Permalänk
Medlem

Köpråd Portabel AC

Ska köpa min första portabla ac. Har ingen erfarenhet om dessa sedan tidigare men läser att de är väldigt högljudda.
Vilken är de tystaste maskinerna ni känner till? Är Woods Cortina Silent 12K den tystaste i dess prisklass?
Är runt 55 dB en rimlig ljudnivå att förvänta sig och hur pass mycket varierar dessa i ljudnivå när de går in i olika skeden av kylningsprocessen?

Jag har vad jag antar är ett friskluftsintag (13 cm diameter) i vardagsrummet/sovrummet som inte används då det sitter ett svart lock framför. Tar jag bort locket finns där ett gammalt svart filter och sedan ser jag rätt ut mot innergården. Jag kan ingenting om ventilationssystem men det borde väl vara rimligt att kunna leda värmen ut genom rummet denna vägen? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Modellen du nämner avhandlas bland andra i denna tråd

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1549899-portabel-ac-info...

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att jag lyckades missa den feta tråden men hittar ändå inte svaret på någon av mina frågor där.

Jag får uppfattningen att det inte kommer spela så stor roll ljudnivåmässigt vilken jag än väljer. Jag vet att alla portabla AC's låter men vilken är det minst dåliga alternativet? I min värld är det ganska stor skillnad på 60dB och 64dB.

Andra frågan kanske är svår att besvara utifrån beskrivningen men någon som vågar sig på en gissning? Jag tog en bild men det enda som syns är egentligen ett riktigt jävla poröst svart filter som smular sönder bara man andas på det.