Hur mycket watt behöver man egentligen 2020?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Mängden värme som genereras beror på hur många watt som dras och på verkningsgraden, inte hur stor del av nätaggets kapacitet som utnyttjas. Ett 300W nätagg kommer generera lika mycket värme som ett 1000W nätagg om man drar lika mycket ström från dem och de har samma verkningsgrad. I praktiken är sannolikheten stor att 1000W-nätagget kommer vara tystare p.g.a. det har kraftigare kylning, men det behöver inte alls vara fallet.

Ja, jo, jag kan helt hålla med om detta. Jag skulle inte heller rekommendera folk att köpa ett nätaggregat där systemet nyttjar mindre än 40% av dess kapacitet, jag skulle ha nämnt det ovan, men det är inte speciellt ofta som folk är ute efter att bränna pengar för att få peta in ett 2kW nätaggregat i datorn bara för skoj skull.

Men ja, som din sista mening påpekar, kyl-anordningen. Denna bör vara dimmensionerad för "max effektförlust i området 20%-100% av kapaciteten". (Enligt 80 Plus-standarden.)
Tittar man på effektivets-/ljudnivå-kurvor från flera tillverkare så ser man dock en trend som talar för att de är dimmensionerade för max effektförlust vid max kapacitet, samt att ljudnivån blir högre vid högre effektbelastning.

Enligt 80 Plus-standarden så bör nätaggregatet dimensioneras till dubbla systemets effekt-krav.

Tittar vi strikt på 300W som du nämde ovan, samt snöar in oss på 80 Plus Bronze-standarden, så skall ett 300W nätaggegat som sämst, dra 353W från vägguttaget. En värmeförlust på 53W, medans ett nätaggregat på 1000W med samma standard skall vara dimmensionerat för att i sämsta fall kunna ta hand om en värmeförlust på ~176W. Som en referens, för att man skall ha 176W värmeförlust vid 300W, så skall effektiveten ner på 63%.
Långt ifrån de 85% som 80 Plus Bronze kräver.

Det finns säkert obskyra nätaggregat med extremt god effektivitet vid 90-100% belastning och urusel vid lägre än 60%, dock är frågan om dessa avsedda för "hem-pc-marknaden".
(Varför jag håller fast vid 80 Plus-standaraden, är för att jag aldrig skulle rekommendera ett nätaggregat som har sämre effektivet än denna, som är avsedd för en "normal PC")

Permalänk

Kör nog med 650W Platinum (Seasonic Focus PX650) eftersom, som någon nämnde, sjunker ju bara strömförburkningen mer och mer för varje generation. Kollade på ett GTX 690s strömförbrukning och det var ju rekommenderat 750W till dom datornerna. Ett 980ti rekommenderade 600-650W för hela datorn.
Ett 2080ti idag är rekommenderat 650W så Geforce 3060 eller 3070 lär ju inte dra mer än så. SKulle gissa att "3080ti" kommer vara rekommenderat 650W pga att företagen alltid överdriver.

Men tack för hjälpen alla. Kommer ända vänta tills dom själva visar upp hur mycket man lär behöva men just nu lutar det mot Focus PX650

Permalänk
Medlem

Man får väl gissa på att strömförbrukningen går ner på nästa generations kort från nvidia, iaf om man utgår från att namnet "Ampere" har någon slags relevans.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Man får väl gissa på att strömförbrukningen går ner på nästa generations kort från nvidia, iaf om man utgår från att namnet "Ampere" har någon slags relevans.

namnet kan väl lika gärna antyda på att det är en riktig strömslukare...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Verkningsgraden stiger normalt upp till runt 50-70% belastning beroende på konstruktion och sjunker sedan sakta igen. 80+ Platinum kräver t.ex. att nätagget har en verkningsgrad på 92% vid 20% belastning, 94% vid 50% och 90% vid 100%.

Moderna nätagg brukar dock vara rätt bra på att hålla hög verkningsgrad över hela spannet, äldre nätagg kunde ofta dyka rejält vid väldigt låg eller hög belastning.

Det var mer än jag visste, tack för rättelse!

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Tycker inte man ska haka upp sig för mycket på om det är 80+ guld eller platina, stabila spänningar, rippel, garanti och att den inte låter förjävligt är prio.

En speldator idag kostar 10.000kr+ då vill åtminstone inte ha något halvdassigt som ska förse alla komponenter med ström.

Hade ett Seasonic Focus Platina men fläkten började strula så jag plockade ut ett Corsair RMx som är gold, tappar någon % verkningsgrad men allt annat är lika bra om inte bättre.
Corsair och Seasonic gör bra grejer för det mesta, dom billigare modellerna gör sitt jobb men inget jag personligen skulle stoppa i datorn.
Nu vart det nördigt

Permalänk
Skrivet av fesen:

Tycker inte man ska haka upp sig för mycket på om det är 80+ guld eller platina, stabila spänningar, rippel, garanti och att den inte låter förjävligt är prio.

En speldator idag kostar 10.000kr+ då vill åtminstone inte ha något halvdassigt som ska förse alla komponenter med ström.

Hade ett Seasonic Focus Platina men fläkten började strula så jag plockade ut ett Corsair RMx som är gold, tappar någon % verkningsgrad men allt annat är lika bra om inte bättre.
Corsair och Seasonic gör bra grejer för det mesta, dom billigare modellerna gör sitt jobb men inget jag personligen skulle stoppa i datorn.
Nu vart det nördigt

Så Seasonic Focus-serien är alltså ingen att rekommendera?

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Du ska ju ha ett nätaggregat som jobbar som bäst i den effekt som datorn drar. Min drar 600w, agget är på 1200w och jobbar som bäst i runt 50%. Har läst det på fler ställen och även från jay2cents. Eller min drar typ 590w så fläkten på psun startar aldrig.

Tror inte en sekund på att din dator drar 600W om man går efter dina spec i signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror inte en sekund på att din dator drar 600W om man går efter dina spec i signatur.

Det är nog runt 200 W till processorn och närmare 300 W till grafikkortet. Lite annan förbrukning på det (pump, fläktar, moderkort, belysning, lagring) så är det inte otänkbart att det åtminstone är en bra bit över 500 W.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Så Seasonic Focus-serien är alltså ingen att rekommendera?

Det är nog den mest rekommenderade serien på Sweclockers just nu, eftersom det är riktiga bra nätagg till vettiga priser. Se t.ex. Sweclockers recension av Focus Plus Gold 750W (som nu heter Focus GX).

När det gäller hårdvara så går det alltid att hitta någon som haft problem, det finns alltid måndagsexemplar. Hade de haft vanliga problem så hade det märkts på forumet, men vad jag sett är det väldigt sällsynt med klagomål på Focus-serien. Skulle man ha oturen att få ett dåligt exemplar så har de 10 års garanti, så bara att få det utbytt i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Så Seasonic Focus-serien är alltså ingen att rekommendera?

Nej absolut inte.
Hittar man ett Seasonic nätagg med 10års garanti är det ett bra köp.
Fun fact: Asus ROG nätagget 650 och 750w är sminkade Seasonic GX-serien, lite ändringar men i grund och botten samma.

Skulle dock vänta tills tester på sakerna tittar ut så man vet exakt vad man ska köpa.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Tror inte en sekund på att din dator drar 600W om man går efter dina spec i signatur.

Jag läser bara vad det står i iCue. Heaven/P95 med AVX så ligger det på typ 587w. Har mycket RGB. Pumpen drar 20w. Bara CPU/GPU drar runt 500w enligt HW info.

Den peakar på 592w, testade att koppla in massa saker i USB uttagen. Då hoppade den upp till 597w och då hoppade fläkten ingen. Hade inte gpun varit vattenkyld och haft sina 3 fläktar monterade så kanske den hade dragit så pass mycket att fläkten på psu snurrade konstant.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag läser bara vad det står i iCue. Heaven/P95 med AVX så ligger det på typ 587w. Har mycket RGB. Pumpen drar 20w. Bara CPU/GPU drar runt 500w enligt HW info.

Som att RGB drar många watt?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom tråden vill sägas. Men när det gäller watten på nätaggregat så har redaktionens åsikt verkligen etsats sig fast genom åren - "allt över 500w är overkill vid användning av ett ensamt grafikkort"
https://youtu.be/BDJBxVESwFk?t=558

Detta stämmer om än ännu mer idag. Jonas byggde ju sin vardagsrumsdator med ett 450w agg, även om det känns lite på gränsen så funkar det ju uppenbarligen, annars hade det ju inte sålts som en modell. Sedan beror det såklart på valet av komponenter när vi är nere och pratar om 50w +/-

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av erssn:

Som att RGB drar många watt?

Uppenbarligen tillräckligt. Går som sagt bara vad det står i HW info/iCue. Och fläkten till psun hoppar igång typ vid 595w och det har jag fått den att göra så uppenbart så drar den minst 595w.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Så Seasonic Focus-serien är alltså ingen att rekommendera?

Skrivet av fesen:

Nej absolut inte.
Hittar man ett Seasonic nätagg med 10års garanti är det ett bra köp.
Fun fact: Asus ROG nätagget 650 och 750w är sminkade Seasonic GX-serien, lite ändringar men i grund och botten samma.

Skulle dock vänta tills tester på sakerna tittar ut så man vet exakt vad man ska köpa.

Vet inte om det är stor skillnad på Plus och icke-Plus?
https://www.sweclockers.com/test/24758-seasonic-focus-plus-go...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Jag läser bara vad det står i iCue. Heaven/P95 med AVX så ligger det på typ 587w. Har mycket RGB. Pumpen drar 20w. Bara CPU/GPU drar runt 500w enligt HW info.

Den peakar på 592w, testade att koppla in massa saker i USB uttagen. Då hoppade den upp till 597w och då hoppade fläkten ingen. Hade inte gpun varit vattenkyld och haft sina 3 fläktar monterade så kanske den hade dragit så pass mycket att fläkten på psu snurrade konstant.

Du har definitivt överdimensionerat din PSU, men det är ju inget ovanligt. Att din dator kan pressas upp till nästan 600W med Heaven/P95 som ju maxar CPU och GPU samtidigt kan mycket väl stämma, även om det ändå låter aningen högt, men det är inget du någonsin kommer upp i under normal användning. Att sen ha en PSU som klarar dubbelt mot det är helt onödigt. Säg att du ligger på 400W under normal tyngre användning, vilket ändå är i överkant, då använder du ju bara en tredjedel av kapaciteten. Och även om ditt 1200W-agg skulle vara mer effektivt än ett på säg 750W eller så, så tar det ju många år innan du tjänar in merkostnaden för din feta PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du har definitivt överdimensionerat din PSU, men det är ju inget ovanligt. Att din dator kan pressas upp till nästan 600W med Heaven/P95 som ju maxar CPU och GPU samtidigt kan mycket väl stämma, även om det ändå låter aningen högt, men det är inget du någonsin kommer upp i under normal användning. Att sen ha en PSU som klarar dubbelt mot det är helt onödigt. Säg att du ligger på 400W under normal tyngre användning, vilket ändå är i överkant, då använder du ju bara en tredjedel av kapaciteten. Och även om ditt 1200W-agg skulle vara mer effektivt än ett på säg 750W eller så, så tar det ju många år innan du tjänar in merkostnaden för din feta PSU.

Min burk maxar kring 460-465 W i artificiella tester, när både processor och grafikkort är hårt belastade. Men jag ser också ungefär 440-455 W i spel, så skillnaden mellan maxtester och vanliga vardagssituationer är åtminstone i mitt fall rätt obetydlig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du har definitivt överdimensionerat din PSU, men det är ju inget ovanligt. Att din dator kan pressas upp till nästan 600W med Heaven/P95 som ju maxar CPU och GPU samtidigt kan mycket väl stämma, även om det ändå låter aningen högt, men det är inget du någonsin kommer upp i under normal användning. Att sen ha en PSU som klarar dubbelt mot det är helt onödigt. Säg att du ligger på 400W under normal tyngre användning, vilket ändå är i överkant, då använder du ju bara en tredjedel av kapaciteten. Och även om ditt 1200W-agg skulle vara mer effektivt än ett på säg 750W eller så, så tar det ju många år innan du tjänar in merkostnaden för din feta PSU.

När jag körde 580SLI drog datorn 1000w ur väggen. Därför skaffade jag nog ett 1200w agg. Sen har det bara hängt kvar. Sprang på en nytt HX1200i för 1500, sålde mitt 7 år gamla för 1100 så var ingen stor investering.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Folk krånglar till det alldeles för mycket när det gäller hur stor effekt som måste kunna levereras.
Det handlar mestadels om helt vanlig addition.
Men glöm inte att överklockning har stor påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Folk krånglar till det alldeles för mycket när det gäller hur stor effekt som måste kunna levereras.
Det handlar mestadels om helt vanlig addition.
Men glöm inte att överklockning har stor påverkan.

Och kanske en ännu större aspekt - Sunt förnuft

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag är ganska simpel av mig så jag brukar bara räkna ihop allt. Ex, om man har en PSU och vill veta hur mycket en ny GPU max kan dra:

100W för CPU
50W schablonavdrag (20W för moderkort, 30W för övrigt)
450W PSU
80% draw från nätagg*

(450W * .8) - 150 = 210W kan GPU dra bekvämt med ett 450W nätagg. Det är bara anpassa siffrorna efter situation.

Sen har jag också läst någon gång att nätagg kan förlora kapacitet över tid, men inget jag bekräftat och jag kommer inte ihåg den siffran. Iirc var det 20% per år, men det låter lite väl saftigt. Det kan också vara värt att överväga om det är ett långsiktigt GPU-köp att du har marginal för att överklocka den mot slutet av dess användning. Och att du räknar in övrig överklockning, givetvis.

* = 80% draw verkar vara norm för säkringar, så jag applicerar samma för datorn. Sen om det är rätt eller fel vet jag inte, jag är inte en elektriker. Det är ivf imo en bra kompromiss mellan effektivitet och buffert för spikes.

Skrivet av Knotvillage:

Du ska ju ha ett nätaggregat som jobbar som bäst i den effekt som datorn drar. Min drar 600w, agget är på 1200w och jobbar som bäst i runt 50%.

För RM1200 (icke i) verkar skillnaden mellan 50% och 80% vara 1-2 procent (~94% och ~92%), att döma av kurvan på kartongen. För en gamingdator som leker ping-pong med elförbrukningen är skillnaden försumbar. Och detta kan vara ordklyveri, men jag ser en väsentlig skillnad mellan att något peakar 600W och att något (typiskt) drar 600W. Med det sagt, jag vet själv hur det är att ha delar skräddarsydda för ett system återanvändas för ett helt annat. Ex har min HTPC [moderkort, APU, 1xHDD] ett 750W nätagg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

När jag körde 580SLI drog datorn 1000w ur väggen. Därför skaffade jag nog ett 1200w agg. Sen har det bara hängt kvar. Sprang på en nytt HX1200i för 1500, sålde mitt 7 år gamla för 1100 så var ingen stor investering.

Jo, så är det ju ofta, överblivna komponenter får leva vidare och det är ju bra på alla sätt. Och det skadar förstås inte att ha en kraftigare PSU än man behöver. Men det är ju ytterst sällan en dator behöver mer än typ 600W ens som max (om man inte överklockar rejält), och det är väldigt sällan man kommer upp i max utanför benchmarks.

Att effektiviteten är bättre är förstås trevligt, men det är inte många watt man tjänar ändå så det tar många år att spara in merkostnaden för ett överdimensionerat aggregat. Säg att effektiviteten vid 600W belastning är 10% på ett klenare aggregat och 5% på ett bättre, alltså 30W besparing, och att man trycker på max dygnet runt så sparar man 620 Wh per dygn. Kostar elen 1,50 per KWh så blir det alltså en krona per dygn ungefär. Då kan man spara in kostnaden på ett par år kanske, men att maxa allt dygnet runt är inget vanligt användarmönster direkt.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Ja, jo, jag kan helt hålla med om detta. Jag skulle inte heller rekommendera folk att köpa ett nätaggregat där systemet nyttjar mindre än 40% av dess kapacitet, jag skulle ha nämnt det ovan, men det är inte speciellt ofta som folk är ute efter att bränna pengar för att få peta in ett 2kW nätaggregat i datorn bara för skoj skull.

Men ja, som din sista mening påpekar, kyl-anordningen. Denna bör vara dimmensionerad för "max effektförlust i området 20%-100% av kapaciteten". (Enligt 80 Plus-standarden.)
Tittar man på effektivets-/ljudnivå-kurvor från flera tillverkare så ser man dock en trend som talar för att de är dimmensionerade för max effektförlust vid max kapacitet, samt att ljudnivån blir högre vid högre effektbelastning.

Enligt 80 Plus-standarden så bör nätaggregatet dimensioneras till dubbla systemets effekt-krav.

Tittar vi strikt på 300W som du nämde ovan, samt snöar in oss på 80 Plus Bronze-standarden, så skall ett 300W nätaggegat som sämst, dra 353W från vägguttaget. En värmeförlust på 53W, medans ett nätaggregat på 1000W med samma standard skall vara dimmensionerat för att i sämsta fall kunna ta hand om en värmeförlust på ~176W. Som en referens, för att man skall ha 176W värmeförlust vid 300W, så skall effektiveten ner på 63%.
Långt ifrån de 85% som 80 Plus Bronze kräver.

Det finns säkert obskyra nätaggregat med extremt god effektivitet vid 90-100% belastning och urusel vid lägre än 60%, dock är frågan om dessa avsedda för "hem-pc-marknaden".
(Varför jag håller fast vid 80 Plus-standaraden, är för att jag aldrig skulle rekommendera ett nätaggregat som har sämre effektivet än denna, som är avsedd för en "normal PC")

Vad menar du med dimensioneras till dubbla systemet effekt-krav?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga ångande effekt.

Hur mycket belastning blir det vanligtvis på 5 & 3.3V kombinerad och 12v linan. Händer Ibland att man kollar Cybenetics Labs och jag kan inte riktigt tolka deras noice graph med 5 & 3.3V kombinerad som y axel och 12v som x-axel.

Förstår att de är skillnad mellan system. Men låt oss ta ett system med 3600. 2070 super. m2 ssd och 4 fläktar

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

Jag är ganska simpel av mig så jag brukar bara räkna ihop allt. Ex, om man har en PSU och vill veta hur mycket en ny GPU max kan dra:

100W för CPU
50W schablonavdrag (20W för moderkort, 30W för övrigt)
450W PSU
80% draw från nätagg*

(450W * .8) - 150 = 210W kan GPU dra bekvämt med ett 450W nätagg. Det är bara anpassa siffrorna efter situation.

Sen har jag också läst någon gång att nätagg kan förlora kapacitet över tid, men inget jag bekräftat och jag kommer inte ihåg den siffran. Iirc var det 20% per år, men det låter lite väl saftigt. Det kan också vara värt att överväga om det är ett långsiktigt GPU-köp att du har marginal för att överklocka den mot slutet av dess användning. Och att du räknar in övrig överklockning, givetvis.

* = 80% draw verkar vara norm för säkringar, så jag applicerar samma för datorn. Sen om det är rätt eller fel vet jag inte, jag är inte en elektriker. Det är ivf imo en bra kompromiss mellan effektivitet och buffert för spikes.

För RM1200 (icke i) verkar skillnaden mellan 50% och 80% vara 1-2 procent (~94% och ~92%), att döma av kurvan på kartongen. För en gamingdator som leker ping-pong med elförbrukningen är skillnaden försumbar. Och detta kan vara ordklyveri, men jag ser en väsentlig skillnad mellan att något peakar 600W och att något (typiskt) drar 600W. Med det sagt, jag vet själv hur det är att ha delar skräddarsydda för ett system återanvändas för ett helt annat. Ex har min HTPC [moderkort, APU, 1xHDD] ett 750W nätagg.

100w för en CPU känns ju i lägst laget. Min ligger på runt 180w i spel. Har både en 9900K samt en 9700K och både ligger på ungefär samma effekt i spel. GPUn drar ungefär lika mycket.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Noob I am: Komponenterna du listar kommer nästan enbart använda 12V. Det som använder 5V i datorn är främst USB och SATA, och 3.3V används väl mest för diverse signaler och annat som inte drar några nämnvärda mängder ström. SATA kan också använda 3.3V, men det är ganska sällsynt med SATA-enheter som gör det.

Förr i tiden användes 3.3V och 5V betydligt mer, vilket man kan se om man kollar på lite äldre nätagg eftersom de ofta har betydligt kraftigare 3.3V- och 5V-linor. Men det har skiftat allt mer mot 12V, och det har snackats ett tag om att gå över helt till 12V på nätaggen och låta moderkorten själva konvertera till de spänningar som behövs istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad menar du med dimensioneras till dubbla systemet effekt-krav?

Om ditt system kräver 250W, så är det mest optimala nätaggregatet, (så som det har varit i alla fall), i detta fall 500W.
Det kan mycket väl vara så att endel nätaggregat har bäst verkningsgrad vid 60% belastning, kanske rent av vid ännu högre belastning.
Vid nätaggregatets bästa verkningsgrad, är nätaggregatet som som bäst på att omvandla väggströmmen till de olika spänningsnivåerna datorn kräver med allra minst värmeförlust.

Det finns däremot ingen anledning att byta nätaggregat om du skulle byta komponenter så du rör dig upp mot 350-400W, såvida du inte har ett nätaggregat med extremt dålig verkningsgrad eller andra stabilitets-problem orsakade av tex, överklockning, massor med kringutrustning, börjar bli väldigt gammalt, etc.
Vid 400W använder du då 80% av kapaciteten från 500W-nätagget, vilket är nivån som jag persoligen skulle börja titta efter ett nytt nätagg, men det går säkert att gå upp till 450W belastning utan större problem.
Har du minst ett 80 Plus-nätaggregat, så ska verkningsgraden inte få falla under 82% som sämst.

Här är en bild från: Seasonic Focus GX-Serie som visar verkningsgraden med ett inritat rött streck vid ~50% belastning.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Om ditt system kräver 250W, så är det mest optimala nätaggregatet, (så som det har varit i alla fall), i detta fall 500W.
Det kan mycket väl vara så att endel nätaggregat har bäst verkningsgrad vid 60% belastning, kanske rent av vid ännu högre belastning.
Vid nätaggregatets bästa verkningsgrad, är nätaggregatet som som bäst på att omvandla väggströmmen till de olika spänningsnivåerna datorn kräver med allra minst värmeförlust.

Det finns däremot ingen anledning att byta nätaggregat om du skulle byta komponenter så du rör dig upp mot 350-400W, såvida du inte har ett nätaggregat med extremt dålig verkningsgrad eller andra stabilitets-problem orsakade av tex, överklockning, massor med kringutrustning, börjar bli väldigt gammalt, etc.
Vid 400W använder du då 80% av kapaciteten från 500W-nätagget, vilket är nivån som jag persoligen skulle börja titta efter ett nytt nätagg, men det går säkert att gå upp till 450W belastning utan större problem.
Har du minst ett 80 Plus-nätaggregat, så ska verkningsgraden inte få falla under 82% som sämst.

Här är en bild från: Seasonic Focus GX-Serie som visar verkningsgraden med ett inritat rött streck vid ~50% belastning.
https://i.imgur.com/N90kcoS.png

Var precis det jag menade samt det som jay2cents säger. Köp ett agg som jobbar bäst i den förbrukningen du har och det brukar vara runt 50%.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Åter igen ni lägger för stor vikt vid effektiviteten, om nätagget belastas 30% eller 70% så handlar det om några procent, 4% vid 400w 16w...

Det man inte vill är att ha en dator som drar mellan 0-10% och kring 100% av nätaggets kapacitet, har man inte ett 80+ Titanium är dom flesta nätaggen väldigt oeffektiva vid låga laster och höga laster är inget problem egentligen då ett bra nätagg brukar kunna leverera över specifikationerna för att kompensera degradering av komponenterna som gör att effektiviteten går ner samt livslängd då det kommer bli varmare, värmen gör då att fläkten måste jobba hårdare så det är mycket från modell till modell om man är petig när det kommer till ljudnivå, Corsair RM750x snurrar fläkten inte mer än 900rpm enligt Sweclockers vid 100% belastning. ~600rpm vid 50 och 75% belastning. Verkningsgraden från 20-100% diffar 2% så mina 4% jag räknat på är som sagt väldigt generösa.

Hade själv ett 450w nätagg till min 8600k 4.8ghz och RTX2070 ett bra tag. låg på ca 70% belastning och vart inte varmt.