Permalänk
Medlem

Vad tror ni ? Datorskärm

Jag ska bygga min egna dator för första gången och de mesta är nu beställt och påväg men de som saknas är en skärm.

Grafikkort RADEON RX 590 FATBOY
SSD: Kingston KC2000 500GB M.2 NVMe
processor : AMD CPU Ryzen 5 1600 3,2 GHz 6 kärnor AM4
moderkort ASRock B450M PRO4 micro ATX
RAM XPG GAMMIX BLACK D10 DDR4 2x8GB 3000MHz
Corsair CV550 / 550W / - Svart

Tanken är att jag skall kunna använda datorn till lite allt möjligt men framförallt att ha möjligheten att spela spel med den. Jag har tänkt total war och football manager , de senare kanske inte så krävande. Sedan vill jag även kunna spela andra moderna spel för att kunna vara med och spela med vänner online och lan.

Har läst på en del men känner mig mest förvirrad över vad man ska välja. Vill ju inte ha för höga hz så inte grafikkortet klarar av de men samtidigt försöka få ett så optimalt grafikkort som möljligt.

Vad tror ni skulle passa bra? Tacksam för alla tips. Motivera gärna , vill gärna förstå logiken bakom valet /valen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsurkka:

Jag ska bygga min egna dator för första gången och de mesta är nu beställt och påväg men de som saknas är en skärm.

Grafikkort RADEON RX 590 FATBOY
SSD: Kingston KC2000 500GB M.2 NVMe
processor : AMD CPU Ryzen 5 1600 3,2 GHz 6 kärnor AM4
moderkort ASRock B450M PRO4 micro ATX
RAM XPG GAMMIX BLACK D10 DDR4 2x8GB 3000MHz
Corsair CV550 / 550W / - Svart

Tanken är att jag skall kunna använda datorn till lite allt möjligt men framförallt att ha möjligheten att spela spel med den. Jag har tänkt total war och football manager , de senare kanske inte så krävande. Sedan vill jag även kunna spela andra moderna spel för att kunna vara med och spela med vänner online och lan.

Har läst på en del men känner mig mest förvirrad över vad man ska välja. Vill ju inte ha för höga hz så inte grafikkortet klarar av de men samtidigt försöka få ett så optimalt grafikkort som möljligt.

Vad tror ni skulle passa bra? Tacksam för alla tips. Motivera gärna , vill gärna förstå logiken bakom valet /valen.

Vad har du för budget?

Rent spontant skulle jag rekommendera en skärm med freesync, det är väldigt trevligt.

Typ denna https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4914084

Freesync, 144Hz, IPS panel och 1440p. Jag har någon slags föregångare till den där och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Vad har du för budget?

Rent spontant skulle jag rekommendera en skärm med freesync, det är väldigt trevligt.

Typ denna https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4914084

Freesync, 144Hz, IPS panel och 1440p. Jag har någon slags föregångare till den där och är väldigt nöjd.

Jag hade tänkt mig runt 2000. Har läst lite och som jag förstår de så ju mer Hz jag har ju mer krävs de av grafikkortet. Så jag är mest mån att de ska funka bra 🙂

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tsurkka:

Jag hade tänkt mig runt 2000. Har läst lite och som jag förstår de så ju mer Hz jag har ju mer krävs de av grafikkortet. Så jag är mest mån att de ska funka bra 🙂

Det som kräver mer av grafikkortet är fler FPS, alltså högre bildfrekvens i spel. Det är ur grafikkortets synpunkt ingen betydande skillnad mellan att exempelvis köra en 1080p-skärm i uppdateringsfrekvens om 60, 144 eller 240 Hz. Själva bildsignalen (Hz) är inom moderna specifikationer för Displayport (och HDMI) och kräver därför inget extra. Däremot krävs det mer av hela datorn för att nå motsvarande frekvenser (FPS) i spel. Det skadar aldrig att ha en skärm kapabel till högre frekvens (Hz) än vad datorn kan leverera i spel (FPS). Dels för att det varierar enormt från spel till spel. Dels kan du en dag vilja byta grafikkort. Dels är en bättre skärm fortfarande en bättre skärm.

2000 kronor är en något tajt budget. Det finns gott om skärmar, flera hundra att välja mellan. Men du landar inom ett segment där det finns just flera hundra modeller av väldigt varierande kavalitetsnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som kräver mer av grafikkortet är fler FPS, alltså högre bildfrekvens i spel. Det är ur grafikkortets synpunkt ingen betydande skillnad mellan att exempelvis köra en 1080p-skärm i uppdateringsfrekvens om 60, 144 eller 240 Hz. Själva bildsignalen (Hz) är inom moderna specifikationer för Displayport (och HDMI) och kräver därför inget extra. Däremot krävs det mer av hela datorn för att nå motsvarande frekvenser (FPS) i spel. Det skadar aldrig att ha en skärm kapabel till högre frekvens (Hz) än vad datorn kan leverera i spel (FPS). Dels för att det varierar enormt från spel till spel. Dels kan du en dag vilja byta grafikkort. Dels är en bättre skärm fortfarande en bättre skärm.

2000 kronor är en något tajt budget. Det finns gott om skärmar, flera hundra att välja mellan. Men du landar inom ett segment där det finns just flera hundra modeller av väldigt varierande kavalitetsnivå

Vad tror du om:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5192456&offset=5
AOC 24G2U

Den verkar ju de flesta hylla i den prisnivån? Man verkar få väldigt mycket skärm för pengarna!
1080p, 144hz, IPS panel och Freesync. Den borde väl matcha TS dator rätt bra, och är nästan inom budget iallafall, kanske går att hitta som fyndvara om TS har tur? Jag har inte provat skärmen själv, bara plöjt igenom recensioner på flera olika sidor, och den verkar helt klart vara prisvärd!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C TG // PSU: EVGA SuperNOVA G2 650W // MB: Asus ROG Strix B450-F Gaming // CPU: AMD Ryzen 7 2700 // GPU: Asus RTX 3080 TUF // Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB // HDD: WD Green 2TB // SSD: Samsung 860 EVO 500gb x2 // Headset: Steelseries Arctis 7 // Mus: Glorious Model D// Keyboard: Steelseries M750 // Skärm: ViewSonic XG2402/Samsung G7 27" //

Permalänk
Bildexpert 📺

@Znappie: Ifall du hittar flera recensioner – och gärna riktiga tester då – som alla pekar ut att skärmen faktiskt håller måttet, då är det förmodligen också så. Vilket är det bästa man kan gå på när det gäller ett så stort, brett och snarlikt utbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som kräver mer av grafikkortet är fler FPS, alltså högre bildfrekvens i spel. Det är ur grafikkortets synpunkt ingen betydande skillnad mellan att exempelvis köra en 1080p-skärm i uppdateringsfrekvens om 60, 144 eller 240 Hz. Själva bildsignalen (Hz) är inom moderna specifikationer för Displayport (och HDMI) och kräver därför inget extra. Däremot krävs det mer av hela datorn för att nå motsvarande frekvenser (FPS) i spel. Det skadar aldrig att ha en skärm kapabel till högre frekvens (Hz) än vad datorn kan leverera i spel (FPS). Dels för att det varierar enormt från spel till spel. Dels kan du en dag vilja byta grafikkort. Dels är en bättre skärm fortfarande en bättre skärm.

2000 kronor är en något tajt budget. Det finns gott om skärmar, flera hundra att välja mellan. Men du landar inom ett segment där det finns just flera hundra modeller av väldigt varierande kavalitetsnivå

Okej så hur funkar de här med FPS, kan jag på nått sätt mäta hur mycket min dator har i de? Är de nått som jag behöver väga in i skärm valet?

Sedan vet jag inte om de är så att jag själv kan välja att sänka Hz på skärmen on jag önskar? Och kanske även andra inställningar om de skulle visa sig att något spel inte fungerar bra att spela?

Med tanke på datorn och mitt användningsområde ( mycket spel men även arbete) vad skulle du säga att jag skall utgå från att hitta? 144 hz? 1080p? freesync? Har jag en något att utgå från så ska jag nog kunna lösa resten själv. Gillar att leta runt och vara nogrann så

Tack för svaren 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znappie:

Vad tror du om:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5192456&offset=5
AOC 24G2U

Den verkar ju de flesta hylla i den prisnivån? Man verkar få väldigt mycket skärm för pengarna!
1080p, 144hz, IPS panel och Freesync. Den borde väl matcha TS dator rätt bra, och är nästan inom budget iallafall, kanske går att hitta som fyndvara om TS har tur? Jag har inte provat skärmen själv, bara plöjt igenom recensioner på flera olika sidor, och den verkar helt klart vara prisvärd!

Kul att du nämnde just den. Har själv kollat på denna AOC 24G2U5 24, vilket är samma fast med lite lägre HZ tror jag(vilket jag trodde var en fördel men verkar ju kanske som jag fått de lite om bakfoten så kanske är aktuellt med de högre. Har ju båda fått fina betyg.

Har ju mest varit lite osäker på vad som lämpar sig bäst gällande hz, displayport , freesync osv och nu FPS då

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tsurkka: Mängden FPS du får ut beror helt på vilka spel du spelar. Testet av Fatboy-modellen du har säger en del om hur lika spel beter sig i olika kombinationer: https://www.sweclockers.com/test/26583

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tsurkka: Mängden FPS du får ut beror helt på vilka spel du spelar. Testet av Fatboy-modellen du har säger en del om hur lika spel beter sig i olika kombinationer: https://www.sweclockers.com/test/26583

Med tanke på datorn och mitt användningsområde ( mycket spel men även arbete) vad skulle du säga att jag skall utgå från att hitta? 144 hz? 1080p? freesync? Har jag en något att utgå från så ska jag nog kunna lösa resten själv. Gillar att leta runt och vara nogrann så

Permalänk

@Tsurkka: Jag hade inte varit rädd för Hz... Upplösning har mer inverkan på din GPU.
Däremot hade jag inte, givet din GPU, gått på 1440p-skärm om du vill lira med högsta inställningar osv.
Jag tror att ditt kort hade varit bättre för en 1080p-skärm.
Så mitt tips är kolla vilken typ av panel du trivs med, sen hitta en skärm med 1080p-upplösning min. 120 hz frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Znappie: Ifall du hittar flera recensioner – och gärna riktiga tester då – som alla pekar ut att skärmen faktiskt håller måttet, då är det förmodligen också så. Vilket är det bästa man kan gå på när det gäller ett så stort, brett och snarlikt utbud

Vill helst kunna spela total war spelen och football mananger. Sedan dem flesta moderna spelen för att kunna spela med vänner och vara med på lan. Gillar strategi spel.

Är de någon mer information som är relevant i valet så säg till

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamwanno:

@Tsurkka: Jag hade inte varit rädd för Hz... Upplösning har mer inverkan på din GPU.
Däremot hade jag inte, givet din GPU, gått på 1440p-skärm om du vill lira med högsta inställningar osv.
Jag tror att ditt kort hade varit bättre för en 1080p-skärm.
Så mitt tips är kolla vilken typ av panel du trivs med, sen hitta en skärm med 1080p-upplösning min. 120 hz frekvens.

Okej ! Trivs ju bäst med IPS. Har varit runt och kollat lite i affärer.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tsurkka: Du ska utgå från det som matchar din behov i första hand. Sedan tittar du på vad det kostar att fylla det behovet. Därefter vilka kompromisser du ska göra för att faktiskt ha råd med din skärm. Det finns inget som är "bäst" utan allt handlar om att hitta rätt don för rätt person.

Ifall det primärt är arbete du har som mål har jag en artikel med allmänna rekommendationer och hur kan tänka ute nu: https://www.sweclockers.com/artikel/29432

Du kan spela spel på alla skärmar. Egentligen mer en fråga om vilka spel och vad vilka egenskaper du prioriterar hos dem. Kör du strategi och tetris är 144 Hz sällan något du behöver och då kan då välja en skärm med högre bildkvalitet och lägre frekvens. Eller betala extra mycket för både och.

Med det grafikkort du har är 1080p är mer önskvärt om du prioriterar spel, särskilt spel som kräver använder FPS, likt snabba shooters. Och då 1440p ifall du prioriterar arbete för det underlättar möjligheterna att finna produkter med någon form av säkrad lägstanivå.

"Freesync" är i sig inget att sträva efter. Den märkningen betyder väldigt lite i praktiken. Den teknik som används bakom Freesync kallas VESA Adaptive och den tekniken används på nästan alla skärmar idag som når lite högre i frekvens än 60 Hz. Med ett enklare grafikkort likt det du har är det fördelar med adaptiv synk, men kvaliteten varierar tyvärr enormt mellan skärmarna. Förklarar det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

Och som skrivet: en budget på 2000 kr räcker inte till några säkra val. Man landar i utbudet av budgetskärmar där man aldrig riktigt vet vad man får. Vilket kanske är ok trots allt om man ändå inte har någon tydligt referenspunkt. Då kanske man vet inför köp av nästa skärm vad man uppskattar och vad man saknar hos sin nuvarande skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tsurkka: Du ska utgå från det som matchar din behov i första hand. Sedan tittar du på vad det kostar att fylla det behovet. Därefter vilka kompromisser du ska göra för att faktiskt ha råd med din skärm. Det finns inget som är "bäst" utan allt handlar om att hitta rätt don för rätt person.

Ifall det primärt är arbete du har som mål har jag en artikel med allmänna rekommendationer och hur kan tänka ute nu: https://www.sweclockers.com/artikel/29432

Du kan spela spel på alla skärmar. Egentligen mer en fråga om vilka spel och vad vilka egenskaper du prioriterar hos dem. Kör du strategi och tetris är 144 Hz sällan något du behöver och då kan då välja en skärm med högre bildkvalitet och lägre frekvens. Eller betala extra mycket för både och.

Med det grafikkort du har är 1080p är mer önskvärt om du prioriterar spel, särskilt spel som kräver använder FPS, likt snabba shooters. Och då 1440p ifall du prioriterar arbete för det underlättar möjligheterna att finna produkter med någon form av säkrad lägstanivå.

"Freesync" är i sig inget att sträva efter. Den märkningen betyder väldigt lite i praktiken. Den teknik som används bakom Freesync kallas VESA Adaptive och den tekniken används på nästan alla skärmar idag som når lite högre i frekvens än 60 Hz. Med ett enklare grafikkort likt det du har är det fördelar med adaptiv synk, men kvaliteten varierar tyvärr enormt mellan skärmarna. Förklarar det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

Och som skrivet: en budget på 2000 kr räcker inte till några säkra val. Man landar i utbudet av budgetskärmar där man aldrig riktigt vet vad man får. Vilket kanske är ok trots allt om man ändå inte har någon tydligt referenspunkt. Då kanske man vet inför köp av nästa skärm vad man uppskattar och vad man saknar hos sin nuvarande skärm.

Kommer nog säkert bli några FPS spel också. Blir nog en blandning mellan de mesta. När de gäller arbete så är skärmen inte jätteviktigt utan de är inga krävande saker jag ska göra utan bara allmänt typ surfa använda office programmen. Vad jag fattar de som så är adaptiv synk ett samlingsnamn för g sync, amd freesync mm eller?

Känns ju iaf att de är 1080p som gäller och sedan att man kanske kan köra 144 hz då jag ändå har tänkt att spela ganska mycket på den? och att man kanske ska leta efter en med någon form av adaptive sync då? och displayport eller? om jag förstår de rätt. Låter ju som de borde passa mig bra ut efter de jag tänkt göra med datorn. Sedan kan de säkert bli en del uppgraderingar i datorn med tiden.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tsurkka: Adaptiv synk är tekniken som gör att skärmens Hz kan följa grafikkortets FPS vilket ger tydligare flyt eftersom FPS hela tiden varierar. Nästan alla spelskärmar har adaptiv synk i någon form. Det är som skiljer sig är hur bra det fungerar och vilken metod som används. För dig är det VESA Adaptive eller "Freesync" som används då du har ett AMD-kort, vilket används av ca 95% eller mer av alla spelskärmar.

Men för att veta vilka skärmar som gör detta bra så måste du läsa individuella tester som bekräftar detta. Eller titta på Nvidias vitlista över vilka skärmar de har godkänt som "G-Sync Compatible". Jag länkar till den artikeln ovanför.

Displayport är det allmänt önskade valet när du köper en skärm som ska arbeta med höga frekvenser. För allroundskärmar som kör låga frekvenser är det ofta sak samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tsurkka: Adaptiv synk är tekniken som gör att skärmens Hz kan följa grafikkortets FPS vilket ger tydligare flyt eftersom FPS hela tiden varierar. Nästan alla spelskärmar har adaptiv synk i någon form. Det är som skiljer sig är hur bra det fungerar och vilken metod som används. För dig är det VESA Adaptive eller "Freesync" som används då du har ett AMD-kort, vilket används av ca 95% eller mer av alla spelskärmar.

Men för att veta vilka skärmar som gör detta bra så måste du läsa individuella tester som bekräftar detta. Eller titta på Nvidias vitlista över vilka skärmar de har godkänt som "G-Sync Compatible". Jag länkar till den artikeln ovanför.

Displayport är det allmänt önskade valet när du köper en skärm som ska arbeta med höga frekvenser. För allroundskärmar som kör låga frekvenser är det ofta sak samma.

Okej har man någon form av adaptive sync som funkar med ens grafikkort och att man kollar recensioner om skärmen i helhet så borde de funka? eller syfta du på att de finns speciella recensioner gällande just adaptive sync i specifika skärmar?

Permalänk
Medlem

Kolla in denna, 24", 165 Hz, IPS panel (bättre färger och kontrast). 2400kr

https://www.inet.se/produkt/2216721/acer-24-nitro-vg240ys-ips-165-hz

Det tar inte mera prestanda att driva 165 hz jämfört med lägre.
Du skulle kunna driva 165 Hz med ett gammalt 2d kort, har själv testat. Du får dock inte lika höga FPS förståss.

Men även om du har lägre FPS vinner du på högre Hz eftersom bilden uppdateras snabbare och du får lägre latency.
Du kan läsa mera om fördelarna här: https://blurbusters.com/faq/benefits-of-frame-rate-above-refresh-rate/
Dessutom är det mycket skönare för ögonen.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk

Vill bara inflika här med att jag rekommenderade att du kollar på skärmar med minst 120hz för chansen att ”adaptiv sync” då finns är större. Samt att jag tycker att det är dumt att köpa en skärm med låg frekvens bara för att du för tillfället inte spelare något fps. I längden blir det ju billigare att köpa en skärm som är något framtidssäkrad idag för 500-lappen över budget än att behöva köpa ny sen... (så tänker jag )

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tsurkka: Det finns ungefär 1000 skärmar med VESA Adaptive. Men för att veta hur bra den adaptiva synken fungerar på skärmen måste du göra något av följande:

  1. Köpa och testa själv

  2. Läsa tester där någon kontrollerat hur bra det fungerar eller inte

  3. Välja en skärm som finns på Nvidias vitlista som certifierat "G-Sync Compatible"

Detta eftersom kvaliteten på VESA-adaptive-funktionen varierar enorm från skärm till skärm.

Sedan är det förstås inte säkert du behöver eller värderar adaptiv synk. Det är i alla fall en funktion som typiskt hjälper med klenare grafikkort och mer upplevelsebaserade spel. Tumregeln är för spel där du inte når över 60 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tsurkka: Det finns ungefär 1000 skärmar med VESA Adaptive. Men för att veta hur bra den adaptiva synken fungerar på skärmen måste du göra något av följande:

  1. Köpa och testa själv

  2. Läsa tester där någon kontrollerat hur bra det fungerar eller inte

  3. Välja en skärm som finns på Nvidias vitlista som certifierat "G-Sync Compatible"

Detta eftersom kvaliteten på VESA-adaptive-funktionen varierar enorm från skärm till skärm.

Sedan är det förstås inte säkert du behöver eller värderar adaptiv synk. Det är i alla fall en funktion som typiskt hjälper med klenare grafikkort och mer upplevelsebaserade spel. Tumregeln är för spel där du inte når över 60 FPS.

Är just nvidias g g sync compatible bättre än dem andra eller är de just för att den är kvalitets säkrad listan?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tsurkka: Det är Nvidia som har gått igenom ett antal skärmar för att stämma av att de fungerar enligt deras krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tsurkka: Det är Nvidia som har gått igenom ett antal skärmar för att stämma av att de fungerar enligt deras krav.

Okej 👍 kan man ställa in själv vilka hz skärmen skall använda och välja att stänga av och sätta på adaptiv sync när man vill på skärmar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tsurkka: Japp. det går att ändra. Men det ska sällan behövas. Hela poängen med adaptiv synk är att du får det optimala förhållandet mellan spelens FPS och skärmens frekvens i Hz eftersom dessa två nu följer varandra. Går att stänga av ifall man har ett spel som bråkar.

Permalänk

Nvidias g-sync är egentligen tilltuffade kvalitets-egenskapskrav på skärmar. (Därav är de ofta dyrare)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av adamwanno:

Nvidias g-sync är egentligen tilltuffade kvalitets-egenskapskrav på skärmar. (Därav är de ofta dyrare)

Ifall vi talar om G-sync Compatible så är det krav och kvalitetskontroll på existerande produkter. Som inte nödvändigtvis alls är dyrare.

Ifall vi talar om G-Sync som i G-syncmodul är det en annan hårdvara i skärmen och produkt som i grunden är framtagen genom Nvidias omsorg. Det blir dyrare men också mer konsekvent beteende. Olika produkter med samma fabrikat och modelleserier på paneler är extremt snarlika med G-Syncmodul, i stort sett samma menyalternativ, identisk prestanda runt eftersläp etc.

Permalänk

Därav ”ofta dyrare” och ”egenskapskrav” sen kan du mig veterligen uppnå nvidias högsta krav ”g-sync optimal” helt utan nvidias komponenter. De är ju en checklista med krav. Såhär många check = compatible lite fler = g-sync maxad checklista = optimal

Permalänk
Bildexpert 📺

@adamwanno: "g-sync optimal" – Jag vet inte om det är något som Nvidia officiellt kallar för "G-sync optimal"? Men nu är Nvidia också duktiga på att röra till soppan mer

Nvidias vitlista och det ord de använder är som följer: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

G-Sync Ultimate – G-syncmodul och HDR1000 och därmed (mycket) högre pris än genomsnittet
G-Sync – G-syncmodul och därmed högre pris än genomsnittet
G-Sync Compatible – VESA Adaptive och det är det ett stort utbud av modeller i varierande prisklass.

Mig veterligen finns det inget krav för skärm som ska vara med på "G-Sync Compatible" prompt måste vara dyrare. Ej heller att det finns grader eller nivåer av G-Sync Compatible. Det är antingen eller.

Permalänk
Medlem

Köpa en 1440p skärm med 590 kommer bli en otroligt seg och trög historia.
Skulle han vilja spela något nytt så lär han få horribel fps, stanna på 1080p och minimera FPS förlusten.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert 📺

@hakd: Tja – beror på vad var och en definierar som "horribelt", "otroligt steg" och "trögt"

Enligt https://www.sweclockers.com/test/26583 ger TS grafikkort 40–60 FPS i 1440p på The Divison, Far Cry 5, BF1 etc. Absolut ingen man jublar över. Men det är på Ultra-nivåer och med anpassade grafikinställningar, medium – high bör det inte vara några problem att hålla sig över 60 FPS. Lägg på Adaptiv synk på det och saken det är fullt acceptabel nivå för den typen av spel.