Skapa minecraft server med min Raspberry pi

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du kanske lyckas optimera det bättre än jag, men spelupplevelsen med fem personer på servern vi satte upp var knappt spelbar. Och som sagt är de senare versionerna mer tungdrivna. Men det kan ju vara roligt att se om man får igång det.

Jag körde på en rPi dist som heter DietPi. Den är väldigt slimmad så att det inte är en massa som ligger i bakgrunden och drar kraft. Den har tex inget GUI. På det körde jag ett system som heter MineOS. MineOS hjälper dig lite med att administrera servern.

Saker man kan testa att minska är view-distance i server.properties. Men sen är det ungarna själva som dödar prestandan, mina sätter upp olika farmer, gör sig till admin och ger kompisarna 10.000 rotten flesh o.s.v. dödar även vår server (i5 med 4GB).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Så nu äntligen fick jag igång servern. Men det går inte på en Raspberry pi 3 den är för klen. Så jag skaffade en raspberry pi 4 och då gick hela installationen felfritt och servern startade. Loggade in och allt verkar funka kanon. Dock har vi inte provat att logga in fler än 2st men då flyter det.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja inflika att med Minecraft, och Java i allmänhet, gäller det att ha så mycket RAM som möjligt för en bra upplevelse.
Så en Raspberry Pi 4 med 8GB lär vara det bästa du kan ha i det läget.
Lägre än så kommer troligtvis bara slå i taket snabbare, i takt med att man spelar med flera spelare.

Den dagen de säljer 16GB eller 32GB versioner alt. senare RPi5 osv. lär prestandan och även spelarantalet i t.ex. Mincraft kunna utökas utan allt för stor påverkan.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

man kan optimera spigot servrar rätt ordentligt. Jag satte upp en spigot 1.15.2 server på min rbPi4. Intresset bland mina kompisar som skulle spela på den svalnade dock så han aldrig testa med flera personer än mig själv på servern, men fick det att fungera rätt bra för en spelare iaf.

Satte upp detta i feb/mars nångång så kommer inte ihåg processen exakt men kan dumpa ur min konfiguration för spigot och återkomma senare

edit: Eftersom det redan löst sig för ts så länkar jag den här guiden istället. Tror det var den eller någon liknande jag använda för min egna konfiguration. https://www.spigotmc.org/threads/guide-server-optimization%E2...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Är det så att så länge servern är på så rullar tiden i minecraft världen även om ingen är inne och spelar ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av forcevision:

Är det så att så länge servern är på så rullar tiden i minecraft världen även om ingen är inne och spelar ?

Ja

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Okej, var som jag trodde 🙂

Permalänk

testade att sätta up en 1.16.2 server på min pi3b+ men märktes tydligt att den var väldigt för klen och utan att äns ha en spelare online så började den drastiskt tappa ticks och efter 5 min låg servern ca 40s efter.

så tror att pi4 med minst 4gb är att rekommendera att försöka på en pi3 med 1gb ram kändes som ett dött lopp.

tänkte sätta upp en server på den å låta lillbrorsan köra då han härjar om det hela tiden och en pi är så pass strömsnål att jag kan låta den stå igång dygnet runt.

ett annat problem jag stötte på är att den verkade få en mindre värmestroke av servern och mätte upp närmre 80°c med en mindre pålitlig kinesium värmekamera (brukar stämma rätt ok ~5°c feltolerans uppmätt) av att bara ha servern ståendes utan spelare så troligen att rekommendera en kylfläns ev även aktiv fläkt om man tänker ha det stående igång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

testade att sätta up en 1.16.2 server på min pi3b+ men märktes tydligt att den var väldigt för klen och utan att äns ha en spelare online så började den drastiskt tappa ticks och efter 5 min låg servern ca 40s efter.

så tror att pi4 med minst 4gb är att rekommendera att försöka på en pi3 med 1gb ram kändes som ett dött lopp.

tänkte sätta upp en server på den å låta lillbrorsan köra då han härjar om det hela tiden och en pi är så pass strömsnål att jag kan låta den stå igång dygnet runt.

ett annat problem jag stötte på är att den verkade få en mindre värmestroke av servern och mätte upp närmre 80°c med en mindre pålitlig kinesium värmekamera (brukar stämma rätt ok ~5°c feltolerans uppmätt) av att bara ha servern ståendes utan spelare så troligen att rekommendera en kylfläns ev även aktiv fläkt om man tänker ha det stående igång.

Jepp, märkte även värmen är ett problem på min pi4 4gb. Jag har beställt ett kylfläns med två fläktar på. Även värmen segar ner

Permalänk
Medlem

jag kör en sån här. kanske något dyr men den funkar bra. Finns scripts som kan toggla fläkten beroende på temperatur.

https://www.webhallen.com/se/product/305506-Pimoroni-Raspberr...

Kan även tipsa om det här python scriptet. Kan vara lite meckigt att få till men syftet är att stänga av servern när ingen är inne på den. När någon försöker ansluta så startar den servern igen (tar dock några minuter). Vet inte om det var någon bug i min build av spigot men den låg alltid och maxbelastade en tråd när den var igång vilket störde mig.

https://github.com/gekigek99/minecraft-vanilla-server-hiberna...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Inte för att grusa planerna på en Pi server men överväg att köpa en realm istället, inte så jäkla blodigt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Jepp, märkte även värmen är ett problem på min pi4 4gb. Jag har beställt ett kylfläns med två fläktar på. Även värmen segar ner

fundera på att uppgradera till en 4 och köra en sån här monterad på den.
https://www.amazon.de/GeeekPi-Raspberry-L%C3%BCfter-Aluminium...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

fundera på att uppgradera till en 4 och köra en sån här monterad på den.
https://www.amazon.de/GeeekPi-Raspberry-L%C3%BCfter-Aluminium...

Denna beställde jag.
https://www.m.nu/lador-1/aluminium-heatsink-case-for-raspberry-pi-4-with-dual-fans-joy-it?gclid=EAIaIQobChMI7pyYi9K56wIVmpSyCh0iQAhkEAQYBCABEgIHQfD_BwE

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av backlulund:

Shit, tunga grejer 😂

Permalänk

Nu har sonen kört med två kompisar på servern alltså totalt 3 pers och den blir överhettad. Men det flyter på bra annars, så nu inväntar vi kylningen som jag beställt ovan.

Permalänk

Någon som vet eller har en guide hur man tar bort en befintlig värld på servern eller nollställer världen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Någon som vet eller har en guide hur man tar bort en befintlig värld på servern eller nollställer världen ?

Stoppa servern
Radera mappen "world"
Starta servern

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Stoppa servern
Radera mappen "world"
Starta servern

Okej, så när servern startas upp så skapas en ny värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, så när servern startas upp så skapas en ny värld.

Yes, all info finns i world-mappen, ska du backupa så räcker det att kopiera den endast. I filen server.properties, finns en del inställningar också typ server-port, max antal players, difficulty, etc

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Yes, all info finns i world-mappen, ska du backupa så räcker det att kopiera den endast. I filen server.properties, finns en del inställningar också typ server-port, max antal players, difficulty, etc

Okej, tänkte schemalägga en backup på världen.