Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Liveries har ju börjat komma ut, en svensk jobbar på SAS-livery till 320. Borde komma snart

Permalänk
Skrivet av CloX:

Liveries har ju börjat komma ut, en svensk jobbar på SAS-livery till 320. Borde komma snart

Någon länk man kan läsa?

Permalänk
Inaktiv

Jag har Ryzen 2700x, 16gb ram och ett 1080 kort och jag kör på ultra settings 2560*1080 144mhz.

De flyter på sjukt bra, trodde aldrig jag skulle kunna köra på max, provade på high men de är ingen skillnad förutom sämre grafik så jag kör på Ultra.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Inte illa medtanke på resultatet från sweclockers test på spelet

https://www.sweclockers.com/test/30214-snabbtest-grafikpresta...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

På tal om laddningstider, hur ser era ut (när det funkar) och med vilken hårdvara? Jag tänker mig att SSD och bandbredd är viktigast, men CPU/RAM (ffa om man cachat tidigare laddningar) kan väl spela roll också.
En kille på reddit påstod att det laddade på runt minuten för stora städer och långt kortare (hälften och ibland mindre) för små ställen/över vatten. Jag har inte varit i närheten av något sånt.
Specs i signatur, + Bahnhof 1 Gbps. Spelet ligger på SSDn.

Testade lite mitt system.

Spelet tar nästan 3,5 minuter från att man klickar på genvägen till man kommer till huvudmenyn. Det tar nästan 50 sekunder efter att man klickat på genvägen till själva laddningsskärmen dyker upp. Under tiden sitter man och undrar om man "missade" med klicket på genvägen eller nåt... Det är med Windows Store versionen.

Att ladda en ny flight på Nuuk på Grönland tar ca. 48 sekunder. JFK i New York tar ca. 1min 50s.

Har svårt att avgöra vad själva flaskhalsen är. Satt med Task Manager öppet men det är inget som sticker ut. CPU används 50 - 70% (alla 16 threads har viss aktivitet, men inte 100%). Diskanvändningen var inte speciellt hög, några bursts till ~200MB/s (MX300 1TB), annars knappt något. Network activity var inte heller speciellt hög, 30-60 Mb/s med några få bursts till ~200Mb/s (jag har 250 Mb/s) och långa perioder med 0.

Det enda som sticker ut är att GPU Usage ligger på 95-100% hela tiden, både i huvudmenyn (där inget rör sig) och under själva laddningen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxeNoone:

Någon länk man kan läsa?

Yes,
https://forums.flightsimulator.com/t/master-a320neo-livery-li...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatureBoyyy:

@Guggen64: Inte illa medtanke på resultatet från sweclockers test på spelet

https://www.sweclockers.com/test/30214-snabbtest-grafikpresta...

Har överklockat CPU till 4.0 Ghz och jag har ett fabriks överklockat Geforce GTX 1080 kort på 8gb som jag kör i ca 1800 Mhz på cpu.

Jag märker ingen skillnad mellan high och ultra, flyter på lika bra men som sagt sämre grafik i high läge.

Permalänk
Medlem

Kör du 1080p så kanske du är cpu begränsad. Kör i 4.8 ghz på 7700k verkar hyfsat välbalanserat med 2080ti i 2560*1440p

Går jag över till 4k tappar jag 20 % och blir gpu begränsad för det mesta. Går rätt bra men tendens till stutter när man svänger gör nog att jag kör 2560*1440p 32" tryckt så nära nyllet som möjligt.

Men det skiljer något ofantligt beroende på var och vad man flyger.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

@oqvist:
Aaaabsolut, än så länge har jag inte behövt använda den. När jag började rundresan så fattade jag inte hur själva simläget var så då använde jag back on track mest för jag inte fattade men startade sedan om från början och har sedan dess inte använt det igen 🙂 supercoolt

Använder den hela tiden

Permalänk
Bildexpert

Hade låga förväntningar och i början var det svårt att riktigt greppa vikten av simulatorn, men sedan så... Satan vilket kul spel!

Kör med ett 1070 så prestandamässigt varierar det mycket beroende på inställningar och upplösning. Dessutom är min internetuppkoppling rätt slö, brukar få runt 18mbit/s. Men... Egentligen så stör jag mig för en gångs skull inte direkt på att spelet ibland kan droppa i bildfrekvens. Jag känner mig så pass tillfreds när jag spelar det oavsett. Fibblar jag lite med inställningarna kan jag få till 2160p med 30fps mestadels (ibland mer, ibland mindre) och det känns ändå rätt okej i min bok.

Permalänk

Man tackar

Permalänk
Medlem

dum fråga, men vad är "livery"?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

dum fråga, men vad är "livery"?

Själva målningen/paintjob på planet. Vi vill ju flyga med SAS-loggan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fanch72:

Använder den hela tiden

tricket är att använda bäring och stopursmetoden hela tiden och hålla kursen så villar du inte bort dig

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

tricket är att använda bäring och stopursmetoden hela tiden och hålla kursen så villar du inte bort dig

Jag försöker använda mig av ledtrådarna men ja bäring och stoppur så lär man ju kunna spotta flygplatsen mot slutet. Frågan är vilken hastighet de förväntar sig man ska hålla

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Hmm. Tycker det känns lite trögt, slött...som att det är ett delay på allting när man rör kameror osv. Dessutom är nog min burk för klen. Funderar på vad att ändra. Är det AA som ska ändras kanske? Eller något annat? Kör standard (high).

Ryzen 1600 3.8, GTX 1070, 16Gb, Sep SSD**

**Ser att MS2020 lagrar saker på en massa olika ställen. Vilka är dessa och kan man ändra? =P Bättre att ha allt på samma drive väl, som i mitt fall min sekundära SSD.

Spelar i Full HD , 60Hz... Borde det inte flyta bättre?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag försöker använda mig av ledtrådarna men ja bäring och stoppur så lär man ju kunna spotta flygplatsen mot slutet. Frågan är vilken hastighet de förväntar sig man ska hålla

jag förösker hålla mig på cruise speed för aktuellt plan men det blir ju inte exakt då dom inte säger men med den metoden kommer du hitta runt.

Jag slutförde Nevada Bush trip precis utan back on track Jag höll på att tappa bort mig i slutet av det sista leget men lyckades ändå hitta flygplats så det löste sig

Nu e det bara att börja om opch köra Balkan tour Så jääävlar bra spel detta

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spacedebree:

Hmm. Tycker det känns lite trögt, slött...som att det är ett delay på allting när man rör kameror osv. Dessutom är nog min burk för klen. Funderar på vad att ändra. Är det AA som ska ändras kanske? Eller något annat? Kör standard (high).

Ryzen 1600 3.8, GTX 1070, 16Gb, Sep SSD**

**Ser att MS2020 lagrar saker på en massa olika ställen. Vilka är dessa och kan man ändra? =P Bättre att ha allt på samma drive väl, som i mitt fall min sekundära SSD.

Spelar i Full HD , 60Hz... Borde det inte flyta bättre?

Har du några siffror på hur väl (eller inte) det flyter?

Jag har motsvarande hårdvara vad gäller CPU/GPU och ställer på High-end, sen höjer jag texturinställningarna (texture resolution, anisotropic filtering, texture synthesis och nån till) ett snäpp till. Det ger allt från typ 20 fps i de värsta fallen (A320 med flight plan laddad över stad) till runt 60 i de bästa (simpelt plan som Icon A5 över landsbygd eller vatten). Ska jag ge ett mer "typiskt" omfång så säg typ 40-45 fps.

Lägg märke till just att vissa plan är väldigt CPU-begränsade, ffa A320, 747 och kanske delvis TBM 930. Även att det som sagt tycks kosta framerate att ha en flight plan laddad, åtminstone IFR och/eller i vissa plan (som A320).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

jag förösker hålla mig på cruise speed för aktuellt plan men det blir ju inte exakt då dom inte säger men med den metoden kommer du hitta runt.

Jag slutförde Nevada Bush trip precis utan back on track Jag höll på att tappa bort mig i slutet av det sista leget men lyckades ändå hitta flygplats så det löste sig

Nu e det bara att börja om opch köra Balkan tour Så jääävlar bra spel detta

Sitter med hakan nere hela tiden i simmen, riktigt bra. Tar lite tid att ställa om från x-plane märker jag men vilken sim-trip vi har framför oss.

Är i slutet på Balkan äventyret nu. Lite lat av mig så ibland kör jag med autopiloten och justerar bara vilken heading jag behöver när den byter waypoint.

Permalänk
Skrivet av lotsen:

Sitter med hakan nere hela tiden i simmen, riktigt bra. Tar lite tid att ställa om från x-plane märker jag men vilken sim-trip vi har framför oss.

Är i slutet på Balkan äventyret nu. Lite lat av mig så ibland kör jag med autopiloten och justerar bara vilken heading jag behöver när den byter waypoint.

Hittade en video där man visar Aten och öarna helt sjukt vackert! Verkar som att devs har lagt minst tid på Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av lotsen:

Sitter med hakan nere hela tiden i simmen, riktigt bra. Tar lite tid att ställa om från x-plane märker jag men vilken sim-trip vi har framför oss.

Är i slutet på Balkan äventyret nu. Lite lat av mig så ibland kör jag med autopiloten och justerar bara vilken heading jag behöver när den byter waypoint.

Kör man med yoke med de här planen så är det som att köra med autopilot bara man trimmar hyggligt

Fick mitt första haveri idag. Motorn bara dog när jag var nästan framme på leg 9 på balkan. försökte starta om men den bara hostade. Kollade inte soppan men måste ju haft någon soppaläcka om de var soppatorsk Så irriterande man bara får en svartskärm när man försöker nödlanda. Nu så orkade jag inte riktigt över vattnet tror jag men det känns som svartskärmen kom så fort ena hjulet nuddade vattnet... Förtar när allt annat känns så rätt. Man får väl ta bort möjligheten att krascha kanske känns mindre fel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@Thomas: Nej, har ingen app installerad som kan visa. Ska väl dra in Afteburner sen kanske... Men alltså...ja...det rycker ju och håller på...

Hidda detta: https://www.ghostarrow.com/increase-fps-and-performance-in-microsoft-flight-simulator-2020

Testat några av dem...men är osäker på vissa + om det verkligen ger effekt.

Detta med att "game mode" i win 10 ska vara av, gör det exvis någon som helst skillnad?
Sen sätta mina Nvidia presets till Best Performance, sabbar inte det bildkvaliteten väldigt?
Sen var det lite annat, rensa temp osv...

Vad som INTE funkar är att i kontrollpanelen för Nvidia välja appens .exe och ställa in grafikkortets inställningar, då man inte har tillgång till den appen alls.

Sen skulle man under system - display ändra något "hardware accelerated gpu schedueling". Vette tusan vad det gör.

Någon som testat något av dessa - eller - något annat på listan, och upplevt bättre prestanda? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hittade en video där man visar Aten och öarna helt sjukt vackert! Verkar som att devs har lagt minst tid på Sverige

https://www.youtube.com/watch?v=OD1ajew-q2M

För stora risker med Covid 19 och flygskam

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spacedebree:

Vad som INTE funkar är att i kontrollpanelen för Nvidia välja appens .exe och ställa in grafikkortets inställningar, då man inte har tillgång till den appen alls.

Menar du att du inte lyckas välja rätt exe-fil? Det gick för mig, först "Add", sen sortera efter "Recently used".

Skrivet av spacedebree:

Sen skulle man under system - display ändra något "hardware accelerated gpu schedueling". Vette tusan vad det gör.

Det kan vara värt att testa, men det är inte säkert att det hjälper. Den kan också åtminstone i vissa spel ge marginellt till märkbart försämrad prestanda. Oftast verkar det vara typ +/- några procent.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

@Thomas: Nope. Finns inte med i listan över program. Tyvärr... Hittar den i D: där jag installerat men den går inte att välja pga rättigheter osv. Vill helst inte mecka med det.

Vet inte om den där andra inställningen gjorde så mkt skillnad alls, faktiskt. Vad exakt är det som denna inställning gör?

Tycker att inputen till planen laggar, eller det känns "släpigt" på något vis - men så kanske det känns att flyga irl? =P
Däremot sabbar ju roderkontrollen (vrid) flygningen avsevärt på min Logitech 3D Pro Extreme (ler när jag skriver det namnet).

Några andra tips att få detta att flyta bättre med samma speccar som jag har ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hittade en video där man visar Aten och öarna helt sjukt vackert! Verkar som att devs har lagt minst tid på Sverige

https://www.youtube.com/watch?v=OD1ajew-q2M

Sverige vårt kära hemland i all ära men på riktigt ett väldigt tråkigt ställe att flyga över också 😊

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja man förstår ju varför vi inte får någon kärlek. Gjorde ännu en tur från ESNU för att reka lite mer och förhoppningsvis hitta Sörfors GK. Byggnaderna finns där men det krävs mycket tankeverksamhet emellanåt. Det är ändå lite imponerande vad de lyckas med autogenereringen utan 3D data. Stan är ju hopplös finns inga höghus så oigenkännligt egentligen om man inte haft E4n att följa. Men även vägarna är av lägre kvalitet än man blivit bortskämd med.

Men svängde av tänkte jag skulle följa älven för det är ett vattenkraftverk nära golfbanan. Hittade inte riktigt kraftverket men golfbanan stötte jag på. Sjukt vad avstånden krymper när man flyger istället för kör bil. Inte bästa fotona av golfbanan heller men efter rejäla funderingar började jag kunna lista ut vart klubbhuset var och de första hålen.

Mission accomplished.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Kan meddela att en del av mina problem berodde på att Bios av någon anledning släppt min OC.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Ni som fick bekymmer med installtionen hängde sig, vad var problemet med det och hur löste ni det? Jag har en polare som skulle installera detta igår men kom aldrig igenom utan att det hängde sig hela tiden

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Flyg inte i Sverige! Det är görsnyggt nästan vart som helst annars

Håller på och testar det där med manuell cache. Kom rätt långt första svängen men sen verkade det låsa sig när jag väl lyckades inringa ett område med high. En del platser verkar inte ha tillgång till hög kvalitet? Försökte med new york vissa områden hade high en del medium andra low men det var inget jag kunde välja alls?

Försöker också lista ut bästa SSD strategin. Råkade installera grundinstallationen på C tror jag. Den mindre delen då. Sen installerade jag 92 gb på 500 GB SSDn jag tänkt ha det mesta på. Frågan är om cachen kanske helst ska va på C då eller om de lika gärna kan va på 500 GB de med.

Kom du fram till något mer gällande detta? 👍

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma