Civilization VI gratis på Epic Games Store

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Daemon85:

Önskar att jag var karaktärslös och cashat in på alla gratisspel på ecips plattform

Nu hänger jag inte med, varför är du tvungen att vara karaktärslös för att ta emot ett gratis spel?
Det låter väldigt märkligt. Jag har tagit hem i princip alla gratisspel genom epic och jag skulle vilja påstå att jag inte känner mig ”karaktärslös”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu hänger jag inte med, varför är du tvungen att vara karaktärslös för att ta emot ett gratis spel?
Det låter väldigt märkligt. Jag har tagit hem i princip alla gratisspel genom epic och jag skulle vilja påstå att jag inte känner mig ”karaktärslös”

Det är plattformen jag vänder mig emot, inte gratis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon85:

Det är plattformen jag vänder mig emot, inte gratis

Om du inte gillar plattformen och inte vill stödja den så är det ju bara att redeema så många gratisspel som möjligt och sedan inte köpa något via plattformen istället?

Tänker på om du vill tillfoga plattformen maximal skada.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Daemon85:

Det är plattformen jag vänder mig emot, inte gratis

Aha, hela ”den” grejen...

Så är det, alla är olika

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hur vinner man i kultur? Fick en hisklig massa kulturgrejer, mästerverk mm men fick aldrig någon förståelse för hur man tog hem segern den vägen

Du får ju pumpa lite teater district, se till att du får great people musiker/författare och sparar dessa verk i teater distriken samt vissa underverk. Din kultur genererar turism.

För att vinna måste du generera mer turister från alla civs en dom har i inhemsk turism själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du inte gillar plattformen och inte vill stödja den så är det ju bara att redeema så många gratisspel som möjligt och sedan inte köpa något via plattformen istället?

Tänker på om du vill tillfoga plattformen maximal skada.

Typ det jag gör, dock köpte 1 via epic store för den fanns bara där.
Dom andra spelen har jag redan via uplay/steam etc så plockar gratis spelen endast ;....;

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med DLC, kan man köpa det genom steam istället för epic eller måste jag köra allt från samma plattform?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bankai:

Hur funkar det med DLC, kan man köpa det genom steam istället för epic eller måste jag köra allt från samma plattform?

Allt från samma.

Permalänk
Medlem

Kul!
Men Civ V är så OTROLIGT mycket bättre än Civ VI.
Så skulle inte spela det iaf om jag var sugen på Civ.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Civ sen originalversionen på Amiga i början av 90-talet och fortsatt med Civ II och Civ III. Civ IV och V har jag dock inte spelat.

Men jag har en rätt stark hatkärlek. Jag avskyr många grejer, som gör att jag inte kan spela enligt min personliga spelstil. Saker jag tycker är orimliga och orealistiska.
T ex har jag alltid hatat produktionssystemet. Allt går så sjukt långsamt. Bygga pyramider, yes, det tar bara typ 800 år. I verkligheten tog det väl en mansålder totalt. Bygga en ny militär enhet, sure thing, vi har den redo om 40 år! 30-åriga kriget, vad är väl det när det tar 20 år bara för enheterna att nå fram till fienden...?
Och sen då att man inte kan bygga saker samtidigt. Jag skulle vilja att man har separata och parallella produktionsköer för byggnader, sjöenheter, luftenheter och markenheter. Tänk er om det hade varit så i verkligheten annars! Jaha, du vill bygga ett nytt kraftverk, ja, men då får vi sluta tillverka lastbilar i 75 år. Visst, visst! Ska ske!
Ogillar också det förstörande systemet med distrikt i 6:an. Som om man inte har nog med bekymmer att få de klena markplättarna att ge mat och produktion - man måste utradera dem för att bygga distrikt! Nä, staden borde rymma allt på den hexagon den redan har.
Sen vill jag helst spela rätt fredligt. Jag tycker inte om att kriga, utan vill hellre köra science victory eller liknande. Men nej, 3-4 idioter bland de övriga nationerna är superaggro vad fan jag än gör. Skänker dem lyxresurser och går med på förmånliga avtal till höger och vänster, men ändå förklarar de krig mot mig till slut, trots att vi ibland inte ens är på samma kontinent! Och då spelar jag ändå alltid på lägsta svårighetsnivån.
AI:n är alltid överjävligt optimerad också. Jag kan oftast ligga före på ett område, men skulle jag försöka balansera upp det så att jag är hyfsad på flera områden, så springer samtliga AI-nationer om mig innan bronsåldern har tagit slut...
Civ har alltid tvingat in mig i en spelstil som jag inte tycker om, och jag vill helst att spel ska vara till för spelaren, inte för att spelutvecklarens ego ska stimuleras.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztomten:

Tråkigt är att det är utan DLC/Expansioner... (Kan ju inte få allt gratis)
Jag skulle säga att de behövs, Civ6 är lite tomt annars.
Men det är ett bra spel hur som, går inte att förneka.
Så skaffa gott folk! Och spela, i timmar och ännu flera timmar.

Bra sätt att lansera spel på i min mening. Innan fanns det ju demos.
Jag fick Mutant Year Zero tex. Kul spel, så jag köpte DLCn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Det är plattformen jag vänder mig emot, inte gratis

Då har du missat nåt, för jag tycker deras launcher funkar riktigt bra. Inte lika plottrig som Steam.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

Då har du missat nåt, för jag tycker deras launcher funkar riktigt bra. Inte lika plottrig som Steam.

Och inte lika fullsmockad med skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kul!
Men Civ V är så OTROLIGT mycket bättre än Civ VI.
Så skulle inte spela det iaf om jag var sugen på Civ.

På vilket sätt tycker du femman är bättre än sexan? Jag har 1000+ timmar plus på respektive och föredrar helt klart sexan, givetvis då med alla expansioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Tencent äger aktier i väldigt många företag listar alla spel företag som Tencent äger aktier i.

Riot Games (League of Legends) 100%
Epic Games 40%
Bluehole (PlayerUnknown's Battlegrounds) 11.5%
Ubisoft 5%
Activision Blizzard 5%
Grinding Gear Games (Path of Exile) 80%
Supercell (Clash of Clan m.m.) 84%
Paradox Interactive 5%
Kakao 13.5%
Frontier Developments 9%
Funcom 29%
Fatshark 36%
Sharkmob 100%
Platinum Games, Yager och Discord okänt hur mycket Tencent har investerat.

Källa
https://www.pcgamer.com/every-game-company-that-tencent-has-i...

Jo väldigt irriterande, för att få sälja någon service i kina måste deras kommunist parti vara delägare av företaget. hade något annat land i världen haft den sjuka idéerna som kina hade det aldrig accepterats.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jo väldigt irriterande, för att få sälja någon service i kina måste deras kommunist parti vara delägare av företaget. hade något annat land i världen haft den sjuka idéerna som kina hade det aldrig accepterats.

Vad jag har för mig måste inte företag vara ägd av ett Kinesiskt företag utan samarbeta med ett Kinesiskt företag för att kunna få publicera spelen i Kina.

Gav dig listan på utvecklare du inte bör köpa spel från ifall du på allvar menar vad du säger och bojkottar alla företag som ett Kinesiskt företag har ägande i.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har spelat Civ sen originalversionen på Amiga i början av 90-talet och fortsatt med Civ II och Civ III. Civ IV och V har jag dock inte spelat.

Men jag har en rätt stark hatkärlek. Jag avskyr många grejer, som gör att jag inte kan spela enligt min personliga spelstil. Saker jag tycker är orimliga och orealistiska.
T ex har jag alltid hatat produktionssystemet. Allt går så sjukt långsamt. Bygga pyramider, yes, det tar bara typ 800 år. I verkligheten tog det väl en mansålder totalt. Bygga en ny militär enhet, sure thing, vi har den redo om 40 år! 30-åriga kriget, vad är väl det när det tar 20 år bara för enheterna att nå fram till fienden...?
Och sen då att man inte kan bygga saker samtidigt. Jag skulle vilja att man har separata och parallella produktionsköer för byggnader, sjöenheter, luftenheter och markenheter. Tänk er om det hade varit så i verkligheten annars! Jaha, du vill bygga ett nytt kraftverk, ja, men då får vi sluta tillverka lastbilar i 75 år. Visst, visst! Ska ske!
Ogillar också det förstörande systemet med distrikt i 6:an. Som om man inte har nog med bekymmer att få de klena markplättarna att ge mat och produktion - man måste utradera dem för att bygga distrikt! Nä, staden borde rymma allt på den hexagon den redan har.
Sen vill jag helst spela rätt fredligt. Jag tycker inte om att kriga, utan vill hellre köra science victory eller liknande. Men nej, 3-4 idioter bland de övriga nationerna är superaggro vad fan jag än gör. Skänker dem lyxresurser och går med på förmånliga avtal till höger och vänster, men ändå förklarar de krig mot mig till slut, trots att vi ibland inte ens är på samma kontinent! Och då spelar jag ändå alltid på lägsta svårighetsnivån.
AI:n är alltid överjävligt optimerad också. Jag kan oftast ligga före på ett område, men skulle jag försöka balansera upp det så att jag är hyfsad på flera områden, så springer samtliga AI-nationer om mig innan bronsåldern har tagit slut...
Civ har alltid tvingat in mig i en spelstil som jag inte tycker om, och jag vill helst att spel ska vara till för spelaren, inte för att spelutvecklarens ego ska stimuleras.

Produktionssystemet är en av få grejer som är kvar från originalet. Jag har mentalt skissat på något helt annat, där produktion kommer från befolkningen och inte omgivningen - lite som Stars in Shadow. Civ VI har dock en intressant lösning med distrikten, där man kan bygga Industrial Zone för att boosta produktionen någonstans oavsett omgivningen.

Disktrikten är på det hela taget positiva, tycker jag. Matproduktionen går upp så mycket med tiden att marken räcker ändå. Bygg bara bondgårdarna i stora trianglar så ordnar det sig.

Att AIn är krigisk är en sak. Du kan välja vilka du spelar mot när du startar spelet och kan välja bort de mest krigiska om du vill. AIn är inte speciellt bra rent allmänt, speciellt inte i V och VI.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Produktionssystemet är en av få grejer som är kvar från originalet. Jag har mentalt skissat på något helt annat, där produktion kommer från befolkningen och inte omgivningen - lite som Stars in Shadow. Civ VI har dock en intressant lösning med distrikten, där man kan bygga Industrial Zone för att boosta produktionen någonstans oavsett omgivningen.

Disktrikten är på det hela taget positiva, tycker jag. Matproduktionen går upp så mycket med tiden att marken räcker ändå. Bygg bara bondgårdarna i stora trianglar så ordnar det sig.

Att AIn är krigisk är en sak. Du kan välja vilka du spelar mot när du startar spelet och kan välja bort de mest krigiska om du vill. AIn är inte speciellt bra rent allmänt, speciellt inte i V och VI.

Grejen är att det hunnit gå typ 1500-2000 år innan man har industri på plats.

AI:n är kanske inte bra på ett vis, men det är lite som att spela schack mot en dator. Man vet att datorn kan kolla miljoner, kanske miljarder, olika drag, medan jag kanske kan klara några dussin. Man är hela tiden i uppförsbacke.

Jag har även testat att modda själv, för att minska produktionstiden för framför allt tidig tech, men trots ändrade XML-filer var det exakt samma som normalt i spelet. Så vad XML:erna är till för kan man fråga sig...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Kul, det får man tanka ned och prova.... höll på att spela bort några tentaplugg med original-CIV en gång i tiden

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Grejen är att det hunnit gå typ 1500-2000 år innan man har industri på plats.

AI:n är kanske inte bra på ett vis, men det är lite som att spela schack mot en dator. Man vet att datorn kan kolla miljoner, kanske miljarder, olika drag, medan jag kanske kan klara några dussin. Man är hela tiden i uppförsbacke.

Jag har även testat att modda själv, för att minska produktionstiden för framför allt tidig tech, men trots ändrade XML-filer var det exakt samma som normalt i spelet. Så vad XML:erna är till för kan man fråga sig...

Det där med att AIn kan kolla mängder med drag hela tiden är en sak som var viktig i Civ I-III. Där hade AIn en fördel i just det att den hela tiden kunde mikrostyra (micromanage, kan ingen bättre svensk översättning) så att man aldrig drog över produktion när något var färdigbyggt t.ex. Detta ändrades i Civ IV, som var helt omgjort från grunden (och även är basen för Civ V, enligt utvecklarna) så att allt ”flödar över” och blir förråd till nästa byggnation.

Sen tycker jag att Civ VI har en klar svaghet i hur default-spelet ser ut, och det är att det alltid är trångt - det är för många motståndare per storlek på bana. Om man drar ner det lite - kör Standard med lika många motståndare som det är på Small, till exempel - blir det bättre, enligt mig. Prova det - dra upp storleken på världen och stäng av två eller tre motståndare. Det blir klart lugnare att bygga då.

Sen är du ju långt ifrån ensam om att tycka att det tar för lång tid att bygga. Gathering Storm hjälper lite med det, men då blir det istället så att man har produktionskapacitet över på slutet. Det är nog bättre så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sen tycker jag att Civ VI har en klar svaghet i hur default-spelet ser ut, och det är att det alltid är trångt - det är för många motståndare per storlek på bana. Om man drar ner det lite - kör Standard med lika många motståndare som det är på Small, till exempel - blir det bättre, enligt mig. Prova det - dra upp storleken på världen och stäng av två eller tre motståndare. Det blir klart lugnare att bygga då.

Jag kör alltid på största världsstorleken, med enbart 3-5 motståndare, maxat antal stadsstater (24) och maraton (1500 omgångar).

Skrivet av mpat:

Sen är du ju långt ifrån ensam om att tycka att det tar för lång tid att bygga. Gathering Storm hjälper lite med det, men då blir det istället så att man har produktionskapacitet över på slutet. Det är nog bättre så.

Är inte intresserad av Gathering Storm. Det lägger till en massa skit jag inte vill ha, som naturkatastrofer.

Jag fick ordning på XML-moddandet till slut. Har ändrat på massvis grejer och hunnit spela några hundra omgångar på senaste spelet. Nu är det mycket roligare! Bara en liten miss blev det, som ledde till att religiösa enheter blev extremt billiga tidigt, så nu är det horder av apostlar över hela spelvärlden, haha! Justerar det till nästa gång.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Baba Yetu!

Skrivet av JacobMardfelt:

Jag friade faktiskt till den här Och gick in i kyrkan till Civ IV-introt

Här kommer 2 fantastiska Live-versioner av de båda.

https://www.youtube.com/watch?v=noneMROp_E8
https://www.youtube.com/watch?v=6j2s4EkR36A

Härligt! Jag var tvungen att skapa ett konto här på SweClockers; det verkar vara en gemytlig och relativt "o-toxisk" församling, detta är mitt första inlägg Måste varit magiskt att gifta sig till Baba Yetu, och din fru är förhoppningsvis en väldigt lycklig kvinna!
/ Hälsningar Gustav

Visa signatur

Swooping is bad

Permalänk

@_Merc_: Lite kommunism har väl aldrig skadat nån!

Visa signatur

Swooping is bad

Permalänk
Skrivet av HandsomeT:

Spelade Civ 1, 3 och 4 väldigt mycket och 4:an är nog oslagbar med alla bra mods som finns. Kom av mig med femman helt och hållet i och med att det kändes väldigt fördummat jämfört med en moddad 4:a.

Men gratis är ju gott.

Ja, jag måste nog säga att både Civ 5 och 6 känns lite "omotiverade"; Civ 4 känns helt klart som det enda moderna Civ man egentligen behöver; det är fortfarande vackert och otroligt välformat, Civ 5 kändes lite mer som ett brädspel; bara en enhet per ruta, etc. Jag köpte Civ 6 på Steam för ett tag sen för att en kompis ville spela, men jag måste säga att det kändes ändå mer omotiverat än femman, även om det är fantastiskt snyggt och jättekul i sin egen rätt om man inte spelat de tidigare. Men mitt råd är att testa Civ 4 först; det är ett perfekt spel Liksom Civ 1 och 2, förstås.

Fotnot: Ska man skriva rubrik på sina svar? Är ny här.

Visa signatur

Swooping is bad

Permalänk
Skrivet av Nattlorden:

Kul, det får man tanka ned och prova.... höll på att spela bort några tentaplugg med original-CIV en gång i tiden

Schh, avslöja inte din ålder Civ 1 var magiskt, där man aktiverade och deaktiverade settleserna flera gånger för att bygga klart en improvement på en turn; 1 gång för Roads, 4 gånger för Irrigation var det va? Och den som uppfann Armors först vann

Visa signatur

Swooping is bad

Permalänk

Hallelujah!

Skrivet av cyklonen:

Bara en liten miss blev det, som ledde till att religiösa enheter blev extremt billiga tidigt, så nu är det horder av apostlar över hela spelvärlden, haha! Justerar det till nästa gång.

Prisa Jesus!

Visa signatur

Swooping is bad

Permalänk

Knark!

Skrivet av Aphex:

Civilization är ett turnbaserat knark som lätt får dig att glömma jobb, familj och hygien. Bara en vänlig varning, om att tänka efter innan man börjar med det.

Den första är gratis..

Jag kan sluta när jag vill!

Visa signatur

Swooping is bad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PutinWithAnimals:

Härligt! Jag var tvungen att skapa ett konto här på SweClockers; det verkar vara en gemytlig och relativt "o-toxisk" församling, detta är mitt första inlägg

Välkommen! Tips till framtiden: Posta inte en massa inlägg efter varandra, välj 'citera flera' så att allt hamnar i samma. (Eller, om du redan postat inlägget och vill citera fler i efterhand: tryck på citera-knappen och kopiera den texten och lägg till till ditt ursprungliga inlägg genom redigera-länken.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PutinWithAnimals:

Schh, avslöja inte din ålder Civ 1 var magiskt, där man aktiverade och deaktiverade settleserna flera gånger för att bygga klart en improvement på en turn; 1 gång för Roads, 4 gånger för Irrigation var det va? Och den som uppfann Armors först vann

Ja, spelade ettan mycket som barn. Gick att bygga railroads på vattnet för att få max resources kommer jag ihåg att jag klurade ut.

Annars är en moddad 4:a så grym. Finns ju stora overhauls som Rise of Mankind och sånt.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Skrivet av PutinWithAnimals:

Schh, avslöja inte din ålder Civ 1 var magiskt, där man aktiverade och deaktiverade settleserna flera gånger för att bygga klart en improvement på en turn; 1 gång för Roads, 4 gånger för Irrigation var det va? Och den som uppfann Armors först vann

Haha.... skäms inte för min ålder... vill nog tycka jag håller den perfekta åldern för gaming, som fått ta del av den första generationen tv-spel som barn och då det verkligen fanns arkadspel ute "på stan" och hela resan genom 8-bitarsdatorer och fram till idag där man knallar runt med en Cray 1 i fickan...

Minns hur imponerande Star Wars i vektorgrafik var när det kom - jämför man med det kommande Star Wars spelet.... ojojoj....

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.