Permalänk
Avstängd

Svårt att bygga LED-skylt?

Det vore ball om man på ett inte allt för svårt sätt skulle kunna snickra ihop en skylt bestående av en massa lysdioder. På skylten skall man sedan kunna visa text. Jag vet att det har varit folk här på forumet som byggt liknande till sina datorer men jag vill ha en helt fristående skylt (som sådana som finns på bussar och tåg etc.!). Den skall alltså inte vara kopplad till datorn utan den skall fungera helt själv, som sådana man placerar i bakrutan på bilen.

Går det... isåfall hur?

Permalänk
Medlem

ja det går, du får programmera en microprocessor för det

Permalänk
Avstängd

går det att köpa sådana förprogrammerade någonstans?

Permalänk

nja, du får väl fråga någon privatperson som gör det relativt billigt. Jag tror inte det finns så många företag som gör det och ifall dom gör det kostar det lite mer pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du bara ska visa förbestämda texter så är det inte särskillt svårt, mycket enklare än att bygga med RS232-interface, ska du därimot kunna skriva in texter på den, under körning och utan dator så blir det lite svårare, då blir du tvungen att programmera in en teckentabell i den och någon typ av jumptable + stöd för något typ av tangentbord.

Visa signatur

#elektronik@quakenet

Permalänk
Medlem

eller så kan du vara lite destruktiv och anfalla en buss

nä men hör runt lite med olika företag, typ simhall etc. jag har sett en del skyltar som bara legat och skräpat...

Visa signatur

/Martin

Permalänk
Medlem

Man kan ju som en sa bygga en med fast text simpelt.

Kolla här på min.

Alla som har provat vet hur jobbigt det är att ta kort på speglande ytor

lite jobb är det ju att löda det hela. Men det är det värt.

Det är inget roligt att serva när något gått sönder

HÄR har ni en film på den när den är igång.
Dioderna ser mörka och det ser ut att vara olika intensitet på den men det är det inte. Kameran hade inte samma åsikt om bilden som jag

Allt styrs för tillfället av en BasicStamp II för jag råkade radera microdatorn som styrde det hela och har inte hunnit skriva ett eget program än.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

hur många watt drar den där typ?

Permalänk
Medlem

Har för mig att den drar 0,5A på 12v med alla tända så det blir ju 6w.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

stabilt
tänkte bygga något liknande fast inte med en text utan med en spiral i 2 färger

sen etsar jag nog plattan som det ska sitta på
det där var lite för mycket sladdar för min del

Permalänk
Medlem

Hehe jo lite pill är det.
Jo ett kort är att föredra.
Blir nog det för min del oxå om jag bygger en ny.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "