mediafiler går ej att spela upp i HDD

Permalänk

mediafiler går ej att spela upp i HDD

goddag.
har flera mediafiler som inte går att spela upp i HDD 1. flyttar jag dom till HDD nr 2 så funkar det.
någon som har någon aning vad som händer?
får inget felmeddelande i VLC utan det får bara inte att trycka på play.
håller på att köra en defragmentering på disken utan mediafilerna ligger där. och kommer efteråt att föra över och kolla om det funkar eller samma problem kvarstår.

har ni någon ide?
mvh

Visa signatur

OS: WinXP Professional
CPU: Intel Core 2 Quad 3.0 GHz Video: LG 42" on nVidia GeForce 8800GTX

Permalänk

Det låter konstigt, har du provat att spela upp dom från HDD 1 i någon annan mediaspelare än VLC?

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Skrivet av culliford:

Det låter konstigt, har du provat att spela upp dom från HDD 1 i någon annan mediaspelare än VLC?

yes.. även problem att zippa upp filer ibland.

Visa signatur

OS: WinXP Professional
CPU: Intel Core 2 Quad 3.0 GHz Video: LG 42" on nVidia GeForce 8800GTX

Permalänk

@NeoPHreak: Ok, du kanske kan kolla hårddiskens "hälsa" via S.M.A.R.T.-monitoreringen som dom flesta hdder har, samt köra windows checkdisk och se om dom rapporterar något?

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Låter som en söndrig hårddisk. Prova att koppla ur sladdarna till disken, koppla in igen. Eller prova en annan SATA-port på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av culliford:

@NeoPHreak: Ok, du kanske kan kolla hårddiskens "hälsa" via S.M.A.R.T.-monitoreringen som dom flesta hdder har, samt köra windows checkdisk och se om dom rapporterar något?

allt är ok i smart..

Visa signatur

OS: WinXP Professional
CPU: Intel Core 2 Quad 3.0 GHz Video: LG 42" on nVidia GeForce 8800GTX

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Låter som en söndrig hårddisk. Prova att koppla ur sladdarna till disken, koppla in igen. Eller prova en annan SATA-port på moderkortet.

då skulle andra filer med blivit samma symtom. nu e det utvalda filer som inte går. finns X antal filer. fåtal som inte vill.

Visa signatur

OS: WinXP Professional
CPU: Intel Core 2 Quad 3.0 GHz Video: LG 42" on nVidia GeForce 8800GTX

Permalänk

inget av det hjälpte..
en sak märkte jag. flyttade jag mediafilen ur sin mapp och lägger den någon annanstans på samma disk så går den igång.
mappen är skrivskyddad som jag inte kan bocka av. han gör sin sak och sen går jag in igen och kollar behörigheterna så står det fortarande skrivskyddat. !?! wft. har det något med det att göra?
ja blir inte klok på detta!

Visa signatur

OS: WinXP Professional
CPU: Intel Core 2 Quad 3.0 GHz Video: LG 42" on nVidia GeForce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Kan bli så när du har för långa sökvägar till filen. Korta ner fil/mappnamn eller placera filerna grundare i mappstrukturen.