Permalänk
Medlem

Student som vill uppgradera

Hej hörni!
Efter en väldigt lång tid utan PC-spelande så har jag släpat fram mitt bygge från 2015 (med ett par delar från ett ännu tidigare bygge). Känner att jag verkligen behöver uppgradera för att kunna köra igång igen. Har dessa komponenter:
Moderkort: Asus Z97-A
CPU: Intel Core i5 4690k 3.5GHz 6MB med be quiet pure rock
GPU: GTX 950
RAM: Corsair 8GB (4x2GB) DDR3 CL9 1333Mhz XMS3
Nätagg: Fractal Design Newton R2, 650W 80+
2x SSD (Samsung/Kingston)

Detta sitter i ett Fractal Design Define R5 chassi som jag är väldigt nöjd med. Spelar i 1080p 60fps för nu. Kopplar ibland upp mig på min tv (LG OLEDC7). Tänker jag rätt om jag behåller allt förutom GPU och RAM, och byter dessa till exempelvis 970/1060 - 2x8GB RAM? Köper helst begagnat då jag är student och lever på en väldigt tajt budget. Har råd att lägga ca 2k. Tror ni det skulle fungera? Några andra tankar?

Visa signatur

Gigabyte 3070ti Aorus Master | i7 12700kf | Asus Z690-P Wifi D4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600MHz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Tycker det låter vettigt. Köp 16GB ram och lägg resten på så bra GPU du kan hitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelsk:

Hej hörni!
Efter en väldigt lång tid utan PC-spelande så har jag släpat fram mitt bygge från 2015 (med ett par delar från ett ännu tidigare bygge). Känner att jag verkligen behöver uppgradera för att kunna köra igång igen. Har dessa komponenter:
Moderkort: Asus Z97-A
CPU: Intel Core i5 4690k 3.5GHz 6MB med be quiet pure rock
GPU: GTX 950
RAM: Corsair 8GB (4x2GB) DDR3 CL9 1333Mhz XMS3
Nätagg: Fractal Design Newton R2, 650W 80+
2x SSD (Samsung/Kingston)

Detta sitter i ett Fractal Design Define R5 chassi som jag är väldigt nöjd med. Spelar i 1080p 60fps för nu. Kopplar ibland upp mig på min tv (LG OLEDC7). Tänker jag rätt om jag behåller allt förutom GPU och RAM, och byter dessa till exempelvis 970/1060 - 2x8GB RAM? Köper helst begagnat då jag är student och lever på en väldigt tajt budget. Har råd att lägga ca 2k. Tror ni det skulle fungera? Några andra tankar?

Du tänker rätt men 970/1060 är ju inte precis ett enormt hopp i prestanda.

Om du verkligen vill hålla dig inom 2k så skulle jag säga att börja med att lägga hela summan på ett beggat GTX1070 så att du faktiskt får ett betydligt hopp, de går för 2k regelbundet.

Under tiden kan du hålla utkik efter ett billigt 2x8 kit RAM. Dessa två ändringar är helt klart vad du ska sikta på med denna budget.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Kanske även leta efter en 4790k/4770k?

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Jag tycker du tänker rätt!

I ditt fall hade jag utökat ramen till 16GB och försökt skaffa mig ett begagnat 1060. GTX 950 är ur en helt annan familj av GPUer som inte är lika vass som t.ex. 970 eller 1060, så skillnaden kommer vara noterbar utan tvekan.

Använder själv ett 1060 med en äldre & lägre klockad i5a, och jag har inga problem att spela något spel som jag vill. I alla de spel jag spelar så har jag långt över 60 FPS, ofta över 150. Visserligen är det mest E-sportstitlar och WoW classic, men är faktiskt riktigt nöjd med vad 1060 har att erbjuda. Kan även streama 1080 60 FPS i WoW Classic t.ex. med den inbyggda NVENC-encodern som finns inbyggt på 1060.

Är rätt säker på att 1060 klarar av även mer krävande spel utan problem, särskilt om målet bara är 60Hz/FPS.

Om budgeten hade tillåtit så hade jag även skaffat mig en tornkylare för 400kr~ och överklockat processorn upp till 4.4/4.5GHz. Det brukar landa på runt 1.25-1.35V på en 4690K vilket en mindre tornkylare pallar med.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Det var ju rea på 5600xt för 2700kr eller nåt liknande kanske satsa på det grafikkortet när det blir rea igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Du tänker rätt men 970/1060 är ju inte precis ett enormt hopp i prestanda.

Om du verkligen vill hålla dig inom 2k så skulle jag säga att börja med att lägga hela summan på ett beggat GTX1070 så att du faktiskt får ett betydligt hopp, de går för 2k regelbundet.

Under tiden kan du hålla utkik efter ett billigt 2x8 kit RAM. Dessa två ändringar är helt klart vad du ska sikta på med denna budget.

Ett hopp från GTX 950 till 970/1060 ger 60% högre FPS i spel vilket definitivt är ett enormt hopp i prestanda.

Skrivet av Joelsk:

Hej hörni!
Efter en väldigt lång tid utan PC-spelande så har jag släpat fram mitt bygge från 2015 (med ett par delar från ett ännu tidigare bygge). Känner att jag verkligen behöver uppgradera för att kunna köra igång igen. Har dessa komponenter:
Moderkort: Asus Z97-A
CPU: Intel Core i5 4690k 3.5GHz 6MB med be quiet pure rock
GPU: GTX 950
RAM: Corsair 8GB (4x2GB) DDR3 CL9 1333Mhz XMS3
Nätagg: Fractal Design Newton R2, 650W 80+
2x SSD (Samsung/Kingston)

Detta sitter i ett Fractal Design Define R5 chassi som jag är väldigt nöjd med. Spelar i 1080p 60fps för nu. Kopplar ibland upp mig på min tv (LG OLEDC7). Tänker jag rätt om jag behåller allt förutom GPU och RAM, och byter dessa till exempelvis 970/1060 - 2x8GB RAM? Köper helst begagnat då jag är student och lever på en väldigt tajt budget. Har råd att lägga ca 2k. Tror ni det skulle fungera? Några andra tankar?

Ett GTX 1060 och 2x8GB RAM låter som ett väldigt bra alternativ!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Ett hopp från GTX 950 till 970/1060 ger 60% högre FPS i spel vilket definitivt är ett enormt hopp i prestanda.

Ett GTX 1060 och 2x8GB RAM låter som ett väldigt bra alternativ!

Absolut men varken 970 eller 1060 är särskilt mycket att hänga i granen när det gäller nutida spel.

Vad är det som ska spelas @Joelsk?
Och har du någon kylare till din processor förutom den som följde med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Du tänker rätt men 970/1060 är ju inte precis ett enormt hopp i prestanda.

Om du verkligen vill hålla dig inom 2k så skulle jag säga att börja med att lägga hela summan på ett beggat GTX1070 så att du faktiskt får ett betydligt hopp, de går för 2k regelbundet.

Under tiden kan du hålla utkik efter ett billigt 2x8 kit RAM. Dessa två ändringar är helt klart vad du ska sikta på med denna budget.

Jag skulle ändå föredra att göra som TS själv säger och köra på ett kit med 8gb ram samt ett gtx 1060 framför att ha ett gtx 1070 med 8gb ram eftersom nyare spel som Warzone och liknande drar nämare 16gb ram och att då sitta på 8gb är på tok för lite. Jag har själv letat ram på andrahandsmarknaden under en längre tid men inte velat betala över 500:- för 16gb vilket visat sig svårt, trots att det för ett halvår sen utan problem gick att köpa 16gb ddr3 för 400:- men priserna verkar bara hått upp. Ett alternativ är att istället köpa till exempel dessa och sälja de gamla minnena:

Skrivet av Slarr3n:

Håller med ovanstående. Kanske även leta efter en 4790k/4770k?

Jag gjorde själv en upgrade först från 4670k till en 4770k och sedemera från 4770k till 4790k och kan i efterhand bara konstatera att det absolut inte var värt det sett till hur dyra 4770k och 4790k är beggade för en så pass liten skillnad i prestanda, i synnerhet om ändamålet är att spela. Isf är det mer värt att spara sina slantar till man kan uppgradera till typ en Ryzen 3600 som går för samma pris i fyndhörnan på Netonnet som en beggad 4790K.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag skulle ändå föredra att göra som TS själv säger och köra på ett kit med 8gb ram samt ett gtx 1060 framför att ha ett gtx 1070 med 8gb ram eftersom nyare spel som Warzone och liknande drar nämare 16gb ram och att då sitta på 8gb är på tok för lite. Jag har själv letat ram på andrahandsmarknaden under en längre tid men inte velat betala över 500:- för 16gb vilket visat sig svårt, trots att det för ett halvår sen utan problem gick att köpa 16gb ddr3 för 400:- men priserna verkar bara hått upp. Ett alternativ är att istället köpa till exempel dessa och sälja de gamla minnena: https://www.webhallen.com/api/cart-img/225743

Jag gjorde själv en upgrade först från 4670k till en 4770k och sedemera från 4770k till 4790k och kan i efterhand bara konstatera att det absolut inte var värt det sett till hur dyra 4770k och 4790k är beggade för en så pass liten skillnad i prestanda, i synnerhet om ändamålet är att spela. Isf är det mer värt att spara sina slantar till man kan uppgradera till typ en Ryzen 3600 som går för samma pris i fyndhörnan på Netonnet som en beggad 4790K.

Jo men TS säger "ca 2k", min tanke är att investera i det klart bättre grafikkortet nu och samla ihop 400kr till för att köpa ett beggat kit av 1600MHz RAM på tradera, tror de brukar gå för något sånt.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för er input hörni! Tror att jag kör på 1060 samt 16gb ram, såvida jag inte hittar ett 1070 för en bra peng. Efter det kanske jag kan börja tänka lite på överklockning osv.
@Muumin - Jag spelade tidigare DayZ, CS:GO, diverse simulatorspel, strategispel. Så inte supertunga spel. Får se vilka nyare spel jag hittar intresse för, men lär vara liknande det jag nämnde ovan.
Kylaren till processorn är en be quiet! Pure rock.

Visa signatur

Gigabyte 3070ti Aorus Master | i7 12700kf | Asus Z690-P Wifi D4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600MHz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelsk:

Tusen tack för er input hörni! Tror att jag kör på 1060 samt 16gb ram, såvida jag inte hittar ett 1070 för en bra peng. Efter det kanske jag kan börja tänka lite på överklockning osv.
@Muumin - Jag spelade tidigare DayZ, CS:GO, diverse simulatorspel, strategispel. Så inte supertunga spel. Får se vilka nyare spel jag hittar intresse för, men lär vara liknande det jag nämnde ovan.
Kylaren till processorn är en be quiet! Pure rock.

Yes kör på det.
Kylaren bör fixa en del öveklockning av den processorn om du längre fram vill testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Jo men TS säger "ca 2k", min tanke är att investera i det klart bättre grafikkortet nu och samla ihop 400kr till för att köpa ett beggat kit av 1600MHz RAM på tradera, tror de brukar gå för något sånt.

De går snarare på runt 6-700:- på Tradera, medan de här på marknaden går för ungefär 5-600:- vilket för visso känns absurt, men samtidigt gör att 750:- för en fyndvara från Webhallen känns rätt okej. Men det är absolut inte helt dumt att göra som du säger att börja med ett bättre grafikkort om man vet med sig att man kommer kunna skjuta in lite pengar till inom en snar framtid

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com