Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hyra för hyresrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Uppdatering. Jag prata med hyresgästföreningen idag. Och de var inte glada, hyra ska förhandlas med dem. Hur mycket el jag än drar spelar ingen roll när den ingår. Så det blev ett ärende direkt, det kommer ringa en handläggare om några dagar.
Får tacka än en gång för alla svar från er alla.

Bra att du får hjälp. Fortsätt gärna uppdatera tråden så vi får veta hur ärendet slutar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av robinhermansson:

Serverskåp ligger på ca 234W. Det är med server och en hp 24port switch.
Kontor 218W Dator med en kruvad 35 tums skärm. Om jag spelar drar den upp i ca 400W
Vardagsrum är jag sällan i. Standby 29W.

Se det så här.

Tänk en flerbarnsfamilj där spisen används ett par ggr per dag samt tvättmaskin/torktumlare. För att inte tala om all teknisk apparatur som används.

Sån din förbrukning är nog väldigt snäll, även om den kanske är lite över snittet för en ensamstående.

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Se det så här.

Tänk en flerbarnsfamilj där spisen används ett par ggr per dag samt tvättmaskin/torktumlare. För att inte tala om all teknisk apparatur som används.

Sån din förbrukning är nog väldigt snäll, även om den kanske är lite över snittet för en ensamstående.

Precis tycker inte jag överdriver med elen direkt. Och de får gärna installera proppskåp och elmätare om det är så.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av robinhermansson:

Precis tycker inte jag överdriver med elen direkt. Och de får gärna installera proppskåp och elmätare om det är så.

Och eftersom du erbjudit de att installera detta men vägrar så kan man ju undra varför. Är det för att då får du svart på vitt vad du förbrukar tro.

Hur som, bra att HGF är inkopplade i detta.

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Och eftersom du erbjudit de att installera detta men vägrar så kan man ju undra varför. Är det för att då får du svart på vitt vad du förbrukar tro.

Hur som, bra att HGF är inkopplade i detta.

Jag tror att det är dyrt att dra om all el, som är problemet. Annars hade väl de 2 tidigare ägarna fixat det.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem

Din server på 350 watt plus din dator som jag räknar snitta 150 watt som du sa stod på dygnet runt. Bara där har du 500 kr i elförbrukning per månad. Räknar du med andra elektriska prytlar plus skärm, tv. så ja. 1000 kr i elförbrukning som de vill ha betalt för ser jag inte som orimligt.
Räkna med ca 1.5kr per kwh i elförbrukning inräknat överföringsavgift, kostnad för elen, abonemangskostnad etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Din server på 350 watt plus din dator som jag räknar snitta 150 watt som du sa stod på dygnet runt. Bara där har du 500 kr i elförbrukning per månad. Räknar du med andra elektriska prytlar plus skärm, tv. så ja. 1000 kr i elförbrukning som de vill ha betalt för ser jag inte som orimligt.
Räkna med ca 1.5kr per kwh i elförbrukning inräknat överföringsavgift, kostnad för elen, abonemangskostnad etc.

Det är fortfarande högt.

Jag har aldrig landat på över 300 kr/mån och har tvättmaskin/tummel utöver vanliga prylar som TV/dator.

Plus att vadå "som de vill ha betalt för", om det ingår i hyran så får de ju betalt för det?

Om något skulle man ju kunna införa ett maxtak på en normal förbrukning som ingår per månad, och utöver det får man betala. Men då de inte kan mäta strömförbrukningen så går ju inte det heller.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är fortfarande högt.

Jag har aldrig landat på över 300 kr/mån och har tvättmaskin/tummel utöver vanliga prylar som TV/dator.

Plus att vadå "som de vill ha betalt för", om det ingår i hyran så får de ju betalt för det?

Om något skulle man ju kunna införa ett maxtak på en normal förbrukning som ingår per månad, och utöver det får man betala. Men då de inte kan mäta strömförbrukningen så går ju inte det heller.

Har du en server som puttrar dygnet runt som enligt TS drar 350 watt? Lätt att räkna.
0.35 (kw)*24 (h)*30(dagar)*1.5 (kr/kwh) =378 kr / månad.
Och det är bara en av hans elektriska saker som drar detta. Som du sa. Du förbrukar inte mer än 300 kr / månad. Hans server förbrukar lika mycket som hela ditt hushåll.
Ja, hans elförbrukning är onormalt hög och jag som hyresvärd hade krävt extra betalt för denna. Jag hade dock betalt för en elmätare för lägenheten.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Din server på 350 watt plus din dator som jag räknar snitta 150 watt som du sa stod på dygnet runt. Bara där har du 500 kr i elförbrukning per månad. Räknar du med andra elektriska prytlar plus skärm, tv. så ja. 1000 kr i elförbrukning som de vill ha betalt för ser jag inte som orimligt.
Räkna med ca 1.5kr per kwh i elförbrukning inräknat överföringsavgift, kostnad för elen, abonemangskostnad etc.

abonemangskostnad kan vi ju börja med att den har ju min hyresvärd ändå.
Sedan som jag skrev tidigare idag, som hyresgästföreningen sa om elen ingår så ingår den.
Sedan ska han ska förhandla med dem inte med mig.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

abonemangskostnad kan vi ju börja med att den har ju min hyresvärd ändå.
Sedan som jag skrev tidigare idag, som hyresgästföreningen sa om elen ingår så ingår den.
Sedan ska han ska förhandla med dem inte med mig.

Fine. Du borde ändå se över din elförbrukning.
Varför står allting på dygnet runt?
Helt plötsligt så ingår inte elen för någon i huset för att någon i huset tyckte det var okey att förbruka massor med el för "det ingår i hyran".

Sett de hända i bostadsrättsföreningar i staden jag bor i.

Frihet under ansvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Har du en server som puttrar dygnet runt som enligt TS drar 350 watt? Lätt att räkna.
0.35 (kw)*24 (h)*30(dagar)*1.5 (kr/kwh) =378 kr / månad.
Och det är bara en av hans elektriska saker som drar detta. Som du sa. Du förbrukar inte mer än 300 kr / månad. Hans server förbrukar lika mycket som hela ditt hushåll.
Ja, hans elförbrukning är onormalt hög och jag som hyresvärd hade krävt extra betalt för denna. Jag hade dock betalt för en elmätare för lägenheten.

Ja men det är ändå inte 1000 kr/mån om du lägger på den servern på min vanliga förbrukning.

Är det förövrigt vanligt att en server drar 350 W konstant? Måste ju bli varmt i lägenheten.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

1000kr/månad? Damn! Jag bor i hus (runt 200kvm) har fru och 3 barn vi ligger runt 750-900kr/månad. Tycker det låter väldigt mycket för 1 person trots server och dator som står på 24/7.
Nog bra om du kan få en egen elmätare istället för att hyresvärden ska höfta någon han tycker är rimligt (orimligt).

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Fine. Du borde ändå se över din elförbrukning.
Varför står allting på dygnet runt?
Helt plötsligt så ingår inte elen för någon i huset för att någon i huset tyckte det var okey att förbruka massor med el för "det ingår i hyran".

Sett de hända i bostadsrättsföreningar i staden jag bor i.

Frihet under ansvar.

Samtidigt har jag ju sagt att installera proppskåp och grejerna, så kan jag betala för mig själv. Mina tidigare lägenheter har jag haft igång grejer mycket mer. Men aldrig åkt på mer än kanske 700kr i månaden. Bott här i många år och de tidigare ägarna hade ju inget problem med något av det. (2 ägare innan den här jag har nu)

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robinhermansson:

Samtidigt har jag ju sagt att installera proppskåp och grejerna, så kan jag betala för mig själv. Mina tidigare lägenheter har jag haft igång grejer mycket mer. Men aldrig åkt på mer än kanske 700kr i månaden. Bott här i många år och de tidigare ägarna hade ju inget problem med något av det. (2 ägare innan den här jag har nu)

Nej detta är ju 100 % BS, de försöker bara komma åt enkla pengar. Bra att du och grannen står på er.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Samtidigt har jag ju sagt att installera proppskåp och grejerna, så kan jag betala för mig själv. Mina tidigare lägenheter har jag haft igång grejer mycket mer. Men aldrig åkt på mer än kanske 700kr i månaden. Bott här i många år och de tidigare ägarna hade ju inget problem med något av det. (2 ägare innan den här jag har nu)

Den nuvarande ägaren kanske inte tycker det är ok att de andra hyresgästerna ska betala för din el. (vilket de gör genom att hyrorna höjs för att betala alla räkningar)

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Nej detta är ju 100 % BS, de försöker bara komma åt enkla pengar. Bra att du och grannen står på er.

Gamla lcd skärmar/lcd tv som vi körde med förr var ju som element Idag har jag ledd på alla lampor, moderna skärmar. Så jag tror att jag ändå trots servern drar mindre el än för typ 10år sedan.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Den nuvarande ägaren kanske inte tycker det är ok att de andra hyresgästerna ska betala för din el. (vilket de gör genom att hyrorna höjs för att betala alla räkningar)

Som jag sa. Då får de antingen installera elmätare + proppskåp i våra lägenheter. Eller omförhandla med hyresgästföreningen.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av robinhermansson:

Jag tror att det är dyrt att dra om all el, som är problemet. Annars hade väl de 2 tidigare ägarna fixat det.

Ja självklart kostar det pengar. Finns ingen elektriker som jobbar gratis till okända direkt. Skall man hyra ut så får man väl se till så att allt är okej först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Serverskåp ligger på ca 234W. Det är med server och en hp 24port switch.
Kontor 218W Dator med en kruvad 35 tums skärm. Om jag spelar drar den upp i ca 400W
Vardagsrum är jag sällan i. Standby 29W.

218 W idle? Är skärmen mycket av det skulle jag rekommendera att dra ner ljusstyrkan.

Skrivet av JonkenPonken:

Se det så här.

Tänk en flerbarnsfamilj där spisen används ett par ggr per dag samt tvättmaskin/torktumlare. För att inte tala om all teknisk apparatur som används.

Sån din förbrukning är nog väldigt snäll, även om den kanske är lite över snittet för en ensamstående.

Han kör ju inte AC iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Samtidigt har jag ju sagt att installera proppskåp och grejerna, så kan jag betala för mig själv. Mina tidigare lägenheter har jag haft igång grejer mycket mer. Men aldrig åkt på mer än kanske 700kr i månaden. Bott här i många år och de tidigare ägarna hade ju inget problem med något av det. (2 ägare innan den här jag har nu)

Här skulle jag för övrigt säga att du skulle riskera räkning runt 800 kr/mån om din dator är igång dygnet runt om du skulle stå på eget abonnemang utifrån vad Uddevalla Energi tar för abonnemang, elöverföringsavgift, energiskatt och el.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

218 W idle? Är skärmen mycket av det skulle jag rekommendera att dra ner ljusstyrkan.

Han kör ju inte AC iaf

Han kanske har schyssta fläktar i grejerna så det blir liksom lite swoooosch ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Han kanske har schyssta fläktar i grejerna så det blir liksom lite swoooosch ändå

Värmefläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Svar till Lagerlöf Visst har massa konsoler + ett serverskåp med en server som drar runt 350W Men Singel kille kan ju omöjligt Spela på alla maskiner samtidigt.Och det mesta är konsoler som är gamla. Inte går i standby.

Svar till mrqaffe. Jag är singel så använder ju såklart inte allt på en gång. Men klart att min maindator + servern står på hela tiden.

Svar till Pamudas. Problemet är att min el ingår i huselen, så dem kan ju inte direkt mäta just min el på grund av att jag varken har elmätare eller proppskåp. Då borde de genom brevet kunna styrka på exakt hur mycket det drar. Det är en till lägenhet som ligger bredvid min, plus med tvätt/torkrum m.m.
Så elen blandas ju ändå.

Vad har du för server som drar 350watt?

Edit: Hittade att du redan hade skrivit det.
Edit2: Drar server 350watt 24/7? isf måste den ligga nära full belastning 24/7?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Har vi fått svart på av vilken anledning server och dator står på 24/7?

Permalänk
Medlem

Senaste 2 räkningarna hos oss:
190:- resp 191:- hushållsel.

2 vuxna en 15åring 3 datorer Tv och en NAS (4 hdd) utöver det vanliga kyl,frys,spis,disk och tvättmaskin.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Panzerfister:

Har vi fått svart på av vilken anledning server och dator står på 24/7?

Hur och varför är du berättigad till ett sådant svar?

Något annat underlag som krävs för ditt godkännande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Vad har du för server som drar 350watt?

Edit: Hittade att du redan hade skrivit det.
Edit2: Drar server 350watt 24/7? isf måste den ligga nära full belastning 24/7?

Han kom tillbaka med mätning i:

Skrivet av robinhermansson:

Serverskåp ligger på ca 234W. Det är med server och en hp 24port switch.
Kontor 218W Dator med en kruvad 35 tums skärm. Om jag spelar drar den upp i ca 400W
Vardagsrum är jag sällan i. Standby 29W.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Värmefläkt.

Ja visst, men det är ju snart vinter.

Permalänk
Medlem

Syrran åkte på en sån kamp med sin hyresvärd. Hon var blixtsnabb att gå med i hyresgästföreningen, tog diskussion med hyresvärden, och fick rätt.

Hyresvärden försökte höja hennes hyra med 10-20%, kommer inte ihåg. Samma visa där att de sa att hennes hyra var för låg. De hade inte gjort någon förbättring av hennes bostad sedan hon flyttade in, men hävdade att de glömt höja hyran varje år.

Hyresvärden får höja hyran cirka 1-4% varje år beroende på vad som anses skäligt för området och hyresvärdens investeringar. Tror det i syrrans fall landade i att de var tvungna att höja med 2% istället för det de planerat.

Kan stå något användbart här...
https://lagen.nu/1970:994#K12P19S1
https://lagen.nu/1978:304

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Skrivet av Drickz:

Syrran åkte på en sån kamp med sin hyresvärd. Hon var blixtsnabb att gå med i hyresgästföreningen, tog diskussion med hyresvärden, och fick rätt.

Hyresvärden försökte höja hennes hyra med 10-20%, kommer inte ihåg. Samma visa där att de sa att hennes hyra var för låg. De hade inte gjort någon förbättring av hennes bostad sedan hon flyttade in, men hävdade att de glömt höja hyran varje år.

Hyresvärden får höja hyran cirka 1-4% varje år beroende på vad som anses skäligt för området och hyresvärdens investeringar. Tror det i syrrans fall landade i att de var tvungna att höja med 2% istället för det de planerat.

Kan stå något användbart här...
https://lagen.nu/1970:994#K12P19S1
https://lagen.nu/1978:304

Jag snacka med grannen som sagt. och vi tar fighten mot dem.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.