Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stationär dator. jordat uttag vs ojordat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Silcan:

Bra förklarat, så fas eller nolla ifrån datorrummet blir en "kortis" om man sammanför nolla eller fas mot kökets jord? Så om jag tar fram min multimeter och mäter mellan nolla/fas från datorrummet mot kökets jord blir det utslag på 230v i multimetern om det är som du säger. Ja låter rimligt, jag får testa om jag hittar multimetern

Ja du kommer alltid ha fritt blås mellan fas och jord. Spelar ingen roll om det är "kökets" jord eller vad man nu vill kalla det. Fas går gladeligen till jord :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När du monterar en dator, ansluter du då esd-(armbandet)/mattan eller vad du använder, till chassit på datorn du bygger i, eller spänner du upp en kopparlina i trätopparna och sedan ansluter esdskyddet till din kompis dator, 2mil bort?

Elektricitet skiter fullständigt i om du är ung och outbildad, kan fas och nolla alternativt jord, uppnå att ingen potentialskillnad finnes mellan dessa, så struntar elektriciteten i om du får en läckström genom kroppen, genom ditt barn eller husdjur eller annat.

Därför skall du bland annat inte blanda jordade och ojordade uttag i ett rum, varesig du anlitat en klåpare till wannabee-elektriker, dragit en förlängningskabel ifrån ett jordat uttag till ett rum som har ojordade uttag.

Vill det sig riktigt väl, så kan du få fysisk kontakt mellan två olika faser, då kan en ännu större värme infinna sig inombords (en kort stund).

OBS: Detta inlägg kan innehålla spår av ironi.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja du kommer alltid ha fritt blås mellan fas och jord. Spelar ingen roll om det är "kökets" jord eller vad man nu vill kalla det. Fas går gladeligen till jord :).

Du hade så rätt så, har mätt. Då ere bara o skippa den förlängningskabel ifrån köket till datorrummet. Vilar ibland med ena foten på datorn och släcker/tänder en lampa vid fönstret. Du kanske har räddat mitt liv. tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

jordfelsbrytare

JAg har jordfelsbrytare för hela hushållet, och jordat bara i kök / badrum. Jordfelsbrytaren skiter i vilken väg strömmen tar till jord, utan löser ut när det inte går lika mycket in, som ut. Jorden bryr den sig helt enkelt inte om. Något som är sant för alla jordfelsbrytare, oavsett om de som min, sitter i elskåpet, och täcker hela bostaden, eller är en separat liten enhet som kopplas i ett eget eluttag, och bara tar hand om grejerna du kopplar genom just den.

För att hålla oss till trådens innehåll, så "ska" datorer ha jordade eluttag, men de får det sällan, eller aldrig. De flesta bor fortfarande i hushåll med el som är äldre än det nya regelverket.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

JAg har jordfelsbrytare för hela hushållet, och jordat bara i kök / badrum. Jordfelsbrytaren skiter i vilken väg strömmen tar till jord, utan löser ut när det inte går lika mycket in, som ut. Jorden bryr den sig helt enkelt inte om. Något som är sant för alla jordfelsbrytare, oavsett om de som min, sitter i elskåpet, och täcker hela bostaden, eller är en separat liten enhet som kopplas i ett eget eluttag, och bara tar hand om grejerna du kopplar genom just den.

För att hålla oss till trådens innehåll, så "ska" datorer ha jordade eluttag, men de får det sällan, eller aldrig. De flesta bor fortfarande i hushåll med el som är äldre än det nya regelverket.
B!

Det tar ett tag att bygga bort gammal el, den gamla 3 fas handsken (Semko-17) har varit förbjuden sedan 1989 (pga att den är "direkt farlig") och den finns ju fortfarande kvar på sina ställen fastän IEC handsken introducerades 1985 så det lär säkert ta 50 år innan merparten av alla hushåll har jordade uttag överallt, det är ju bara 20 år sedan det kravet kom....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det tar ett tag att bygga bort gammal el, den gamla 3 fas handsken (Semko-17) har varit förbjuden sedan 1989 (pga att den är "direkt farlig") och den finns ju fortfarande kvar på sina ställen fastän IEC handsken introducerades 1985 så det lär säkert ta 50 år innan merparten av alla hushåll har jordade uttag överallt, det är ju bara 20 år sedan det kravet kom....

Tyvärr så är det ju så.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken på en sak nu. Bor i en villa från 65 med ojordade uttag överallt utom i kök/tvätt. Vi har el-element i alla rum. Som ju
är jordade. Hur resonerar man där? När kom reglerna om att man inte får blanda jordat och ojordat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GVR4:

Blev lite nyfiken på en sak nu. Bor i en villa från 65 med ojordade uttag överallt utom i kök/tvätt. Vi har el-element i alla rum. Som ju
är jordade. Hur resonerar man där? När kom reglerna om att man inte får blanda jordat och ojordat?

Skickades från m.sweclockers.com

Krav på skyddsjord kom 1995 och krav på jordfelsbrytare 1999.
Reglerna har skärpts allt eftersom det visat sig att de gamla standarderna inte gav tillräckligt bra skydd men man har inte tvingat någon att bygga om gamla installationer utan bara skärpt reglerna vid nyinstallation, därför finns det äldre kopplingar kvar som inte uppfyller dagens krav men de är ändå tillåtna att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe, jag tror inte lagen tar upp något om hur man rör sig med lösa kablar.

Ingen lagtext förvisso, men så här säger elsäkerhetsverket:

Citat:

Du får ansluta en jordad förlängningssladd till ett ojordat uttag. Dock bör du tänka på att den förlängningssladden enbart ska användas i det rum där sladden är ansluten. Du får alltså inte till exempel ansluta en skarvsladd till ett ojordat uttag i sovrummet och sedan dra sladden in till badrummet.

www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Jordade...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om det finns någon elektrisk "pryl" man kan stoppa i det jordade uttaget för att kolla så verkligen jordningen fungerar?

Btw, enl mig är det helt ok att dra en jordad förlängningskabel genom hela huset till datorrummet så att man får hela datoranläggningen jordad FÖRUTSATT att allt annat man har i rummet som är kopplat till ojordade uttag INTE ÄR AV METALL OCH KAN BLI STRÖMFÖRANDE. Kanske inte rekommenderbart men som sagt, en nödlösning om man vill ha stationär dator, scanner, skrivare, skärm mm jordad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men om man kopplar in den ojordade lampan i det jordade huset. det blir väl poff då också? undrar om jag ska roa mig med att jorda lampor i sommar.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emrik:

men om man kopplar in den ojordade lampan i det jordade huset. det blir väl poff då också? undrar om jag ska roa mig med att jorda lampor i sommar.

Hmm. Inte helt med på vilken lampa som åsyftas. Tråden har trots allt varit död sedan 2015 ;).

Men visst går det att koppla in en pryl som saknar jordningsmöjligheter i ett jordat uttag utan att det "säger poff".
Är det kortslutning i lampan så kommer däremot en säkring gå.

However, denna pryl som inte är byggd för att leda oönskad förekomst av elektricitet via en jordningskabel kommer ge upphov till samma möjliga problemsituation som jag beskrivit tidigare i tråden om denna kopplas in i ett rum med i övrigt jordade grejer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

massa bra text

vilken fin bump av mig

typ alla lampor man har har ju metallhöljen utan jord. risken är väl inte så stor men man kanske snubblar på någon kabel eller dylikt någon gång. man vet ju inte.

ty!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Tar och bumpar tråden igen då! Har suttit i timmar och försökt förstå, läst igenom ALLT som finns på nätet om just det här men jag känner att jag bara blir dummare ju mer jag läser. Har några frågor som jag tänkte ställa här.

Har flyttat till ny lägenhet där jag nyss märkt att alla rum är ojordade förutom köket. Har dator och stereoförstärkare som jag vet, eller hört, måste vara jordade. Tänkte att jag då får dra en grendosa från köket som är jordat in till vardagsrummet som är ojordat. Kände direkt att jag inte borde göra så av nån anledning. Så jag Googlade på det och mycket riktigt läste jag att man absolut inte får blanda jordat och ojordat i samma rum.

Så om jag förstått det rätt så ska det i ojordade utrymmet inte finnas någon sorts jord, och på så sätt är rummet säkert. För att ifall en ojordad apparat blir strömförande så blir den inte farlig förrän den kopplas ihop med någon slags jord, via min kropp. Men jag har t.ex i mitt ojordade vardagsrum element, är inte de jordade? Hur tar jag reda på det isåfall?

Om en apparat blivit strömförande i ojordad miljö, hur tar jag reda på det?

Om jag i ett ojordat utrymme, t.ex vardagsrummet, drar in en jordad grenkontakt från köket och kopplar ALLT som kommer vara i vardagsrummet, till den indragna jordade kontakten från köket, vad kan då vara farligt?

Om en ojordad apparat blir strömförande och det finns en jordningspunkt i det annars ojordade rummet, t.ex min dator med indragen jord från köket. Finns det då någon risk bortsett från ifall jag tar i båda dessa apparater samtidigt?

Om jag tar i mitt datorchassi (som nu är jordat) och sedan tar i en apparat som är ojordad, säg en stereoförstärkare med metallchassi, får jag då ström genom kroppen även om det inte är något fel på apparaten?

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tillägga att det ska ALDRIG pirra i handen , då e det problem med överledning

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Det enda jag kan tillägga att det ska ALDRIG pirra i handen , då e det problem med överledning

Hur menar du då? Kopplar jag förstärkaren i ojordat och drar fingret mot metallchassiet så "pirrar" det i fingret. Var det det du menade?

Permalänk
Medlem

@Extrapaj:
Oavsett om du har ojordat uttag skall du inte ha överledning, mao pirra i fingret.
Då har du problem med apparaten

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Aldrig jordade och
ojordade uttag i samma rum
I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade.
På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade
och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland
betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från
köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer
olika slags uttag i ett rum, ta kontakt med en
elinstallatör!
Om ett fel uppstår i en jordad apparat, leds strömmen
tillbaka till elcentralen där den utlöser den propp (säkring)
som skyddar både ledningen och det uttag som apparaten
är ansluten i. En ojordad apparat som blir strömförande i
en jordad miljö kan vara livsfarlig. Håller man i apparaten
och samtidigt kommer i kontakt med något jordbundet föremål,
eller står på ett golv som leder ström (exempelvis
ett vått betonggolv), söker sig strömmen till jord via kroppen

Det är litet av ett dilemma där - har du ett element med vattenburen värme så är det redan jordat och har du då datorn i ett ojordat uttag så kan det också uppkomma livsfara om du greppar elementet och datorn samtidigt.

Så jag skulle nog rekommendera att försöka åstadkomma jordade uttag åtminstone där datorn är eftersom den har ett chassi som är exponerat.

De flesta andra apparater idag är extraisolerade istället och då krävs ingen jord i princip, det är därför dessa har en stickpropp som går att använda i ett jordat uttag. Så risken med jordat+ojordat är egentligen bara om man då har två apparater som har exponerat chassie och man tar i båda samtidigt när den ena är inkopplat på jordat men det blev fel i den andra.

Numera finns det även jordfelsbrytare och personskyddsautomater. Jag föredrar de senare eftersom då blir man inte helt ställd när hela lägenheten/huset slocknar utan man kan enklare lista ut vad sjutton det var som blev fel.

Idealt är som jag ser det jordade uttag överallt och personskyddsautomater. Dyrt? - Ja, det beror på hur man ser det, det är mycket billigare än om kåken/lägenheten skulle brinna eller någon skulle avlida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är litet av ett dilemma där - har du ett element med vattenburen värme så är det redan jordat och har du då datorn i ett ojordat uttag så kan det också uppkomma livsfara om du greppar elementet och datorn samtidigt.

Så jag skulle nog rekommendera att försöka åstadkomma jordade uttag åtminstone där datorn är eftersom den har ett chassi som är exponerat.

De flesta andra apparater idag är extraisolerade istället och då krävs ingen jord i princip, det är därför dessa har en stickpropp som går att använda i ett jordat uttag. Så risken med jordat+ojordat är egentligen bara om man då har två apparater som har exponerat chassie och man tar i båda samtidigt när den ena är inkopplat på jordat men det blev fel i den andra.

Numera finns det även jordfelsbrytare och personskyddsautomater. Jag föredrar de senare eftersom då blir man inte helt ställd när hela lägenheten/huset slocknar utan man kan enklare lista ut vad sjutton det var som blev fel.

Idealt är som jag ser det jordade uttag överallt och personskyddsautomater. Dyrt? - Ja, det beror på hur man ser det, det är mycket billigare än om kåken/lägenheten skulle brinna eller någon skulle avlida.

5 år senare???

Permalänk
Inaktiv

haha, jag tror iaf att 99,99% klarar av att ha sin dator i ett ojordat uttag. Jag har nog kört 10 olika burkar de senaste 20 åren utan problem på ojordade uttag