Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

Alltid intressanta videor, men som vanligt bör man ha saltkaret nära till hands.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av magma86:

https://www.youtube.com/watch?v=mMai43jLd0Q&t=4s

Alltid intressanta videor, men som vanligt bör man ha saltkaret nära till hands.

Tror att han gissar relativt väl, en TF hit eller dit, men det verkar som att vi kan hamna i samma ball park! hösten kommer bli en kul tid att shoppa nästa GPU!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Tror att han gissar relativt väl, en TF hit eller dit, men det verkar som att vi kan hamna i samma ball park! hösten kommer bli en kul tid att shoppa nästa GPU!

Amd släppte nyss ny video också... teasar de RNDA 2 till vänster här?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Amd släppte nyss ny video också... teasar de RNDA 2 till vänster här?

https://www.youtube.com/watch?v=UWp4LglLJ7o

Nej. Det är bilden som de använder för Navi10.

Permalänk
Medlem

Navi21 får namnet "Sienna cichlid".

Navi10 nämndes först 17 Juni 2019. Alla rykten har ändå pekat på åtminstone September för Navi2x. Kanske kommer det tidigare än vad vi tror? ¯\_(ツ)_/¯

Det är typ 200 uppdateringar för sienna cichlid , det är ganska många. Kommer bara skriva ner några saker som jag ser på en gång. Kan komma att uppdatera listan när jag läst igenom lite mer.

GFX10.3 is used for sienna_cichlid.
DCN 3.0 och VCN 3.0
SDMA 5.2
Sienna_Cichlid have 4 sdma controllers.

Ultra Low Voltage
Graphics Clock Deep Sleep
SOC Clock Deep Sleep
Auto Thermal Throttling

JPEG 3.0 tillagt, sett mycket om JPEG med Arcturus, kan indikera ML- saker?

Permalänk
Medlem

You know, one of the things on the gaming side is there's a lot of excitement for NaVi 2 or what our fans have dubbed as the Big Navi. This will be our first RDNA 2 base product. Big NaVi is a halo product, enthusiasts love to buy the best, and we are certainly working on giving them the best.

With the RDNA 2 architecture goes through the entire stack, it will go from mainstream GPUs all the way up to the enthusiasts and then the architecture also goes into the game console products, which I'm sure we'll talk about in a few minutes, as well as our integrated APU products. You know, this allows us to leverage the larger ecosystem, accelerate the development of exciting features like retracing and more. And then as far as the data center is concerned, on the GPU side, CDNA is our data center optimized architecture, which we talked about a little bit at our financial Analysts Day. There are some gaming features that are not needed in compute. And then there are some compute features that are not needed in gaming.

So to gain efficiency and performance, we have decided to bifurcate the architecture. We see this area as a tremendous growth opportunity for both gaming and data center GPUs over the next five years, and the bifurcation of our roadmap will allow us to optimize for the workload and for the used cases that we see so that we can grow revenue in the GPU space, and in addition, the data center GPU space over the next few years.

https://seekingalpha.com/article/4351624-advanced-micro-devic...

Permalänk
Medlem

"AMD RDNA 2 GPUs Coming To PC First, Next Gen Consoles Later – Big Navi ‘Halo’ & Mainstream Radeon RX Graphics Cards With 2nd Gen Navi Later This Year"

Saltig källa: Wccftech
https://wccftech.com/amd-big-navi-rdna-2-gpu-radeon-rx-graphi...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag är så hypad. Ska bli intressant att se vems värstingmodell som har bäst prestanda per krona till en smärtgräns.

Ryktas ju att 3080 Ti hamnar på $1499 och AMD:s värsting på $999 och då återstår det att se om Ti presterar 50% bättre.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

En analys av driveruppdateringarna till Navi21 har sammanfattats som en slide av en snubbe. Det är alltså ingen officiell slide, men är bättre än ingenting.

Permalänk
Medlem

Navi12 för 16-tums macbook , via AMD.

https://www.amd.com/en/graphics/radeon-apple-5000m-series

Eller de säger inte explicit att det är Navi12, men det är Navi12.

Permalänk
Medlem

Vred och skalade om höjd/bredd-förhållande på Navi 12 så att förhållanden på WGP's matchade de på dieshots av Navi 10. Räknade sedan ut skillnaden i storlek på WGP's på bilderna och fick då faktorn jag skulle multiplicera med för att få samma zoomförhållande.
Är ju en del osäkerheter när man inte har högre noggrannhet än pixelnivå, men räknade på 8 WGP (16CU) för att göra den osäkerheten så liten som möjligt. Och kom fram till en diesize på 181mm². Rätt lagom.

Permalänk
Medlem

Men... ett mysterium kvarstår lite. Navi14, precis som Navi12, stödjer båda nya maskininlärningsinstruktioner jämfört med Navi10. Har dessa ens använts? För om det finns något tillfälle att använda dessa, så vore det nu. Som Macri sa att i stort sett varje ML-enhet använder sig av HBM.

Navi12 var också den första enhet som fick instruktioner för ray tracing, baserat på de nya vägarna som finns i Navi där de kan gå förbi texturintepolatorn för att ge mer bandbredd och så (förmodligen för att ladda in bounding boxes och så. Tror inte att den har intersection-units). Men denna del är som effektivast när kortet behandlar wavefronten i WGP-mode (kapitel 10.3 i ISA). Ett sammanträffande är också att buggen som finns både i Navi10 och Navi14 med WGP mode har blivit fixad i Navi12.

Det ska även tilläggas att AMD har en AI-denoiser som stödjer Metal.

Vi får se om Apple kanske visar något på WWDC? Om de visar något med ray tracing på laptops så har vi ett svar.

Skrivet av Aleshi:

Vred och skalade om höjd/bredd-förhållande på Navi 12 så att förhållanden på WGP's matchade de på dieshots av Navi 10. Räknade sedan ut skillnaden i storlek på WGP's på bilderna och fick då faktorn jag skulle multiplicera med för att få samma zoomförhållande.
Är ju en del osäkerheter när man inte har högre noggrannhet än pixelnivå, men räknade på 8 WGP (16CU) för att göra den osäkerheten så liten som möjligt. Och kom fram till en diesize på 181mm². Rätt lagom.

Det kan nog stämma , en liten rackare . Navi14 hade ju längre och smalare WGPs än Navi10, och baserat på den funktionalitet som finns i koden så bör Navi12 vara mer lik Navi14. Även om de inte är exakt samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Men... ett mysterium kvarstår lite. Navi14, precis som Navi12, stödjer båda nya maskininlärningsinstruktioner jämfört med Navi10. Har dessa ens använts? För om det finns något tillfälle att använda dessa, så vore det nu. Som Macri sa att i stort sett varje ML-enhet använder sig av HBM.

Navi12 var också den första enhet som fick instruktioner för ray tracing, baserat på de nya vägarna som finns i Navi där de kan gå förbi texturintepolatorn för att ge mer bandbredd och så (förmodligen för att ladda in bounding boxes och så. Tror inte att den har intersection-units). Men denna del är som effektivast när kortet behandlar wavefronten i WGP-mode (kapitel 10.3 i ISA). Ett sammanträffande är också att buggen som finns både i Navi10 och Navi14 med WGP mode har blivit fixad i Navi12.

Det ska även tilläggas att AMD har en AI-denoiser som stödjer Metal.

Vi får se om Apple kanske visar något på WWDC? Om de visar något med ray tracing på laptops så har vi ett svar.

Det kan nog stämma , en liten rackare . Navi14 hade ju längre och smalare WGPs än Navi10, och baserat på den funktionalitet som finns i koden så bör Navi12 vara mer lik Navi14. Även om de inte är exakt samma.

Du får nog skriva ut lite i klarspråk. Hur mycket vikt ska vi lägga på att det finns ML-instruktioner? Finns det skäl att tro att det har några faktiska användbara funktioner i nuläget. Eller är det bara något vi ser inför RDNA2? Det har ju hänt förrut att de har haft stöd för instruktioner som inte fungerat tillfredsställande eller aktiverats på ett meningsfullt sätt. nVidia har ju massa dedikerade tensorkärnor. Det har vi ju inte i några nuvarande produkter från AMD. Finns det spekulationer om hur de gör? Kommer de ha dedikerade enheter till det eller kommer de lösa det på annat sätt? Går det ens praktiskt att bygga tensor-funktionalitet i de vanliga SPs? För jag ser inte riktigit hur de ska gå till väga utan dedikerade tensor-kärnor. Jag får intrycket av att ML-instruktioner utan tensor-kärnor inte riktigt tillför något avgörande.

Och angående Ray Tracing. Inget pekar på officiellt stöd för Ray Tracing innan RDNA2 som jag förstått kommunikationen från AMD. Så vad har vi för nytta med instruktionerna? Kan det vara det jag spekulerade om med ML-instruktionerna? Att de finns där men kommer inte vara meningsfulla innan RDNA2? Borde väl ha varit mer väsen kring det hela om det kommer redan med dessa kretsar tänker jag.
Vad tror du förövrigt om AMDs metod för att hantera Ray Tracing i TMU:er? Är det något vi ska se positivt på eller är det ett dåligt tecken?

Som jag förstått det så vet du ju inte heller riktigt. Men det känns som att du är så pass mycket mer påläst än mig att dina spekulationer i frågan kan vara väldigt värda ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du får nog skriva ut lite i klarspråk. Hur mycket vikt ska vi lägga på att det finns ML-instruktioner? Finns det skäl att tro att det har några faktiska användbara funktioner i nuläget. Eller är det bara något vi ser inför RDNA2? Det har ju hänt förrut att de har haft stöd för instruktioner som inte fungerat tillfredsställande eller aktiverats på ett meningsfullt sätt.

Det är en bra fråga. Just Navi12 verkar mest vara menad för workstation-saker eller så vad jag kan se. Många uppdateringar handlar om SR-IOV och sånt. Det marknadsförs som:

"3D Content Creation: Design, animate and render complex 3D models with workstation-class graphics."
"Video Editing: Edit, composite and encode seamlessly while using up to four 4K displays"

Denoising för ray tracing var som sagt den enda funktionen som jag hittat som utnyttjas av Apple. Men RT för workstation och RT för spel är ganska annorlunda. För spel så kan det vara allt från 0.25-1 ray per pixel , medan för workstation så gäller oftast hundratals till tiotusentals rays per pixel. Det finns inte heller några specifika krav för hur lång tid denoising ska ta, bara resultatet är ungefär lika bra och reducerar antalet rays som behövs för att få det. I spel så är det svårt att få in det tidsmässigt, även för Turing (finns inga spel som använder tensor cores för denoising), men kanske det kan komma att ändras till Ampere. Man kan alltid hoppas.

Så hur mycket vikt ska läggas på det? Det säger oss inte så mycket, men det kan även vara en del av AMDs strategi framåt. Det kan konstateras att Navi12 har stöd för de mixed-FMA enheter som beskrivs i whitepaper för RDNA, uppdateringar kallar det för "Navi with DLOPS" / "Navi DL" , den har hårdvarufixar som inte finns i varken Navi10 eller Navi14. Jag skulle tro att ML är något som används, med tanke på att de tagit fram kortet just för det.

Skrivet av Aleshi:

nVidia har ju massa dedikerade tensorkärnor. Det har vi ju inte i några nuvarande produkter från AMD. Finns det spekulationer om hur de gör? Kommer de ha dedikerade enheter till det eller kommer de lösa det på annat sätt? Går det ens praktiskt att bygga tensor-funktionalitet i de vanliga SPs? För jag ser inte riktigit hur de ska gå till väga utan dedikerade tensor-kärnor. Jag får intrycket av att ML-instruktioner utan tensor-kärnor inte riktigt tillför något avgörande.

Hur de gör nu: I SPs med FMA-enheter som är uppdelade. 2x Fp16 , 4x int8 , 8x int4 , det var iallafall så de gjorde i vega. Instruktionerna till Navi heter dock inte helt samma. Har ingen aning om vad skillnaden är mellan t.ex dot2 och dot2c. Om jag inte minns fel så har NVIDIA:s tensor cores 2x eller 4x mer ALU:s än Navi , så de bör vara snabbare. Det är nog meningen att de ska vara långsammare, men ta upp mindre plats.

Till RDNA2 finns det spekulationer om att de byggt in något som kan liknas tensor cores i videocodec:en (varför de nu helt plötsligt har två stycken). Det är inte säkert att de är kraftfullare än tensor cores, men de har egna resurser att arbeta med och kan köras parallellt. I vissa fall kan det vara bättre än att vara snabbare. Det finns en sak som kan tyda på det. Microsoft beskriver att SDR=>HDR tar inte upp någon tid från CPU, GPU eller minne. Vilket låter otroligt, men om man tänker på patentet så är det inte omöjligt. Det får vi kanske se när den väl släpps. Vad som talar emot är dock att de inte använder ML-denosing i deras RDNA2 demo. De kan dock vilja hålla tyst om det för att inte sänka Navi eller höja NVIDIA ännu mer. Svårt att veta.

Skrivet av Aleshi:

Och angående Ray Tracing. Inget pekar på officiellt stöd för Ray Tracing innan RDNA2 som jag förstått kommunikationen från AMD. Så vad har vi för nytta med instruktionerna? Kan det vara det jag spekulerade om med ML-instruktionerna? Att de finns där men kommer inte vara meningsfulla innan RDNA2? Borde väl ha varit mer väsen kring det hela om det kommer redan med dessa kretsar tänker jag.
Vad tror du förövrigt om AMDs metod för att hantera Ray Tracing i TMU:er? Är det något vi ska se positivt på eller är det ett dåligt tecken?

Det kommer inget officiellt stöd för ray tracing innan RDNA2, men Navi12 är inte menad för DXR eller VK_KHR_ray_tracing. Instruktionerna till Navi12, image_bvh_intersect_ray , talar om att givet en stråle, kolla om en bounding box beskärs av den. Image är dock mest intressant, då det anspelar på att den använder sig av image loads (via texturenheterna). Vilket hade även passat med patentet för RT-enheter i TMU:n. Så vägarna finns där i RDNA1, men RT-enheterna kommer först till RDNA2. För kort utan HWRT så verkar de använda sig av batch intersection, och för Navi12 så kan de utnyttja WGP-mode. ML-instruktionerna spelar roll för att denoisa pro appar, men inte spel. Det kan vara en bra anledning till att inte göra så mycket väsen kring det. De vill nog inte säga att NVIDIA kan ha en poäng.

RT i TMU:s är på samma sätt som i Turing, eller iallafall så nära man kommer. Det är en black box, som vi egentligen inte kan se hur den fungerar. AMD sa att det ska gå att skriva egen kod för traversal till deras lösning. Så den bör tillåta flexibilitet och experimentering utanför DXR, vilket kan vara bra i många fall. Vet dock inte om de även har fixed-function traversal också (patentet säger att det kan ha det) som Turing. Vi får se när det väl släpps.

Skrivet av Aleshi:

Som jag förstått det så vet du ju inte heller riktigt. Men det känns som att du är så pass mycket mer påläst än mig att dina spekulationer i frågan kan vara väldigt värda ändå.

Jag kan inte veta saker innan de väl släpps. Men om jag ser en massa stjärnor snurra kring ett objekt som man inte kan se så landar den första tanken på att det finns ett svart hål däromkring. Det behöver inte vara det, men kan vara det. Fast i just det här fallet handlar det mer om ML och ray tracing.

Säg till om jag missat eller behöver utveckla något.

Det verkar ha släppts en hel drös andra RT patent idag från AMD. Jag ska ta en titt på dem senare och se om jag hittar något bra.

Permalänk
Medlem

Alla kodnamn ur navi2x är satta.
En massa instruktioner om RT och VRS.

Om Sienna Cichlid: Jag tror inte att det är big Navi… Den har ändelsen _M , vilket tros betyda "mainstream". "ASICREV_IS_SIENNA_M". Kollar man även upp "Sienna" på Wikipedia så får hittar man en tavla målad av Rembrandt. Rembrandt är en APU från AMD och sägs även ha en RDNA2 GPU. Det verkar rimligt att en del som sägs vara mainstream, också är döpt efter en annan del som är väldigt mainstream.

De fyra RT-patent som ansöktes 13 December 2018 och publicerades 18 Juni i år.
Patent 1 redogör för en metod för att reducera divergens i RT genom att gruppera om träffar och köra dem ihop.
Patent 2 handlar om att genomföra beskäringstest på trianglar och boxar samtidigt med en merged data path unit.

Patent 3 och 4 har faktiskt en ny enhet gemensam, så jag tänker gruppera ihop dem. En beskriver en enhet för att omvandla en stråle från ett koordinatsystem till ett annat utan att använda sig av division (det står i patentet att division tar upp mycket area/effekt). Den andra beskriver hur man undviker fel med det utan att använda sig av dubbel precision.

Nya enheter i RT-enheten

I alla patenten (även det tidigare för RT-enheter i texturenheterna) är Skyler delaktig. Intressant då han verkar först ha börjat hos AMD i slutet av 2016 efter att ha gått från Qualcomm. Alla andra som jag kollar upp i patenten verkar även ha gått samma väg vid slutet av 2016.

Jag hade inte varit förvånad om vi sett dessa saker implementeras i RDNA2.

Permalänk
Medlem

Navi31 (RDNA 3) i MacOS GPU drivers.

Först hittat av komachi förra året, men trodde det kunde varit en felskrivning.

Permalänk
Medlem

RDNA 1 (Current gen)
Navi 10 (5XXX)
Navi 12 (5XXX)
Navi 14 (5XXX)

RDNA 2 (Next-Gen Q4 2020)
Navi 21 (Big navi)
Navi 22 (successor to 12)
Navi 23 (successor to 14)

RDNA 3 (2021 or 2022)
Navi 31 (7000 series?)

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Navi22 heter "Navy Flounder" och får 42st uppdateringar Noterade inget särskilt, mest repetition av Sienna Cichlid.

AMD kör på fisktema denna gång. Vilken fisk blir Navi 23? Narwhal?

Permalänk
Medlem

@Radolov: Fisk-temat beror på att diskussionerna runt stjärnor och antalet astronominördar hos AMD skapade underhållande men låååånga möten tydligen...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/gz3b1q/radeon_navi_2_si...

Permalänk
Medlem

Inte relaterat till de nya RDNA2 korten, men relaterat till arkitekturen i sig.

The coalition hade tydligen en presentation om förbättringar i Gears 5 där de även nämnde förbättringar till Xbox Series X (som såklart har ett 52CU RDNA2 kort klockat till 1825 Mhz).

De har inställningar som motsvarar ultra på PC, och har även högre inställningar än det här samt får 60FPS i 4k. Tidigare har digital foundry sagt att de visade upp ultra inställningar på series X som motsvarade en RTX 2080. Så det verkar gå framåt med optimeringar och så.

Inställningar som de la till är: Contact shadows , Screen space global illumination, +50% fler partiklar.

De visade även upp två av dessa effekter.

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi kan räkna med att "Big Navi" kommer att hamna i närheten av RTX 2080-prestanda. Tror inte det blir något speciellt, sorry.

Var beredda att pröjsa 13 000 för ett RTX 3080.

Trevlig sommar.

Permalänk
Medlem

Big navi ryktas att ha endast 64 rops. Samma som 5700XT

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

En del rykten om big Navi.

komachi sa först att Big Navi skulle uppgå till 80CU för några dagar sedan.
rogame sa lite senare samma sak och att den skulle ha 4 RBE per shader engine (ner från 8 i navi1x), och även att Navi 21 kanske har 12GB VRAM på 384-bitar.
Men tydligen ska det även finnas en gfx1030 med HBM (sienna cichlid).
Den tidigare navy flounder ska även vara gfx1030, vilket kanske är GDDR6 version? Svårt att veta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

En del rykten om big Navi.

komachi sa först att Big Navi skulle uppgå till 80CU för några dagar sedan.
rogame sa lite senare samma sak och att den skulle ha 4 RBE per shader engine (ner från 8 i navi1x), och även att Navi 21 kanske har 12GB VRAM på 384-bitar.
Men tydligen ska det även finnas en gfx1030 med HBM (sienna cichlid).
Den tidigare navy flounder ska även vara gfx1030, vilket kanske är GDDR6 version? Svårt att veta...

Redgamingtech o paul notanapplefan pratar om det. De verkar ganska övertygade om att läckorna stämmer. Gör de det så väntar ett riktigt vasst kort från AMD som kommer ta prestandakronan till 90% säkerhet (är inte 100 som notanapplefan). Dubbelt upp cu från 5700xt. Enl rykten bra förbättringar på ipc. Mkt högre klockhastighet vilket säkert stämmer (2.2-2.3ghz åtminstone). Mkt förbättrad perf per watt, bortåt 50% enl amd själv. Etc etc. Så om det kommer en 80cu bignavi kommer Nvidia få sig en rejäl match o troligen va 2a

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Redgamingtech o paul notanapplefan pratar om det. De verkar ganska övertygade om att läckorna stämmer. Gör de det så väntar ett riktigt vasst kort från AMD som kommer ta prestandakronan till 90% säkerhet (är inte 100 som notanapplefan). Dubbelt upp cu från 5700xt. Enl rykten bra förbättringar på ipc. Mkt högre klockhastighet vilket säkert stämmer (2.2-2.3ghz åtminstone). Mkt förbättrad perf per watt, bortåt 50% enl amd själv. Etc etc. Så om det kommer en 80cu bignavi kommer Nvidia få sig en rejäl match o troligen va 2a

Luttrad som man är genom åren av tidigare rykten när det gäller Radeons grafikkortlanseringar, vill en annan inte hoppas för mycket för att sedan bli besviken Men hur som, verkar det som att man den här gången åtminstone försöker konkurrera i de högre segmenten. Det var ju ett tag sen. 290x med 512 bit buss slog väl den dåvarande Titan-modellen, 780?

Vi får hoppas att toppmodellen är ett rejält skutt över 2080-Ti då det ju lär vara 3080Ti som den kommer jämföras emot. Annars blir det väl som vanligt att Radeons toppkort får priskonkurrera med Nvidias näst bästa kort...

fel modellnamn
Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Luttrad som man är genom åren av tidigare rykten när det gäller Radeons grafikkortlanseringar, vill en annan inte hoppas för mycket för att sedan bli besviken Men hur som, verkar det som att man den här gången åtminstone försöker konkurrera i de högre segmenten. Det var ju ett tag sen. 290x med 512 bit buss slog väl den dåvarande Titan-modellen, 780?

Vi får hoppas att toppmodellen är ett rejält skutt över 2080-Ti då det ju lär vara 3080Ti som den kommer jämföras emot. Annars blir det väl som vanligt att Radeons toppkort får priskonkurrera med Nvidias näst bästa kort...

Kan ju hoppas Nvidia får prisbråka med AMDs näst bästa kort. Behövs lite halabaloo på grafikmarknaden så priserna droppar till vettiga nivåer. Sen har jag hela tiden hävdat i andra trådar att speldosorna från MS o Sony kommer se till att det blir svårt för bolagen att motivera t ex 2080ti prestanda kort för t ex 500$... eftersom dosorna kommer ligga någonstans där i prestanda o sannolikt kosta 5-600$. Så kan hända t ex 3060 hamnar på 350$ 3070 på 450$... men men.. vi får vänta o se när allt släppts o var sanningen ligger...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Kul när man spår att low och mid end ligger på mellan 350-450$. Det var ju så mycket toppkorten gick på förr..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Kul när man spår att low och mid end ligger på mellan 350-450$. Det var ju så mycket toppkorten gick på förr..

Så blir det när ett bolag fått diktera prissättning alltför lång tid.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Jag tror att vi kan räkna med att "Big Navi" kommer att hamna i närheten av RTX 2080-prestanda.

Du tror alltså att dubbelt antal CUs kommer ge runt 20% mer prestanda?

Ehh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du tror alltså att dubbelt antal CUs kommer ge runt 20% mer prestanda?

Ehh...

Aj då, tvåan och trean sitter för nära varandra. Skulle vara RTX 3080.

Det blir en kämpefin kamp i höst!