Permalänk
Medlem

@Frispel: Norge kan ju dock göra lite som dom vill, har man 1000 miljarder dollar i sparkapital kan man kosta på sig att vara extra försiktig, men det blir en jävla räkning för varje liv man ska rädda oavsett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Man är inte fullt frisk med samma förutsättningar so men normalviktig om man är rejält överviktig.

Att han ändå gymmade med mera är mer än gemene man, sedan att kalla honom rejält överviktig är att ta i. Han har varit överviktig, men med tanke på att han gymmade och så och ser ut som han gör här kan man ha fullt normala värden vad det gäller kolesterol och blodtryck även om man tillbaka i tiden varit överviktig. Att pendla i vikt är inget ovanligt för de allra flesta, och hur man sett ut viktmässigt tillbaka i tiden kan såklart sätta sina avtryck i kroppen, men det är vad man gör för att förändra sin livsstil som räknas och dåliga värden är inget oföränderligt som man inte kan förändra genom träning. I alla fall om det handlar om övervikts problem som är vanliga. Jag tänker att många 50+ tänker likt dig när de får se denna nyhet (säger inte att du är 50+), och fortsätter att tänka; ”rejält överviktiga”, äldre, samt svårt sjuka som dör i det här viruset.

Edit: Sedan spelar det ingen roll för mig att sitta och försöka få folk att inse risken med detta virus, alla gör som de vill och tolkar information på det sätt som man själv vill utifrån sina egna förutsättningar. Vill man kanske inte se sanningen om hans död så tar man till saker som ”men har var ju rejält överviktig”, ”han kanske var sjuk”, och blundar helt för att han kanske hade fullt normala värden men bara dog helt enkelt. Jag kan ju såklart inte heller veta sanningen fullt ut, han kanske hade svår cancer, eller 180/150 i blodtryck, fett lever, etc. Han dog i alla fall 51 år gammal, och utseendemässigt ser han ut som de flesta jag känner i den åldern, men till och med piggare och sundare.

Permalänk
Medlem

Cecilia Naucler Twittrar igen:

De som ger regeringen stöd idag kommer alltså vara medskyldiga ifall fler dör i Sverige än våra grannländer. Ytterst märkligt påhopp från en professor.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ToddTheOdd:

Och det är med Norges befolkningsmängd det.

Beräkningen är alltså gjord av Norges motsvarighet till SCB och gäller norska förhållanden. Det kan kanske ge en fingervisning men kan säkerligen inte direkt överföras till svenska förutsättningar som du har gjort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Lite off topic men för mig är det helt obegripligt att man inte kan ha ordning på sin ekonomi och under hela sin livstid lyckats lägga undan en ynka månadslön. Har man något över på kontot så ska det slösas bort på skitsaker.

Sen hörde jag nyligen om Skansen som bedrivits i över 100 år som nu fått ekonomiska problem. Att man inte ens kunnat fixa en buffert under alla dessa år för att klara några månader utan intäkter..

Många som inte har pengar är ofta i början av karriären. Skönt att glömma så snabbt hur det kan vara när man är yngre. Önskar också att jag hade minne som en guldfisk.

Finns ju de som tyvärr tjänar 18-22 före skatt. Blir lite svårare att lägga undan pengar då. Eller ännu värre; timanställd och kanske bara får 10-20 timmar i veckan i ett lågavlönat yrke.

Är det inte ännu märkligare då som företagare som oftast tjänar dubbla på dig som anställd inte kan lägga undan pengar?

Går att vrida och vända på det hur många gånger som helst. Själv är jag lyckligt lottad vad gäller lön och arbete. Men det betyder inte att man behöver se ner eller vara helt oförmögen att förstå att det finns folk som har det sämre än en själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

De som ger regeringen stöd idag kommer alltså vara medskyldiga ifall fler dör i Sverige än våra grannländer. Ytterst märkligt påhopp från en professor.

Jo hon är under hårt tryck och jag kallar väl det mer att hota....

Agnes Wold gjorde ett re-tweet i förra tweetet du postade med ett "jisses"

https://twitter.com/c_dahlstrom/status/1250467016244412416

Har aldrig sett något värre! Hoppas tidningarna har mod att ta upp det här.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag har svårt att förstå varför detta skulle vara en ögonöppnare? Det finns inga garantier för att man inte kommer att dö av corona, oavsett ålder. Eller något annat heller för den delen. Det som finns är kraftiga skillnader i sannolikhet. Bara för att någon är känd så ökar inte risken för att 51-åringar kommer att dö av just detta.

Jag förstår precis. Det är exempel som detta som gör det konkret istället för abstrakta siffror som är svåra att förhålla sig till. Kanske inte så rationellt men mycket mänskligt.

Skrivet av kanskedet:

[...]

Klassiskt påhopp som påminner om George W. Bush's "Either you're with us, or you're with the terrorists" efter 11/9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

https://i.imgur.com/Xzpmzwz.png

Sådär beter sig ingen vetenskapsman (eller heter det vetenskapskvinna?). Det där låter mer som fanatism från en domedagsprofet. Hennes trovärdighet närmar sig med raska kliv noll.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Det var väl hon som tar citat från Russia Today?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Flera påstår det, ja, men jag har inte sett det själv. (Har iofs inte letat heller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Hur han dog har du ingen aning om. På sjukhuset medicineras du med massa mediciner så var han där när han dog så är jag rätt säker på att han inte dog med ångest ivf. När patienten blir väldigt dålig så kan jag i stort sett garantera att du är helt nedsövd. Det är inte som att de ger dig en Alvedon och sedan så sitter de och sjunger runt sjukhus sängen. Det har ju bland annat varit prat om att det kanske kan bli bris på propofol. Jag tycker du ska ta och läsa på vad den medicinen används till så inser du att man ligger inte ångestfull och känner att man håller på och kvävs när man har fått den medicinen.

https://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=PFJ_V9Lw4_EZA1aUP_...

Nja. Du har i regel rätt men med vissa modifikationer.

Till att börja med är det mycket ovanligt att man söver ner någon inför döden och om det görs är det i regel endast något dygn innan dödsögonblicket, om ens det. Men det finns undantag förstås. Om man däremot dör under iva-vård när man redan är nedsövd för t.ex. respiration så är det förstås en annan femma.

Däremot har du rätt i att man är mycket generös med lugnande medel, så pass generös att många sover större delen av dygnet men om man är petig är det stor skillnad mellan att sova och vara nedsövd. Patienten vaknar fortfarande av t.ex. ångest, smärta, lägesändring och ibland för att hälsa på anhöriga m.m. Sen finns det en hel del som inte vill bli så sederade medan de fortfarande är någorlunda adekvata.

Angående propofolet så tror jag att det nästan uteslutande används på iva när de måste vara nedsövda för respiratorvård, det ges alltså (i regel) inte i palliativt syfte.

Det är i alla fall min erfarenhet av knappt tio år på olika akutvårdsavdelningar och en två månaders praktik på ett hospice.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Expressen skrev så här:

Sedan twittrade hon ut en (nu raderad) länk till Putins propagandaorgan Russia Today, som en annan svensk professor, Marcello Ferrada de Noli, glatt lånat sitt namns auktoritet.

https://www.expressen.se/kultur/victor-malm/coronahaveristern...

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo hon är under hårt tryck och jag kallar väl det mer att hota....

Agnes Wold gjorde ett re-tweet i förra tweetet du postade med ett "jisses"

https://twitter.com/c_dahlstrom/status/1250467016244412416

Har aldrig sett något värre! Hoppas tidningarna har mod att ta upp det här.

Skrivet av deltascu:

Klassiskt påhopp som påminner om George W. Bush's "Either you're with us, or you're with the terrorists" efter 11/9.

Skrivet av Hurtigbullen:

Sådär beter sig ingen vetenskapsman (eller heter det vetenskapskvinna?). Det där låter mer som fanatism från en domedagsprofet. Hennes trovärdighet närmar sig med raska kliv noll.

Skrivet av Bael:

Skrivet av kanskedet:

Flera påstår det, ja, men jag har inte sett det själv. (Har iofs inte letat heller)

Nu håller det här på att dra iväg åt hållet där man fokuserar mer på personen än budskapet. Det är ett klassiskt retoriskt tillvägagångssätt där man medvetet eller omedvetet ger sig på budbäraren och attackerar trovärdigheten för att slippa hantera budskapet. Vi kanske ska nöja oss med karaktärsmordet här och fokusera på sakfrågan?

Frågor som man kan ställa sig då är:

• Ligger det något alls i det dom sade i den ursprungliga artikeln?

• Om man hade använt mer relevanta siffror (säg snittet över senaste sju dagarna), hur hade det då sett ut?

• Om man jämfört med fler länder, exempelvis Belgien?

• Finns det ingen som helst anledning att vara upprörd över hur FHM har hanterat det hela?

• Vad är rimlig kritik, vad är överdriven kritik och vad är helt olämplig kritik?

• Finns det något vettig alls i debattartikeln, eller är allt bara skräp?

Osv...

Permalänk
Medlem

@Frispel: Man kanske ska titta på det vedertagna sättet hur man hantera pandemier av denna omfattning?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu håller det här på att dra iväg åt hållet där man fokuserar mer på personen än budskapet. Det är ett klassiskt retoriskt tillvägagångssätt där man medvetet eller omedvetet ger sig på budbäraren och attackerar trovärdigheten för att slippa hantera budskapet. Vi kanske ska nöja oss med karaktärsmordet här och fokusera på sakfrågan?

• Om man hade använt mer relevanta siffror (säg snittet över senaste sju dagarna), hur hade det då sett ut?

• Finns det ingen som helst anledning att vara upprörd över hur FHM har hanterat det hela?

• Vad är rimlig kritik, vad är överdriven kritik och vad är helt olämplig kritik?

Osv...

Jag delar inte riktigt din syn. Jag tycker att vi ska ställa höga krav på forskare som har högt tonläge i debatten och de ska kritiseras om de agerar oprofessionellt. Detta är viktigt för att upprätthålla tilliten till forskare och forskarsamhället. Hon har dessutom uttalat sig internationellt i exempelvis CNN, Time, Guardian, Independent (källa).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Jag frågade mig hela dagen igår och nu när jag smält det så verkar det mer som att de är sura över att inte få vara med bland de som bestämmer.

deltascu postade den här länken med KI's expertuppställning

https://medarbetare.ki.se/ki-etablerar-resursgrupper-for-stod...

Sen angriper de då hårt Tegnell personligen och det har nog med ovan länk att göra.

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Beräkningen är alltså gjord av Norges motsvarighet till SCB och gäller norska förhållanden. Det kan kanske ge en fingervisning men kan säkerligen inte direkt överföras till svenska förutsättningar som du har gjort.

Rätt nära tror jag nog man kommer. Mig veterligen så ligger vi på jämförbar nativitet. Välfärdssystemen är mig veterligen väldigt lika också. Så nog tror jag man hamnar rätt nära om man gör den överslagsberäkningen jag gjorde. Men bevis gärna att jag har fel. Är ju sådant tjafs att vi är så lika gällande allt det här när det jämförs hur många som dött så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Angående vad det kostar att stänga ner ett samhälle så har Norges motsvarighet till statistiska centralbyrån gjort en beräkning på vad det kostar samhället att stänga ner skolorna - 1.7 miljarder varje dag:

https://www.svd.se/pris-for-skolstangt-17-miljarder-varje-dag

Förutom framtida minskade intäkter så räknar man med att produktionsbortfallet för att föräldrar måste vara hemma och ta hand om barnen kostar 234 miljoner norska kronor per dag. Jisses...

Inga problem för Norge.

Värdet på norska oljefonden just nu, 10 347 miljarder norska kronor. (Den har dippat upp och ner en bit senaste tiden, var ner i 9 800 miljarder norska kronor för några veckor sedan.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag delar inte riktigt din syn. Jag tycker att vi ska ställa höga krav på forskare som har högt tonläge i debatten och de ska kritiseras om de agerar oprofessionellt. Detta är viktigt för att upprätthålla tilliten till forskare och forskarsamhället. Hon har dessutom uttalat sig internationellt i exempelvis CNN, Time, Guardian, Independent (källa).

Absolut bör man vara kritisk både till motiv och hur man argumenterar för sin sak, problemet jag upplever här att det nu ikväll nästan enbart fokuserats på detta. Jag kan tycka att man åtminstone ibland kan ta upp vad som sades och inte bara diskutera henne som person. Även om jag får hålla med om att hon uttryckt sig minst sagt riktigt klantigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nja. Du har i regel rätt men med vissa modifikationer.

Till att börja med är det mycket ovanligt att man söver ner någon inför döden och om det görs är det i regel endast något dygn innan dödsögonblicket, om ens det. Men det finns undantag förstås. Om man däremot dör under iva-vård när man redan är nedsövd för t.ex. respiration så är det förstås en annan femma.

Däremot har du rätt i att man är mycket generös med lugnande medel, så pass generös att många sover större delen av dygnet men om man är petig är det stor skillnad mellan att sova och vara nedsövd. Patienten vaknar fortfarande av t.ex. ångest, smärta, lägesändring och ibland för att hälsa på anhöriga m.m. Sen finns det en hel del som inte vill bli så sederade medan de fortfarande är någorlunda adekvata.

Angående propofolet så tror jag att det nästan uteslutande används på iva när de måste vara nedsövda för respiratorvård, det ges alltså (i regel) inte i palliativt syfte.

Det är i alla fall min erfarenhet av knappt tio år på olika akutvårdsavdelningar och en två månaders praktik på ett hospice.

Att jag tog upp just propfol är för att det nämnts att det har använts vid just corona-behandling av riktigt sjuka patienter. Om just det läkemedlet används för att minska ångesten eller inte har jag som lekman ingen kunskap om, mer än det som står om just det på fass.se. Mycket möjligt att det finns bättre kandidater att använda för dämpning av just ångest. Men känns inte som att jag ska behöva gå en hel läkarutbildning i det här fallet när han jag svarade överdrev väldigt mycket. Som att de som hade hand om Adam Alsings vård inte skulle försökt hjälpa honom med just ångest och andra saker som de kanske kan lindra om de kunde det. Sedan är det ju självklart att om patienten avsäger sig all vård så får patienten då ta de obehag hen får av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu kommenterade jag retoriken i hennes twitterinlägg; "... eller om dödstalen blev högre i Sverige än i våra grannländer och andra länder i världen. Då faller domen. De som gav dem sitt stöd blir då medskyldiga.". Jag vet inte vilket budskap jag ska fokusera på i det. En person som debatterar på det sättet tappar i mina ögon snabbt trovärdighet.

Skrivet av Frispel:

Osv...

Den ursprungliga artikeln har jag kommenterat i tidigare inlägg. Den valida poängen jag såg att dom hade skrev jag om i nedanstående inlägg:

Skrivet av Hurtigbullen:

Den poäng som "de 22" gjorde som jag ser som ett rimligt argument för en hårdare lockdown är just att skjuta problemet framför sig för att vinna tid för att utveckla en bättre behandlingsmetod som minskar dödligheten. Nu misstänker jag att den tid man kan vinna som mest handlar om några fåtal månader och därför kan väl månne den tiden mest användas för att verifiera om någon befintlig medicin ev. fungerar, men mer än så kan det nog inte bli.

Sen finns det säkert kritik man kan rikta mot FHM; dom har ju gjort en del bedömningar som i efterhand ter sig felaktiga. Fast om man ska kritisera dom i negativ bemärkelse så måste man ju se till det underlag som fanns att göra bedömningen på.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Absolut bör man vara kritisk både till motiv och hur man argumenterar för sin sak, problemet jag upplever här att det nu ikväll nästan enbart fokuserats på detta. Jag kan tycka att man åtminstone ibland kan ta upp vad som sades och inte bara diskutera henne som person. Även om jag får hålla med om att hon uttryckt sig minst sagt riktigt klantigt

Visst, det kan så klart bli lite för mycket av sådana attacker, och det kanske räcker med Cecilia Naucler nu. För min del så är mitt förtroende för henne i denna fråga förbrukat. Jag tycker som sagt att forskare ska agera betydligt mer professionellt än vad hon har gjort hittills. Jag vet inte riktigt varför hon agerar på det sättet som hon gör, kanske för att hon är emotionellt instabil eller liknande just nu. Hennes beteende känns hysteriskt. Hon kan säkert vara bra forskare i andra sammanhang och jag hoppas att universitet behåller henne (akademisk frihet är viktigt).

Permalänk
Medlem

Även om det är lätt att komma nu och säga vi skulle gjort ditten och datten så får man komma ihåg att Tegnell har haft mycket fel.

- Först så var chansen att viruset skulle komma till Sverige liten när utbrottet var i Kina.
- När det kom till EU så var det fortfarande liten risk för Sverige.
- Sen när vi fick vårt första fall var det ingen risk för samhällsspridning.
- När det exploderade i Italien / Iran var det fortfarande ingen risk för samhällsspridning

Nu står vi här och vi har samhällsspridning i hela landet så varför skulle mitt förtroende för Tegnells råd vara större nu än tidigare.

Svetsaren säger att det personligt ansvar att inte sprida smittan hur bra är gemene Svensk att göra som man blir tillsagd 60/40 kanske. Ställer man samma fråga till dom som bor i våra utanför områden skulle jag säga att siffran är 30/70 är inte direkt förvånad att det är fler fall där ingen lyssnar ju på vad myndigheterna säger utan allt är rasisternas fel.

Man är även bra på att nämna att i dessa utsatta områden är det många som har jobb som faktiskt måste vara på plats på jobbet och inte kan jobba hemma jag säger att i dessa områden bor det väldigt många som inte jobbar eller studerar utan kan vara hemma utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Då får man väl förmoda att hon gjort sig skyldig till att försöka döda människor i det fall FHMs strategi visar sig duglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Även om det är lätt att komma nu och säga vi skulle gjort ditten och datten så får man komma ihåg att Tegnell har haft mycket fel.

- Först så var chansen att viruset skulle komma till Sverige liten när utbrottet var i Kina.
- När det exploderade i Italien / Iran var det fortfarande ingen risk för samhällsspridning

Lite källor och länkar vore bra så kanske vi kan diskutera kring just de specifika uttalanden du menar att han har gjort och under vilka premisser de i så fall gjordes.

Skrivet av raGGGe:

Man är även bra på att nämna att i dessa utsatta områden är det många som har jobb som faktiskt måste vara på plats på jobbet och inte kan jobba hemma jag säger att i dessa områden bor det väldigt många som inte jobbar eller studerar utan kan vara hemma utan problem.

Det finns ju också dom som tar sig an tuffa, otacksamma och riskfyllda jobb och visar våra äldre en stor respekt; Städaren Khaled arbetar på corona-intensiven: "Jag bad om att få jobba här".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Svetsaren säger att det personligt ansvar att inte sprida smittan hur bra är gemene Svensk att göra som man blir tillsagd 60/40 kanske. Ställer man samma fråga till dom som bor i våra utanför områden skulle jag säga att siffran är 30/70 är inte direkt förvånad att det är fler fall där ingen lyssnar ju på vad myndigheterna säger utan allt är rasisternas fel.

1. Allmänt, vad är det här för J*VLA dravel?
2. Specifikt, vad är rasisternas fel?
3. Har svårt att tro att du har riktig koll på demografin för de områden du pekar på. Visst, arbetslösheten är högre än i icke utsatta områden, men det betyder verkligen inte att de flesta är hemma. Folk jobbar och pluggar.
4. Skiljetecken är ett starkt tips framåt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Nu står vi här och vi har samhällsspridning i hela landet så varför skulle mitt förtroende för Tegnells råd vara större nu än tidigare.

Det vi ska fråga oss är huruvida han gjorde en bra bedömning utifrån den information som fanns då.
Att någon okvalificerad person satt och gissade att det skulle bli en global pandemi betyder ju inte att ex Tegnell gjorde ett sämre jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

De siffror FHM presenterar över avlidna är ofta upp till en vecka gamla. Lägg sedan till inkubationstiden på upp till 2 veckor. Sedan har man tiden man är sjuk som kan vara 3 veckor. Det gör att det blir väldigt väldigt svårt att balansera detta system med åtgärder i tid utifrån data.

Ett mindre antal avvikande fall förändrar antagligen inte helhetsbilden värst mycket.
Jag tycker att det ser ut som att en stor del av fallen är inrapporterade inom 3-4 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Angående vad det kostar att stänga ner ett samhälle så har Norges motsvarighet till statistiska centralbyrån gjort en beräkning på vad det kostar samhället att stänga ner skolorna - 1.7 miljarder varje dag:

https://www.svd.se/pris-for-skolstangt-17-miljarder-varje-dag

Förutom framtida minskade intäkter så räknar man med att produktionsbortfallet för att föräldrar måste vara hemma och ta hand om barnen kostar 234 miljoner norska kronor per dag. Jisses...

Vissa av siffrorna känns otroligt vanskliga, såsom "Bland andra punkter finns exempelvis lägre produktivitet när föräldrar behöver jobba hemifrån, ett minus som beräknas till 234 miljoner norska kronor per dag". Vad baseras det på? Känns som en siffra tagen ur luften, finns ju mycket forskning som visat det motsatta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja Tegnell har rätt i mycket det han säger och han verkar vara förnuftig - Dock verkar han vara fruktansvärt arrogant.

Jag förstår inte varför vi ska vara så annorlunda och märkvärdiga i Sverige jämfört med i stort sett resten av världen. Om övriga länder besvarar kriget mot det osynliga viruset genom att stänga ner ALLT, för att försiktigt öppna upp när man har lite kontroll och mer allmänt bättre information, så väljer man här att tro sig ha sådan kontroll att man kan göra det omvända. Dvs. stänga ner mer och mer i ett långsamt tempo efter behov.

De siffror FHM presenterar över avlidna är ofta upp till en vecka gamla. Lägg sedan till inkubationstiden på upp till 2 veckor. Sedan har man tiden man är sjuk som kan vara 3 veckor. Det gör att det blir väldigt väldigt svårt att balansera detta system med åtgärder i tid utifrån data.

Nu är detta mycket spekulativt men anledningen till att vi ska vara så "annorlunda" är att vi har andra förutsättningar samt att kurvan är ganska platt utan att vi kommer få samma ekonomiska smäll som andra länder.
Länder som har slagit igen allt börjar många öppna upp, inte för att det är över utan för att de ekonomiskt inte kan hantera det, folket kan inte hantera det då tillgång till mat, pengar etc påverkas.
Italien, Indien, UK, USA m.fl. har alla börjat läcka ut rapporter om hur illa ställt det faktiskt är med folks ekonomi, sociala program är överväldigade om de ens existerar, företag går under, folks privata ekonomi går under, vissa har svårt att få mat för dagen osv.
Sverige ses kunna eventuellt vara ur den värsta svackan av detta inom några år, vissa kommer fortfarande gå under, stjärnkockar, kända frisörer m.m. som gör hembesök talar om detta, fik som kickar alla på plats m.m. men vi kommer skonas mycket av problemen. Andra länder pratar inte år, de pratar årtionden för återhämtning, de pratar finansiell kris och allt fler nyhetskällor pratar nu om folk som missats när samhället slår igen.

Det kan låta kallt men alla länder visste att det skulle dö folk, alla vet att det kommer dö mer. Det intressanta är kurvan för att hantera det, än anser inte FHM och regeringen att kurvan är dålig nog för att det ska vara värt det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood