Stort internationellt tillslag skapar kaos bland piratkopieringsnätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Fast vet inte helt hur det skulle hjälpa. Att vinna enligt lagboken kommer te sig omöjligt, vi såg ju hur det gick för piratebay som enligt lagboken inte gjorde något olagligt men det sket domstolen fullständigt i.

Ptja så att dom inte blir ekonomiskt rutinerade efter domen har fallit. Hjälper till med skadestånd och rättegångskostnader. När han som drev Flashback fick ett vite på 150k eller bilen summa det nu var för ett gäng pr sedan samlade folk in dom pengarna på nolltid och han kunde lösa den inbetalningen.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Diskuterar man straff, ersättning och liknande så får man ha i åtanke att det i detta fall gäller grupperna som gör materialet åtkomligt i första läget. De är alltså mer eller mindre ansvariga för all efterföljande spridning. Det är inte som förr när bolagen kräver "Kalle" på en miljon för att han laddat hem en film från DC++.

Permalänk
Medlem

polisen borde satsa på jaga pedofiler istället för pirater

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

polisen borde satsa på jaga pedofiler istället för pirater

Med risk för att du missade @DasIch inlägg kommer det här igen:

Skrivet av DasIch:

Nu kan förvisso ett rättssamhälle inte fungera så att resurser bara allokeras för att klara upp de grövsta brotten först.

Förresten, är det bara jag som får en tår i ögat av att se Western Digital Green-diskar på bilden som används till artikeln? Har inte pirater någon smak/standard?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med lite tur gör de self destruct precis innan snuten slår in dörren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Åtkomsten till innehållet sker oftast efter produktion men innan release, i vissa fall så tidigt som hos producenterna av den faktiska optiska median, i andra fall distributörer (gärna tidigt i ledet, då de givetvis får tillgång först).

Jag vet hur det går till, jag frågade om hur det är att "lura" till sig skivorna.
Någon har haft tillgång till skivorna och använt dom på otillåtet sätt, men ingen har väl lurat dom till sig?

Skrivet av str8forthakill:

@Kilroy:
Bokstavligen talat, lurat till sig källmaterial att rippa och ladda upp innan release-datum för källmaterialet. Bluray skivor pre-release. Verkar vara fokusen för detta tillslaget.

Som sagt, hur har dom lurat till sig skivorna?

Dom har, oftast, haft kontakter som jobbat någonstans i distributionsledet som haft tillgång till skivorna innan release.

Men finns det exempel på någon som lurat dom till sig?

Jag förstår inte hur ni använder ordet "lurat till sig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag vet hur det går till, jag frågade om hur det är att "lura" till sig skivorna.
Någon har haft tillgång till skivorna och använt dom på otillåtet sätt, men ingen har väl lurat dom till sig?

Ah, du menade så - då misstolkade jag.
De lurar väl arbets-/uppdragsgivaren, kanske är tanken bakom formuleringen?
Men visst, primärt är det väl ett avtalsbrott av den som hanterar och läcker materialet - sen var det tar vägen efter det, och vem som hanterar det...
Som tidigare nämnt kommer vi ju in på riskerna (eller möjligheterna, beroende på vems synvinkel man ser det från) med social engineering, någonstans i kedjan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ah, du menade så - då misstolkade jag.
De lurar väl arbets-/uppdragsgivaren, kanske är tanken bakom formuleringen?
Men visst, primärt är det väl ett avtalsbrott av den som hanterar och läcker materialet - sen var det tar vägen efter det, och vem som hanterar det...

Ja, ingen har liksom lurat till sig skivorna. Dom har haft skivorna tillgängliga på helt legitima sätt. Men sen använt skivorna på otillåtna sätt.

Jag vet att en även använt folk som jobbar inom frakt och transport eller budfirmor och så har använts för att komma åt skivorna innan release. Men även där, dom har ju haft skivorna i sina händer på helt legitima sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag vet hur det går till, jag frågade om hur det är att "lura" till sig skivorna.
Någon har haft tillgång till skivorna och använt dom på otillåtet sätt, men ingen har väl lurat dom till sig?

Som sagt, hur har dom lurat till sig skivorna?

Dom har, oftast, haft kontakter som jobbat någonstans i distributionsledet som haft tillgång till skivorna innan release.

Men finns det exempel på någon som lurat dom till sig?

Jag förstår inte hur ni använder ordet "lurat till sig".

Japp, det handlar oftast om att någon i distrubtionskedjan får tillgång till annat i utbyte då mot osläppta filmer.

Men det är inte helt omöjligt att de även ägnat sig åt att lura folk till att ge dem tillgång till dessa.

Permalänk
Avstängd

Synd hoppas att dom blir fria och kan fortsätta, är trött på Disney då dom köpte upp Jetix och sen la ner den och alla serier som jag tyckte om att kolla på går inte att se längre så tycker dom förtjänar att blöda lite pengar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu kan förvisso ett rättssamhälle inte fungera så att resurser bara allokeras för att klara upp de grövsta brotten först.

Det går ju heller inte att förneka att piratkopiering innebär en viss försäljningsförlust, vilket innebär minskade skatteintäkter genom moms och potentiellt fler anställda i bolagen som också skattar för sin lön etc. Skatteintäkter kan i sin tur användas för att upprätthålla samhällets byggstenar med bättre sjukvård och bättre rättsväsende.

Men man kan också argumentera att de pengarna spenderas på andra håll och således är det egentligen ingen skatteförlust. Men potentiellt är det så i alla fall

Sen tycker jag att om man ska ge sig på piratkopiering så är det dessa grupper och nätverken som sprider det som är bästa måltavlorna rent etiskt. Att ge sig på enskilda privatpersoner som laddat ner något är jag helt emot.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@Pettson88:

ja.. fy skäms för dom som har eller kör western digital diskar på den tiden var dom diskar bättre än seagate då dom var mest som gick sönder.. idag är seagate bättre val.. jag själv kör WD dom har fungerat över 10 år än och aldrig krånglat.. nästa bygge blir det bara seagate ironwolf diskar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

Skulle gissa att det bl a rör sig om olika typer av reklamintäkter på sidorna som gör materialet tillgängligt.

Asså, skriv inget om du inte förstår innebörden. Hade det inte funnits penga k**a site Ops o sånt skräp som kört bla P2L så hade allmänheten inte haft tillgång till dessa releaser. O då hade busten osanorligt ägt rum. Reklamintäckter? Tror du att de e nått http nätverk?

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kilroy:

Ja, ingen har liksom lurat till sig skivorna. Dom har haft skivorna tillgängliga på helt legitima sätt. Men sen använt skivorna på otillåtna sätt.

Jag vet att en även använt folk som jobbar inom frakt och transport eller budfirmor och så har använts för att komma åt skivorna innan release. Men även där, dom har ju haft skivorna i sina händer på helt legitima sätt.

I artikeln på Torrentfreak finns följande text:

Citat:

The ‘conspiracy’, at least in the case of Bridi, was alleged to taken place from around 2011 until January 2020. It’s claimed that members of SPARKS made various “material misrepresentations and omissions” to wholesale distributors in Manhattan, Brooklyn, and New Jersey in order to obtain copies of DVDs and Blu-Ray discs prior to their official release.

Det låter som att dom lurat distributörer på skivor. Kanske har dom utgett sig för att vara återförsäljare av filmer eller utnyttjat nån miss i lagerhanteringen hos distributörerna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

@pytonOrm: Just Green-serien kanske inte direkt är känd för sin pålitlighet eller prestanda.
Annars finns det godkända modeller i WDs roster genom åren, helt klart!

OnT: Intressant, @hunden! Då börjar det bli intressant att ta reda på mer hur de burit sig åt.
Tack för citatet i alla fall, bra för oss som inte hunnit läsa källan än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SPARKS

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

De flesta andra grupper inom scenen verkar ha gått på semester på obestämd tid i och med detta. Det är nästan så man kan tro att film-jättarna ligger bakom dessa grupperna inom scenen som drabbades av tillslaget, för om målet är att åka fast är det ju helt rätt strategi att försöka läcka filmerna innan det officiella lanseringsdatumet. Jag tror inte för en sekund att film-jättarna drabbas särskilt hårt rent ekonomiskt av fildelning, men de här specifika grupperna inom scenen som är ute efter att provocera genom att släppa saker innan release skapar mer problem än nytta.

Permalänk
Medlem

Om bara filmbolagen och dsitrobritörerna kunde lära sig att samarbeta lika bra som polisen så hade troligen problemet minskat markant långt tidigare...

Svaret ligger väl i att polisen inte är ett vinstdrivande företag

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Klart det börjar i USA där alla giriga filmbolag finns, känner inte en gnutta sympati för dem.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

Skulle gissa att det bl a rör sig om olika typer av reklamintäkter på sidorna som gör materialet tillgängligt.

I vissa fall är det så klart så, men om man syftar på "The Scene" så är det mer som sKRUVARN sa en sport att se vem som kan få tag på vad snabbast, vem kan knäcka vilket skydd snabbast (och resultatet räknas bara om man uppfyller diverse kvalitetskrav). Helt enkelt man går med i The Scene för att kunna skryta om sina skills som kanske inte är rumsrent att prata om i "vanliga" samhället. (Även om det hela startade rumsrent med tävlingar om vem som kunde göra coolaste prestanda-hacken på riktigt gamla datorer, tänk typ 80-talet.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

I artikeln på Torrentfreak finns följande text:
Det låter som att dom lurat distributörer på skivor. Kanske har dom utgett sig för att vara återförsäljare av filmer eller utnyttjat nån miss i lagerhanteringen hos distributörerna.

Ah, oj då.
Det förklarar ju den saken.

Och det är ju en helt annan typ av brott än bara piratkopiering...

Permalänk
Medlem

Finns ju en enklare lösning på detta problem, det är att inte släppa saker vid olika tidpunkter i olika delar av världen! Piratsajter lever på branschens dumhet och ovilja att skapa användarvänlighet, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem

Klart det börjar i USA där alla giriga filmbolag finns, känner inte en gnutta sympati för dem.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Eller privat NetMail från lämplig dark-BBS, såklart.

Är du ironisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Förresten, är det bara jag som får en tår i ögat av att se Western Digital Green-diskar på bilden som används till artikeln? Har inte pirater någon smak/standard?

De används av en orsak, risken att det rasar samman är en 'feature', det förhindrar att personlig information sprids.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Finns ju en enklare lösning på detta problem, det är att inte släppa saker vid olika tidpunkter i olika delar av världen! Piratsajter lever på branschens dumhet och ovilja att skapa användarvänlighet, så enkelt är det.

Så folk i USA piratkopierar inte inhemska filmer? De köper/hyr laglydigt dem? Och laddar sedan ner filmer från Tyskland, Kina, etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Klart det börjar i USA där alla giriga filmbolag finns, känner inte en gnutta sympati för dem.

När jag investerar pengar så ger jag bort allt över en viss procent till andra, eftersom det finns en gräns när det bara blir för mycket avkastning.
Senaste gången som chefen tyckte att jag nog allt borde få en löneförhöjning så sa jag "återigen, nej tack, jag tjänar faktiskt tillräckligt. Behåll pengarna eller ge dem till andra".

Gäller att inte vara girig!

Permalänk
Medlem

Bootleg marknaden i Asien och Ryssland är enorm så vissa grupper tjänar mycket pengar på detta. 😏

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

När jag investerar pengar så ger jag bort allt över en viss procent till andra, eftersom det finns en gräns när det bara blir för mycket avkastning.
Senaste gången som chefen tyckte att jag nog allt borde få en löneförhöjning så sa jag "återigen, nej tack, jag tjänar faktiskt tillräckligt. Behåll pengarna eller ge dem till andra".

Gäller att inte vara girig!

Schysst att du jämför individ med företag, blir ju en väldigt bra liknelse då!!!! Klart det är kul när valfri aktör väljer att bryta sig loss från Netflix för att köra sin egen variant, man kan ju iallafall fundera på vilken färg deras logga får.

/s

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kommer man in i Scenen? Är det irc som gäller?

Skrivet av deltascu:

Eller privat NetMail från lämplig dark-BBS, såklart.

Skrivet av Dinkefing:

Är du ironisk?

hehe... om jag hittar mitt HST-modem kan jag kolla om de finns kvar