis verifiering eller bara att någon läkare ska ha tid att gå igenom pappersarbetet.

Inte ens vårdpersonal kan jobba 24/7 utan behöver ledigt.

Det spelar egentligen ingen roll. Siffrorna på den sidan kommer inte från FHM.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kina ligger ganska bra till vad gäller antibiotika användning:

https://i.imgur.com/Bawgytk.png

Källa: https://stud.epsilon.slu.se/6695/11/nasholm_m_140904.pdf

Förrutom då att det är när vi, inte djur, får det som är den största källan för utvecklandet av resistanta bakterier hos oss, inte då sagt att det du länkade till inte är ett problem och att det finns en risk att resistans utvecklas den vägen, men den är som sagt mycket mindre.

Permalänk
Avstängd

Finnarna kan ha hittat en "lifehack" med sina jädrans bastun:

Den delen av immunförsvaret som inte behöver antigener (instinktiva immunförsvaret) dämpas av Covid-19 enligt videon ovan. Om du däremot höjer kroppstemperaturen på ett artificiellt vis (som bastu) så kan du moderera den annars negativa effekten som viruset har på det instinktiva immunförsvaret.

Bastun tenderar ju att höja kroppstemperaturen så. VIKTIGT: detta förutsätter att man INTE redan har fått feber vilket är kroppsvärmehöjande. Detta förklarar också då hur viruset kan fortsätta replikeras en hel del utan att man ens upplever feber, dvs., asymptomatiskt så att säga. Mycket fascinerande.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag har noll koll på dessa marknader och gissar att du inte har mycket mer. Jag säger inte att vi ska låta det vara utan att vi ska vara lite varliga med att uttrycka våra åsikter och förstå att människor har levt så här i många år. Igen noll koll så det kan vara väldigt fattiga människor eller vem som helst.
Det jag menar är att det finns en risk att det slår mot det kinesiska folket och inte mot ledarna och de som bestämmer. Det slår även mot kineser utanför kina och även andra från Asien genom ökad rasism och ren illvilja osv.

Är väl bättre att utbilda än att tvinga?

Men i dagens läge, med tanke på Corona utbrottet försvarar du verkligen att Kina nu på nytt öppnar deras djurmarknader med bland annat fladdermöss?

Själv anser jag att både och behövs, både utbildning samt tvingande åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Men i dagens läge, med tanke på Corona utbrottet försvarar du verkligen att Kina nu på nytt öppnar deras djurmarknader med bland annat fladdermöss?

Själv anser jag att både och behövs (är ett absolut måste nu), både utbildning samt tvingande åtgärder.

Försvarar människorna som levt så här under väldigt lång tid. Förändring tar tid och inget som sker över en natt. Ibland kan vi påskynda men det är trots allt människor vi pratar om och måste visa respekt för. Det är inte enkelt.

Du är ganska hård i dina uttalande och det är enkelt att sitta hemma, frustrerad med tak över huvudet och alla möjliga självklarheter som rinnande vatten, toalett osv.

Jag har verkligen noll koll på Kina och deras marknader men ganska säker på att många skulle nog vilja ha en förändring eller iaf möjligheter till att själva vilja ändra.

Vem vet dessa marknader kanske inte behövs och går enkelt att förändra. Oavsett hoppas jag tonen mot kineser i allmänhet inte är fylld med hat och förakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Försvarar människorna som levt så här under väldigt lång tid. Förändring tar tid och inget som sker över en natt. Ibland kan vi påskynda men det är trots allt människor vi pratar om och måste visa respekt för. Det är inte enkelt.

Du är ganska hård i dina uttalande och det är enkelt att sitta hemma, frustrerad med tak över huvudet och alla möjliga självklarheter som rinnande vatten, toalett osv.

Jag har verkligen noll koll på Kina och deras marknader men ganska säker på att många skulle nog vilja ha en förändring eller iaf möjligheter till att själva vilja ändra.

Vem vet dessa marknader kanske inte behövs och går enkelt att förändra. Oavsett hoppas jag tonen mot kineser i allmänhet inte är fylld med hat och förakt.

Jag absolut håller med om detta (!) men för mig rann bägaren över när jag läste att Kina nu på nytt öppnar deras djurmarknader ("wet markets"). Att göra det nu mitt i brinnande Corona tider, ja, jag förstår det inte, i synnerhet eftersom man är såpass säker på att det var där Corona spreds först. Tycker är att det är total brist på respekt, oerhört provocerande. Det behövs betydligt hårdare regler mot dessa djurmarknader så fort det bara är möjligt och FN måste agera. Men du har rätt, utbildning behövs också, absolut.

Är själv ljusår från viss politik som förs nu för tiden (inga namn, inga partier nämnda), det här handlar absolut inte om det. Man måste kunna anpassa sig efter situationen och slå hårt mot hårt, detta är ett sådant läge. I det här läget har vi inte råd med att vända andra kinden till.

https://www.metro.news/china-bat-and-dog-markets-reopened/196...

https://www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/coro...

https://www.washingtonexaminer.com/news/chinese-wet-markets-r...

https://www.washingtontimes.com/news/2020/mar/30/-scene-briti...

https://metrosaga.com/wuhan-virus-chinese-animal-markets-reop...

https://www.washingtontimes.com/news/2020/mar/18/china-knew-y...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vänligen utveckla ditt resonemang.

Varför inte införa tvingande restriktioner och FN resolutioner tills de gör något åt djurmarknaderna? I allra värsta fall ekonomiska handelsrestriktioner, något som biter?

Häpnar över att så många inte förstår allvaret och hotet från Kina.
https://fortune.com/2020/02/06/coronavirus-disease-outbreak-c...

Tror du får ta och läsa på lite. "Säkerhetsrådet har mycket stor makt i FN. De fem permanenta medlemmarna (P5) har vetorätt i alla beslut i säkerhetsrådet. Dessa fem är Folkrepubliken Kina, USA, Frankrike, Storbritannien och Ryssland, före detta Sovjetunionen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Tror du får ta och läsa på lite. "Säkerhetsrådet har mycket stor makt i FN. De fem permanenta medlemmarna (P5) har vetorätt i alla beslut i säkerhetsrådet. Dessa fem är Folkrepubliken Kina, USA, Frankrike, Storbritannien och Ryssland, före detta Sovjetunionen."

Ok, ett stort problem, en poäng till dig men problem är till för att lösas, detta är f-n i mig ett nödläge när vi har ett land som gång på gång på gång sprider livsfarliga virus. Faktum är ju att det går att förändra samt påverka.

https://undark.org/2020/02/06/china-next-coronavirus-epidemic...

Vad tycker du egentligen själv, att världen inte ska agera alls nu när Kina på nytt öppnar deras wet markets?

Utbildning, självklart men det gäller att sätta stopp för det hela också, betydligt tuffare restriktioner måste (tyvärr) påtvingas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Förrutom då att det är när vi, inte djur, får det som är den största källan för utvecklandet av resistanta bakterier hos oss, inte då sagt att det du länkade till inte är ett problem och att det finns en risk att resistans utvecklas den vägen, men den är som sagt mycket mindre.

Möjligt att det var ett dåligt exempel
Jag tänkte att man vill förbjuda antibiotika i tillväxtsyfte av en medicinsk anledning.

Försökte hitta fler siffror som jämför konsumption mellan länder och landade här.

https://www.pnas.org/content/115/15/E3463

.

Ganska dystra siffror där vad gäller absoluta tal, även om väst/HIC ligger högt i ddd/1000pers.

Permalänk
Medlem

Bra artikel av Wolfgang Hansson tycker jag, kanske inget nytt men bra sammanfattning av läget.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Vb8bR4/stati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Helt fantastiskt att ditt inlägg får flera likes än mitt, jag är ärligt talat extremt överraskad.

Själv anser jag att omvärlden kraftigt och bestämt måste fördöma att Kina nu på nytt öppnar deras djurmarknader med bland annat just fladdermöss. Vi ser ju nu vad Kina-virus likt Corona kan åstadkomma, total kaos, fullständig katastrof med långtgående allvarliga effekter.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8163761/Chinese-mark...

En majoritet av alla influensa virus kommer från Kina, hur länge ska detta få pågå, räcker det inte nu?

En anledning till att omvärlden inte går all-in mot Kina och dess djurmarknadern är för att det är ganska korkat att kasta sten när man står i glashus.

Först får man inte glömma att omvärlden är väldigt beroende av Kina. Om du vrider huvudet först åt vänster och sedan åt höger så kommer du troligtvis se ett dussintal saker som kommer från Kina och skulle du inte göra det är det troligtvis för att de befinner sig bakom ett hölje. Inte ett land man vill göra sig ovän med direkt.

Ett förbud skulle även drabba kineserna i olika grad, alltså inte bara den Kinesiska staten. Hur ställer man sig till det?

Men nu till det där med att kasta sten i glashus...
Om vi ser till ditt argument så är det ~förbjud djurmarknaderna för att förhindra spridning av virus som orsakar död, lidande och ekonomiska problem. Korrekt?

Andra länder har också stora djurmarknader. I Sverige har vi en hel del kycklingar, vi slaktar runt 10.000.000 per år och en uppfödare kan ha över hundra tusen i ett trångt utrymme. Ja, det är en märkbart större risk att smitta sprids från Kina men det betyder inte att risken är obefintlig från andra länder, inklusive Sverige. Så vem har rätt att säga att det ska förbjudas just i Kina?

Om vi tittar vidare på att själva essansen i ditt argument är för att slippa död och lidande så skulle det vara ett jävligt hycklande om man använde det som argument för att förbjuda djurmarknader.
Hur mycket förödelse orsakar inte Sverige med sin vapenindustri om man ser till det långa loppet? Mer än corona? Kanske. USAs vapenindustri och krigsföring? Garanterat mer än corona.

Tobaksbolagen då? Jag antar att du även skriker dig hes om att de ska förbjudas? De är orsaken till 8.000.000 dödsfall. Per år. Kostnaden? 300.000.000.000 dollar per år, i ett land (usa) (ja, jag skriver ut siffrorna för dramatisk effekt).

Går du runt på stan och argumenterar för att sätta överviktiga på träningsläger? Överviktiga kostar endast i USA 1.500.000.000 dollar per år för sjukvården och samhället. Inte lika allvarligt som corona förstås om man ser kortsiktigt men i det långa loppet så är övervikt betydligt dödligare och kostsammare än diverse virus.

För att inte tala om den miljöpåverkan de flesta (alla?) stater har. Hur kan man med gott samvete lägga så mycket energi åt att förbjuda djurmarknader när framtida klimatförändringar kommer få corona att verka lockande?

Eller som jag skrev i ett tidigare inlägg; det som troligtvis kommer döda flest personer inom en närliggande framtid är antibiotikaresistans. Ska vi slå Kina på fingrarna för nånting så är det snarare deras användning av antibiotika. Men man kan inte gnälla på Kina utan att även titta åt Danmark, Cypern, Spanien och i stort sett alla andra länder. Här i Sverige är vi ganska bra men långt ifrån perfekta.

Min poäng är följande:
Det är väldigt enkelt att vara upprörd över Kinas djurhållning i dagens samhälle men man måste förstå att nästintill alla länder har lik i sin garderob, vissa större än andra. Självklart tycker nog de flesta att man kan rikta skarp kritik mot deras förhållningssätt men om man ska börja ropa efter förbud och represalier så är man en hycklare. Ingen vill vara en hycklare.

Permalänk
Medlem

Tycker att mycket viktigt tas upp i denna video.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nja. Att pumpa djur fulla med antibiotika är visserligen ett mindre problem än om man skulle pumpa människor fulla med antibiotika. Saken är dock att användandet av ab på djur är såpass utbrett att det är en bidragande anledning till att vi har en sådan resistans idag (och förväntas få konsekvenser i framtiden som får corona att likna en snuttefilt).

Det som är så förbannat jävla korkat med att använda ab i djurhållningen är att nästan all ab som ges sker i onödan eller av idiotiska orsaker, till exempel för att de ska växa lite snabbare.

På Göteborgs Universitet ges det en distanskurs om antibiotikaresistans varje termin. Den är på endast 4,5 poäng om jag minns rätt och täcker de flesta aspekter om ab-resistans. Varför är det ett problem? Hur är det ett problem? Vad beror på sjukvården? Vad beror på djurhållningen? Kan västvärlden skylla på u-länder? Osv osv osv. Väldigt intressant faktiskt. Har man gått den kursen kan man även ta en sommarkurs som är på någon vecka där man får vara i deras labb och leka lite med bakterier och antibiotika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

En anledning till att omvärlden inte går all-in mot Kina och dess djurmarknadern är för att det är ganska korkat att kasta sten när man står i glashus.

Först får man inte glömma att omvärlden är väldigt beroende av Kina. Om du vrider huvudet först åt vänster och sedan åt höger så kommer du troligtvis se ett dussintal saker som kommer från Kina och skulle du inte göra det är det troligtvis för att de befinner sig bakom ett hölje. Inte ett land man vill göra sig ovän med direkt.

Ett förbud skulle även drabba kineserna i olika grad, alltså inte bara den Kinesiska staten. Hur ställer man sig till det?

Men nu till det där med att kasta sten i glashus...
Om vi ser till ditt argument så är det ~förbjud djurmarknaderna för att förhindra spridning av virus som orsakar död, lidande och ekonomiska problem. Korrekt?

Andra länder har också stora djurmarknader. I Sverige har vi en hel del kycklingar, vi slaktar runt 10.000.000 per år och en uppfödare kan ha över hundra tusen i ett trångt utrymme. Ja, det är en märkbart större risk att smitta sprids från Kina men det betyder inte att risken är obefintlig från andra länder, inklusive Sverige. Så vem har rätt att säga att det ska förbjudas just i Kina?

Om vi tittar vidare på att själva essansen i ditt argument är för att slippa död och lidande så skulle det vara ett jävligt hycklande om man använde det som argument för att förbjuda djurmarknader.
Hur mycket förödelse orsakar inte Sverige med sin vapenindustri om man ser till det långa loppet? Mer än corona? Kanske. USAs vapenindustri och krigsföring? Garanterat mer än corona.

Tobaksbolagen då? Jag antar att du även skriker dig hes om att de ska förbjudas? De är orsaken till 8.000.000 dödsfall. Per år. Kostnaden? 300.000.000.000 dollar per år, i ett land (usa) (ja, jag skriver ut siffrorna för dramatisk effekt).

Går du runt på stan och argumenterar för att sätta överviktiga på träningsläger? Överviktiga kostar endast i USA 1.500.000.000 dollar per år för sjukvården och samhället. Inte lika allvarligt som corona förstås om man ser kortsiktigt men i det långa loppet så är övervikt betydligt dödligare och kostsammare än diverse virus.

För att inte tala om den miljöpåverkan de flesta (alla?) stater har. Hur kan man med gott samvete lägga så mycket energi åt att förbjuda djurmarknader när framtida klimatförändringar kommer få corona att verka lockande?

Eller som jag skrev i ett tidigare inlägg; det som troligtvis kommer döda flest personer inom en närliggande framtid är antibiotikaresistans. Ska vi slå Kina på fingrarna för nånting så är det snarare deras användning av antibiotika. Men man kan inte gnälla på Kina utan att även titta åt Danmark, Cypern, Spanien och i stort sett alla andra länder. Här i Sverige är vi ganska bra men långt ifrån perfekta.

Min poäng är följande:
Det är väldigt enkelt att vara upprörd över Kinas djurhållning i dagens samhälle men man måste förstå att nästintill alla länder har lik i sin garderob, vissa större än andra. Självklart tycker nog de flesta att man kan rikta skarp kritik mot deras förhållningssätt men om man ska börja ropa efter förbud och represalier så är man en hycklare. Ingen vill vara en hycklare.

Väldigt bra inlägg, imponerande och utförligt.

Några korta kommentarer (tänkte sova).

Tror inte heller på totalförbud mot marknaderna men anser det kommer behövas betydligt hårdare och mera strikta restriktioner.

Kasta sten i glashus, säkerligen, rätt igen men det går inte att bortse från faktumet att de allra flesta allvarliga influensor kommit från Kina de sista ca 130 åren, detta måste få ett stopp och faktum är att det går att påverka.

https://undark.org/2020/02/06/china-next-coronavirus-epidemic...

Du har rätt, Kina är oerhört mäktigt och hur mycket som helst tillverkas i Kina men jag misstänker att USA:s handelsrestriktioner samt den helt extrema badwill landet får pga Corona kan påverka en del, vi får se? Misstänker det kan bli lite svårare att hitta anställda som vill flytta dit samt även att färre företag väljer att förlägga tillverkning dit. Men enormt mycket beror på hur Kina nu agerar och hittills är jag inte imponerad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Bra artikel av Wolfgang Hansson tycker jag, kanske inget nytt men bra sammanfattning av läget.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Vb8bR4/stati...

Så jättebra att jag hittade fel redan i dom första två raderna, och gör alltså vad hela premissen, artikeln är baserad på, felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Så jättebra att jag hittade fel redan i dom första två raderna, och gör alltså vad hela premissen, artikeln är baserad på, felaktig.

?

Vänligen utbilda mig.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Hurtigbullen:

Det du pratar om handlar ju om att testa olika grupper för att skapa sig en bild av läget. Såna tester är ju redan planerade (eller igång). Jag utgår från att de inte är detta du menar med masstestning.

Hur tänker du dig att det ska gå till? Ska du gå till vårdcentralen och bli testad så fort du känner något? Eller ska dom komma utkörande och ta en test? Vem ska ta dessa tester, vården? Hur många ska vi testa per dag för att du ska känna dig tryggare?

Jag tror att utbyggd testkapacitet är något som eftersträvas, men också vägs mot andra behov. Jag tror att vi måste få till enklare testning (med bibehållen hög säkerhet) innan vi kan testa i stor omfattning.

Kan du förtydliga vems råd du nu kritiserar? Ordväxlingen började med @Herr Kantarell ifrågasatte WHO kring information om att viruset inte var luftburet. Är det fortfarande WHO du pratar om här?

Jag tycker du kör med en rätt oärlig argumentationsteknik här. Dels framställer du det som fakta att barn smittar andra i stor omfattning och dels insinuerar du att WHO(?) sagt att andningsmasker är farliga. Sen försöker du slingra dig lite med att det inte var så dom uttryckte sig, men att det är så det tolkades (och därmed insinuerar du att det på något sätt är WHOs(?) fel).

Jag vet inte om det går så mycket bättre för tjeckerna än för oss i norden. Dom ser ut att ligga stadigt på exponentialkurvan: https://aatishb.com/covidtrends/?country=Czechia&country=Denm...

Dom tester som har föreslagits är att dom som kommer in på sjukhuset av andra anledningar även ska testas. Det pratade experten om för veckor sedan nu men jag vet inte vart det tog vägen. Det skulle ge en bättre bild av läget, men det skulle ge ännu bättre bild av läget om vi testar random också.

Vi är 2 månader in nu så rimligt är väl att vi testar lika mycket som Sydkorea gör på 2-3 dagar? Tillräckligt så att experterna vågar visa siffror på och kan beräkna smittan utifrån Svenska siffror och inte behöva gå helt på andra länder och gissa utifrån det. England var ju jättebra att lyssna på tills det blev klart att det skulle skita sig totalt för dom så då fick han gå över till Island och säga att ja vi kanske ligger lite före dom i kurvan.

Jag kritiserar alls råd som inger en falsk trygghet och riskerar att folk att bli smittade eller smitta andra pga deras råd.

När dom gång på gång säger olika varianter av att skydd inte fungerar, det finns inga bevis för att dom fungerar, det kan öka risken, dom hjälper inte om du använder dom fel, dom hjälper bara mot stora partiklar men kanske inte mot luftburna virus. Om det är brist på skydd för vården säg då att vi behöver alla skydd vi har till vården och ni andra som har mindre sannolikhet att komma i kontakt med viruset får ta till andra åtgärder för att minska risken att bli smittade.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-ok...

Citat:

Kan öka risken
Folkhälsomyndigheten rekommenderar inte att munskydd används.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Den delen av immunförsvaret som inte behöver antigener (instinktiva immunförsvaret) dämpas av Covid-19 enligt videon ovan. Om du däremot höjer kroppstemperaturen på ett artificiellt vis (som bastu) så kan du moderera den annars negativa effekten som viruset har på det instinktiva immunförsvaret.

Bastun tenderar ju att höja kroppstemperaturen så. VIKTIGT: detta förutsätter att man INTE redan har fått feber vilket är kroppsvärmehöjande. Detta förklarar också då hur viruset kan fortsätta replikeras en hel del utan att man ens upplever feber, dvs., asymptomatiskt så att säga. Mycket fascinerande.

För det första, glöm inte bort att det är lite spekulativt, även om han för ett bra resonemang. För det andra, skit oxå, jag skulle ha byggt den där bastun förra året Ska vi gissa på massor med bastur dras igång i Finland nu

Undrar om det funkar att duscha sketvarmt (min varmvattenberedare pallar inte fylla badkaret med riktigt varmt vatten) och sen duscha kallt? Huvva, jag ryser bara jag tänker på det; jag hatar att duscha kallt...

Sen missade du nyheten på slutet; studien om malariamedicinen och antibiotika kombon har uppdaterats med 80 fler patienter och visar fortfarande på bra resultat. Förstås inget definitivt, men ger en liten strimma av hopp!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Har försökt läsa så mycket jag kan i kväll, men har ont i huvudet, men jag mår lite dåligt när jag ser folk försvara Kina. Djurmarknaderna behöver inte förbjudas, men uppenbarligen så behöver saker förändras inom hanteringen, säkerheten osv. Lagar och kontroller måste ju införas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du gjorde helt rätt, tog kontakt med en läkare som gav dig råd efter din situation (även om jag får intrycket av att det var informellt). Jag hoppas att du fortsätter få lindriga (och förhoppningsvis få) förkylningar även i fortsättningen!

Dock kanske du ska borde fundera på din rekommendation och kanske rekommendera att ta kontakt med vården om folk upplever att dom blir sjuka ofta och lätt förkylda. Det kan ju faktiskt bero på helt andra orsaker än D vitaminbrist och om dom då först på egen hand håller på att experimentera med kosttillskott så tar det ju längre tid innan dom söker hjälp och potentiellt får en korrekt behandling.

Ville bara dela med mig och tycker att det är en bra rekommendation. Brukar ta lite prover regelbundet för att se hur nivåerna på olika värden ser ut, tycker det är intressant. Varenda läkare har hittills varit överens om att det är viktigt att ta Vitamin D, speciellt för oss som bor i lite kallare klimat. Rekommendation som sagt, man ansvarar alltid för sin egen hälsa

Det var några studier jag läste när jag grotta ner mig i ämnet, som visade på en såpass hög siffra som ca 80 % eller liknande hade Vitamin D brist i USA (även i varmare delstater). Tyckte det var en eye-opener. Jag tar som sagt 50mikrogram per dag, dagligen i ett par år och har ett godkänt referensvärde (men kunde varit högre). Då tänker jag att de som inte tar det förmodligen har låga halter.

Hade varit väldigt intressant att se faktiskt. Nästan så att jag kan pröjsa för presentkort på Werlabs om någon vill gå och ta ett Vitamin-D test

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Det gör det, cytotoxisk storm, samt, det är ett virus till vilket vitamin d är enormt behjälpligt för immun försvaret.

Finns tusentals studier ang. detta. Ignorera dem om du vill.

Bevis för att det fungerar som behandling väntar vi fortfarande på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

https://www.youtube.com/watch?v=EFRwnhfWXxo

Jag delar din entusiasm till medicin och det finns många häftiga kopplingar i kroppen. Det är ett riktigt komplext system och det är mycket vi inte vet.

Utan att ha kikat närmare på studierna än vad de visade i videon går mina varningsklockor dock igång ordentligt. Jag förstår att man känner sig ivrig när man ser en video som den du länkar till men att läsa medicinska (liksom andra) studier är svårt.

Jag skall försöka bryta ner varför det som presenteras i videon med absolut största sannolikhet är helt oanvändbart kliniskt:

• I videon går man först igenom en artikel som beskriver hur immunsystemet svarar vid Sars-CoV-2. Tyvärr är det man presenterar inte något som är specifikt för just den aktuella infektion när man talar om exempelvis PAMPs, interferoner och olika klasser av immunceller som medverkar i nästa alla sjukdomsprocesser i kroppen..

• Sedan hoppar de till en fallrapport (som inom medicin betraktas som en anekdot, riktigt låg evidens) där man kopplat patientens feber till monocyt- och NK-cellantalet.

• Man gör det gigantiska antagandet att bara man får upp cellantalen så kommer utfallen för Covid-19-patienterna bli bättre. Detta är långt ifrån säkert och inom medicin pratar man ibland om "kosmetik" när en läkare försöker påverka ett mätvärde i sig (som i bästa fall är ett surrogatmått för kroppens funktion) istället för den bakomliggande, kanske för oss okända, process som orsakar sjukdomen. Man vill ju behandla patienten och inte blodbilden.

• Näsa steg är att de kopplar dessa markörer till feber med en studie från 2002 med 12!? patienter. Dessa patienter utsätts för varmvattenbad och sedan gör de en stor mängd mätningar på blodbilden. Detta är en helt värdelös studie med tanke på att totalt saknar statistisk styrka för att desutom göra multipla jämförelser. Utfallsmåtten är dessutom inte hårda alls, utan man kollar t ex på TNF-alfa ocjh det är via den som man i videon gör kopplingen till monocytaktivering i Coivd-19.

• När man utsätter kroppen för olika saker, vare sig det rör sig om uppvärmning, en promenad, att sova, skrika, vad än du vill så kommer man att påverka den. Mäter man en massa surrogatmått i blodbilden kommer man säkerligen att hitta olika effekter. Detta betyder inte att vi hittat något intressant utan är med största säkerhet antingen brus (högst troligt i detta fall) eller ett resultat av pleiotropa effekter. Har man inga hårda utfallsmått som död eller liknande betyder detta sällan någonting alls.

• Som slutkläm drar mani videon fram en studie från 1990 med 50 patienter i två grupper á 25, kontroll och intervention, jämförs gällande antal självrapporterade fall av förkylningar. Man rapporterade då färre förkylningar i interventionsgruppen under 6 månader. Det finns dock en otroligt stor mängd problem med studien, få deltagare, självrapportering, oklar generaliserbarhet till Covid-19, att författarna själva skriver att fler studier bör göras. Att videoskaparna då inte hittar någon RCT (föga förvånande) gör studien värdelös i kontexten de presenterar den i.

• Man har i hela videon rört sig bland artiklar med den lägsta evidensen. Nedan har jag inkluderat evidenspyramiden som används inom medicin frekvent för att illustrera hur pålitliga studier är. Längst ner har vi olika studier av modellsystem. Detta är första steget i mycket forskning, men inget en läkare skulle drömma om att basera sina kliniska beslut på. Nästa steg är fallrapporter. Det är viktigt när man försökler fånga upp sånt som kan vara intressant att titta närmare på i stor skala.

TLDR: I videon tittar man på en blandning av vad som står i skolböckerna med lite anekdoter och gör sedan långsökta kopplingar och presenterar detta på ett sensationalistiskt vis. Man hade med så låga krav kunnat dra vilka kopplingar som helst. Detta är inget en läkare skulle drömma om att basera sina beslut på. Man måste mycket närmare toppen av pyramiden först och nästa alla hypoteser ramlar när de försöker ta sig dit

Som en parentes fick den otroligt stereotypt amerikanska analogin mellan immunförsvarets delar och USA:s olika militärgrenar mig kräkas inombords.

Det blev ett långt inlägg under min frukost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Varför ska man anta det? Tror inte sjukhusen ljuger om vilka dagar folk dött på.

De ljuger inte om vilken dag. Men det kan rapportera att någon dött under lördagen någon dag sent, på tex. måndagen. Det sker troligen lättare under helger eftersom en del administrativ personal jobbar kontorstider.