Ska jag låta bilmäklaren sälja min bil?

Permalänk

Ska jag låta bilmäklaren sälja min bil?

Jag la ut min bil på blocket till försäljning. Det tog inte lång tid innan en bilhandlare/mäklare ringde upp mig. Mäklaren hade på kundbegäran att leta upp en bil med rätt mil och utrustning åt kunden.

Innan jag gör en signering på avtalet vill jag säkerställa mig någorlunda att jag inte gör något dumt.

Pga avståndet på 20 mil mellan mig och firman, så fanns det möjlighet att få bilen upphämtad. Innan de kommer och hämtar upp bilen så ska man skriva på ett avtalPDF-fil på hur avtalet ser ut. När man har signerat avtalet ser följande process ut:

  1. Firman kommer och lasta upp bilen och kör vidare till Linköping.

  2. De hade någon verkstad som var ansluten till MRF som ska göra en kontroll på bilen för att säkerställa att allt fungerar.

  3. När allt är säkerställt så lämnar firman/MRF 1 års garanti.

  4. Bilen säljs till kunden och pengarna skickas till mitt bankkonto.

  5. Om kunden inte vill köpa bilen, så skickas bilen tillbaka till mig gratis.

Företaget heter TK bil & Fritidscenter Deras hemsida.

Det jag har gjort hit tills är att jag har skickat mitt: namn, adress, personnummer, regnummer och bankkontonummer, till säljarens e-post. Han kommer senare under lunchen att mejla mig avtalet där jag har varit tydlig med att bilen är ej prutbar vid försäljning, firman kommer heller inte få någon arvode/provision vid försäljning, allt detta ska stå med i avtalet.

Bortsett från deras hemsida som ser lite shady ut har jag försökt kolla upp bolaget. Företaget har funnits i tre år och verkar någorlunda aktiv. Det saknas omdömen på nätet, kanske någon här som har erfarenhet av dem?

Det jag själv tänker göra innan jag lämna över bilen är att ta massa foton och eventuellt kanske filma bilen.

Finns det något mer jag borde tänka på eller helt enkelt avstå?

Permalänk
Medlem

Ska bilen lämna gården så ska pengarna sitta på kontot.
Ser ingen annan lösning.
Låter sjukt shady annars.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Jag skulle aldrig släppa iväg min bil utan full betalning!

Den här typen av upplägg är inte ovanliga när folk har blivit lurade på sina bilar. Säger inte att det nödvändigtvis måste vara fallet här men jag skulle inte gå vidare med det. Finns mycket att läsa på andra forum på nätet om folk som fått kontrakt, skrivit på, kollat upp firmor etc bara för att ändå bli lurade. Lite liknande kan du läsa om här t.ex. https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=299654

Permalänk
Skrivet av Screenwalk:

Jag la ut min bil på blocket till försäljning. Det tog inte lång tid innan en bilhandlare/mäklare ringde upp mig. Mäklaren hade på kundbegäran att leta upp en bil med rätt mil och utrustning åt kunden.

Innan jag gör en signering på avtalet vill jag säkerställa mig någorlunda att jag inte gör något dumt.

Pga avståndet på 20 mil mellan mig och firman, så fanns det möjlighet att få bilen upphämtad. Innan de kommer och hämtar upp bilen så ska man skriva på ett avtalPDF-fil på hur avtalet ser ut. När man har signerat avtalet ser följande process ut:

  1. Firman kommer och lasta upp bilen och kör vidare till Linköping.

  2. De hade någon verkstad som var ansluten till MRF som ska göra en kontroll på bilen för att säkerställa att allt fungerar.

  3. När allt är säkerställt så lämnar firman/MRF 1 års garanti.

  4. Bilen säljs till kunden och pengarna skickas till mitt bankkonto.

  5. Om kunden inte vill köpa bilen, så skickas bilen tillbaka till mig gratis.

Företaget heter TK bil & Fritidscenter Deras hemsida.

Det jag har gjort hit tills är att jag har skickat mitt: namn, adress, personnummer, regnummer och bankkontonummer, till säljarens e-post. Han kommer senare under lunchen att mejla mig avtalet där jag har varit tydlig med att bilen är ej prutbar vid försäljning, firman kommer heller inte få någon arvode/provision vid försäljning, allt detta ska stå med i avtalet.

Bortsett från deras hemsida som ser lite shady ut har jag försökt kolla upp bolaget. Företaget har funnits i tre år och verkar någorlunda aktiv. Det saknas omdömen på nätet, kanske någon här som har erfarenhet av dem?

Det jag själv tänker göra innan jag lämna över bilen är att ta massa foton och eventuellt kanske filma bilen.

Finns det något mer jag borde tänka på eller helt enkelt avstå?

Jag skulle nog ha sagt nej pga hemsidan enbart, seriöst.

Men att de inte har några reviews är ju inte lovande.

Finns ju gott om firmor som säljer bil åt dig, varför ta den som verkar mest oseriös?

Permalänk
Medlem

Nej, har du otur så är det en africascam.
Bilen skickas till göteborgs hamn, lastas i en container och åker till afrika och du får inte en slant.
Firman hävdar att den blev stulen eller något.
Men kan ju vara legit men om dom ska hålla på med gamla bilar så får dom ta risken och köpa den av dig.

Dock så har jag varit med om en mycket märklig bilförsäljning själv.
La ut en bil för 95000 en bilfirma ringde och sa att dom köper den, satte in alla pengarna på mitt konto och några dagar senare mötte jag en kille på tågstationen som bara köra hem bilen åt dom 30 mil bort.

Känndes sjukt olustigt att ha alla pengarna och bilen kvar i tre dagar kan jag lova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Nej, har du otur så är det en africascam.
Bilen skickas till göteborgs hamn, lastas i en container och åker till afrika och du får inte en slant.
Firman hävdar att den blev stulen eller något.
Men kan ju vara legit men om dom ska hålla på med gamla bilar så får dom ta risken och köpa den av dig.

Dock så har jag varit med om en mycket märklig bilförsäljning själv.
La ut en bil för 95000 en bilfirma ringde och sa att dom köper den, satte in alla pengarna på mitt konto och några dagar senare mötte jag en kille på tågstationen som bara köra hem bilen åt dom 30 mil bort.

Känndes sjukt olustigt att ha alla pengarna och bilen kvar i tre dagar kan jag lova.

Känns mer legit att man betalar innan isåfall. Så får firman ligga ute med pengarna sålänge.
Allt för att kunden ska känna sig trygg.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd

De verkar inte hålla hus där de påstår heller? "Besök oss" bilden stämmer inte alls överens med hur området ser ut om man kikar på google maps. Riktigt suspekt.

https://www.google.com/maps/place/Id%C3%B6gatan+30,+582+78+Li...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@The_St1g: Jag tror att jag hittat att det är en scam.

Organistationsnummret som står i avtalet pekar på en Kia-Handlare i Falkenberg och har ingenting med Linköping att göra.
556946-2822

Permalänk
Medlem

Avstå. Senaste årsredovisningen visar endast 1 600 tkr omsättning och förlust på -349 tkr. Ser konkursfärdigt ut samt följande visar att de har skulder mot kronofogden.

Företaget har minst ett av följande:
Ansökan hos KFM
Kontrollerat 2020-06-09

https://www.merinfo.se/foretag/TK-Bil-%26-Fritidscenter-AB-55...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Jag la ut min bil på blocket till försäljning. Det tog inte lång tid innan en bilhandlare/mäklare ringde upp mig. Mäklaren hade på kundbegäran att leta upp en bil med rätt mil och utrustning åt kunden.

Innan jag gör en signering på avtalet vill jag säkerställa mig någorlunda att jag inte gör något dumt.

Pga avståndet på 20 mil mellan mig och firman, så fanns det möjlighet att få bilen upphämtad. Innan de kommer och hämtar upp bilen så ska man skriva på ett avtalPDF-fil på hur avtalet ser ut. När man har signerat avtalet ser följande process ut:

  1. Firman kommer och lasta upp bilen och kör vidare till Linköping.

  2. De hade någon verkstad som var ansluten till MRF som ska göra en kontroll på bilen för att säkerställa att allt fungerar.

  3. När allt är säkerställt så lämnar firman/MRF 1 års garanti.

  4. Bilen säljs till kunden och pengarna skickas till mitt bankkonto.

  5. Om kunden inte vill köpa bilen, så skickas bilen tillbaka till mig gratis.

Företaget heter TK bil & Fritidscenter Deras hemsida.

Det jag har gjort hit tills är att jag har skickat mitt: namn, adress, personnummer, regnummer och bankkontonummer, till säljarens e-post. Han kommer senare under lunchen att mejla mig avtalet där jag har varit tydlig med att bilen är ej prutbar vid försäljning, firman kommer heller inte få någon arvode/provision vid försäljning, allt detta ska stå med i avtalet.

Bortsett från deras hemsida som ser lite shady ut har jag försökt kolla upp bolaget. Företaget har funnits i tre år och verkar någorlunda aktiv. Det saknas omdömen på nätet, kanske någon här som har erfarenhet av dem?

Det jag själv tänker göra innan jag lämna över bilen är att ta massa foton och eventuellt kanske filma bilen.

Finns det något mer jag borde tänka på eller helt enkelt avstå?

https://www.allabolag.se/5569462822/verksamhet

Absolut ingen affär alltså. Hemsidan påstår att de finns i Linköping och på allabolag så står det Falkenberg. Och går du in på bolagshändelser på allabolag.se så ser du att det har hänt saker med bolaget nu i början på juni så jag skulle absolut inte vilja ha något med dem att göra.

Permalänk
Medlem

När något låter för bra för att vara sant, är det allt som oftast inte sant.

Baserat på alla inlägg ovan hade jag nog varit försiktig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogou:

När något låter för bra för att vara sant, är det allt som oftast inte sant.

Baserat på alla inlägg ovan hade jag nog varit försiktig

Baserat på alla inlägg ovan är det 100 % scam

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tycker inte att jag hittar dem på MRF:s hemsida heller, även om de skriver att de är MRF medlemmar...

Permalänk
Moderator
Moderator

Lite om domänen, om man inte redan får dåliga vibbar av att de bara skriver en massa strunt på sin hemsida, särskilt på sidan "om oss" samt att de använder bilder de snott från facebooksidor och annat.

holder: (not shown)
admin-c: Onecom0000-00001
tech-c: Onecom0000-00001
billing-c: Onecom0000-00001
created: 2020-05-29

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl för bedrägeriförsök.
Även numrena på hemsidan har de tagit slumpmässigt.

"Säljare:

Emil Gustavsson : 076 899 25 89"

Via hitta.se:

"Numret tillhör Sara
En kvinna i 20-årsåldern från Halmstad."

Samma sak med de övriga, bor olika ställen i landet och har ett helt annat namn.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Verkligen inte...

En snabb sökning visar att företaget (som är baserat i Falkenberg) förekommer hos Kronofogden.

Ska du lämna iväg till bilmäklare ska det antingen vara en på din hemort som du känner sedan tidigare eller ett seriöst och välkänt företag typ KVD, Klaravik, Tovek etc.

Försvinner bilen så är det inte stöld tänk på det och att driva en process mot ett företag med misstänkta betalningssvårigheter är som att lugga en flintskallig.

Permalänk
Medlem

Den här var fan sjukt shady...
Slå en pling till Wasa Kredit också, säg att de figurerar på deras TK:s hemsida och fråga om det finns ett avtal.
De har nog muskler att slå ner det där riktigt snabbt annars.

Permalänk
Medlem

Avstå! Om du verkligen vill sälja ring någon med bra rykte i ditt område och få en prisuppgift!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva att du ska undvika dem då mitt googlande ledde mig till Falkenberg, och jag har fördomar mot bilfirmorna i min gamla hemstad (byter namn/ägare någon gång om året).
Ska du sälja bilen är det pengar i handen och sedan föra över ägarbytet via mobilappen. sålänge körkortet inte är stulet är du safe.

Förövrigt ligger auto1 i falkenberg, ett företag som säljer begagnade bilar till bilaffärer, skulle inte bli förvånad om din bil hamnar på deras parkering...

Hittade även att företaget tidigare hette Bilhallen I Falkenberg AB, här finns lite trevligt att finna.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Jag har läst alla kommentarer, det blir att avstå helt.

Tack för alla snabba svar och research ni gör. Sitter själv på jobbet och har haft en lagom stressig för- och eftermiddag, så har inte hunnit med detaljgranska bolaget.

Det som visade sig var LITE shady blev väldigt shady.

Avtalsdokumentet skulle ha kommit till min e-post efter han hade tagit lunch, har gått snart tre timmar och inget har dykt upp än När jag pratade med en av deras "säljare" i telefon, så lät det sjukt övertygande att jag kunde få bilen upphämtad eller köra till Linköping och lämna bilen på deras kontor.

I min annons så ville jag inte ens bli uppringd av bilhandlare men antar att det är skillnad på att vara bilhandlare och bilmäklare x)

Permalänk
Inaktiv

Dessutom (Nu är inte jag någon jurist men) verkar avtalet vara skrivet av en "mycket junior avtalsjurist".

Med mina ögon verkar avtalet f.ö. vara skrivet "baklänges"( eller "tvärtom") m.a.p. att TKBIL-FRITIDSCENTER är Uppdragsgivare och Köparen är förmedlaren?

... köper man till slut sin egen bil och betalar 3,9% Arvode till uppdragsgivaren("Bilfirman")?

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är om bilhallen i Falkenberg är inblandade eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Det jag undrar är om bilhallen i Falkenberg är inblandade eller inte...

Jag skulle säga det.. Som jag sa, många liknande bilfirmor i falkenberg som byter namn varje år...
org-nr på eniro leder till TK Bil & Fritidscenter AB, och som du ser så var anwar achmad suppleant

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Jag drog ett mail till MRF och tipsade om dessa, man vet aldrig om de är intresserade av att veta om sånt här eller inte, men kan inte skada

(Förövrigt guld att vattenstämpeln är kvar på bilden som ligger under fliken avtal)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Jag skulle säga det.. Som jag sa, många liknande bilfirmor i falkenberg som byter namn varje år...
org-nr på eniro leder till TK Bil & Fritidscenter AB, och som du ser så var anwar achmad suppleant
https://i.imgur.com/QvZbmkX.png

Spännande att ledamotet till det där företaget, är samma som precis "avregistrerats" från TK Bil & Fritidscenter AB 2020-06-01 enligt https://www.allabolag.se/5569462822/handelser
Al Kreti, Abbas Shakir Hussein, LE

Är ganska säker på att dessa företag har något gemensamt 🙈

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Begär full betalning med en klausul att köparen/firman får backa köpet om något fel som gör att bilen inte går att sälja hittas vid besiktning. Då får du bilen hemlevererad igen och betala tillbaka beloppet. Givetvis dokumentera bilen bra innan för repor osv.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hybenos:

Begär full betalning med en klausul att köparen/firman får backa köpet om något fel som gör att bilen inte går att sälja hittas vid besiktning. Då får du bilen hemlevererad igen och betala tillbaka beloppet. Givetvis dokumentera bilen bra innan för repor osv.

Känns väl bättre att inte göra affärer alls med ett blufföretag?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet släppa iväg till ngn random skojare.

När jag sålde min bil åkte jag till en riktig bilhandlarkedja. De kollade på bilen, testade motorn och sen var det klart. Fick betalning direkt.

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Ja, helt rätt i detta fall. Tänkte mer generellt om någon annan skulle önska det.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Känns mer legit att man betalar innan isåfall. Så får firman ligga ute med pengarna sålänge.
Allt för att kunden ska känna sig trygg.

Ökar inte säkerheten alls att få betalning till ett bankkonto!
Visar det sig senare (som kan vara betydligt längre än tre dagar) att det var överflyttat från ett hackat konto/etc så har man då förlorat både bil o pengar.
Dvs "Cash Is King"

Skrivet av Screenwalk:

Jag har läst alla kommentarer, det blir att avstå helt.

Tack för alla snabba svar och research ni gör. Sitter själv på jobbet och har haft en lagom stressig för- och eftermiddag, så har inte hunnit med detaljgranska bolaget.

Det som visade sig var LITE shady blev väldigt shady.

Avtalsdokumentet skulle ha kommit till min e-post efter han hade tagit lunch, har gått snart tre timmar och inget har dykt upp än När jag pratade med en av deras "säljare" i telefon, så lät det sjukt övertygande att jag kunde få bilen upphämtad eller köra till Linköping och lämna bilen på deras kontor.

I min annons så ville jag inte ens bli uppringd av bilhandlare men antar att det är skillnad på att vara bilhandlare och bilmäklare x)

Jag hade nog fortsatt att prata/kommunicera med dom med en hel del korkade/idiotiska frågor och kanske bestämt träff med den som sak hämta bilen vid nån mack heller liknande och ej dykt upp.
För att sen efter 5-6timmar kontaktat dom igen med nån halv idiotisk story och försökt igen att få dom att hämta upp bilen, upprepa tills dom tröttnar.
Bara för att jävlas så mycket det går o förhoppningsvis så går det åt en del tid/pengar för dom kanske så pass mycket tid att nån annan klarar sig ifrån att bli blåst.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!