Testa SweClockers nya responsiva webbsida inför lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Vad menar du med avatar menyn?

Menar när man går till Inställningar - Avatar, där brukar man i gamla siten se sin nuvarande avatar och alternativ för att ladda upp en ny. Där visas just nu ingenting, ingen nuvarande, alternativ för att ladda upp en ny eller så.
Fick av nån anledning inte till en bättre screenshot

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är bra att bannern försvinner när man scrollar ner men det är *inte* bra att den dyker upp igen när man scrollar upp. Ofta när man läser en text så kan man behöva gå upp igen för att man missade något eller ville försäkra sig om någon sifferuppgift. Då vill jag inte har en fet banner som dyker upp i nyllet helt i onödan. Låt det vara som det är just nu. Bannern bör inte följa med. Eller låt iaf folk få ställa in det. Stör mig riktigt mycket. Annars fin hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, ja så kan man ju se det. För mig är det bara orimligt att den som rör på sig (både positionsmässigt och animeringsmässigt) skulle vara "låst"...

Man kan också vända en gång till på det om ikonen ska visa vad som är aktivt nu, eller vad det innebär att trycka på den. För mig är det mest logiskt att den visar vad som är aktivt nu, men har hört folk som inte håller med ^^

Permalänk

nya sidan ser mycket bra ut... ni gör ett kanonjobb alla ni bra - mvh tycker en galen grafik/cpu nörd

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

@cyklonen:

Så var det inte menat utan det är ett konstaterande att det inte är så fönster är designade att användas.
startar du paint så får du en större synlig rityta när du gör fönstret större
startar du notepad så får du bredare skrivyta när du gör fönstret större
samma sak i ett webläsarfönster fram tills dess att någon går in och hårdkodar en sidbredd.

Men det går som sagt att fixa så att även "fullskärmarna" kan bli nöjda utan att förstöra för andra.
Nr 6 som vill ha det bredare hann också ramla in under tiden

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Den enda kommentar jag har i nuläget är något jag stört mig på i hur många år som helst med SweC (och andra sidor):
Jag vill att texten jag läser ska vara centrerad på min skärm, inte förpassad till vänster pga. annonser/länksamlingar. Det märks mest när man läser nyheter, där själva nyheten/brödtexten nästan helt ligger på den vänstra delen av skärmen. Jag förstår att hela sidan i sig är centrerad men det gör att brödtexten i nyhetsinslaget inte är det vilket åtminstone jag stör mig på, så jag skulle vilja ha det så här: >insert dålig mock-up<. Inte hela världen kanske, men det är något jag alltid velat se Finns det någon lösning så uppskattar jag det, zoomning gör ju ingenting, och har testat att begränsa sidbredden med html på lite olika sätt med Chrome-tillägg men aldrig blivit bra.

Enhet: Desktop
Operativsystem: Win 10
Webbläsare: Chrome
Upplösning: 1920 × 1080
Orientering: Landskap
Typ av problem: Utseende

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Om jag klickar på min profil så får jag upp en massa "nytt inlägg i"-aktiviteter i trådar där jag tidigare svarat/följer. Är det meningen att det skall synas i min aktivitetslogg? Trodde den skulle vara för mina aktiviteter.

EDIT: iof är det samma på gamla sidan så jag antar att det är medvetet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

En väldigt stor förbättring jämfört med förra betan.
Önskar att menyn inte kom fram igen när man scrollar uppåt utan att den endast fanns överst på sidan.

Ja usch ja. gamla sweclockers menyhantering var betydligt bättre. Vill ha tillbaka den direkt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Mycket bra jobbat till denna beta!, nu kändes sidan efter en 30 minut surf mycket bättre än förra betan

Det största problemet verkar vara funktionen att menyn ska vara fast.
Med Firefox skakar hela sidan när man skrollar som flera har sagt, för mig så skakar den om man låser upp menyn.
I ny Edge så skakar texten lite när man uppdaterar sidan. När man låst upp menyn! Inte när den är låst.
Så jag tror att hitta en helt annan lösning (kodmässigt) som verkligen fungerar på alla webbläsare utan buggar är ett måste innan den funktionen kan släppas på sidan. Vänta med den och släpp resten av sidan innan om ni inte löser buggarna som den medför.
Eller skippa den helt!

Mer max-bredd skadar inte alls. Jag sitter inte med fullskärm, men skadar inte att öka max-bredden mycket mer för den som vill.

Reklamen borde ha en liten grå ram runt sig. som det är nu med reklamen för "Be quiet Din definiton av lyx" så är den i samma färg och då visas en bild till vänster och texten till höger. Är det reklam eller inte? Det hänger inte ihop liksom.

Vill ha reklamen längst upp innan menyn och allt innehåll! Helt galet att menyn popupen kommer över reklamen.

Någon slags undermeny till forumdelen. Man ska alltid tänka på antal tryck för användaren och då är inte dropdownmeny bra för knappar som används mycket.

Mörkt tema (självklart)

Edit: när man har skrivit ett inlägg och det är markerat så blir det orange på vänster sida, ska det inte vara orange runt om hela? ser rätt fult ut nu.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

@cyklonen:

Så var det inte menat utan det är ett konstaterande att det inte är så fönster är designade att användas.
startar du paint så får du en större synlig rityta när du gör fönstret större
startar du notepad så får du bredare skrivyta när du gör fönstret större
samma sak i ett webläsarfönster fram tills dess att någon går in och hårdkodar en sidbredd.

Men det går som sagt att fixa så att även "fullskärmarna" kan bli nöjda utan att förstöra för andra.
Nr 6 som vill ha det bredare hann också ramla in under tiden

Du verkar inte förstå att man gör olika saker i webbläsare. Jag ser t ex kanske 4-5 timmar per dag på diverse strömmad media, främst på Youtube. Det finns också en mängd andra sidor, t ex kartsidor och liknande som jag använder ibland i timtal dagligen. Ska jag då klicka ner fönstret, skala om det för SweC tillfälligt, för att sen maximera igen nåt tiotal sekunder senare när jag återgår till YT, eller vad det nu kan vara?

Vad skulle förresten vinsten vara med att skala ner fönstret? De vita sidorna ersätts ju bara med min bakgrundsbild på skärmen, eller en brokig bakgrund i form av inaktiva programfönster (nån bildredigerare, textredigerare, kalkylator, kalkylprogram, m m) som sannolikt är mindre behaglig att ha i periferin än en slät, vit yta.

Jag skalar om webbläsarfönster ibland, när det fyller en funktion, t ex att jag ska jämföra saker mellan fönster, eller skriva av information från ett fönster in i ett textdokument. Men såna aktiviteter är sällsynta för min del.

Min poäng är att ditt påstående om att det är "fel" att ha webbläsare maximerade är befängt. Bara för att en funktion finns måste den inte användas hela tiden, eller ens alls. Det är inget som är rätt eller fel här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirLagsalot:

Kommer alltid till samma annons i marknaden oavsett vilken jag klickar på.

samma här helt utflippat....

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

En väldigt stor förbättring jämfört med förra betan.
Önskar att menyn inte kom fram igen när man scrollar uppåt utan att den endast fanns överst på sidan.

I Vivaldi fungerar det faktiskt utmärkt att välja "lås fast menyn" och då stannar den högst upp utan några grafiska buggar/skakande.
Tar tillbaka mitt ända klagomål.

Spoke too soon. Det flimmrar/skakar lite när den funktionen är aktiverad vilket det inte gör annars.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Tycker kontrasten mellan label och värdet på profilsidan är alldeles för låg, så de växer nästan ihop.

Föredrar hur det var mer bold på label på gamla sidan.

Annars tycker jag det är bra att listan blev mer komprimerad.

Permalänk
Inaktiv

Olika avstånd mellan inlägg?

Permalänk
Medlem

Generellt sett gillar jag väldigt mycket att ni verkar bibehålla det allmänna utseendet och ha en liknande layout med det mesta där man är van vid att hitta det.

Tycker att det känns helt rätt, med en massa småfixar kvar då, men absolut bättre än siter som "gör om sig själva" till oigenkännlighet.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

nu ser den ju ut som ikke betan, typ ? vad är grejen?

Permalänk
Medlem

Hittat en bug som jag kan replikera både i Vivaldi och i Chrome.

Om man har menyn fastlåst och sedan trycker på Home på tangentbordet för att komma högst upp på sidan så kommer man till precis under menyn istället för högst upp på sidan. Man måste sedan scrolla upp manuellt för att se menyn.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Med låst meny antar jag att det menas att den alltid skall visas? Det enda funktionen gör för mig är att jag kan scrolla tre klick nedåt innan den försvinner.

Med upplåst meny funkar inte heller funktionen att i Opera kunna klicka på fliken i webbläsaren för att komma högst upp på sidan och sedan klicka igen för att komma tillbaka till stället man var på innan, kommer högst upp med första klicket men inte tillbaka.

Desktop
Manjaro Linux
Opera

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av era909:

Hittat en bug som jag kan replikera både i Vivaldi och i Chrome.

Om man har menyn fastlåst och sedan trycker på Home på tangentbordet för att komma högst upp på sidan så kommer man till precis under menyn istället för högst upp på sidan. Man måste sedan scrolla upp manuellt för att se menyn.

Samma sak i Chrome för mig upptäckte jag nu när du sa det
Märkte det inte innan för att jag använder ett tillägg för mouse gestures för att scrolla upp och då blev det inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Samma sak i Chrome för mig upptäckte jag nu när du sa det
Märkte det inte innan för att jag använder ett tillägg för mouse gestures för att scrolla upp och då blev det inte så.

Jag använder mouse gestures i Vivaldi och där har jag en gesture för att gå till toppen av sidan vilken beter sig precis som Home och därför inte fungerar korrekt på nya sidan. Det var så jag upptäckte det.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

@cyklonen:

Så var det inte menat utan det är ett konstaterande att det inte är så fönster är designade att användas.
startar du paint så får du en större synlig rityta när du gör fönstret större
startar du notepad så får du bredare skrivyta när du gör fönstret större
samma sak i ett webläsarfönster fram tills dess att någon går in och hårdkodar en sidbredd.

Men det går som sagt att fixa så att även "fullskärmarna" kan bli nöjda utan att förstöra för andra.
Nr 6 som vill ha det bredare hann också ramla in under tiden

Nr7 här. Skalning och dark mode önskas. Nu är jag inte på något vis insatt i IT eller kodning av hemsidor så det kanske är krångligare än det verkar men exempelvis Flashback har ju schysst stöd för båda (var ännu bättre tidigare när man kunde välja 100%, 75% eller 50% skalning):

Vad är skönast?

eller

Bara testat på datorn än så länge men kör alltid maximerat fönster. Bytte nyss upp från 24" 1080 till 27" 1440 och blev ganska besviken på att på väldigt många sidor får man bara mer tom yta på sidorna.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Vill se bredare sida... Mobilanpassade sidor har så mycket död yta på PC. Vi kör med bredare och bredare skärmar vilket gör att det blir mer och mer död yta om man inte typ zoomar in.

Det är lite konstigt då sidan handlar om PC (till 99%). Jag förstår att fler och fler läser artiklarna etc på mobilen inklusive jag.

Allt började med VVS (Vertical Video Syndrome). Nu anpassas allt efter det. Snart kommer spel etc. bli anpassade för att köras vertikalt. :S

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Sötast

Jag tycker det är synd att låsa bredden på 1270 px som så många andra.

Här är två bilder:
Första är hur det är just nu
Andra är hur det ser ut om ni ändrar max-width från en statisk 1270px till exempelvis 1870px. (eller 70% variabel baserad på fönsterstorlek)

Jag skulle rekommendera att man ändrar max width till en variabel som ex 70% av skärmytan istället för en statisk pixelbredd.

Vad är resonemanget bakom en låst bredd till att börja med?

Edit:
Tror jag upptäckte en bugg av misstag i denna posten!

av någon anledning så målade den endast vänsterkanten orange i mitt inlägg.

Chrome, Windows 10, 2560x1440

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av era909:

En väldigt stor förbättring jämfört med förra betan.
Önskar att menyn inte kom fram igen när man scrollar uppåt utan att den endast fanns överst på sidan.

Det kan du få. Bara att trycka på hänglåset

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Animationen på headern är helt fel.

Fördröjningen gör att den blir oberäknelig och försvinner på olika ställe beroende på hur fort man scrollar. Känns väldigt onaturligt bara

Går inte att välja en specifik sida i en tråd i forumet på mobilen längre, drop-down var svårslaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Firefox 80.0.1
1920x1200
När man scrollar med musen, så kan sidan ställa sig och skaka till när man slutar scrolla, händer ofta.

Jag upplever samma sak i min Linux laptop med firefox 78.1.0esr.
Felet uppstår endast när hänglåset visar öppet med texten "Lås upp menyn", om jag klickar så hänglåset är stängt så försvinner problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi är många (en majoritet i en undersökning tidigare i år) som alltid surfar med maximerade fönster. Forumet skulle bli oläsligt om raderna expanderade till en full skärmbredd. Snarare är det väl så att du som vill slippa vitt, och också verkar bekväm med att ha ickemaximerade fönster, själv minskar till den storlek där det inte längre syns vitt på sidorna.

Men man kan ju ’bara’ lägga upp flera kolumner när man passerar en viss bredd (>2000 pixlar är två kolumner, nästa gräns vid 3000?)
Då kan man se flera inlägg utan att de blir bara några pixlar höga

Lite som detta men mycket snyggare:

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men man kan ju ’bara’ lägga upp flera kolumner när man passerar en viss bredd (>2000 pixlar är två kolumner, nästa gräns vid 3000?)
Då kan man se flera inlägg utan att de blir bara några pixlar höga

Lite som detta men mycket snyggare:
https://i0.wp.com/blog.alexdevero.com/wp-content/uploads/2016/12/X-Big-Mistakes-Designers-Make-With-Cards-in-Web-Design-small.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1

Man kan ändå bara läsa ett inlägg i taget, så varför?
Det blir bara svåröverskådligt. Diskussionsforum har haft samma utseende i minst 25 år. Hade det funnits en radikalt bättre utformning hade den tagit över vid det här laget...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med @Allexz ovan.
Helt onödigt att låsa storleken på det sätt ni gör.
Kika på till exempel https://css-tricks.com/fun-viewport-units/ hur man på ett smart sätt kan utnyttja Calc() för att bygga responsiv webb.

Permalänk
Medlem

Första man gör att är stänga av Ad-block för beta.sweclockers.com

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord