Permalänk
Medlem

Ändra hastigheten på RAM stickor.

Byggde min dator för ungefär ett år sedan och köpte då 2 stycken ramstickor med 8GB vardera. Modellen på minnena är Corsair DDR4 3000MHz CL15 Venheance LPX. Det står att minnena ska kunna köra på 3000MHz men när jag startade datorn och gick in i BIOS för första gången är jag rätt säker på att de var inställda på 2666MHz. Har kört med detta sedan dess och inte haft några problem men har alltid haft en tanke i bakhuvudet att datorn kanske skulle kunna bli ännu bättre om jag kör minnena på den hastighet som de är menade att kunna köra på. Jag undrar därför om jag kan ändra minnenas hastighet på något sätt?

Permalänk
Medlem

Antagligen behöver du bara gå in i BIOS och ställa hastigheten till 3000MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Byggde min dator för ungefär ett år sedan och köpte då 2 stycken ramstickor med 8GB vardera. Modellen på minnena är Corsair DDR4 3000MHz CL15 Venheance LPX. Det står att minnena ska kunna köra på 3000MHz men när jag startade datorn och gick in i BIOS för första gången är jag rätt säker på att de var inställda på 2666MHz. Har kört med detta sedan dess och inte haft några problem men har alltid haft en tanke i bakhuvudet att datorn kanske skulle kunna bli ännu bättre om jag kör minnena på den hastighet som de är menade att kunna köra på. Jag undrar därför om jag kan ändra minnenas hastighet på något sätt?

Gå till bios och aktivera XMP profilen, spara och boota om.

glhf!

Permalänk
Medlem

Är inne i BIOS just nu och har ändrat A-XMP till ”2” som ska ge mig en hastighet på 2933MHz på minnena! Hur gör jag nu för att reboota? När jag trycker på f12 står de bara ”No USB Device is found”. Vill inte råka radera nåt innehåll på datorn så vågar inte riktigt testa mig fram.

Permalänk
Medlem

Har ändrat min boot priority så att min hårddisk där allt ligger är vad datorn ska boota ifrån. Ändå står det att jag inte har någon USB inkopplad!

Permalänk
Medlem

@Jackow: F10 brukar det vara för att "spara och avsluta".

Vad har du för modekort?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Testa esc och kolla om det dyker upp en ruta med alternativet "save and reboot" eller liknande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Är inne i BIOS just nu och har ändrat A-XMP till ”2” som ska ge mig en hastighet på 2933MHz på minnena! Hur gör jag nu för att reboota? När jag trycker på f12 står de bara ”No USB Device is found”. Vill inte råka radera nåt innehåll på datorn så vågar inte riktigt testa mig fram.

När du avslutar bios brukar datorn starta om. I det fall den inte gör det och du har sparat de nya inställningarna kan man få köra en hård omstart (håll nere start knappen i +4 sekunder) för att stänga av datorn och starta sedan om som vanligt så ska datorn inleda normalt bootförfarande.

glhf!

Permalänk
Medlem

F10 händer det inget när jag trycker på och ESC står det ”Quit without saving” och där kan jag bara trycka på yes eller no. När jag håller in avstängningsknappen och startar om datorn har mina nya inställningar inte sparats. Hur ska jag spara mina inställningar? Har moderkortet MSI B450 Tomahawk!

Permalänk
Medlem

Lyckades spara och reboota datorn. Men nu har problemet förvärrats, nu är hastigheten istället 2133 MHz trots att det i BIOS står att jag har ställt in 2933. Här kommer ett par bilder:
https://imgur.com/gallery/KMMJGHK

Edit: Fick det att funka genom att ändra XMP DRAM Frequency till 3000 istället för Auto! Tack så mycket för hjälpen alla.