Kompressortråden, tips, erfarenheter, frågor, råd etc.

Permalänk
Medlem

Kompressortråden, tips, erfarenheter, frågor, råd etc.

Ibland dyker frågan om kompressorer upp, för att blåsa rent datorer eller pumpa upp hjulen på inlines eller vad folk nu gör..

Tänkte på komma med lite av mina egna erfarenheter och tankar efter mitt senaste kompressor-köp.

Hoppas vi kan utbyta lite erfarenheter och tips med varandra, samt att de som kanske vill skaffa kompressor kan finna inspiration.

Hur som helst, min gamla kompressor hade sett sina bästa dagar, haft den i säkert 15år, kom från morfars dödsbo, en oljefri lågpriskompressor på ca 1,5hk.

Bestämde mig för en ny från Fel.. eh.. Biltema:

Biltema 30V-50 art 17-672
En 3 hästars tvåcylindrig kompressor med 50 liters tank, samt arbetstryck 10bar.
Valet föll på denna då den går på 1-fas samt klarar 10bar, det ger bra luftkapacitet för krävande verktyg till ett lågt pris.

Det första rådet angående denna kompressor är att enligt manualen skall man byta olja efter 10 timmar.
Detta är helt fullständigt galet, kör kompressorn tio minuter utan en tankplugg för att låta den gå till sig lite utan belastning tror jag är bättre.

Så här såg oljan ut efter 20-30min körning:

Den är väldigt grå, vilket tyder på metallpartiklar, troligen från cylinderväggar och kolvar, detta första slitage är inte alls konstigt, men det måste ut ur kompressorhuset så fort som möjligt.

Jag såg några partiklar med blotta ögat, dock inget så stort att det tycktes fasta på min hårddiskmagnet.
(snygga tofflor ? )
Jag gjorde 3-4 oljebyten direkt efteråt med kort körning mellan, oljan är genast mycket klarare, använde en elektrisk pump för att suga upp oljan och slippa klabb, kompressorhuset rymmer mindre än 2dl så det ligger inga pengar i att byta oljan, men det kan nog förlänga livet senare ganska avsevärt.

Det finns saker som det snålas in på när det gäller dessa lågpriskompressorer, en sådan sak är snabbkopplingar.
Ett par CEJN snabbkopplingar är såpass dyra att de skulle höja priset på kompressorn ganska påtagligt.

Istället för att bråka med de som sitter där från början, samt koppla in mig på fördelningsröret som huserar tryckbrytare, säkerhetsventil och två kopplingar på samma lilla anslutning så valde jag att göra så här:

Ut med en tankplugg..

In med lite ...

Ett par redigt gamla CEJN-kopplingar av industrikvalité satta på ett T-stycke samt vinklar så man bekvämt kan sticka i dem uppifrån.
Trotts att de kopplingarna har några år på nacken så är de en dröm mot det smäck man får med på köpet.

För er som tänker på kondensvatten, ja, en kompressor av denna storleken ger ganska mycket kondensvatten och även eventuellt lite oljedimma, samt att trycket på 10bar är för högt för vissa luftverktyg, därför drar jag vidare till en tryckregulator med vattenavskiljare innan luften går vidare till en slangvinda av ordentlig dimension.
Gör er själva en tjänst och köp inte billiga slangar med minimal innerdiameter, de stryper flödet något oerhört, inte ens en luftblås fungerar som tänkt.

Här ser man kyleffekten som blir när trycket sjunker kraftigt, skapade en liten isfläck på golvet när jag tappade ut kondensvattnet.

Sist kommer en bild på fantastisk Kinesisk kvalité:

Ska rama in och hänga upp på väggen, det är en av skruvarna till gummitassarna.

Det som jag tänker på som nästa naturliga "uppgradering" för att få ut så mycket som möjligt av denna maskin är andra luftfilter.
Det sitter plastburkar med typ 3/8 gänga på varje cylinder, där inne har man lagt lite "ludd", eller en bit skumplast som är rätt pluttig. Det är mer ljuddämpare och musfälla/kråkstopp än luftfilter.

Någon som har tips på alternativ för att få luftfiltrering med 3/8 anslutning (ska dubbelkolla gängan) ?
De får ju inte ge för mycket tryckfall då man riskerar att dra upp vevhusolja i cylindrarna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har haft en av de billigaste oljefria Jula-varianterna och jag hävdar att det är ett av de bästa köpen vi gjort. Förutom att du såklart kan använda den till mer än bara datorn så låter den dig göra rent saker på ett helt annat sätt. Jag kunde till exempel skruva isär och *diska* hela mitt tangentbord för med kompressor är det inga problem att blåsa bort allt vatten och få det helt torrt efteråt. Det är enormt tillfredsställande på något vis som hade passat bra i en sån där video på Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

OBS, skapar första inlägget och kommer redigera det i några omgångar, för att inte riskera att allt försvinner om nått händer vid första post.

Ibland dyker frågan om kompressorer upp, för att blåsa rent datorer eller pumpa upp hjulen på inlines eller vad folk nu gör..

Tänkte på komma med lite av mina egna erfarenheter och tankar efter mitt senaste kompressor-köp.

Hoppas vi kan utbyta lite erfarenheter och tips med varandra, samt att de som kanske vill skaffa kompressor kan finna inspiration.

Hur som helst, min gamla kompressor hade sett sina bästa dagar, haft den i säkert 15år, kom från morfars dödsbo, en oljefri lågpriskompressor på ca 1,5hk.
http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/kompressor/gamla.jpg

Bestämde mig för en ny från Fel.. eh.. Biltema:
http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/kompressor/nya1.jpg
http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/kompressor/nya2.jpg

Det första rådet angående denna kompressor är att enligt manualen skall man byta olja efter 10 timmar.
Detta är helt fullständigt galet, kör kompressorn tio minuter utan en tankplugg för att låta den gå till sig lite utan belastning tror jag är bättre.

Så här såg oljan ut efter 20-30min körning:
http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/kompressor/olja1.jpg
Den är väldigt grå, vilket tyder på metallpartiklar, troligen från cylinderväggar och kolvar, detta första slitage är inte alls konstigt, men det måste ut ur kompressorhuset så fort som möjligt.
http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/kompressor/olja2.jpg
Jag såg några partiklar med blotta ögat, dock inget så stort att det tycktes fasta på min hårddiskmagnet.

Att det inte fastnade på din magnet kan bero på att det inte är magnetiskt material istället för partikelstorleken. Tex aluminium.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vi har haft en av de billigaste oljefria Jula-varianterna och jag hävdar att det är ett av de bästa köpen vi gjort. Förutom att du såklart kan använda den till mer än bara datorn så låter den dig göra rent saker på ett helt annat sätt. Jag kunde till exempel skruva isär och *diska* hela mitt tangentbord för med kompressor är det inga problem att blåsa bort allt vatten och få det helt torrt efteråt. Det är enormt tillfredsställande på något vis som hade passat bra i en sån där video på Youtube.

Nått i stil med min gamla då..

Det jag tröttnade på är att min förra hade alldeles för dålig kapacitet för att köra några egentliga luftverktyg.

Samt att jag ville ha en oljesmord för att kunna belasta lite mer, de får bättre smörjning och kylning.

Skrivet av Litenskit:

Att det inte fastnade på din magnet kan bero på att det inte är magnetiskt material istället för partikelstorleken. Tex aluminium.

Cylindrarna är i gjutjärn och troligen är kolvarna i alu. Partiklarna är nog en blandning, men extremt små. Färgen påminner mest om stål/järn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Karaff: Den där första svarta kompressorn har även min far. Om jag minns rätt är även den köpt från Biltema men det är säkert 20-25 år sen den inköptes så minnet är lite klent. Rullar fint än idag och nyttjas väl främst till däckpumpande.

Här hemma i lägenheten har jag en tanklös kompressor som drivs på 12 V. Stort datornätagg funkar säkert men kör faktiskt på ett MC-batteri. Tankar på min påfyllningsbara tryckluftsflaska.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Har en remdriven och en oljesmord kompressor från biltema som köptes begagnad för kebabpengar, användes främst för att blästra och göra däckskifte. Sen till mindre husprojekt där jag använt både slipning och spikpistol. Har knappt tagit hand om grejerna men de har överlevt i snart 5 år

Något som är bra att tänka på om man ska inhandla kompressor för att "enbart" rengöra datorn är att skaffa en oljefri. Är man en spontananvändare som kan tänka sig mindre pysselprojekt i hemmet så kan det vara värt att prioritera en portabel kompressor med låg ljudnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nått i stil med min gamla då..

Det jag tröttnade på är att min förra hade alldeles för dålig kapacitet för att köra några egentliga luftverktyg.

Samt att jag ville ha en oljesmord för att kunna belasta lite mer, de får bättre smörjning och kylning.

Cylindrarna är i gjutjärn och troligen är kolvarna i alu. Partiklarna är nog en blandning, men extremt små. Färgen påminner mest om stål/järn.

Aluminium är mjukare än gjutjärn så mest troligt är det bara aluminiumspån.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Aluminium är mjukare än gjutjärn så mest troligt är det bara aluminiumspån.

Det är nog både och eftersom kolvringarna är i hårdmetall och skrapar av ytan i cylindrarna.

Permalänk
Medlem

Hos farsan finns för närvarande 2 kompressorer, en har tank på 80L och bra kapacitet, och den andra är mycket mindre, kanske 10 L tank eller så. Den lilla används mest då den är så lätt att ta med sig tex ut till bilen eller så, men den startar ju när man pumpar första däcket... Jag vill gärna veta hur du gör med luftfiltret då den stora för tillfället endast har en tom luftburk...

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk

Är tacksam för denna tråden!

Jag har nyligen köpt en oljefri kompressor från Jula när det var erbjudande, 999kr. Meec oljefri kompressor

Hade tänkt blåsa rent elektronik och få prylar och arbetsplats neutralt laddat, genom att koppla till en jonisator. Har inte startat den än och undrar om det finns något jag kan göra för att förlänga livslängden?
Vill också väldigt gärna ha tips på riktigt bra filter och vattenavskiljare! (alltså inte från Jula). Jag har inte köpt slang och kopplingar än, och vill gärna ha något som verkligen inte stryper flödet, tips? Klarar mig bra på 3 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Är tacksam för denna tråden!

Jag har nyligen köpt en oljefri kompressor från Jula när det var erbjudande, 999kr. Meec oljefri kompressor

Hade tänkt blåsa rent elektronik och få prylar och arbetsplats neutralt laddat, genom att koppla till en jonisator. Har inte startat den än och undrar om det finns något jag kan göra för att förlänga livslängden?
Vill också väldigt gärna ha tips på riktigt bra filter och vattenavskiljare! (alltså inte från Jula). Jag har inte köpt slang och kopplingar än, och vill gärna ha något som verkligen inte stryper flödet, tips? Klarar mig bra på 3 meter.

En oljefri är ju bara att köra.. Det viktiga är att tömma ut kondens när man är klar så tanken inte står med en pöl i botten.. Håll den ren. Motorer och insug är inte så väl kapslade på billiga apparater.

Sen ang vattenavskiljare så fungerar nog vad som. Men se till att ha grova slang så du inte får massa tryckfall.

Vill du minska risken ytterligare så kör du upp kompressorn i tryck och stänger av och låter den stå några minuter så vattendropparna faller ner.

Vill man ha helt torr luft krävs kyltork eller liknande.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är nog både och eftersom kolvringarna är i hårdmetall och skrapar av ytan i cylindrarna.

Uppenbarligen inte eftersom gjutjärn fastnar i magneten vilket det inte gjorde för ts men skit samma.
Jag har sabbat tråden nog mycket redan.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Hörrö du din lille skit

Skojar bara, kunde inte låta bli med ditt username..

Skrivet av Litenskit:

Aluminium är mjukare än gjutjärn så mest troligt är det bara aluminiumspån.

Nja... Kör en stålaxel i ett bronslager, det är inte helt ovanligt att det är stålaxel som slitits mest, det är inte alltid så enkelt.

Skrivet av ehsnils:

Det är nog både och eftersom kolvringarna är i hårdmetall och skrapar av ytan i cylindrarna.

Detta.

Tänk även på att all aluminium oxiderar och får en tunn hinna av aluminiumoxid vilket är oerhört hårt.

Skrivet av Litenskit:

Uppenbarligen inte eftersom gjutjärn fastnar i magneten vilket det inte gjorde för ts men skit samma.
Jag har sabbat tråden nog mycket redan.

Det är inte säkert att de små partiklarna är så magnetiska att de kan övervinna oljans relativt höga viskositet.

Men vad vet jag. Har bara jobbat på fabrik större delen av de senaste 20 åren..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Karaff: Den där första svarta kompressorn har även min far. Om jag minns rätt är även den köpt från Biltema men det är säkert 20-25 år sen den inköptes så minnet är lite klent. Rullar fint än idag och nyttjas väl främst till däckpumpande.

Här hemma i lägenheten har jag en tanklös kompressor som drivs på 12 V. Stort datornätagg funkar säkert men kör faktiskt på ett MC-batteri. Tankar på min påfyllningsbara tryckluftsflaska.

Det är en Einhell.

Fungerar men oerhört korkad konstruktion på mycket. Som t ex att istället för gängade nipplar på vissa ställen har man en rörbit med oring och ett spår som en låsskruv går in och låser i.

Ser man till konstruktion är det otroligt att den fungerar.

Det är faktiskt så illa att Biltema känns som riktigt solid kvalité i jämförelse.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är inte säkert att de små partiklarna är så magnetiska att de kan övervinna oljans relativt höga viskositet.

Men vad vet jag. Har bara jobbat på fabrik större delen av de senaste 20 åren..

Är det järnpartiklar så fastnar de på en magnet. Jag har provat med magnetisk oljeplugg på bil och den första vändan "fångade" den ganska mycket partiklar, efterföljande oljebyten mindre. Men det gick inte att känna dem med fingret även om det var tydligt att de fanns där rent visuellt.

Finns det järnpartiklar så fastnar de på en magnet. Krävs ganska mycket flöde för att de sedan skall "rymma". En magnet fångar dock inte allt, men kan vara tillräckligt för att minska onödigt slitage.

När det gäller kompressorer så undrar jag varför vertikal tank inte verkar vara så poppis. Borde väl vara bättre ur hänsyn att kondensvatten samlas bättre i en "skål" och att det tar mindre golvyta. Visserligen bäst för kompressor som inte flyttar runt utan har en fast plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Är det järnpartiklar så fastnar de på en magnet. Jag har provat med magnetisk oljeplugg på bil och den första vändan "fångade" den ganska mycket partiklar, efterföljande oljebyten mindre. Men det gick inte att känna dem med fingret även om det var tydligt att de fanns där rent visuellt.

Finns det järnpartiklar så fastnar de på en magnet. Krävs ganska mycket flöde för att de sedan skall "rymma". En magnet fångar dock inte allt, men kan vara tillräckligt för att minska onödigt slitage.

När det gäller kompressorer så undrar jag varför vertikal tank inte verkar vara så poppis. Borde väl vara bättre ur hänsyn att kondensvatten samlas bättre i en "skål" och att det tar mindre golvyta. Visserligen bäst för kompressor som inte flyttar runt utan har en fast plats.

Tänk på att du kanske har 25 gånger mer olja som cirkulerar 500 gånger så lång tid över magnetpluggen i din bil mot mitt lilla test. Lite mer chans att bygga upp ett synligt lager.

Ang stående tank så är det normalt på industrier, men då kanske tankar på tusen liter eller mer, försedda med magnetventil och automatisk avvattning.

En hemkompressor vore mycket mer vältbenägen och skulle få en dyrare konstruktion för att kunna göras lika säker och stabil.

Min teori.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ang stående tank så är det normalt på industrier, men då kanske tankar på tusen liter eller mer, försedda med magnetventil och automatisk avvattning.

En hemkompressor vore mycket mer vältbenägen och skulle få en dyrare konstruktion för att kunna göras lika säker och stabil.

Min teori.

Det finns, men är ovanligt.

KOMPRESSOR HERKULES B2800B 90L 10BAR

https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-b2800b-90l-10bar?g...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Verkar som du gillar att meka med ditt projekt (håller med, finns inget mer tillfredställande än att höja en medelmåttig produkts användarvärde med relativt enkla moddar) så här är mitt förslag på nya luftfilter: sök (i en webläsare efter eget val och med den sökmotor du föredrar:)) efter luftfilter till en Weber 45 så lär du få upp många roliga luftfilter, det bästa är ett det kommer att krävas lite mods för att få dem att passa

Kul projekt, måste också få liv i min kompressor, tryckbrytaren har packat ihop bara inte orkat skaffa en ny. Min är en 80-talare på 200 liter som jag pröjsade 2000kr för, bra pris imo.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det finns, men är ovanligt.

KOMPRESSOR HERKULES B2800B 90L 10BAR

https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-b2800b-90l-10bar?g...

Ja, men det är sällan man ser den lösningen, vilket jag tror beror på att det är enklare att få kompressorn stabil med liggande tank. Vinningen när det gäller kondensvatten är nog för liten i de fallen för att vara värt besväret, har man väldigt stora luftuttag är ser ju skruvkompressor som gäller ändå.

Rätt kul o se kondensavrinningen från kompressorn på jobbet, det passerar först ett reningsverk sen ut i brunn. Vissa dagar är det i stort sett en kontinuerlig tunn vattenstråle som rinner ner!

Skrivet av [SmR]BMF:

Verkar som du gillar att meka med ditt projekt (håller med, finns inget mer tillfredställande än att höja en medelmåttig produkts användarvärde med relativt enkla moddar) så här är mitt förslag på nya luftfilter: sök (i en webläsare efter eget val och med den sökmotor du föredrar:)) efter luftfilter till en Weber 45 så lär du få upp många roliga luftfilter, det bästa är ett det kommer att krävas lite mods för att få dem att passa

Kul projekt, måste också få liv i min kompressor, tryckbrytaren har packat ihop bara inte orkat skaffa en ny. Min är en 80-talare på 200 liter som jag pröjsade 2000kr för, bra pris imo.

Glhf!

Biltema säljer ju tryckbrytare..

Kolla tanken bara så den inte är rostig.

Just risken med att ha en stor tank fylld med 10bar eller mer och att den skulle brista och troligen döda mig i garaget på köpet, var en av de anledningar som fick mig att satsa på nytt.

Ska kolla ditt tips också.

Priset är ju ganska viktigt me.... Men allt är bättre än det som sitter där nu.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Rost och rostfärgat vatten ur en tryckluftstank kan nog förekomma - men gravrost är den stora faran och ligger det tjocka lager av rost i botten modell att det går att peta bort hela rostkakor så har tanken troligen gjort sitt.

det går alltid att tryckprova tanken stumfylld med vatten, och man trycker med vatten. Om tanken spricker av trycket så blir det ingen 'explosion' som det annars skulle bli om man tryckprovade med luft - visst lite bök är det att koppla bort allt annat och försluta, men om man är orolig så...

På tanken skall det finnas stämplat vilka tryck den är byggd för - vilken provtryck (brukar vara roten ur 2 (1.4) gånger högsta tänkbara arbetstryck - typ när sista säkerhetsventilen öppnar ) etc.

Permalänk
Medlem

Kompressortankar ska enligt norm vara tillverkade av stål som fläker/revar sig (mjukt stål, ibland värmebehandlat efter svetsning för att undvika härdning vid svetsfogarna) när de brister, materialet ska hålla samman utan lösa delar och på så vis evakueras den komprimerade luften under "ordnade" former. Men visst, ett explosionsliknande förlopp av plötsligt frigjord tryckluft lär ju vara oerhört läskigt.

Mitt tips angående luftfilter var väl inte helt allvarligt menat xD mer som inspiration.

Glhf!!!

Permalänk

Undvik de kompressorer som är större än att volym * tryck blir över 1000 för de behöver besiktas så fort som man flyttar dem. Problemet är att det ofta är denna storlek många redskap behöver för att fungera bra.Vilket är en sanning med modifikation då en stor 3fas motor kan tillföra mycket luft så man ej behöver ha stor tank.

För mig och många så har utvecklingen gått att på 80-90 talet så använde man kompressor dagligen, vi hade hur många verktyg som helst. Mutterdragare var den man använde mest.
Men idag med alla elverktyg, ja det är inte så ofta kompressorn är igång.

Vi köper då ofta billiga på jula/biltema, brukar köpa runt 3st när de är på rea. Sedan tar man ut en ny när den gamla går sönder. Alltså kvaliten å dessa billiga är ingen höjdare. Men priset är ibland nere vid runt 700kr.

*edit*
För de som märker att de finns gamla stora kompressorer att köpa nästan gratis, så beror det som sagt på att de måste besiktas. Har de varit ute på vift, så är det inte säkert att de går att få dem lagliga att använda i sverige igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Rost och rostfärgat vatten ur en tryckluftstank kan nog förekomma - men gravrost är den stora faran och ligger det tjocka lager av rost i botten modell att det går att peta bort hela rostkakor så har tanken troligen gjort sitt.

det går alltid att tryckprova tanken stumfylld med vatten, och man trycker med vatten. Om tanken spricker av trycket så blir det ingen 'explosion' som det annars skulle bli om man tryckprovade med luft - visst lite bök är det att koppla bort allt annat och försluta, men om man är orolig så...

På tanken skall det finnas stämplat vilka tryck den är byggd för - vilken provtryck (brukar vara roten ur 2 (1.4) gånger högsta tänkbara arbetstryck - typ när sista säkerhetsventilen öppnar ) etc.

Lite större tankar brukar väl dessutom ha en inspektionslucka för besiktning, är den besiktningspliktig kan man ju dessutom kolla senaste protokollet. Minns en större tank som dömdes ut på en arbetsplats, då fick vi dispans att köra till den byttes ut men den godkändes inte för fler perioder, tror de gick på plåttjockleken som återstod. Använder man inte någon form av röntgen på tankar som besiktigas löpande?

Det tråkiga med att tryckprova själv är väl att den ändå inte kan bli officiellt godkänd, dessutom behövs en kompressor som går såpass mycket högre än arbetstryck för trycksättning.

Men vatten är ju bra tips. Bara man inte har tanken på andra våning eller högre, kan ju bli lite blött om den brister

Skrivet av [SmR]BMF:

Kompressortankar ska enligt norm vara tillverkade av stål som fläker/revar sig (mjukt stål, ibland värmebehandlat efter svetsning för att undvika härdning vid svetsfogarna) när de brister, materialet ska hålla samman utan lösa delar och på så vis evakueras den komprimerade luften under "ordnade" former. Men visst, ett explosionsliknande förlopp av plötsligt frigjord tryckluft lär ju vara oerhört läskigt.

Mitt tips angående luftfilter var väl inte helt allvarligt menat xD mer som inspiration.

Glhf!!!

Oavsett konstruktion vid tillverkning skulle jag hemskt gärna inte vara nära när en 200l tank som börjar på en plötslig oförutsedd evakuering, kan bli tungt i kalsongerna på de mest förhärdade..

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undvik de kompressorer som är större än att volym * tryck blir över 1000 för de behöver besiktas så fort som man flyttar dem. Problemet är att det ofta är denna storlek många redskap behöver för att fungera bra.Vilket är en sanning med modifikation då en stor 3fas motor kan tillföra mycket luft så man ej behöver ha stor tank.

För mig och många så har utvecklingen gått att på 80-90 talet så använde man kompressor dagligen, vi hade hur många verktyg som helst. Mutterdragare var den man använde mest.
Men idag med alla elverktyg, ja det är inte så ofta kompressorn är igång.

Vi köper då ofta billiga på jula/biltema, brukar köpa runt 3st när de är på rea. Sedan tar man ut en ny när den gamla går sönder. Alltså kvaliten å dessa billiga är ingen höjdare. Men priset är ibland nere vid runt 700kr.

*edit*
För de som märker att de finns gamla stora kompressorer att köpa nästan gratis, så beror det som sagt på att de måste besiktas. Har de varit ute på vift, så är det inte säkert att de går att få dem lagliga att använda i sverige igen.

Hade ingen aning om att kravet gick såpass lågt, det dömmer ju faktiskt ut mycket begagnade maskiner..

Sen ang storlek så kan man köra en hel del på en 50l 3hk om det är intermittent drift, men det går ju inte jämföra med riktigt verkstadsarbete, då bör man som sagt ha rejäla saker men då är det ju helt andra pengar.

Eller så köper man 3st 230V 3hp 50l maskiner för totalt 6000 och kopplar samman och ställer tryckbrytarna nått hekto olika

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

När jag såg denna tråd blev jag lite glad då jag trodde det handlade om kompressor kylning som jag inte sett på länge.

Har själv en billig från jula. haft den i några år. hällde i lite olja och sen inte gjort något, kanske ska pröva att byta oljan snart?

Hoppas dina uppgraderingar fungerar bra. det jag gillar med feltema är att de verkar lyssna på kunderna om det är dålig kvalite på sakerna. de grejer det varit klagomål på har blivit betydligt bättre på senare år tex drivknutar,kamremmar, generatorer. vissa tändspolar lämnar dock en del att önska.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köpte en Stanley DV2 på BF18 för ett projekt som sedan rann ut i sanden. Istället har den bara blivit ståendes i garaget. Den har en myriad av olika tillbehör så det känns minst sagt taffligt att den bara står där utan att komma till användning.

Om någon som läser tråden är sugen på att adoptera den för en rimlig peng så kan ni slänga iväg ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Köpte en Stanley DV2 på BF18 för ett projekt som sedan rann ut i sanden. Istället har den bara blivit ståendes i garaget. Den har en myriad av olika tillbehör så det känns minst sagt taffligt att den bara står där utan att komma till användning.

Om någon som läser tråden är sugen på att adoptera den för en rimlig peng så kan ni slänga iväg ett PM.

Ser ju i stort sett identisk ut med biltemamaskinen jag har postat ovan, men de har vänt på motorn samt lite andra kåpor och luftfilter samt färgen då..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ser ju i stort sett identisk ut med biltemamaskinen jag har postat ovan, men de har vänt på motorn samt lite andra kåpor och luftfilter samt färgen då..

Ja, enligt min bedömning borde de vara jämförbara. Enda skillnaden att Biltemas har högre genomlupen cylindervolym men lägre luftmängd jämfört med DV2:an + att du inte får med några tillbehör från Biltema. Sedan är det väl tveksamt om man behöver allt det där, jag behöver det uppenbarligen inte

Intressant att följa din tråd dock. Kanske får jag mig ett ryck i sommar och drar igenom den ett par gånger med olja. Finns ju alltid något som skall blåsas rent eller pumpas upp. Vore kul att testa färgsprutan också på någon spillbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Oavsett konstruktion vid tillverkning skulle jag hemskt gärna inte vara nära när en 200l tank som börjar på en plötslig oförutsedd evakuering, kan bli tungt i kalsongerna på de mest förhärdade..

Håller med. Dock aldrig hört talas om tankar som brustit, däremot ruskiga olyckor med lastmaskinsdäck, lastbilsdäck och liknande.

Permalänk

då till frågan vad kör ni för olja i pumpen?

använder själv en Stanley vet ej namn gul historia med 20l tank och kör på vanlig gräsklipparolja i min.

har funkat de senaste 5 åren iaf.

vissa säger att man absolut inte ska använda motorolja i en kompressor men ingen kan specifiera varför och uppenbarligen funkar gräsklipparolja helt ok. gissar på att en gammal brigg n stratton och en enstonk kompressor är tillräckligt lika för rock n roll ända funktionen oljan har är ju att den ska smörja cylindern och vevpartiet genom att vispa oljan precis som i en gammal stratton.

någon sa på jobbet att man skulle använda växellådsolja i kompressorn men är väldigt skeptisk till det då den oljan sällan brukar gilla värmen speciellt bra när kompressorn pressas i ett par timmar i sträck med t.ex. en spikpistol.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

då till frågan vad kör ni för olja i pumpen?

använder själv en Stanley vet ej namn gul historia med 20l tank och kör på vanlig gräsklipparolja i min.

har funkat de senaste 5 åren iaf.

vissa säger att man absolut inte ska använda motorolja i en kompressor men ingen kan specifiera varför och uppenbarligen funkar gräsklipparolja helt ok. gissar på att en gammal brigg n stratton och en enstonk kompressor är tillräckligt lika för rock n roll ända funktionen oljan har är ju att den ska smörja cylindern och vevpartiet genom att vispa oljan precis som i en gammal stratton.

någon sa på jobbet att man skulle använda växellådsolja i kompressorn men är väldigt skeptisk till det då den oljan sällan brukar gilla värmen speciellt bra när kompressorn pressas i ett par timmar i sträck med t.ex. en spikpistol.

Vad jag förstått kan en motorolja i teorin avge mer flyktiga ångor som om de sögs in i cylindern eller samlades i tillräcklig mängd i tanken leda till en dieselantändning med medföljande sprängning.

En kompressorolja ska också vara mer tålig för värmen och inte bilda koks lika lätt på ventiler etc. Tänk på att det blir väldigt varmt på vissa ställen.

Vad jag förstått så är de där enklare kolvkompressorerna för några tusen aldrig avsedda att gå mer än 50% av tiden. Även på Atlas Copco:s hemsida tror jag mig läst att kolvkompressorer skall stå och vila i mellanåt för att kylas. De bygger ju ändå rätt rejäla saker.

Så går kompressorn 100% långa stunder så är den för liten.

I verksamheter som kräver ständig luft kör man ju skruvkompressorer istället.

För att svara på din fråga så kör jag själv med Biltemas kompressorolja som kostar typ 100kr per liter, det blir inte dyrt...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.