Hårddisk till NAS - 6/8tb. Vilken?

Permalänk
Medlem

Hårddisk till NAS - 6/8tb. Vilken?

Hittar inget nyare inlägg efter wd red och SMR "nyheten".

Vilken hårddisk ska man satsa på till NAS? Är ute efter 6 alt 8tb.

Permalänk

Kör själv Seagate Ironwolf (deras NAS diskar) har haft dom rullandes i minst 3 år mer eller mindre 24/7 utan några problem
Sen beror det på hur många du ska köra samtidigt då NAS diskarna är gjorda olika för hur många som ska sitta i samma bur (NAS)

Fast vill du köra WD så har dom bytat namnen nu så man kan skilja på dom.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Kör själv Seagate Ironwolf (deras NAS diskar) har haft dom rullandes i minst 3 år mer eller mindre 24/7 utan några problem

Läste ngnstans om att de var högljudda, vad tycker du?

Permalänk
Skrivet av tapaza80:

Läste ngnstans om att de var högljudda, vad tycker du?

Mitt NAS är högre än diskarna och hör knappt det då det har samma ljudnivå som omgivnaden i min lägenhet

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Mitt NAS är högre än diskarna och hör knappt det då det har samma ljudnivå som omgivnaden i min lägenhet

Ok, kör du "pro" eller vanlig?

Permalänk
Skrivet av tapaza80:

Ok, kör du "pro" eller vanlig?

Jag kör dom vanliga då jag inte behöver Pro varianten i mitt NAS.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Jag kör dom vanliga då jag inte behöver Pro varianten i mitt NAS.

Tack, blir dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapaza80:

Läste ngnstans om att de var högljudda, vad tycker du?

Har ett NAS med två stycken 8TB Ironwolf diskar, och ja, de är högljudda. Hade jag fått välja diskar på nytt hade jag nog hellre valt tre stycken 6TB diskar, tyckte inte det var ett så stort problem i början, men nu hör jag dem nästan hela tiden så behöver flytta NAS:et som egentligen inte får plats någon annanstans. Bittert.

Har 4TB och 2TB Ironwolf i en annan maskin och de är inte lika högljudda.

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Har ett NAS med två stycken 8TB Ironwolf diskar, och ja, de är högljudda. Hade jag fått välja diskar på nytt hade jag nog hellre valt tre stycken 6TB diskar, tyckte inte det var ett så stort problem i början, men nu hör jag dem nästan hela tiden så behöver flytta NAS:et som egentligen inte får plats någon annanstans. Bittert.

Har 4TB och 2TB Ironwolf i en annan maskin och de är inte lika högljudda.

Sitter bara med 4TB på mina och trodde inte det var skillnad på diskarna med ljudnivå, men har betydelse med vad dom sitter i för burk också, men bra invändning av Northbane!

Har förmodligen med armarna och skivorna att göra att det är förmodligen flera i 6-8TB diskarna.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Har ett NAS med två stycken 8TB Ironwolf diskar, och ja, de är högljudda. Hade jag fått välja diskar på nytt hade jag nog hellre valt tre stycken 6TB diskar, tyckte inte det var ett så stort problem i början, men nu hör jag dem nästan hela tiden så behöver flytta NAS:et som egentligen inte får plats någon annanstans. Bittert.

Har 4TB och 2TB Ironwolf i en annan maskin och de är inte lika högljudda.

Körde 4tb wd red innan en av dom krascha, tänkte att priserna hade gått ner mer, blir nog 2st 4tb Ironwolf ändå, gott att de verkar tystare.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag uteslutande med Toshiba diskar numera

Permalänk

Har 16TB Ironwolf, väldigt högljud.

Hade en ny western digital red smr 6 TB (visste inte det vae SMR vid köp), den var DOA. Köp inte WD Red SMR av prestanda skäl.

Har andra gamla WD Red som funkar bra och låter lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Sitter bara med 4TB på mina och trodde inte det var skillnad på diskarna med ljudnivå, men har betydelse med vad dom sitter i för burk också, men bra invändning av Northbane!

Har förmodligen med armarna och skivorna att göra att det är förmodligen flera i 6-8TB diskarna.

Har provat att flytta från ett chassi till ett annat, dämpande fötter hjälpte inte. Vet inte om det kan vara något med läsarmen eller något för det blir tydligt när diskarna används att de låter mer än vanliga diskar.

Permalänk
Medlem

Som MsSmith skriver, titta på Toshiba, det är mest bang for the buck för tillfället.
N300 serien är CMR diskar och är snabba.

Permalänk
Medlem

@Sintei: Tack för det, ja det glömde jag säga. Kör N300- serien på de senaste diskarna men har även X300 diskar. Totalt 12 stycken och väldigt nöjd.