Permalänk
Medlem

USB-switch?

Hej,

[Behov]
USB-switch för headset-basstation, för att switcha mellan två datorer utan att behöva koppla om kablar och slita på micro-usb jack/plugg.

[Situation]
Har köpt ett Astro A50 Wireless med basstation då mina A40 efter 6 år börjat glappa i mic-kabeln. Jag jobbar numera hemifrån på heltid och behöver då också använda headsetet för möten på jobblaptopen. Basstationens USB-in är en micro-usbport och jag vill helst inte slita på den flera gånger om dagen när jag vill byta ljud-källa, och att hålla på att plugga in och ut ur desktopens usb-portar under skrivbordet känns inte heller lockande. Jag söker därför en lösning för att switcha kopplingen mellan headsetets basstation och de två datorerna, men jag har inte lyckats hitta någon passande produkt efter initial googling och browsing av lokala standard-butiker (Kjell, ClasOhlson, Webbhallen och Komplett).

[Fråga]
Kan någon annan här ha löst ett liknande problem, eller känner någon av er till en produkt som överensstämmer med det jag söker?

(notera: jag söker INTE en KVM-switch, jag har INTE behov av att skifta tangentbord, mus eller skärm mellan de två datorerna, och tidigare trådar har lett mig att tro att en KVM-switchs portar inte kommer fungera för mitt ändamål, rätta mig om jag har fel.)

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Istället för att leta efter enklare sätt att växla hade jag försökt hitta ett sätt att få ljudet till och från båda datorerna utan att behöva växla något. Till exempel kan du koppla headsetet till ena dator och använda två VBAN-strömmar med VoiceMeeter Banana för att skicka vidare till och ta emot ljud från den andra datorn.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag använder Aten US424 för att koppla USB-prylar mellan datorer. USB 2 dock. Det blir ju typ KVM men utan V och för generiska USB-prylar som inet kräver USB 3.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3273687

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Istället för att leta efter enklare sätt att växla hade jag försökt hitta ett sätt att få ljudet till och från båda datorerna utan att behöva växla något. Till exempel kan du koppla headsetet till ena dator och använda två VBAN-strömmar med VoiceMeeter Banana för att skicka vidare till och ta emot ljud från den andra datorn.

Min arbetsgivare skulle aldrig tillåta en sådan mjukvara att installeras på jobblaptopen.

Skrivet av jockern:

Jag använder Aten US424 för att koppla USB-prylar mellan datorer. USB 2 dock. Det blir ju typ KVM men utan V och för generiska USB-prylar som inet kräver USB 3.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3273687

USB 2.0 räcker för Astro, det blir nog att jag testar en sådan, om det är generisk usb. Jag fick intryck av att några andra nämnda KVM-switchar från Aten i annan tråd inte hade generisk USB-läsning, utan att de specifikt port för port skötte keyboard ELLER mouse input och inget annat. Den där ser ju rätt generisk ut så det borde funka (och kostar inte 7 lax ex moms). Tack för tipset!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Köpte själv en sån här i april när det blev mög att flytta grejjer mellan alla maskiner (nu får jag flytta en sladd ibland, och det är ok)
UGREEN 4 PORTS USB 3.0

När den funkar som den skall är den klockren men ibland så tappar den tangentbordet och då får man byta enhet och sen tillbaka. Kan gå ett par dagar, men ibland sekunder mellan strulet. Så jag kan inte direkt rekommendera den. Finns en uppsjö liknande produkter på amazon, så kolla runt, framförallt på vad folk skriver. Denna har folk som gett den en stjärna medans andra gett den fem...

Permalänk
Medlem

@Deeziel: Bra tips det med, kanske inväntar amazons svenska lansering innan jag köper något därifrån dock, tröttsamt att betala en hundring extra eller mer för att paketet skall "inspekteras" (momsen har jag inget emot, och hade gärna betalat vid köpet eller i förskott för att slippa administrationsavgiften, men det är ju inte möjligt).

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@Release: Köper du från Tyskland så är det inga avgifter av den typen, bara priset och eventuell transport