Permalänk
Medlem

Black screen/ no post ryzen 3900x

Hej

Fick lite problem med min dator igår som följer:

Andrade CPU voltage från 1,35 till 1,325 i bios och nu får jag bara svart skärm när jag ska starta upp den.

Jag har testat följande:

Clear cmos enligt manualen till moderkortet

Tagit ur batteriet 1h med nätaggregat och strömkabel urkopplat

Testat med 1 ram sticka, testat båda ensamma i a2 slotten

Har testat utan hdd inkopplad med

Ändå startar inte datorn såpass att jag kommer in i bios, vad gör jag?

Kan något ha gått sönder ? Har inte direkt några andra delar jag kan prova med heller, köpa nytt moderkort?

Setup är:
3900x
Asus b450-f (hade en 3600x från början)
16gb 3600mhz cl16 g.skill trident Z neo
M.2 corsair mp510 960gb
Asus strix rtx 2080
Seasonic 1200w guld+

Delarna är från november förutom processorn som är från mars då.

Full Custom loop och processorn har aldrig gått över 75c i load
Moderkort har alltid hållt bra temp
Grafikkort har också alltid haft bra temps maxat ca 40c när jag spelar

Vad gör jag? Ska jag satsa på ett x570 på engång? Kan den ha tappat bios helt så jag inte får post?

Tacksam för all hjälp 🙏

Permalänk

Lyser det något på moderkortet finns det LED status?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Led status är vit vilket ska stå för vga, men hur kan det komma sig när jag sänkt volt på CPU, då kan väl inte grafikkortet gå sönder?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pontus06:

Led status är vit vilket ska stå för vga, men hur kan det komma sig när jag sänkt volt på CPU, då kan väl inte grafikkortet gå sönder?

Har du testat att plocka ur grafikkortet och stoppa in det igen, och kolla strömkablarna till det? Du kan ju ha kommit åt något tillräckligt mycket för att skapa lite glappkontakt när du bytte processor.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

Har du testat att plocka ur grafikkortet och stoppa in det igen, och kolla strömkablarna till det? Du kan ju ha kommit åt något tillräckligt mycket för att skapa lite glappkontakt när du bytte processor.

Bytte processor för 1,5månad sen har ju funkat kanon innan dess, men ska självklart prova när jag kommer hem från jobbet, ska kika om jag inte har nått gammalt kort liggandes med 👌

Permalänk
Medlem

Testa stoppa i och ur grafikkortet, ingen skillnad tyvärr

Permalänk
Medlem

Du vet att mängder av RTX2080 har gått sönder va? Prova ett annat grafikkort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Du vet att mängder av RTX2080 har gått sönder va? Prova ett annat grafikkort.

Absolut får försöka fåtag i ett annat 👍

Permalänk
Hedersmedlem

jag hade en trasig Ryzen TR 3970, av någon anledning gav ASUS moderkortet VGA ERROR 99
vilket känns som det bör vara GPU, men nope, det var en död CPU

Permalänk
Medlem

Kunde reklamera CPU på garanti fick en ny 3900x, fortfarande ingen bild, har testat med ett annat grafikkort ingen bild där heller, jag få inte ström ut ur USB heller som tänder belysningen på tangentbordet, lär väl vara nytt moderkort som gäller då?

Permalänk

@Pontus06: Låter mest troligt det. har du testat att köra med bara en sticka RAM?

Permalänk
Medlem

Har testat med endast en sticka(testat båda ensamma i alla 4 portar)

Blir nog ett X570 nu, vilka är att rekommendera? Alltid kört msi förr och tycker Asus bios var lite krångligt men har kikat på:

Gigabyte X570 AORUS MASTER

Asus tog strix X570 - E gaming

Lutar mest åt gigabyte eftersom den har lite fler USB portar än asus

Mvh