Udda förfrågan: Vart får jag tag i ett 2gb SD kort idag som inte är skräp?

Permalänk
Medlem

Udda förfrågan: Vart får jag tag i ett 2gb SD kort idag som inte är skräp?

Jo, jag köpte mig en gammal plotter (Sjöbuse-slang för GPS navigator). En sån här: https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/6311

Som ni ser var den ju inte helt gratis som ny, och även om den är gammal kostade den en slant... Dessa enheter har ett helt annat andrahandsvärde än normala dataprylar t.ex.

Så långt allt väl, men när jag tryckte i SD kortet med kartorna så ville den inte läsa det. Enheten är såpass gammal att den inte ens kan läsa SD kort över 2gb!

Tursamt nog finns det en firmware att ladda ner som ger den möjligheten att göra det... det är bara det att firmwaren ligger på 1.02Gb, ett 1gb kort eller mindre räcker alltså inte. Och ett på 4 eller mer går inte att läsa. Jag behöver alltså ett kort på exakt 2gb, varken mer eller mindre!

Vart sjutton kan jag få tag på ett sånt kort idag som inte är nån piratkopierad kina special? Vore jäkligt trist om kortet får för sig sluta funka mitt under uppdatering och brick:ar plottern...

tips någon?

Permalänk
Medlem

Är det så att den inte klarar minnen eller partitioner över 2gb?
Du kan ju testa att skapa en 2gb (eller 1.5gb) partition på ett större usbminne och se om det fungerar. Värt en chansning i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Är det så att den inte klarar minnen eller partitioner över 2gb?
Du kan ju testa att skapa en 2gb (eller 1.5gb) partition på ett större usbminne och se om det fungerar. Värt en chansning i alla fall.

Den har ingen usb ingång... Men kan absolut prova, jag har ett 4gb kort som ligger.

Tänkte dock det hade med själva SD-standarden att göra, typ SD till SDHC?

Permalänk
Medlem

https://www.ginza.se/product/980302

annars fanns det ett noname brand på kjell också

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av *Mr J*:

Så långt allt väl, men när jag tryckte i SD kortet med kartorna så ville den inte läsa det. Enheten är såpass gammal att den inte ens kan läsa SD kort över 2gb!

Om jag får gissa så är gränsen just 2 GB för att det var maxstorleken på SD-kort innan den nyare standarden SDHC kom.

Because SDHC works differently than standard SD cards, this format is NOT backwards compatible with host devices that only take SD (128MB - 2GB) cards. Most readers and host devices built after 2008 should be SDHC compatible.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

https://www.ginza.se/product/980302

annars fanns det ett noname brand på kjell också

Aldrig hört talas om Integral, men det kanske är bra? Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Är det så att den inte klarar minnen eller partitioner över 2gb?
Du kan ju testa att skapa en 2gb (eller 1.5gb) partition på ett större usbminne och se om det fungerar. Värt en chansning i alla fall.

https://www.dustinhome.se/product/5010116975/flash-minneskort skulle jag iaf överväga.

Transcend är ju iaf ett namn som förekommer i sammanhanget.

(Står SDHC hos Dustin, men det är nog mer en fråga om att det i det närmaste inte existerar SD-kort längre. Databladet från tillverkaren säger SD: https://cdn.transcend-info.com/products/images/modelpic/857/E... )

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av *Mr J*:

Den har ingen usb ingång... Men kan absolut prova, jag har ett 4gb kort som ligger.

Tänkte dock det hade med själva SD-standarden att göra, typ SD till SDHC?

Vette fasiken varför det blev usbminne, hehe.
Men testa att partitionerna minnet och se. Gratis att testa om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om jag får gissa så är gränsen just 2 GB för att det var maxstorleken på SD-kort innan den nyare standarden SDHC kom.

Because SDHC works differently than standard SD cards, this format is NOT backwards compatible with host devices that only take SD (128MB - 2GB) cards. Most readers and host devices built after 2008 should be SDHC compatible.

Ja, det var ju så jag tänkte. Och hårdvaran kan tydligen läsa det, men inte med den mjukvaran som är i nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att det handlar om hur kortet formateras för storleksgränsen för FAT16 är just 2 Gbyte ? Jag skulle kunna tänka mig att en äldre enhet kan vara fast på stöd för FAT16 och inget som kommit efter det så att prova att formatera kortet i FAT16 kan kanske fungera oavsett hur stort kortet egentligen är.
Kan vara värt ett försök.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så att det handlar om hur kortet formateras för storleksgränsen för FAT16 är just 2 Gbyte ? Jag skulle kunna tänka mig att en äldre enhet kan vara fast på stöd för FAT16 och inget som kommit efter det så att prova att formatera kortet i FAT16 kan kanske fungera oavsett hur stort kortet egentligen är.
Kan vara värt ett försök.

Det kan man förstås testa om man har andra kort att tillgå, men jag tror mer på det tidigare förslaget om att den enbart har stöd för SD-kort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tänkte också på fat16... Volymstorlek 1.78gb och Fat16 med firmware är på gång nu. Wish me luck!

Lite dåligt av garmin att inte skriva något om detta på sin hemsida för enheten... Men efter man köpt ett kart-kort för 1800kr går det bra. Eller, ja, de hade ju inte kunnat säga vad som var fel ens då, om jag inte hade läst changelog för uppdateringarna och påpekat det för dem.

Helt säkert hade en gammal uppdatering kunnat gå att klämma in på ett av de gamla 1gb korten jag lyckades hitta hemma. Men de tillhandahåller inte tidigare uppdateringar, det tar tydligen för mycket plats på deras server. För totalt kanske 10 gb för alla gamla firmwares är ju mycket plats i dagens läge tydligen ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av *Mr J*:

tänkte också på fat16... Volymstorlek 1.78gb och Fat16 med firmware är på gång nu. wish me luck!

glhf

Om den öht inte kan läsa kortet så händer det väl förhoppningsvis inte så mycket.
(Och i så fall skulle jag luta åt att skaffa t.ex. Transcend-kortet länkat tidigare)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nepp, fat16 och 1.78gb volym-tricket funkade inte. Attans också. Man tycker att eftersom hårdvaran uppenbarligen kan läsa SDHC så borde det kunna funka, men tydligen inte. Antar det är något i SDHC protokollet som strular till det?

Såvida inte kortläsaren i sig inte är trasig, det har jag ju inga garantier för. Men väljer att tro (hoppas) att det inte är så, för då är väl plottern en halvdan dörrstopp, om ens det.

Permalänk
Medlem

Har ett gammalt 2GB Toshiba SD-kort som jag fick med mitt 3DS.

Du kan få det om du betalar frakten (borde vara 49kr(spårbart till brevlådan)). (Eller hämtar det i Norrtälje)

Permalänk
Medlem
Skrivet av *Mr J*:

Nepp, fat16 och 1.78gb volym-tricket funkade inte. Attans också. Man tycker att eftersom hårdvaran uppenbarligen kan läsa SDHC så borde det kunna funka, men tydligen inte. Antar det är något i SDHC protokollet som strular till det?

Det mest sannolika är väl att läsaren helt enkelt bara stöder den ursprungliga SD-standarden. Dvs den har ingen aning om att det finns något som heter SDHC, än mindre hur man skulle prata med något sådant.

Skrivet av *Mr J*:

Såvida inte kortläsaren i sig inte är trasig, det har jag ju inga garantier för. Men väljer att tro (hoppas) att det inte är så, för då är väl plottern en halvdan dörrstopp, om ens det.

Ja, det är ju också en möjlighet. Dock nämns ju iaf enbart SD på Garmin-sidan du länkade (om det är slarvigt formulerat eller förklaringen till problemet är ju förstås svårt att vara säker på), så det finns väl inget som säger att den borde stöda SDHC.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Den du köpte den av måste nästan ha haft ett fungerande kort. Varför fick du inte med det? Kan ju knappast vara till nytta för den förra ägaren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det mest sannolika är väl att läsaren helt enkelt bara stöder den ursprungliga SD-standarden. Dvs den har ingen aning om att det finns något som heter SDHC, än mindre hur man skulle prata med något sådant.

Nja, här är changelog för firmware uppdatering:

Changes made from version 3.10 to 4.10:
........
Added support for SDHC cards, which have capacities greater than 2GB
........
https://www8.garmin.com/support/ch.jsp?product=010-00593-00

Kartan Garmin själva säljer levereras på ett 4gb kort, och det är bara södra sverige som täcks av det. En karta för hela europa, som de också säljer borde teoretiskt ta minst 8gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den du köpte den av måste nästan ha haft ett fungerande kort. Varför fick du inte med det? Kan ju knappast vara till nytta för den förra ägaren.

Han körde utan, den har en enklare karta inbyggd som standard. Han var nog mest intresserad av att ha den som instrumentering till motorerna, vilket den har som funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har ett gammalt 2GB Toshiba SD-kort som jag fick med mitt 3DS.

Du kan få det om du betalar frakten (borde vara 49kr(spårbart till brevlådan)). (Eller hämtar det i Norrtälje)

Tack! Väldigt snällt! Ska kolla runt lite med bekanta först om de har nått gammalt kort, annars hör jag av mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av *Mr J*:

Han körde utan, den har en enklare karta inbyggd som standard. Han var nog mest intresserad av att ha den som instrumentering till motorerna, vilket den har som funktion.

Ah, surt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av *Mr J*:

Nja, här är changelog för firmware uppdatering:

Changes made from version 3.10 to 4.10:
........
Added support for SDHC cards, which have capacities greater than 2GB
........
https://www8.garmin.com/support/ch.jsp?product=010-00593-00

Kartan Garmin själva säljer levereras på ett 4gb kort, och det är bara södra sverige aom täcks av det. En karta för hela europa, som de också säljer borde teoretiskt ta minst 8gb.

Vad har du för version då?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad har du för version då?

2.30

Permalänk
Medlem
Skrivet av *Mr J*:

Då är det väl inte "nja" utan bekräftat?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Då är det väl inte "nja" utan bekräftat?

Ursäkta, hänger inte med riktigt. Vad är bekräftat, att den ska stödja SDHC med högre firmware och att den inte kan göra det med den firmware som sitter i nu?

För det är väl det jag skrivit sedan post 1, om man nu får tro att changelog:en stämmer, vilket jag hoppas den gör.

Kanske borde förtydligat mer att 2gb gränsen berodde på sd kontra sdhc, men iom att hårdvaran stöder det så undrar man ju vad som gör att det inte går, och jag är inte tillräckligt kunnig om vart hårdvaran slutar och mjukvaran börjar på SD-standarden. Därav spekulationer om protokoll, fat16 osv och att det kanske gick att komma runt begränsningen.

Tänkte att der vore väl inte första gången en tillverkare har lagt någon märklig mjukvaruspärr/check (max size 2048mb) som i sig inte har något att göra med ett standardskifte. T.ex kan jag inte registrera mig på ett flertal hemsidor under mitt riktiga namn. Den som har pogrammerat sidan har ansett att kortare namn än 3 bokstäver finns inte, och det kan därmed förkastas som en bot eller ett alias. Då jag heter "Bo" så medför det vissa problem....

Kan ju dock fortfarande inte vara säker på att det enda problemet med enheten förrän den är uppdaterad som sagt.

Kanske missförstod dig, ber om ursäkt i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av *Mr J*:

Ursäkta, hänger inte med riktigt. Vad är bekräftat, att den ska stödja SDHC med högre firmware och att den inte kan göra det med den firmware som sitter i nu?

För det är väl det jag skrivit sedan post 1, om man nu får tro att changelog:en stämmer, vilket jag hoppas den gör.

Kanske borde förtydligat mer att 2gb gränsen berodde på sd kontra sdhc, men iom att hårdvaran stöder det så undrar man ju vad som gör att det inte går, och jag är inte tillräckligt kunnig om vart hårdvaran slutar och mjukvaran börjar på SD-standarden. Därav spekulationer om protokoll, fat16 osv och att det kanske gick att komma runt begränsningen.

Tänkte att der vore väl inte första gången en tillverkare har lagt någon märklig mjukvaruspärr/check (max size 2048mb) som i sig inte har något att göra med ett standardskifte. T.ex kan jag inte registrera mig på ett flertal hemsidor under mitt riktiga namn. Den som har pogrammerat sidan har ansett att kortare namn än 3 bokstäver finns inte, och det kan därmed förkastas som en bot eller ett alias. Då jag heter "Bo" så medför det vissa problem....

Kan ju dock fortfarande inte vara säker på att det enda problemet med enheten förrän den är uppdaterad som sagt.

Kanske missförstod dig, ber om ursäkt i så fall.

Vad som är bekräftat är alltså att enheten som den är nu inte stöder annat än SD-kort och att allt lallande med SDHC-kort rimligen inte leder någonvart.

Den uppenbara lösningen om du vill använda SDHC är väl att uppgradera firmware? Och för det lär du ju då behöva ett SD-kort, antar jag?

Och ja, jag upplever att du bara slösar andras tid genom att låtsas som att du inte vet saker som du tydligen vet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad som är bekräftat är alltså att enheten som den är nu inte stöder annat än SD-kort och att allt lallande med SDHC-kort rimligen inte leder någonvart.

Den uppenbara lösningen om du vill använda SDHC är väl att uppgradera firmware? Och för det lär du ju då behöva ett SD-kort, antar jag?

Och ja, jag upplever att du bara slösar andras tid genom att låtsas som att du inte vet saker som du tydligen vet.

Nja, jag vet ju ingenting. Jag bara antar att det som står i changelog stämmer, vilket som vi har sett i specifikationerna inte alltid är fallet.

Då SD standarden slutar vid 2Gb så vet vi alltså att hårdvaran stöder sdhc, vilket jag ju skrev i första posten i tråden. Men om det nu stämmer, så har vi alltså en sdhc enhet rent hårdvarumässigt, som bara kan läsa sd kort pga mjukvara. Är det så långsökt att den då kan läsa ett sdhc-kort med nedsatt kapacitet och fat16 med tanke på att hårdvaran fixar det? Ja, kanske det. Min erfarenhet är ju ibland det som står i förra posten, jag har varit med om för många sådana exempel genom åren för att bara ignorera det, men det kanske omöjligt kan vara tillämpbart i detta fall? Är som sagt inte tillräckligt kunnig för att avgöra det. Med tanke på att det tog mig 5 minuter så kände jag det var värt att prova, efter att andra föreslagit det.

Men skulle väl varit tydligare med vad som stod i changelog, absolut. Men tänkte inte det så intressant med tanke på att tråden startades som just en förfrågan efter ett sd kort, som du skriver, samt att vi vet att hårdvaran klarar sdhc. Sedan fick den, för mig, oväntat många svar.

Tråkigt om du känner din tid bortslösad, 1a posten var ju som sagt bara en frågan vart man just fick tag i ett sd kort med 2gb, vilket du svarat på. Tack för det.

Permalänk
Medlem

Cactus använder vi i våra embedded lösningar @ 1GB. Tidigare var det Transcend Industrial men dessa kunde jag inte hitta nya. Jag köpte en Cactus på prov år 2018 ifrån ELFA och den "snurrar" än idag 24/7.

Feltänkt. Vi kör CF-kort och inget annat.

CF-kort och inget annat.
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

2018 är en evighets sedan inom flashminnesbranchen - snabb sökning gav

https://www.digikey.se/sv/product-highlight/a/atp/industrial-... och håller man sig under 8 GB så är det SD-varianten

nu vet jag dock inte om digikey säljer till privatkunder

Permalänk
Medlem

Jag tar tillbaks mitt uttalande. Vi har inga SD-kort. Det är så klart CF-kort och inget annat .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.