Permalänk
Medlem

Flasha bios på Abit NF7-S

Det här jväla kortet verkar ha bestämmt sig för att jävlas med mig!!

Nu ska jag flasha bios, men det går fan inte. Det staår att man ska trycka Alt+F2 för att komma in i AWDFLASH så jag gjorde det, den letar på disketten ett tag men sedan säger den att den inte hittar AWDFLASH.EXE men den finns på disketten!!

Nån som råkat ut för samma fel och har en lösning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Flasha bios på Abit NF7-S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av back
Det här jväla kortet verkar ha bestämmt sig för att jävlas med mig!!

Nu ska jag flasha bios, men det går fan inte. Det staår att man ska trycka Alt+F2 för att komma in i AWDFLASH så jag gjorde det, den letar på disketten ett tag men sedan säger den att den inte hittar AWDFLASH.EXE men den finns på disketten!!

Nån som råkat ut för samma fel och har en lösning?

Flasha med bootdisk istället... mycket enklare tycker jag!

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk

Re: Flasha bios på Abit NF7-S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av back
Det här jväla kortet verkar ha bestämmt sig för att jävlas med mig!!

Nu ska jag flasha bios, men det går fan inte. Det staår att man ska trycka Alt+F2 för att komma in i AWDFLASH så jag gjorde det, den letar på disketten ett tag men sedan säger den att den inte hittar AWDFLASH.EXE men den finns på disketten!!

Nån som råkat ut för samma fel och har en lösning?

på disketten måste ALLA filer ligga som följer med det "BIOS-paket" som man laddar ner från abits hemsida.

dvs
AWDFLASH.EXE
NF7_18.BIN
ABITFAE.BAT
RUNME.BAT
NF7_18.TXT (behövs igetligen inte)

Jag tror att det är RUNME.BAT som den letar efter när man trycker Alt+F2. Det funkar i alla fall fin fint för mig. Se bara till att du laddar ner rätt bios, det är skillnad på v 1.x och 2.0 revisionerna på kortets bios.

Permalänk
Medlem

Ja jag har rätt bios och all filer ligger på disketten men jag får prova bootdisk istället då

Visa signatur
Permalänk

Det var konstigt ... aja, se om bootdisken funkar bättre

Permalänk
Medlem

va menar ni me "bootdisken" ? Förresten kan man inte flasha från hårddisken? Om man lägger alla filer i en mapp bara?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Man kan flasha från HDD. Jag har gjort det varje gång jag flashat mitt NF7-S Rev2 (1.0->1.1, 1.1->1.2, 1.2->1.4) och det har funkat utmärkt. Bara, som du också säger, alla filerna ligger i samma mapp. Jag brukar skapa en som heter c:\bios och lägga rubbet där. Sen bootar jag datorn med en w98 startdiskett, men F5:ar och hoppar därmed över startfilerna. Sen är det bara att tuta och köra!

/E

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D