Asus ROG Zephyrus G14 - vilken version skall man välja?

Permalänk
Medlem

Asus ROG Zephyrus G14 - vilken version skall man välja?

Enligt prisjakt så kommer det släppas 4 varianter av den nya Asus ROG Zephyrus G14. De flesta tester är baserade på den dyraste modellen med RTX-2060. Är det ett misstag att gå på den billigaste varianten med 1650 Ti? De skiljer trots allt 10k mellan dessa och planen är att jag skall få en gaming-dator som håller ett antal år framöver.

Permalänk
Medlem

Hade köpt 1650 TI (Inet säger 1660?!?!?) med 120hz skärm. Man betalar överpris för gaminglaptops i vilket fall och får ändå inte samma prestanda som i en stationär. Uppgraderingen från 1650 till 2060 är hursomhelst långt ifrån värd 10 papp, känns som en ganska absurd prisskillnad om det inte är en bättre CPU i den dyrare.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

verkar finnas både 1650 Ti och 1660 Ti. Osäker på om det är ytterligare skillnad mellan dessa modeller men de förstnämnda får du för 15k medans 1660 Ti kostar 3,5k mer. verkar också finnas två modeller med 1660 Ti men samma pris. är det fortfarande så att 1650 Ti för 15k är ett bra och framtidssäkert val om man skall ha det för gaming, jobb, film och vardagssysslor?

Permalänk

Just nu finns ju bara 1660 ti i landet. Har en sån på väg hem.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Väljer du den med 1650 går du även ned till 4600HS-processorn istället för 4800HS. Inte för att 4600HS är dålig på något sätt men värt att fundera på inför eventuella framtida behov.

Har också 1660Ti-versionen för 18500 kr på väg hem, kändes som ett bra mellan-alternativ.

Permalänk

Den är rätt liten, typ mått som min MBair 2015, men känns tung då vi är vana med att ultrabooks klockar in på dryga kilot nu för tiden. Men den känns riktigt riktigt rapp. Helt OK som ny jobbdator.

Visa signatur

Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Den är rätt liten, typ mått som min MBair 2015, men känns tung då vi är vana med att ultrabooks klockar in på dryga kilot nu för tiden. Men den känns riktigt riktigt rapp. Helt OK som ny jobbdator.

Hur är det med fläktarna. Man har läst/sett en del om att de låter ganska mycket även då man inte spelar. Finns det olika setups att välja mellan som påverkar prestanda/fläktar/ljud som man kan välja mellan?

Permalänk
Skrivet av BobbyM:

Hur är det med fläktarna. Man har läst/sett en del om att de låter ganska mycket även då man inte spelar. Finns det olika setups att välja mellan som påverkar prestanda/fläktar/ljud som man kan välja mellan?

Jo, det finns olika lägen och jag upplever den som tystare än jag trodde med slösurf och youtubeande...

Visa signatur

Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Hur är det med fläktarna. Man har läst/sett en del om att de låter ganska mycket även då man inte spelar.

Det här med fläktljud är ju relativt men jag upplever den väldigt högljudd jämfört med andra gaming-laptops, även vid vanligt surf/YouTube och i det "tysta" läget. Visst måste man stå ut med högre fläktljud på grund av den mindre formfaktorn men detta var ändå en besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fst:

Det här med fläktljud är ju relativt men jag upplever den väldigt högljudd jämfört med andra gaming-laptops, även vid vanligt surf/YouTube och i det "tysta" läget. Visst måste man stå ut med högre fläktljud på grund av den mindre formfaktorn men detta var ändå en besvikelse.

Tyvärr är det nog så att när det påpekas i recensioner att fläktljudet är högt så är det något som man bör ta i beaktning. Inget problem om man alltid använder datorn med over-ear lurar men i mitt fall så kommer jag från notebooks som MBA, MBP och Asus Zenbooks och om jag då jämför med min sons Legion gaming laptop så låter den som ett jäkla flygplan. Är nog tveksam om jag tycker det kommer vara så trevligt när man sitter och dricker morgonkaffet och bara surfar och kollar YouTube.

Permalänk

Jag kommer också från MBA & MBP och tycker att den är helt ok vid surf, video och musik. Men mycket flikar, då går fläkten på. Den är så mycket bättre i Adobe CC & Davinci Resolve än min tre år gamla MBP 15, fixar spel i 1080 och dessutom helt bärbar. 2tb och jag tror jag blir nöjd.

Visa signatur

Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Intressant. Så en av er tycker att den är lugn och tyst och den andre tycker att den låter. Och ni har samma konfiguration

Jag säger nog fortfarande ingen rök utan eld. Om man påpekar ljudnivån i recensionerna så är det nog trots allt ett problem här. Och i mitt fall så kommer jag max spela 50% av min tid med den och när jag gör annat så vill jag att min dator skall vara tyst. Så får nog bli en annan lösning.

Permalänk
Medlem

Det går en del rykten om att AMDs mobila CPUer blir för varma under belastning, stämmer detta eller en kraftig överdrift? I så fall är det inte så konstigt om fläktarna får jobba en del i Asus ROG Zephyrus G14 serien. Men antar samtidigt att det beror en hel del på vilken kylning datorn i fråga har samt att det möjligen var ett större problem för AMDs förra generation?

Synd i så fall, har haft stora förhoppningar för den här generationen av mobila AMD cpu'er.

Permalänk

Alltså, jag kommer direkt från typ ett livslångt förhållande med OsX så mina åsikter är mycket subjektiva. Klart att fläktar drar igång när datorn går tungt. Men annars är det inte så (subjektivt) farligt. Tillägger att den fungerar som min jobb-laptop där jag pysslar med grafisk produktion och kommunikation.

Visa signatur

Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Intressant. Så en av er tycker att den är lugn och tyst och den andre tycker att den låter. Och ni har samma konfiguration

Jag säger nog fortfarande ingen rök utan eld. Om man påpekar ljudnivån i recensionerna så är det nog trots allt ett problem här. Och i mitt fall så kommer jag max spela 50% av min tid med den och när jag gör annat så vill jag att min dator skall vara tyst. Så får nog bli en annan lösning.

"Så illa kan det inte vara" tänkte jag efter att ha läst recensioner som påpekade högt fläktljud, men tji fick jag. Det är ju som sagt relativt men jag upplever G14s fläktljud betydligt mer störande än tex XPS 15 eller Blade 15. En bättre fläktkurva + nerklockning kan säkert lösa fläktljudet vid låg/medel-belastning men känns tråkigt att behöva ta till sånt.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att det är Max-q versionerna av iaf 1660 och 2060 CPU:erna. Och qHD skärmen har ingen VRR samt maxar på 60hz.

Ska man köpa denna så skulle jag säga att 2060 är mest prisvärd (~20% bättre GPU än 1660 men ca 10% dyrare) även om den är alldeles för dyr för vad man får sett till spelprestanda. Laptops med samma GPU:er finns ju för 10k mindre.

Med det sagt så verkar den riktigt nice och en av få gaminglaptops som både har en skärm med VRR, metalchassi, hygglig batteritid och senaste generationens grafik. Har inget bättre utannonserats till hösten och denna gått ner i pris så kanske man nyper en då.

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med värmeutveckligen på AMD Ryzen 4000 serien? Frågan är, har AMD problem här eller är det inte mycket värre än Intels varianter i kraftfulla bärbara datorer? En del i denna tråd klagar på fläktljud vilket inte är så konstigt om AMD 4000 serien går riktigt varm?

https://www.theverge.com/2020/3/30/21197761/asus-rog-zephyrus...

"I suspect cooling is holding the G14 back somewhat. The 4900HS got pretty hot under demanding titles; it hit 98 degrees Celsius during my 80-minute session of Red Dead, and 97 during my hour-long session of Tomb Raider. That’s not unexpected from a 14-inch laptop running AAA titles, but a laptop with the same hardware but better cooling would probably see better results."

https://hothardware.com/reviews/amd-ryzen-4000-asus-rog-zephy...

"Overall, we’re impressed with the ASUS ROG Zephyrus G14 and the Ryzen 4000 series mobile process within the system, but heat and noise will be a concern for some users. As we’ve shown, the CPU can get quite hot under sustained load and the system’s fans can generate quite a bit of noise under some conditions."

Permalänk
Medlem

Ok, läst på lite mer om AMD 4000 serien nu och en enorm fördel är ju att de fullständigt krossar motståndet sett till batteritid? Dock självklart lite beroende på laptop modell och storlek på batteri. Men både Zephyrus G14 och TUF serien har modeller med imponerande battertid? TUF har dock enbart någon enstaka 90Wh variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Värt att tänka på är att det är Max-q versionerna av iaf 1660 och 2060 CPU:erna. Och qHD skärmen har ingen VRR samt maxar på 60hz.

Ska man köpa denna så skulle jag säga att 2060 är mest prisvärd (~20% bättre GPU än 1660 men ca 10% dyrare) även om den är alldeles för dyr för vad man får sett till spelprestanda. Laptops med samma GPU:er finns ju för 10k mindre.

Med det sagt så verkar den riktigt nice och en av få gaminglaptops som både har en skärm med VRR, metalchassi, hygglig batteritid och senaste generationens grafik. Har inget bättre utannonserats till hösten och denna gått ner i pris så kanske man nyper en då.

Ja, beroende på hur man använder sin bärbara så kan ju batteritid vara prioriterat annorlunda, ett klurigt ämne just för gaming laptops som i många fall drar rejält med batteri även när du inte pushar datorn så hårt.

För någon som pluggar på tex Högskola/Universitet och som släpar runt på sin bärbara mer eller mindre hela tiden bör rimligen batteritiden vara prioriterad vilket gör det avsevärt klurigare om man vill ha någon form av power laptop (gaming laptop) utan att behöva ladda minst en gång/dag. Mina efterforskningar hittills pekar på att både AMD 3000 och AMD 4000 är överlägsna Intels power/gaming laptops sett till batteritid? Dock förekommer självklart olika storlekar på batterier beroende på modeller etc.

TUF serien verkar tex enbart ha en modell med 90Wh batteri för AMD 4000 vad jag kan se medan Zephyrus serien (med AMD 3000 och 4000) generellt verkar uppvisa fina batteritider?

Acer Helios 300 tex som ju får fina omdömen överlag klarar väl knappast mer än 3-4 timmar om man kör via Wifi?

Permalänk
Medlem

Har ni några fler reflektioner efter att ha använt den lite mer? Är den bra eller finns det eventuellt mer intressanta alternativ som är på väg till den svenska marknaden nu? Är fortfarande rätt orolig över fläktljudet, exempelvis så såg jag följande klipp

https://www.youtube.com/watch?v=0Pv31hTI0Vg

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Har ni några fler reflektioner efter att ha använt den lite mer? Är den bra eller finns det eventuellt mer intressanta alternativ som är på väg till den svenska marknaden nu? Är fortfarande rätt orolig över fläktljudet, exempelvis så såg jag följande klipp

https://www.youtube.com/watch?v=0Pv31hTI0Vg

Oroväckande men vad har man för val, letar efter en 14" som har något slags dedikerad gpu för spel men än indie-titlar. Ska man vänta 6månader till för att det kommer andra 14" gaming modeller? Hur tänker ni andra?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk

Är det någon som vet var den silverfärgade modellen tog vägen? Inet sålde några tidigare, nu finns den inte listad längre någonstans förutom elgigante och då med ryzen 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constantine:

Oroväckande men vad har man för val, letar efter en 14" som har något slags dedikerad gpu för spel men än indie-titlar. Ska man vänta 6månader till för att det kommer andra 14" gaming modeller? Hur tänker ni andra?

Jag lutar nog mot att vänta och se om andra tillverkare kommer med 14 tum i icke gaming utseende med Ryzen 4000. Som jag har förstått det så kommer även AMD's grafikkrets för bärbara senare i år och då blir det kanske något intressant släpp.

Men pessimisten i mig säger att gaming och dedikerad gpu inte riktigt går ihop i litet (nästan) ultrabook format. Är det inte redan så att G14 har en massa hål och kreativa lösningar för att få ut varmluften och ändå måste fläktarna surra så pass högt? Varför skulle någon annan tillverkare då lyckas med Ryzen 4000 i ett 14 tums format?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Jag lutar nog mot att vänta och se om andra tillverkare kommer med 14 tum i icke gaming utseende med Ryzen 4000. Som jag har förstått det så kommer även AMD's grafikkrets för bärbara senare i år och då blir det kanske något intressant släpp.

Men pessimisten i mig säger att gaming och dedikerad gpu inte riktigt går ihop i litet (nästan) ultrabook format. Är det inte redan så att G14 har en massa hål och kreativa lösningar för att få ut varmluften och ändå måste fläktarna surra så pass högt? Varför skulle någon annan tillverkare då lyckas med Ryzen 4000 i ett 14 tums format?

Ska försöka hitta lite mera testresultat på den här varianten från G14 serien, mycket möjligt att den är tystare eftersom den har svagare AMD 4000 cpu och ett mindre kraftfull grafikkort från Nvidia jämfört med övriga G14 serien. Kan vara en intressant kompromiss även om den inte kommer funka för alla spel. Men om du inte är ute efter en laptop som går att spela med så finns det självklart andra som kan vara intressantare samt kanske även billigare.

AMD Ryzen 5 4600HS processor
512 GB SSD & 16 GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 1650 Ti 4 GB

https://www.komplett.se/product/1149891/gaming/speldator/barb...

Hmmm, även MSI Prestige kan jag tycka ser lite intressant ut om man vill undersöka Intel spåret. Bra batteritid, tunn och smidig, ingen renodlad gaming dator men lite lätt spelande bör ändå funka på 1650 kortet.

Permalänk
Medlem

Håller med om att MSI Prestige ser intressant ut, men då endast 15 tummaren. Samtidigt tar det lite emot att ge upp på G14 så om du hittar något om att den billigaste inte är lika varm och högljudd så får du gärna posta det här.

Tycker även att TUF A15 och Zephyrus G15 kan vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Håller med om att MSI Prestige ser intressant ut, men då endast 15 tummaren. Samtidigt tar det lite emot att ge upp på G14 så om du hittar något om att den billigaste inte är lika varm och högljudd så får du gärna posta det här.

Tycker även att TUF A15 och Zephyrus G15 kan vara ett alternativ.

Jag har en MSI PS63 Modern 15.6" som ligger nära Prestige-datorerna, men är aningen billigare. Gav 11 lax för den och köpte till större SSD:er.

Min har i5-8265U, GTX 1650 4 GB (ej Ti), 16 GB RAM och 2 x 1 TB SSD.

Liten, nätt, känns gediget byggd, bra batteritid. Fick köpa till en 14" väska då alla 15" väskor var för stora. 1650:an klarar de spel jag spelar (Witcher 3, Civ V/VI, Ark: Survival) på high/epic, och även om fläktarna börjar låta när man spelar är datorn i övrigt riktigt tyst. Kan tänka mig att Prestige-datorerna är snäppet vassare.

Sen behövs det saftigare grejer än en GTX 1650 om man ska spela dagens AAA-titlar på skapliga inställningar. En 1660 Ti fixar väl det mesta, men jag har svårt att tro att man kan få en ultratunn bärbar med GTX 1660 Ti eller bättre som inte låter som ett flygplan när man spelar. Man får antingen köpa en större+tyngre bärbar med bättre kylning eller nöja sig med en GTX 1650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jag har en MSI PS63 Modern 15.6" som ligger nära Prestige-datorerna, men är aningen billigare. Gav 11 lax för den och köpte till större SSD:er.

Min har i5-8265U, GTX 1650 4 GB (ej Ti), 16 GB RAM och 2 x 1 TB SSD.

Liten, nätt, känns gediget byggd, bra batteritid. Fick köpa till en 14" väska då alla 15" väskor var för stora. 1650:an klarar de spel jag spelar (Witcher 3, Civ V/VI, Ark: Survival) på high/epic, och även om fläktarna börjar låta när man spelar är datorn i övrigt riktigt tyst. Kan tänka mig att Prestige-datorerna är snäppet vassare.

Sen behövs det saftigare grejer än en GTX 1650 om man ska spela dagens AAA-titlar på skapliga inställningar. En 1660 Ti fixar väl det mesta, men jag har svårt att tro att man kan få en ultratunn bärbar med GTX 1660 Ti eller bättre som inte låter som ett flygplan när man spelar. Man får antingen köpa en större+tyngre bärbar med bättre kylning eller nöja sig med en GTX 1650.

Hmm, ja, oavsett om det nu sitter AMD eller Intel i laptopen så är det möjligt att en GeForce GTX 1650 utrustad laptop blir en bra kompromiss för mig/dottern. Har lovat henne sedan länge att hon ska få en laptop i samband med studenten och sannolikt blir det högskola/universitet i höst. Enbart modeller med bra batteritid är aktuella.

MSI Prestige är imponerande lätt/tunn med väldigt bra batteritid sett till prestandan, den saken är klar. Tillverkas den MSI modellen/serien du har fortfarande också? Dock så är ju Prestige dyr den också, åtminstone sett till min budget, på den absoluta smärtgränsen blir det.

Men den G14 som har GeForce GTX 1650 kan också vara intressant. Hon har sagt att vikten på laptopen nte spelar så stor roll vilket jag dock av egen erfarenhet tycker att det gör.

Vi får se, "power laptops" som TUF med 90Wh batteriet och AMD 4000 samt nya G14 & G15 är fortfarande med i leken. Mäste bara (försöka) kolla så att dessa inte väsnas för mycket under lätt last också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmm, ja, oavsett om det nu sitter AMD eller Intel i laptopen så är det möjligt att en GeForce GTX 1650 utrustad laptop blir en bra kompromiss för mig/dottern. Har lovat henne sedan länge att hon ska få en laptop i samband med studenten och sannolikt blir det högskola/universitet i höst. Enbart modeller med bra batteritid är aktuella.

MSI Prestige är imponerande lätt/tunn med väldigt bra batteritid sett till prestandan, den saken är klar. Tillverkas den MSI modellen/serien du har fortfarande också? Dock så är ju Prestige dyr den också, åtminstone sett till min budget, på den absoluta smärtgränsen blir det.

Men den G14 som har GeForce GTX 1650 kan också vara intressant. Hon har sagt att vikten på laptopen nte spelar så stor roll vilket jag dock av egen erfarenhet tycker att det gör.

Vi får se, "power laptops" som TUF med 90Wh batteriet och AMD 4000 samt nya G14 & G15 är fortfarande med i leken. Mäste bara (försöka) kolla så att dessa inte väsnas för mycket under lätt last också.

Inte många kvar, men någon finns. Jag köpte min i januari. Datorn har 2 x M.2 platser (en med PCIe, en med SATA).

https://www.webhallen.com/se/product/302671-MSI-PS63-8SC-036N...

https://www.youtube.com/watch?v=WWLSeWPF7mQ

Permalänk
Medlem

Hur pass väl rustad är man för framtiden med ett GTX 1650? Om man läser Sweclockers prestandaindex så känns det som att ökningen i prestanda till 1660 Ti är ganska stort.

Komplett Khameleon P9 kan kanske också vara ett alternativ? Fram till 17 maj till en bra rabatt.

https://www.komplett.se/product/1147203/gaming/speldator/barb...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1593710-har-nagon-kopt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Hur pass väl rustad är man för framtiden med ett GTX 1650? Om man läser Sweclockers prestandaindex så känns det som att ökningen i prestanda till 1660 Ti är ganska stort.

GTX 1650 räcker inte långt. Du kan spela dagens AAA-spel på låga/medium-inställningar, och morgondagens AAA-spel lär du knappt kunna spela alls. Det är första steget upp från integrerade lösningar, och skapligt bra för videoredigering och lätta + mellantunga spel.

Om du å andra sidan inte har något behov av att spela AAA-spel vare sig idag eller imorgon räcker GTX 1650 gott och väl för det allra mesta.