Permalänk

Mus som inte suger?

Lite clickbait på titeln kanske. Fast... samtidigt passar ingen annan. Mest pga att tillverkarna gör fel hela tiden. Kräsen? Nja, jag vet inte. Det är inte det. Vi har haft 30 år på oss nu att göra en bra mus, och 90% av produkterna repeterar brister som vi nu vet är brister. (Och sen lite LED+blinkmjukvara på det så säljer den. Det är lite för mycket krämarmentalitet för att jag ska tycka det är okej.)

"Men neggo, hur ska din mus se ut nu då?"

- Aa fast jag är snäll ju. Jag är tuff nu för annars får jag inte nå bra.

"Okej, vi formulerar det som en supportfråga istället. Vad har du för problem med möss, egentligen?"

- Inga. Fast det var längesen. MSIE3.0+Icemat V2. <3 Men nu har jag en skärmbredd på 1920, och då räcker inte 400DPI längre för min 12 cm/360 och Photoshop. Min Icemat höll rätt länge, men innan dess fjädrade knapparna upp från switcharna, för att de satt ihop med muskroppen. Fick "smacka till" knappen med fingret typ.

"Okej, två problem so far. Vad har du provat?™ "

- Importerat gul Icemat v2 från Island (ePay). Alla sensorer tycker gult är fult tydligen. Hoppar.
- Flyttat sensor från MSIE3.0 in i nyköpt kopia av MSIE3.0. Funkar fint, knapparna är en tidsfråga, men... 400DPI. Det räckte inte 2008 och inte 2020.
- Känt på Skypad svart. Som sandpapper ungefär. Vill ha som Icemat. Fast jag har vant mig lite vid tygmatta Slick nu. Fast... Icemat. <3
- Köpt Razer Mamba Tournament Edition. Sitter som en smäck i handen (Palm Grip), men. Laser. Jitter. Frysningar.
- Köpt Xtrfy M1. Obekväm pga kräver claw grip, för liten, i övrigt i princip perfekt.
- Och en hel del mer som är för långt att skriva. Som om nån läser ända hit då...

Så det jag typ vill filtrera Prisjakt/Amazon etc på är:

  • En bekväm mus gjord för Palm Grip för medelstor höger hand. Exakt samma form som Mamba TE är perfekt för mig, 10 mm längre för långfingret gör inget. Hög, fet och lång. Och förberedd för långfingret. Öh, en Svullo-mus!

  • Fast med knappar separerade från kroppen som Cooler Master MM710, alternativt något som stoppar plasten att fjädra bort från switchen

  • 800+ DPI sensor som läser en glasmusmatta perfekt och har 0.05mm liftoff. Inga ursäkter. Det är 2020 nu, 18 år efter M$ köpte sin första sensor.

  • 2 bra tumknappar på sidan, du vet standarddesignen. Gärna distinkta, MSIE3.0 var lite sladdriga. Mamba TE var perfekta, Xtrfy M1 är bra.

  • Scrollhjul, pfftja... hellre mittknapp. Har typ gett upp nu. Man får mest lista ut nåt oviktigt och binda... scrollkvalle kvittar helt.

  • Bekväm att gamea 10h utan ett enda problem (värmeutveckling eller buggar är väl det enda, har inte så mycket handsvett)

  • Got 99 problems, sladd ain't one. Så sladdad.

Om det behövs matchas med musen: Glasmusmatta 20x30cm som känns som Icemat v2, men som sagt. Sensor. Inga ursäkter. Vill inte få slut på glasmusmattor igen och köpa grejer från Island. Kostade 600 spänn+dyr frakt som tog 3 veckor.

Grejen är, när jag letar mus så vet jag inte vilka möss som har vilka sensorer och vilka sensorer som är bra, och speciellt vet jag inte vilka som funkar på alla underlag som MSIE3.0. Massa specs men inte den viktigaste.

Trodde dessutom att oavsett sensor så tog alla möss alla tygmattor, men så är det helt klart inte från egna tester (provat 20 olika). Utom MSIE3.0 då som tar allt. Utom gul Icemat v2 från Island.

Iaf äkta musrörelser in i datorn är det som gäller. Självklart inge smoothing/accel.

Och sen Palm Grip då.

Tog reda på att det som gör att en mus passar Palm Grip med medelstor hand är att den är bred, har hög rygg, och inte väldigt sluttande knappar som Xtrfy M1 (dvs basen därfram ska vara hög). Men jag kan inte matcha formen utan typ en hög sidoritningar i skala lagda ovanpå varann, det bara står bredd/höjd/djup.

Som ni ser så innefattar inga av kriterierna vikt eller hål eller regelbundna firmwareuppdateringar eller spelprofiler eller randig kabel eller LED eller RGB eller annat pynt. Om det inte sabbar nåt så är det väl okej då, suck.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Glorious model D kanske skulle vara intressant den har samma form som zowies ec serie.

Edit: finns även en mamba wireless som ska vara bra, väldigt stor. Utan latency

Permalänk

@iClapMack, tack för svar, kollat upp dem! Nya Mamba har optisk sensor och det kanske tar bort frysningarna. Då är det bara det där med att plasten fjädrar upp efter ett år. Naturligtvis måste de fjädra tillbaka (om man inte tänker sig något motsvarande ett gångjärn), men helst ska det inte vara upp till att materialet mattas och man får de där tråkklicken efter ett par månader.

När det gäller formen så kan jag tänka mig ett alternativ som kanske är ännu mer ergonomiskt: basen under knapparna framtill kan vara så låg som 5-6mm, förutsatt att formen är ännu mer utpräglat för högerhanden och sluttar mer ner åt höger. Då kan musen vara kortare utan att det gör något, men maxhöjden blir motsvarande högre.

Kanske kan filtrera på musens höjd och hitta en som är något högre än Mamba, och sedan gå på sensorn, hur jag nu får reda på vilka sensorer som tar alla underlag och har ultrakort liftoff.

Kan någon feedbacka om denna listan är korrekt?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Testa denna sida du kan see dimensionerna av musen samt sensor osv. Det jag hört är att allt som är 3360 (sensor) och senare/högre ska vara flawless. Det finns även en funktion om du klickar compare Shapes som du kan se och jämföra olika möss.
https://gearsearch.gg/

Permalänk

Tack igen! Uppfriskande att se en lista utan DPI, eftersom de flesta klarar 2560 bred skärm och lägre med råge. Formjämföraren var verkligen bra för att få några svar som inte besvaras av rena foton!

Samtidigt pekar det ut en brist: ingen visar foton framifrån, och om inte fronten sluttar mot lillfingret har musen ingen chans att låtsas vara ergonomisk - testa själv att lägga handflatan platt eller lägga den avslappnat. När du är avslappnad, korsar du underarmsbenen mindre extremt. Såhär...

...fast ännu mer uttalat, som MX Master-serien: handen lutar utåt. Därför måste man leta reda på videos som visar musen framifrån. Eller köpa ett ergonomiskt "strykjärn": Alla verkar ha fet bas eller vingar som sticker ut därnere... finns det någon MX Master utan klumpbas? Om någon vet en, är den högintressant. Till dess får jag nöja mig med halvergonomiska. Det mest ergonomiska skulle vara om musen lutade och var mycket mindre, som en bullig puck med grip distance på 55mm. Då kan alla köra med fingertip/claw oavsett handstorlek.

12 koppar kaffe och 250 surftabbar senare har jag kommit framåt. Det är nere i några få möss nu. Deathadder V2 är på den, men då den också har frysningar vet jag inte om jag vågar köpa Razer mer.

En viktig spec som ingen verkar mäta är hur mycket hårkorset flyttar sig vid liftoff. Razer Mamba och Xtrfy M1 hoppar 4-5 ggr längre än MSIE3.0... ska jag vara orolig för moderna sensorer? Jag blir det när jag ser saker som "liftoff justerbar ner till 2mm". Det är ett astronomiskt avstånd.

LOD (Liftoff distance) självt är nästan viktigare än att hårkorset flaxar iväg när man lyfter/sätter ner. Om minsta LOD är för högt kommer man att flytta markören väldigt långt horisontellt innan man har gått fri - för sensorn trackar ju fortfarande underlaget, som om jag inte lyft musen.

Några av kriterierna har nu blivit:

  • Form som Mamba, kan vara kortare men inte mycket lägre. Gärna mer lutning.

  • Sensor kvittar, endast minsta rörelse vid omtag spelar roll.

  • Ingen mjukvara får köra på datorn för att justera parametrar live, som debounce. Mjukvaran ska ställa in dem och sedan överföra dem till musen, som levererar justerade rörelser standalone.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Tack igen! Uppfriskande att se en lista utan DPI, eftersom de flesta klarar 2560 bred skärm och lägre med råge. Formjämföraren var verkligen bra för att få några svar som inte besvaras av rena foton!

Samtidigt pekar det ut en brist: ingen visar foton framifrån, och om inte fronten sluttar mot lillfingret har musen ingen chans att låtsas vara ergonomisk - testa själv att lägga handflatan platt eller lägga den avslappnat. När du är avslappnad, korsar du underarmsbenen mindre extremt. Såhär...

https://dl.dropbox.com/s/et8f6t4nqt9pafn/Mamba-front.jpg

...fast ännu mer uttalat, som MX Master-serien: handen lutar utåt. Därför måste man leta reda på videos som visar musen framifrån. Eller köpa ett ergonomiskt "strykjärn": Alla verkar ha fet bas eller vingar som sticker ut därnere... finns det någon MX Master utan klumpbas? Om någon vet en, är den högintressant. Till dess får jag nöja mig med halvergonomiska. Det mest ergonomiska skulle vara om musen lutade och var mycket mindre, som en bullig puck med grip distance på 55mm. Då kan alla köra med fingertip/claw oavsett handstorlek.

12 koppar kaffe och 250 surftabbar senare har jag kommit framåt. Det är nere i några få möss nu. Deathadder V2 är på den, men då den också har frysningar vet jag inte om jag vågar köpa Razer mer.

En viktig spec som ingen verkar mäta är hur mycket hårkorset flyttar sig vid liftoff. Razer Mamba och Xtrfy M1 hoppar 4-5 ggr längre än MSIE3.0... ska jag vara orolig för moderna sensorer? Jag blir det när jag ser saker som "liftoff justerbar ner till 2mm". Det är ett astronomiskt avstånd.

LOD (Liftoff distance) självt är nästan viktigare än att hårkorset flaxar iväg när man lyfter/sätter ner. Om minsta LOD är för högt kommer man att flytta markören väldigt långt horisontellt innan man har gått fri - för sensorn trackar ju fortfarande underlaget, som om jag inte lyft musen.

Några av kriterierna har nu blivit:

  • Form som Mamba, kan vara kortare men inte mycket lägre. Gärna mer lutning.

  • Sensor kvittar, endast minsta rörelse vid omtag spelar roll.

  • Ingen mjukvara får köra på datorn för att justera parametrar live, som debounce. Mjukvaran ska ställa in dem och sedan överföra dem till musen, som levererar justerade rörelser standalone.

Palmar själv, medelstor hand, kör Logitech G403, funkar utmärkt för mig, sensor Pixart 3366, sensorn har ingen native dpi, kör själv i 800, går att höja steglöst i mjukvara, spara 3 presets och sedan avinstallera mjukvara, 87g med vikt avlägsnad, tyckte mig uppleva viss eftersläpning på en finsktillverkad glaspad med 3366 sensorn jag var inte ensam men kan bero på att den var ganska tjock, låg lift-off, kör nu en hardpad av plast. Formen härstammar från MX510/18/G5 osv. Gillar fötterna, formen sänker friktionen jämfört med de klassiska 4 plutt-elipserna.

Permalänk

Intressant...! Ja, den har ungefär samma form som Mamba fast 1.5mm bredare, med kullen lite längre bak. Det kan mycket väl vara en skön mus. Hero16K är tydligen 3366 med batterisparfunktioner. Och den har det jag efterlysta i trådstarten, något sätt att fjädra tillbaka knapparna till originalläge och inte låta det vara upp till materialmattning.

Jag får träffar på både G403 och Hero v.g. Logitech-dubbelklick efter ett år. Är det något du haft och ska man oroa sig för Logitech eller har alla möss detta?

Definitivt en som får följa med till finalen. Nu ska jag bli hög på Polly och köpa mus!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Deathadder
[/ul]

Har du kollat på ASUS motsvarighet?
https://www.inet.se/produkt/6100427/asus-rog-gladius-ii-origi...
föredrar dess form över Razers, även fast de är väldigt lika.

Du nämner en "bas" som inte ska finnas? och lutande mot lillfingret.
Jag använder G502.
Bra extraknappar, distinkta/separerade knappar (vilket jag tror du efterfrågade?)
Dessutom sluttar den ner mot lillfingret någorlunda

Dock har den bas för tummen, om det var det du syftade på..

Det som dessutom gör den svårslagen för mig.
Frihjulsscroll och sidoscroll (ljudvolym och långa dokument, mindre nyttigt i spel)
Har du använt MX master är det ju många som vant sig vid frihjulsscroll
Extraknapparna vid pekfingret är användbara vid rätt många spel.

Du kan programmera musen och ska kunna spara profilerna i denna utan att behöva program igång tror jag bestämt, inget jag provat själv dock

Skrivet av HolyFather:

Intressant...! Ja, den har ungefär samma form som Mamba fast 1.5mm bredare, med kullen lite längre bak. Det kan mycket väl vara en skön mus. Hero16K är tydligen 3366 med batterisparfunktioner. Och den har det jag efterlysta i trådstarten, något sätt att fjädra tillbaka knapparna till originalläge och inte låta det vara upp till materialmattning.

Jag får träffar på både G403 och Hero v.g. Logitech-dubbelklick efter ett år. Är det något du haft och ska man oroa sig för Logitech eller har alla möss detta?

Definitivt en som får följa med till finalen. Nu ska jag bli hög på Polly och köpa mus!

Kört g502 och andra logitech längre stund,
min g502 har 3366 och inte Hero sensorn dock, den har levt ett ganska bra tag. tappat färgen helt på scrollhjulet och numera blank på klickytorna. inget problem med dubbelklick

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Tycker du ske ge Glorius Model D en chans.
Har själv testat ett gäng möss dom senaste månaderna och jag fastna helt för Model D trots att jag föredrar trådlös.
Dom jag testa va Razer Mamba Wireless , Razer Basilisk Ultimate , Razer Viper Ultimate och Logitech G Pro.
Så köpte jag en Glorius för att testa och blev helt fäst. Jag har stora händer och denna är som handen i handsken.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Det är inte så att det egentliga problemet är att du hatar förändringar då?

Permalänk
Skrivet av improwise:

@HolyFather: Det är inte så att det egentliga problemet är att du hatar förändringar då?

Jag älskar förbättringar. Och med lite humor kan defekterna skärskådas i detalj utan att det blir bittert.

Jag kollar på (riktiga) ergonomiska möss, så jag är redo för förändring. Snarare verkar det som att de flesta mouse lovers INTE är det.

RealForce RFM01 är finalist, men naturligtvis svår att köpa så här tidigt.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Endgame gears XM1? Inte ergo men formen lämpar sig för medelstora händer och palm och claw

Permalänk
Medlem

Intellimouse 3.0 har ju släppts i en ny version för ~2 år sedan. Går väl upp till 16 000 DPI om jag inte missminner mig.

Ångrar inte det köpet alls.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5140895

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna som kandidat: https://www.techpowerup.com/review/roccat-kone-pure-owl-eye/ Roccat Kone Pure Owl Eye?

https://prosettings.net/review/roccat-kpoe/

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4318046

Riktigt bra skön och kvalitativ mus om man inte har för stora händer. Verkar klicka i en hel del av dina punkter!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag älskar förbättringar. Och med lite humor kan defekterna skärskådas i detalj utan att det blir bittert.

Jag kollar på (riktiga) ergonomiska möss, så jag är redo för förändring. Snarare verkar det som att de flesta mouse lovers INTE är det.

RealForce RFM01 är finalist, men naturligtvis svår att köpa så här tidigt.

En ide kanske skulle vara att skriva vad du ska ha musen till? Det enda jag kan minnas att du skrivit är Photoshop men prat om Crosshair och liftoff etc antyder att spelande är fokus, samtidigt kollar du på typiska kontorsmöss som MX master och pratar om ergonomiska produkter.

Beroende på om du letar efter nån mus att dominera i snabba FPS spel eller en mus för kontorsarbete är nog alternativen lite olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Intressant...! Ja, den har ungefär samma form som Mamba fast 1.5mm bredare, med kullen lite längre bak. Det kan mycket väl vara en skön mus. Hero16K är tydligen 3366 med batterisparfunktioner. Och den har det jag efterlysta i trådstarten, något sätt att fjädra tillbaka knapparna till originalläge och inte låta det vara upp till materialmattning.

Jag får träffar på både G403 och Hero v.g. Logitech-dubbelklick efter ett år. Är det något du haft och ska man oroa sig för Logitech eller har alla möss detta?

Definitivt en som får följa med till finalen. Nu ska jag bli hög på Polly och köpa mus!

Nej, jag har inte haft några problem med dubbelklick, gillar själv att knölen är lite längre bak, fyller en kupad hand skönt, däremot hade första batchen problem med scrollhjul som skramlade men har jag sluppit det med. Logitech har historiskt haft väl fungerande RMA procedur, tänker ifall man får en felande produkt, vilket händer oss alla förr eller senare

Polly är gott, glhf!

Permalänk

@Joakim, @Lodisen: Jorå, båda modellerna har kommit upp och granskats.

Skrivet av improwise:

Beroende på om du letar efter nån mus att dominera i snabba FPS spel eller en mus för kontorsarbete är nog alternativen lite olika.

Jag tycker inte den uppdelningen håller. Om liftoff eller jitter flyttar markören i spel, så flyttar den markören i "seriösa applikationer" också. Samma sak med knappkänsla och responsivitet. Fler testare ritar i vanliga MS Paint för att testa tracking, acceleration, och angle snapping hos gamingmöss, precis som jag gjorde 2002.

Det är mustillverkarna som envisas med att dela upp i antingen laggigt strykjärn eller oergonomisk prestandamus, inte jag. (Mer om detta sist i inlägget.)

Nu har jag i alla fall lite slutsatser att dela med mig av efter mitt musäventyr!

Kvalité vs. Exemplar:
Många/alla musmärken verkar ha problem med dubbelklick och scrollhjul till varierande grad (skumläs bottenbetyg på Amazon). Är det för många jämfört med totalbetygen är det ju inte bra. Men jag skulle säga att om det finns en DIY-fix på Reddit eller Youtube för din drömmodell så är det högre risk. Det är svårt att säga om det verkligen ska avgöra köp eller ej, och jag har med Logitech på listan under förutsättning att man är medveten om detta och beredd att+kan returnera.

Mjukvara:
Även här har många/alla märken problem, som ibland kan göra musen oanvändbar. Det är upp till både mjukvaruversion och firmwareversion just när du köper musen, och ibland har det inte kommit en fix, fixen löste inte problemet, eller fixen gjorde det bättre för en del och sämre för andra.

Installera därför mjukvaran i förväg och kontrollera att du kan göra de justeringar som krävs och avinstallera. Om musen därefter inte fungerar identiskt efter urpluggning och ipluggning i annan dator, är det i min mening en värdelös mus. Möss ska vara standalone och rapportera klick och position konsekvent tills underlag/fötter ändras eller nya inställningar förs över.

Ibland kan man inte avgöra i förväg om inställningar sparas i musen, för mjukvaran avslutar med ett meddelande om att musen inte är inkopplat. Då får man chansa/gå på videoklipp av mjukvaran.

Bästa tillgängliga sensor > 450 DPI:
Pixart PMW 3360 = 3366 = Hero16K

Bästa mus:
1. Glorious Model D
2. Logitech G403 Hero

Toppmöss som inte kunde köpas:
3. RealForce RFM01
4. Zowie EC2
5. Glorious Model D-

Hedersomnämningar:
6. Razer Mamba Wireless (toppkandidat, men för lite info om Kvalité vs. Exemplar ovan)
7. Logitech G703 Lightspeed (trådlös)/G403/G403 Wireless

Alla 7 ska betraktas som kandidater för #1 för mina behov och min hand. Men de har också eftraktade objektiva egenskaper som onämnda möss saknade. Och man köper den man rankar högst. Jag köpte alltså Glorious Model D för att man i mjukvaran kan justera debounce och liftoff, och därmed hitta något som ger minst dubbelklick och markörflytt vid omtag.

Bästa ergonomiska mus:
Ingen.

Under äventyret hittade jag många trådar och klipp som påstod att de senaste åren är sensorerna "hemma", och att musformen är bland det viktigaste hos en mus. Men riktiga ergonomiska möss tillverkas fortfarande med en gammal sensor, endast Bluetooth, lågpresterande trådlös överföring, låg Hz, ingen justerbar debounce och liftoff, osv. trots att man bara behöver byta ut musformen.

Modellerna tillverkas inte heller i både trådat och trådlöst som gamingmössen, vilket betyder att en form som ger avslappning kanske bara finns som lågpresterande trådlös. Helt enkelt för få modeller. En G703 Lightspeed med ergonomiskt skal hade varit fint.

Rörelsevariation:
Detta gjorde att jag började tänka på rörelsevariation, som är ännu bättre än att byta ut en vanlig mus mot en ergonomisk. En liten, låg touchpad vid mellanslagstangenten skulle kunna fungera för lättare surfning och spara några flyttar av handen från tangentbordet till musen. Eller kanske lägga till en vänsterhänt mus till vänster. GLHF...

Ska fundera och i så fall starta en dedikerad tråd. Det enda jag åstadkommit är ju ett musbyte från en halvergonomisk mus till en annan.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Problemet är att du verkar leta efter en produkt som ska vara bäst på allt, och dessutom anpassade efter dina behov och vad du gillar. Det är väl fine men jag tror snarare du kommer inse att det då blir mer mellanmjölk och något som är ok till mycket men inte riktigt bra på något. Därför har jag själv ett antal olika möss, från MX Ergo till Final Mouse Ninja, som används till olika saker. T.ex. för arbete vill jag ha något som fungerar under många timmar per dag, har många knappar som kan programmeras för olika behov, flexibla scrollhjul osv. För CS GO och liknande är det däremot låg vikt och rätt känsla som avgör och något som fungerar optimalt för stunden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av improwise:

@HolyFather: Problemet är att du verkar leta efter en produkt som ska vara bäst på allt

Kan fortfarande inte se att en uppdelning är nödvändig. En mus för kontorsprogram och en för Photoshop? En för CS:GO och en för andra spel? Trots att allt man gör med musen är att peka och klicka. Däremot kan man tydligt tala om vilka problem ens möss har och vad man vill ha. Då blir det bra, med relevant namedropping! Slutsatserna borde likna de som mustestare kommit fram till, eftersom nästan all information kommit från dem.

Fel och fel. Se ovan. Den kom med på kandidatlistan, så inga större grejer. Högerhänt med lutning på fronten, så på god väg till den halvergonomiska formen hos finalistmössen. Den har lägre totalhöjd än de flesta högerhänta möss och tumknapparna sitter för långt fram, som jag anmärkte på MSIE3.0.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Kan fortfarande inte se att en uppdelning är nödvändig. En mus för kontorsprogram och en för Photoshop? En för CS:GO och en för andra spel? Trots att allt man gör med musen är att peka och klicka. Däremot kan man tydligt tala om vilka problem ens möss har och vad man vill ha. Då blir det bra, med relevant namedropping! Slutsatserna borde likna de som mustestare kommit fram till, eftersom nästan all information kommit från dem.

Kan du se nån skillnad på en Volvo V90 och en McLaren P1? Det enda man gör med båda är att gasa, bromsa och svänga. Enligt din definition borde de därmed vara lika så att en av dom givet är bättre än den andra. Ändå tror jag att många skulle anse att dom båda kan vara rätt val beroende på vilket behov man har.

Om du kan hitta en mus som funkar i alla lägen är det bara att gratulera, det skulle jag gärna vilja göra också göra men trots typ 15 års sökande har det inte hänt ännu. Lycka till

Permalänk
Medlem

Köp en bra mus med bra hårdvara, köp en träbit och lite sandpapper, go nuts!

Detta eller en 3d-skrivare

Låter som att det skulle kunna lösa många av dina problem

Permalänk

@medbor ja, det är ju bara ett plastskal skillnad, egentligen. Men det är betydligt pilligare för lekmän att få till sensorbytet än för mustillverkarna. Vore fint att se föreslagna "puck med bulle" som tar bort behovet av Palm grip och möjliggör Fingertip och Claw för alla händer!

Edit: Hittade en puck, fast fyrkantig utan bulle.

@improwise jag hänger inte med på liknelsen. Vad ska jag dra till med... tja, bil som är skön att köra länge, ja då tillverkar vi dem uteslutande med 10 år gammal motor.

Jag konstaterar just att det fortfarande inte finns någon mus som är bäst på både ergonomi och gaming (tracking och klick). Därför har jag köpt en för gaming och gjort förändringar för rörelsevariation istället. Alla finalister borde ha få prestandamässiga nackdelar för de flesta då de uppfyller de slutliga kriterierna (mjukvara otestad).

Jag står för urvalet till 100%. Naturligtvis givet att man vet att ens spelstil inte kräver symmetrisk mus och inte har XS/XXL händer.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

https://sensor.fyi/mice/

Där kan du jämföra olika möss med storlek, vikt, bredd mm.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trots att jag kört mamba hyperflux länge nu så är ett kvarstående problem för mig att gummisidorna på musen helt enkelt trillar av, man får limma fast dom då och då... och musmattan i sig släpper från botten, så den får man också limma fast ibland... vet inte vad det är för fel på mig XD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av vargen14:

https://sensor.fyi/mice/

Där kan du jämföra olika möss med storlek, vikt, bredd mm.

Inte alla är med och en del heter PMW istf PAW, men spanat in, tackers!

Model D ankom.

Första intryck:

  • Sensorbytet blev bekräftat <3 med Nedis Large glasmatta och QPad/Razer/Mionix speed tygmattor. Lättnad.

  • Lägsta LOD i mjukvara 2mm är fortfarande gigantiskt som väntat och återstår att modda. Vene voffo fölk står ut met...

  • Fingerknappar var standard, identiska med 3 nyaste musköpen (efter ställt in debounce 4ms). Tumknappar mer grippy. Skallerfritt hjul, gött so far, är ju en rätt ny modell (Kvalité vs. Exemplar).

  • Trackingjusteringar är direktare med den lägre vikten, ett plus i min bok så här kort in.

Har inte avinstallerat justeringsmjukvaran än.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Inte alla är med och en del heter PMW istf PAW, men spanat in, tackers!

Model D ankom.

Första intryck:

  • Sensorbytet blev bekräftat <3 med Nedis Large glasmatta och QPad/Razer/Mionix speed tygmattor. Lättnad.

  • Lägsta LOD i mjukvara 2mm är fortfarande gigantiskt som väntat och återstår att modda. Vene voffo fölk står ut met...

  • Fingerknappar var standard, identiska med 3 nyaste musköpen (efter ställt in debounce 4ms). Tumknappar mer grippy. Skallerfritt hjul, gött so far, är ju en rätt ny modell (Kvalité vs. Exemplar).

  • Trackingjusteringar är direktare med den lägre vikten, ett plus i min bok så här kort in.

Har inte avinstallerat justeringsmjukvaran än.

2mm LOD kan ju lätt moddas med 1.9mm distanser mellan skates och mus

Permalänk
Medlem

@HolyFather: kunde vara id'e att slå en kik på Xtrfy M4, ergonomisk, pixart 3389 vilken är en variant av 3366 fast med smoothing över 2000 dpi, låg vikt. Funderar själv, men måste greppa före eventuellt köp. Trodde att det var en 3360 sensor, annars hade jag nog skippat inlägget men när jag såg mitt fel orkade jag inte sudda