Permalänk
Medlem

Ni är grymma
Jag är nu inne i switchen och skall konfigurera den.
Skall se om jag får till allt.
Skall kolla i tp-link routern som är NAT vilket spann det är på ip-nummer och ge switchen ett utanför där?
Samt rätt subnät typ.
Är jag på rätt bana nu då?

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att man inte vill att switchen har dhcp istället, som jag tolkar till att routern tilldelar ip? Svårare att hitta den då kanske.
Är det fördel att ställa in fasta ip på mestadels av prylarna?

Min router verkar ha ett spann mellan:
Dhcp server adresspool
192.168.0.100 - 192.168.0.249

Förövrigt hade jag reserverat ip-nummer till mina kameror.
Men dom hade ändå igår fått andra ip-nummer.
Så min synology survaillance center tappade bort dom.
Men inte reolinks egna gränssnitt. Skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Finns det någon anledning till att man inte vill att switchen har dhcp istället, som jag tolkar till att routern tilldelar ip? Svårare att hitta den då kanske.
Är det fördel att ställa in fasta ip på mestadels av prylarna?

Min router verkar ha ett spann mellan:
Dhcp server adresspool
192.168.0.100 - 192.168.0.249

Förövrigt hade jag reserverat ip-nummer till mina kameror.
Men dom hade ändå igår fått andra ip-nummer.
Så min synology survaillance center tappade bort dom.
Men inte reolinks egna gränssnitt. Skumt.

Precis som du säger kan det vara svårare att hitta den om den får automatiskt adress. Om du vill köra fast IP på switch och kanske även kameror så använd något emellan 192.168.0.2 - 192.168.0.99, dvs det som är utanför DHCP-spannet men i samma subnät.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Precis som du säger kan det vara svårare att hitta den om den får automatiskt adress. Om du vill köra fast IP på switch och kanske även kameror så använd något emellan 192.168.0.2 - 192.168.0.99, dvs det som är utanför DHCP-spannet men i samma subnät.

Ah grymt.
Jag har nu switch på 192.168.0.2
Kommer ändra kameror till nåt under 100 nu med då.
Även Nas som jag tror har 108 just nu.
Nu börjar jag komma nånstans
Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ah grymt.
Jag har nu switch på 192.168.0.2
Kommer ändra kameror till nåt under 100 nu med då.
Även Nas som jag tror har 108 just nu.
Nu börjar jag komma nånstans
Stort tack!

Bra att det löste sig

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Bra att det löste sig

Ja riktigt roligt, man lär sig mycket.
Men ibland måste man fråga en del

Funderar på en annan grej.
Mina kameror verkar ha två ip-adresser.
Kan det stämma och är det för att dom har två ”strömmar” i så fall?
Kanske är därför jag inte riktigt förstått varför det ibland byter ip i survaillance center på min synology NAS? Trots att dom haft egna Ip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja riktigt roligt, man lär sig mycket.
Men ibland måste man fråga en del

Funderar på en annan grej.
Mina kameror verkar ha två mac adresser.
Kan det stämma och är det för att dom har två ”strömmar” i så fall?
Kanske är därför jag inte riktigt förstått varför det ibland byter ip i survaillance center på min synology NAS? Trots att dom haft egna Ip?

Edit, Mac adresser skall det vara.
Jag får som inte att ta sina nya 192.168.3, samt 192.168.4

Dom får hela tiden 103 och 104.
Måste jag ändra spannet på dhcp?
Men då försvinner väl poängen med att mina egna statiska ip adresser kan delas ut av routern?
Skumt för min Nas har jag ställt in att ta 5 så det borde inte vara fallet.
Kanske måste jag ställa in statisk ip på kamerorna och inte i router.

På NAS, har jag gjort både och.
Sagt till NAS att vara 192.168.5, och i router att NAS Skall vara 192.168.5.

Men vad styr vad egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Edit, Mac adresser skall det vara.
Jag får som inte att ta sina nya 192.168.3, samt 192.168.4

Dom får hela tiden 103 och 104.
Måste jag ändra spannet på dhcp?
Men då försvinner väl poängen med att mina egna statiska ip adresser kan delas ut av routern?
Skumt för min Nas har jag ställt in att ta 5 så det borde inte vara fallet.
Kanske måste jag ställa in statisk ip på kamerorna och inte i router.

På NAS, har jag gjort både och.
Sagt till NAS att vara 192.168.5, och i router att NAS Skall vara 192.168.5.

Men vad styr vad egentligen?

Edit igen
Nu ställde jag om även kamerorna i deras gränssnitt till statiska.
Men som sagt, vad styr vad?
Nu lirar det i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Edit igen
Nu ställde jag om även kamerorna i deras gränssnitt till statiska.
Men som sagt, vad styr vad, för dom får inte sina nya adresser.

Vad är det för kameror? Kan det vara så att de både går att köra med kabel och trådlöst. Då kan det vara olika ställen du ändrar på.

Det viktiga när du kör med statiska adresser är att du har ett eget register över vilken enhet som har vilken adress så du inte skapar konflikter. I början har man det i huvudet, men till slut snurrar man till det och skapar ett konstigt fel som man inte förstår genom att ge en enhet samma adress som en annan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad är det för kameror? Kan det vara så att de både går att köra med kabel och trådlöst. Då kan det vara olika ställen du ändrar på.

Det viktiga när du kör med statiska adresser är att du har ett eget register över vilken enhet som har vilken adress så du inte skapar konflikter. I början har man det i huvudet, men till slut snurrar man till det och skapar ett konstigt fel som man inte förstår genom att ge en enhet samma adress som en annan har.

Jag har reolink kameror, både Wi-Fi och kabel.
Kör dom på kabel nu.
Fick precis till det att ändra till statisk ip i kamerornas gränssnitt. Samt att jag tilldelat dom samma i routern. Så nu funkar det.
Ett tag hade jag flera upplagor av kamerorna med olika macadresser vilket jag tycker är konstigt.
Men inte längre i alla fall.
Så jag skall snurra runt lite i nätverket och kolla, men nu verkar allt lira!

Jag har även dokumenterat ett register, känns som ett måste såklart. Och halva nöjet med att strukturera nätverket.
Tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du möjligen misstolkat vad statiska ip är, statisk ip sätter du i klienten och den påverkas inte av macadressen, däremot om du anger att en viss macadress alltid ska tilldelas samma ip av dhcpservern så använder du dynamisk ip via dhcp och inte statisk ip och blir beroende av att macadressen..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du möjligen misstolkat vad statiska ip är, statisk ip sätter du i klienten och den påverkas inte av macadressen, däremot om du anger att en viss macadress alltid ska tilldelas samma ip av dhcpservern så använder du dynamisk ip via dhcp och inte statisk ip och blir beroende av att macadressen..

Japp alldeles säkert
Jag har ju nu satt både statiskt ip i klienterna NAS och kameror.
Samt sagt till routern att ge som dessa IP-adresser.
Det funkar. Man jag skulle kunna göra en av inställningarna då?
Man om man tilldelar ip genom dhcp, är man väl i allra högsta grad beroende av Mac, hur vet dhcp annars vad det är för enhet?

Det enda som jag tycker är skumt fortfarande är att kamerorna har två macadresser.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Japp alldeles säkert
Jag har ju nu satt både statiskt ip i klienterna NAS och kameror.
Samt sagt till routern att ge som dessa IP-adresser.
Det funkar. Man jag skulle kunna göra en av inställningarna då?
Man om man tilldelar ip genom dhcp, är man väl i allra högsta grad beroende av Mac, hur vet dhcp annars vad det är för enhet?

Det enda som jag tycker är skumt fortfarande är att kamerorna har två macadresser.

Du ska inte försöka blanda dhcp och statiska ip för det kan sluta med totalt kaos i adresseringen.
Endera har du statiskt eller använder dhcp.
Du ska konfa dhcpservern att inte dela ut adresser inom ett område och sedan tilldelar du statiska adresser i klienterna i det området, i routerns dhcpserver ska du inte göra nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Japp alldeles säkert
Jag har ju nu satt både statiskt ip i klienterna NAS och kameror.
Samt sagt till routern att ge som dessa IP-adresser.
Det funkar. Man jag skulle kunna göra en av inställningarna då?
Man om man tilldelar ip genom dhcp, är man väl i allra högsta grad beroende av Mac, hur vet dhcp annars vad det är för enhet?

Det enda som jag tycker är skumt fortfarande är att kamerorna har två macadresser.

Du ska inte behöva säga till routern att just dela ut dem adresserna till de enheterna. Men det gör ingen skillnad att du har hängslen och livrem. En del gör statiska tilldelningar i routern så att DHCP-servern delar ut samma IP till samma enhet varje gång. Finns fördelar och nackdelar med båda.

DHCP är beroende av MAC-adressen för att kunna dela ut IP-adressen. Det är så kommunikationen sker innan den fått en IP.

Det enda jag kan tänka mig är att de både kopplar sig trådlöst och med kabel. Du får gärna ta en bild på hur det ser ut med två mac-adresser

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte försöka blanda dhcp och statiska ip för det kan sluta med totalt kaos i adresseringen.
Endera har du statiskt eller använder dhcp.
Du ska konfa dhcpservern att inte dela ut adresser inom ett område och sedan tilldelar du statiska adresser i klienterna i det området, i routerns dhcpserver ska du inte göra nått annat.

Ja ok, då testar jag att ändra till det.
Tar bort dom i dhcp.
Och låter dom ha kvar sina statiska ip på enheterna
Dom ligger utanför dhcps ip område.
Tack mrqaffe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du ska inte behöva säga till routern att just dela ut dem adresserna till de enheterna. Men det gör ingen skillnad att du har hängslen och livrem. En del gör statiska tilldelningar i routern så att DHCP-servern delar ut samma IP till samma enhet varje gång. Finns fördelar och nackdelar med båda.

DHCP är beroende av MAC-adressen för att kunna dela ut IP-adressen. Det är så kommunikationen sker innan den fått en IP.

Det enda jag kan tänka mig är att de både kopplar sig trådlöst och med kabel. Du får gärna ta en bild på hur det ser ut med två mac-adresser

Ja ok, ja det var lite så jag trodde först om statiskt och dhcp.
Så här ser en av kamerorna ut.

Skumt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bowman99:

Nej, det är 2 olika anslutningar, kameran har ett ip men du använder 2 olika nätverksanslutningar, en trådlös och en via kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, det är 2 olika anslutningar, kameran har ett ip men du använder 2 olika nätverksanslutningar, en trådlös och en via kabel.

kan du då ha samma ip till de båda anslutningarna? det låter mystiskt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

kan du då ha samma ip till de båda anslutningarna? det låter mystiskt

Ip brukar vara per enhet, du har tex normalt sett bara ett ip på en laptop även om du ansluter både med kabel och wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Nej, eftersom det är olika nätverkskort för trådlöst och kabel så har de olika mac-adresser.

Permalänk
Rekordmedlem

Förresten varför använder du wifi till kamerorna om de ändå är kopplade via kabel, kabel är pålitligare och du kommer ju att minska trafiken i etern och öka den tillgängliga bandbredden mot övriga enheter om du stänger av wifi på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, det är 2 olika anslutningar, kameran har ett ip men du använder 2 olika nätverksanslutningar, en trådlös och en via kabel.

Ja ok, tycker det är skumt, trodde en enhet hade en macadress, men den har alltså en per nätverkskoppling?!

Skrivet av Mr_Lazy:

kan du då ha samma ip till de båda anslutningarna? det låter mystiskt

Ja det tyckte jag med.

Skrivet av mrqaffe:

Ip brukar vara per enhet, du har tex normalt sett bara ett ip på en laptop även om du ansluter både med kabel och wifi.

Ja, så trodde jag med.

Skrivet av jocke92:

Nej, eftersom det är olika nätverkskort för trådlöst och kabel så har de olika mac-adresser.

Ja ok, jag trodde inte det funkade så. utan att enheten hade en macadress.

Skrivet av mrqaffe:

Förresten varför använder du wifi till kamerorna om de ändå är kopplade via kabel, kabel är pålitligare och du kommer ju att minska trafiken i etern och öka den tillgängliga bandbredden mot övriga enheter om du stänger av wifi på dem.

Jag trodde som sagt att enheterna hade en(1) macadress, kändes logiskt.
På vissa av anslutningarna, kan mitt nätverk känna vad kamerorna heter, ibland modellnummer, och ibland vad jag döpt dom till.
Kanske är det för att dom känns av på olika sätt trådat eller trådlöst?
Wifi var jag inte säker på att man kan stänga av, skall kolla på det, trodde det kopplades bort/inte användes så fort den fick en kabel istället, tyckte det skulle vara logiskt.

Få se i kväll sen om man kan koppla bort wifi på kamerorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ip brukar vara per enhet, du har tex normalt sett bara ett ip på en laptop även om du ansluter både med kabel och wifi.

näe, du sätter/får ett ip per interface

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

näe, du sätter/får ett ip per interface

Ok, hur är det nu

Ett ip per enhet, eller kan en enhet ha flera MAC beroende på tex trådat eller wifi.
och kan dom verkligen både vara uppkopplade med både och samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

@Bowman99 alla dina enheter plus datorn sitter i nätverk 192.168.0.x zyxel har default 192.168.1.1 dessa två nätverk kan inte kommunicera med varandra. (det går men jag tror inte du gjort det)

Lättast är att du sätter statiskt ip-nummer på din dator till 192.168.1.2 med nätmask 255.255.255.0 och sen kan då nå din zyxel switch. det första du kan göra är att antingen byta ip-nummer så att det börjar på 192.168.0.x eller att slå på dhcp. Inställningarna hitter du i vänster menyn Configuration > IP. Under IP-interfaces så finns det en kryssruta för DHCP.

Glöm inte att gå ner till Maintenance > Configuiration > Save startup-config. annars sparas inte inställningen till nästa omstart.

Jag råkade ut för precis detta.
Trodde jag sparat, men vid omstart så hade dom gamla inställningarna hoppat tillbaka.

Inte direkt intuitivt gränssnitt alltså.
På maintenance tog jag configuration sen kan man ta backup, restore, management filemanagement occ factory default.

Ändrade på file management-fliken
Source file: running config
Och destination file: startup configuration

Men har ingen aning om det blir rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ok, hur är det nu

Ett ip per enhet, eller kan en enhet ha flera MAC beroende på tex trådat eller wifi.
och kan dom verkligen både vara uppkopplade med både och samtidigt?

mrqaffe är ute och cyklar. En MAC-adress per nätverksinterface är det som gäller och ansluter man en enhet med flera nätverkskort till samma nätverk får/har de var sin IP-adress (likt dina nätverkskameror) och båda kan användas "samtidigt". Fnuttar runt samtidigt eftersom routingtabellen kommer föredra den ena vägen framför den andra och skicka all IP-trafik den vägen, men man kan ha roligt med routingtabellen så att trafik till destinationer på det lokala nätverket går över nätverkskabel men allt som ska ut på internet går över wifi eller andra dumheter om man så vill.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

mrqaffe är ute och cyklar. En MAC-adress per nätverksinterface är det som gäller och ansluter man en enhet med flera nätverkskort till samma nätverk får/har de var sin IP-adress (likt dina nätverkskameror) och båda kan användas "samtidigt". Fnuttar runt samtidigt eftersom routingtabellen kommer föredra den ena vägen framför den andra och skicka all IP-trafik den vägen, men man kan ha roligt med routingtabellen så att trafik till destinationer på det lokala nätverket går över nätverkskabel men allt som ska ut på internet går över wifi eller andra dumheter om man så vill.

Ja ok.
Men hur förklarar det min bild ovan, där en kamera har olika macadresser samtidigt?
Och spelar det nån roll om kamerorna får ligga på både trådad uppkoppling och wifi, eller skall jag likaväl försöka koppla bort wifi? (som jag inte har hittat hur jag gör än dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok.
Men hur förklarar det min bild ovan, där en kamera har olika macadresser samtidigt?
Och spelar det nån roll om kamerorna får ligga på både trådad uppkoppling och wifi, eller skall jag likaväl försöka koppla bort wifi? (som jag inte har hittat hur jag gör än dock)

Ena MAC-adressen (och IP-adressen) är för det trådade nätverksinterfacet, andra är för det trådlösa. Jag kan inte svara på hur just dina kameror uppför sig med båda anslutna samtidigt, men om tillverkaren tänkt till kommer vägen via det trådade interfacet prioriteras högre.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ena MAC-adressen (och IP-adressen) är för det trådade nätverksinterfacet, andra är för det trådlösa. Jag kan inte svara på hur just dina kameror uppför sig med båda anslutna samtidigt, men om tillverkaren tänkt till kommer vägen via det trådade interfacet prioriteras högre.

Japp ok, tack.