Apple släpper Iphone SE – en Iphone 8 med ny hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Precis som jag har skrivit tidigare. När det gäller kameran skärmens återgivning och liknade så håller vissa på att bli som audiofiler och högtalarkablar. Folk vill ha bättre kamera, kamerorna på mobilerna suger på flera sätt även för vanligt folks behov.

Precis. Speciellt de som tar till Ad hominem och kallar folk för fjortisar och liknande ligger på en väldigt låg nivå.

Att kalla Apple för ett svenssonföretag skulle jag ej göra. Mer ett överklassföretag. Billigaste iPhone som för mig och många andra uppfyller vårt behov kostar ca 15 000kr. Billigaste laptoppen som jag skulle kunna jobba med kostar över 40 000kr. Billigaste stationära utan för den skull överdriva hårdvaran för mitt behov kostar över 160 000kr.

Jag håller med om att kamerorna på mobiler är smått värdelösa om man har ett någorlunda seriöst intresse för fotografering. Men min uppfattning om ”vanligt folks behov” är att det mest handlar om att ta bilder för instagram (eller vad det nu är som är populärt idag), tusen bilder på barnen man aldrig tittar på och dyl. Då är det inte jätteviktigt att det är bästa möjliga kvalité på bilderna.

Om ad hominem var en hint till mig så vill jag ändå stå fast vid mitt inlägg. Enligt mig får man med rätta kalla folk idioter och/eller fjortisar om de beter sig som sådana. Tyvärr ser man den sortens inlägg väldigt ofta när det handlar om Apple. Vill man ha något negativt att säga så är det minsta man kan begära att man beter sig någorlunda vettigt och argumenterar för sin sak, t.ex. som du gör nu.

Svensson är enligt mig medelklass eller till och med övre medelklass och de har råd med Apple-produkter. Till och med de som har det sämre ställt prioriterar många gånger att köpa Apple-produkter. Det räcker med att lite snabbt titta vad folk håller i händerna när man åker buss för att se vilket mobilmärke som är populärast. Deras bärbara är också väldigt populära. Var och varannan student sitter med en macbook och smattrar ner sina anteckningar.

Slutligen; om du måste ha prestandan som endast finns i deras top-of-the-line-produkter så kan du nog inte räkna dig själv som medelsvensson, åtminstone inte när det kommer till prestandakrav på den här sortens teknik.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trunk:

Om ad hominem var en hint till mig så vill jag ändå stå fast vid mitt inlägg. Enligt mig får man med rätta kalla folk idioter och/eller fjortisar om de beter sig som sådana. Tyvärr ser man den sortens inlägg väldigt ofta när det handlar om Apple. Vill man ha något negativt att säga så är det minsta man kan begära att man beter sig någorlunda vettigt och argumenterar för sin sak, t.ex. som du gör nu.

Tyvärr är kvoten saltiga apostlar från church of jobs, som tar all form av kritik av skaparens produkter som en attack mot det egna egot, minst lika stor.

Känns inte det här som ett väldigt omständligt sätt att argumentera? Det vore kanske enklare om man bemötte de inlägg man inte håller med om, så att invändningarna träffar berörda, som i sin tur kan svara för sig. Annars blir det bara en tävling i vem som kan vara drygast.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag håller med om att kamerorna på mobiler är smått värdelösa om man har ett någorlunda seriöst intresse för fotografering. Men min uppfattning om ”vanligt folks behov” är att det mest handlar om att ta bilder för instagram (eller vad det nu är som är populärt idag), tusen bilder på barnen man aldrig tittar på och dyl. Då är det inte jätteviktigt att det är bästa möjliga kvalité på bilderna.

Min erfarenhet är att det viktigaste är att kameran är snabb. Den ska starta snabbt, samt ta bilder med kort slutartid så inte barnen blir suddiga. Min Galaxy S4 tar utomhus lika bra bilder som min Galaxy S7 (kanske bättre i vissa lägen), men inomhus är min S4 rätt kass då den måste ha mycket ljus. Barnen blir suddiga då de inte är stilla. S7 har dessutom snabbt fokus. Optisk zoom och 3 linser, tja, det vore väl kul men inget man köper en ny eller dyrare telefon för.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tyvärr är kvoten saltiga apostlar från church of jobs, som tar all form av kritik av skaparens produkter som en attack mot det egna egot, minst lika stor.

Känns inte det här som ett väldigt omständligt sätt att argumentera? Det vore kanske enklare om man bemötte de inlägg man inte håller med om, så att invändningarna träffar berörda, som i sin tur kan svara för sig. Annars blir det bara en tävling i vem som kan vara drygast.

Oja, det finns såklart två sidor av myntet, det säger jag ingenting om.

Omständigt och omständigt. Argumenterande och argumenterande. Kommentaren jag skrev var väl egentligen mest just det, en kommentar. En kommentar som dessutom var menat som ett svar på en annan användares inlägg. Sen att det blev lite mer är sånt som händer. Vad ska man annars göra en fin vårdag än att tjafsa på sweclockers? Jag kan då inte komma på något

Skrivet av Pirum:

Min erfarenhet är att det viktigaste är att kameran är snabb. Den ska starta snabbt, samt ta bilder med kort slutartid så inte barnen blir suddiga. Min Galaxy S4 tar utomhus lika bra bilder som min Galaxy S7 (kanske bättre i vissa lägen), men inomhus är min S4 rätt kass då den måste ha mycket ljus. Barnen blir suddiga då de inte är stilla. S7 har dessutom snabbt fokus. Optisk zoom och 3 linser, tja, det vore väl kul men inget man köper en ny eller dyrare telefon för.

Absolut, man vill förstås ha så bra kamera som möjligt men som du säger så är det nog inte det viktigaste för de flesta konsumenter.

Permalänk
Medlem

Finns det några bra alternativ på mindre telefoner som kör Android? Sony har ju slutat med sin compact serie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

Finns det några bra alternativ på mindre telefoner som kör Android? Sony har ju slutat med sin compact serie...

Samsung s10e är fysiskt lika stor som nya SE.
A40 är något större då den har en 0.1 tum större skärm. Kolla telefoner med fulltäckande skärmar i stoleken 5.7-5.8, där finns några alternativ och är ungefär lika fysiskt stora som SE. Det finns mycket mer alternativ i 6.2-6.3" klassen men de är 1 cm högre och 0.6cm bredare, större telefoner med annat ord men ungefär lika stora som de gamla 5.5" telefonerna innan skärmarna blev heltäckande

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Samsung s10e är fysiskt lika stor som nya SE.
A40 är något större då den har en 0.1 tum större skärm. Kolla telefoner med fulltäckande skärmar i stoleken 5.7-5.8, där finns några alternativ och är ungefär lika fysiskt stora som SE. Det finns mycket mer alternativ i 6.2-6.3" klassen men de är 1 cm högre och 0.6cm bredare, större telefoner med annat ord men ungefär lika stora som de gamla 5.5" telefonerna innan skärmarna blev heltäckande

Hmm kanske får bli en S10e då. Min S9+ är på väg att dö inom kort. Vill inte ha något lika stort igen, så sjukt jobbigt att ha i fickan. Helst skulle jag vilja ha något som inte tillverkas i Kina, det är lite kört va?

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i den förra nyhetstråden så känns tyvärr 4,7" som lite för litet. Runt 5,1 eller helst runt 5,5 känns lagomt för mig, hur många är det som enbart har mobiltelefonen för att ringa traditionella samtal liksom?
Man vill ju ha en tillräckligt "stor" skärm för att det ska kännas behagligt att använda som mobil dator, vilket är hur de flesta använder sina mobiltelefoner idag.

Men bra processor, lär vara jäkligt snabb med tanke på att den övriga hårdvaran är medioker. Känns mer som att den här telefonen kanske är till för växande marknader som Brasilien, Indien mfl.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maiooo:

Finns det några bra alternativ på mindre telefoner som kör Android? Sony har ju slutat med sin compact serie...

https://www.notebookcheck.net/Sony-Xperia-5-II-New-renders-of...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Oh trevligt! Vad är grejen med att köra bildformatet 21:9? Känns helt orimligt då majoriteten av video som konsumeras på en telefon måste vara 16:9.

Permalänk
Medlem

Testade luren på polarens jobb och den är ruskigt snabbt, liten och söt.
Det enda som oroar mig är batteriet, Det känns som det blir det svagaste länken även med en liten skärm att driva.

Mindre skärm, touch ID och Svarta ytorna på framsidan kan jag leva med.

Med polarens personalrabatt och förköp så plockade jag ut luren för 249kr månaden, 64GB varianten med 15GB surf. Under 1500kr för en ny Iphone i minimini size. Ska bli intressant att se hur Apple står sig i budget klassen och hur hållbarheten är.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Min mor kommer beställa denna och byter då från den gamla SE. Det är skitbra att de släpper en iphone av gammal design blir enkelt för mig att rekommendera en sådan, eftersom den kommer fungera i stort sett som hennes gamla bara lite snabbare.

Skrivet av hakd:

ny Iphone i minimini size.

Jag köper inte riktigt att man kallar nya SE för mini/liten/kompakt osv, storleken är ungefär som en 11 pro.
Det är en bra telefon med bra prestanda till ett helt okej pris. Men liten är den inte det var den gamla SE nya SE är normalstor.

Iphone 11 pro
144,0 x 71,4 x 8,1 mm
188 gram

Iphone se 2020
138,4 x 67,3 x 7,3 mm
148 gram

(källa TELIA.SE)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft Iphone men är sugen nu. Har haft min samsung 8+ i 3 år nu. kan inte ladda den med sladd längre. något har gått sönder. Inser själv att jag är sån boomer med telefoner, även fast jag bara är 26. Ska jag ta en bild på något så drar jag upp kamera-appen och fottar. that's it. använder inga speciallinställningar som finns på något. allt dessa lull lull som finns idag använder jag aldrig. Upp med telefonen, skriv på facebook, läser lite reddit och ringa ett samtal, hejdå.

vad som framför allt lockar mig är storleken. har börjat ogilla alla dessa 6.3-6.8'' telefoner något extremt. ligger dåligt i fickan och trillar gärna ur fickan också. Hade gärna sett en 4'' display på nya SE.

Utan att vara partisk till ett märke, vad tror folket? skulle denna passa mina krav eller ska man vänta till sommaren och se ifall samsung eller något annat märke drar något liknande?
Prio 1 är så liten telefon som möjligt men också så ny som möjligt som håller länge med uppdateringar

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag har aldrig haft Iphone men är sugen nu. Har haft min samsung 8+ i 3 år nu. kan inte ladda den med sladd längre. något har gått sönder. Inser själv att jag är sån boomer med telefoner, även fast jag bara är 26. Ska jag ta en bild på något så drar jag upp kamera-appen och fottar. that's it. använder inga speciallinställningar som finns på något. allt dessa lull lull som finns idag använder jag aldrig. Upp med telefonen, skriv på facebook, läser lite reddit och ringa ett samtal, hejdå.

vad som framför allt lockar mig är storleken. har börjat ogilla alla dessa 6.3-6.8'' telefoner något extremt. ligger dåligt i fickan och trillar gärna ur fickan också. Hade gärna sett en 4'' display på nya SE.

Utan att vara partisk till ett märke, vad tror folket? skulle denna passa mina krav eller ska man vänta till sommaren och se ifall samsung eller något annat märke drar något liknande?
Prio 1 är så liten telefon som möjligt men också så ny som möjligt som håller länge med uppdateringar

Varför inte köpa en S10e, A40, Iphone XS, 11 pro eller annan 5.7-5.8 tummare. Samma fysiska storlek men större och bättre skärm.
iPhone 8 och Se är i prinip i 5.7 tumms klassen för alla moderna telefoner.
Sony såg ut att släppa en ny 5.7 tummare såg jag några inlägg längre upp.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Varför inte köpa en S10e, A40, Iphone XS, 11 pro eller annan 5.7-5.8 tummare. Samma fysiska storlek men större och bättre skärm.
iPhone 8 och Se är i prinip i 5.7 tumms klassen för alla moderna telefoner.
Sony såg ut att släppa en ny 5.7 tummare såg jag några inlägg längre upp.

jag hade inte faktiskt kommit så långt att se på vad för storlek den faktiskt hade. trodde 4.7'' var hela telefonen, dumma mig. pga de stora svarta barerna är ju som du säger, telefonen ändå stor.. jag hade hoppats på något som faktiskt var under 5'' totalt i storlek, inte enbart skärmen. aja får vänta lite till eller förmodligen föralltid :/

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Någon som köpt och fått sin lur än och kanske tala om hur första intrycket är?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Riktig sunkig 720p LCD skärm som bara är 60 Hz och väldigt liten.

Ändå otroligt dålig batteritid:

Och med kass 5W snigelladdare med.

Är inte okej år 2020.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

iPhone 11 Pro Max for the win.

Permalänk
Inaktiv

Skulle hellre köpa en Oneplus 7T för priset.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Min mor kommer beställa denna och byter då från den gamla SE. Det är skitbra att de släpper en iphone av gammal design blir enkelt för mig att rekommendera en sådan, eftersom den kommer fungera i stort sett som hennes gamla bara lite snabbare.
Jag köper inte riktigt att man kallar nya SE för mini/liten/kompakt osv, storleken är ungefär som en 11 pro.
Det är en bra telefon med bra prestanda till ett helt okej pris. Men liten är den inte det var den gamla SE nya SE är normalstor.

Iphone 11 pro
144,0 x 71,4 x 8,1 mm
188 gram

Iphone se 2020
138,4 x 67,3 x 7,3 mm
148 gram

(källa TELIA.SE)

Dom millimeterna gör faktiskt en del skillnad.

Permalänk
Medlem

Beställde en 128GB variant till morsan som satt på en Huawei Honor 8 som strulade med omstarter mm. Till farsan blev det en Galaxy S10. Med seniorabonnemang hos Comviq kostade S10an bara 295:- i månaden och iPhonen gick också på 295:- för 64GB versionen som troligtvis är på tok för liten om man vill filma lite i 4K 60fps så valde 128GB för för 345:-
Ska bli kul att jämföra! Samsungen är väl kvantitet över kvalitet vad gäller kameraprestanda. Men eftersom båda päronen alltid hänger ihop mer eller mindre är det väl lämpligt att dom har en av varje. En som kan fota porträtt med naturliga hudtoner och en som har ultrawide och tele-objektiv.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Beställde en 128GB variant till morsan som satt på en Huawei Honor 8 som strulade med omstarter mm. Till farsan blev det en Galaxy S10. Med seniorabonnemang hos Comviq kostade S10an bara 295:- i månaden och iPhonen gick också på 295:- för 64GB versionen som troligtvis är på tok för liten om man vill filma lite i 4K 60fps så valde 128GB för för 345:-
Ska bli kul att jämföra! Samsungen är väl kvantitet över kvalitet vad gäller kameraprestanda. Men eftersom båda päronen alltid hänger ihop mer eller mindre är det väl lämpligt att dom har en av varje. En som kan fota porträtt med naturliga hudtoner och en som har ultrawide och tele-objektiv.

Slogs lite av comviq's prisökning på steget 64gb till 128gb. Köper man telefon löst så skiljer det 600kr, men comviq tar 1200kr (på avbetalning). I princip enda anledningen varför jag inte köpt en ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Slogs lite av comviq's prisökning på steget 64gb till 128gb. Köper man telefon löst så skiljer det 600kr, men comviq tar 1200kr (på avbetalning). I princip enda anledningen varför jag inte köpt en ännu

Jo... Hade jag varit senior hade jag nog slagit till. Nu får min S7a leva vidare ett tag till. Kanske slår på stort och köper iPhone 12 sen... Vill ha en expeditionellt bra kamera i fickan jämt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...