Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Youtube-filmer startar inte sen en dryg timme - protokollskillnad?

Permalänk
Medlem

Youtube-filmer startar inte sen en dryg timme - protokollskillnad?

För en dryg timme sen dök min internetanslutning. När den återvände efter kanske fem minuter kunde jag inte längre se videor på Youtube. De startar helt enkelt inte.

På datorn är det dock fortfarande, 90 minuter senare, stendött på Youtube. Sidan laddar, jag kan se preview-bilden, alla kommentarer, komma åt inställningar, och kan klicka mig vidare till andra videor, men ingen spelas upp. Jag kan "skrubba" genom och se lågupplösta stillbilder från själva videon, men inget spelas upp.

På mobilen (i YT-appen) kan jag ibland få fram det vanliga gränssnittet och försöka starta en video, utan att den spelas upp, men ibland laddas inte ens gränssnittet in, utan jag ser bara en stor cirkel som snurrar...

På surfplattan får jag fram gränssnittet (i YT-appen) men ingen video börjar spelas upp.

Allt annat på datorn funkar fint, sidor laddar som de ska, och det går att strömma video utan problem från t ex SVT Play och Vimeo.

Har testat i tre webbläsare: Firefox, MS Edge (pre-Chromium) och Chrome. Edge är helt "ren", dvs utan några insticksprogram eller liknande. Exakt samma beteende i alla tre.

Datorn, routern och bredbandsmodemet (fiber) är alla omstartade minst tre gånger var, i olika inbördes ordning.

Jag har aldrig tidigare varit med om att nåt så specifikt slutat fungera. Enbart uppspelning av video på Youtube!
Det får mig att fundera på om det hänt nåt hos min internetleverantör (Bahnhof via iTux fiber Gbg) som så snävt kan drabba enbart Youtube. Vilket protokoll använder YT för att överföra video? Kan det vara nåt protokoll som blivit blockerat av misstag nånstans?

Tacksam för hjälp, tips och råd!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om precis samma sak i eftermiddag och har aldrig varit med om något liknande tidigare. Problemet ligger någonstans i iTUX nät enligt support på Bahnhof. Jag fick tipset att stänga av min fiberrouter i 15 minuter för att tilldelas nytt IP och sedan skulle det röra på sig igen. Dessutom fick jag ett SMS kl 17:46 som lyder:

"Hej!

Efter ett arbete inom Göteborg iTux så har det uppstått ett problem med tjänster som transporteras igenom dem. Du är en av de kunder som möjligen kan vara drabbad.
Detta problem ska vara åtgärdat, men du behöver starta om både stadsnätets fiberfördelare och din egen router eller anslutna enhet, så den gör en ny förfrågan på IP-adress.
Efter detta så bör din anslutning komma igång igen.

Vi beklagar detta problem, men önskar dig en fortsatt trevlig kväll!

MVH,
Bahnhof"

Dock har jag inte fått det att funka genom att göra enligt ovan. Jag får köra WiFi-hotspot från mitt mobilabonnemang tills vidare.

P.S. Får inte italics att funka på hela sms:et från Bahnhof. Förstår ej varför.

Permalänk
Medlem

Jag borde ha länkat in den andra tråden om detta här...

Jag har redan varit i kontakt med Bahnhof och fått veta detta.

Däremot har jag inte startat om fibermodemet än.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Samma problem här, itux göteborg.
Har dessutom startat om både router och fibermodem utan resultat. Maxar min anslutning, men INGEN stream från youtube

Skrivet av cyklonen:

Jag borde ha länkat in den andra tråden om detta här...

Jag har redan varit i kontakt med Bahnhof och fått veta detta.

Däremot har jag inte startat om fibermodemet än.

Permalänk
Medlem

Jag har startat om rubbet nu, enligt instruktioner, och det är fortfarande dött på YT.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har själv inte fått YT att fungera. Testat alla webbläsare och inget fungerar. Däremot kan jag använda YT via TOR. Konstigt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamizzz:

Har själv inte fått YT att fungera. Testat alla webbläsare och inget fungerar. Däremot kan jag använda YT via TOR. Konstigt eller?

Fortfarande dött hos mig också, men visst går det via TOR, och det är inte så konstigt. Detta är ju nåt fel i hur iTux hanterar anslutningar mot vissa av Googles tjänster (bl a Youtube), men via TOR sker ju anslutningen på helt annan plats, på ett helt annat nätverk, så där finns inte felet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Japp, Tor fungerar och såg att andra fick de att fungera med VPN också verkar de som.

Permalänk

Hej, jag har precis samma problem som er andra. Jag har med startat om routern utan framgång. Kan bekräfta att med VPN fungerar YT precis som det ska.

Någon berörd som fått ordning på YT?

Permalänk

Funkar för mig idag och antar att det funkar för alla andra också. Nån kunnig som vet hur det kan bli så här?

Permalänk
Medlem

Nu verkar samma fel vara här igen. Började för några minuter sen, troligtvis. En video jag redan hade startat men pausat går att se på, men det funkar inte att ladda fram nya. Exakt samma beteende som sist.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Nu verkar samma fel vara här igen. Började för några minuter sen, troligtvis. En video jag redan hade startat men pausat går att se på, men det funkar inte att ladda fram nya. Exakt samma beteende som sist.

Ja verkar vara nått strul just nu, har provat på ett par olika apparater och ingen startar nån video just nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu verkar samma fel vara här igen. Började för några minuter sen, troligtvis. En video jag redan hade startat men pausat går att se på, men det funkar inte att ladda fram nya. Exakt samma beteende som sist.

Startade om router och dylikt för de laddade inte. Nu vet man det är något större som pågår då

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jo märkte själv oxå här nyss att YouTube laddar inga videor för mig, finns ju alltid denna sida som man snabbt får svar ifall problemet är hos YouTube, väldigt många rastlösa personer just nu https://downdetector.com/status/youtube/

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja verkar vara nått strul just nu, har provat på ett par olika apparater och ingen startar nån video just nu.

Oj, inte bara i Gbg alltså!?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jo märkte själv oxå här nyss att YouTube laddar inga videor för mig, finns ju alltid denna sida som man snabbt får svar ifall problemet är hos YouTube, väldigt många rastlösa personer just nu https://downdetector.com/status/youtube/

Aha, problem hos YT!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Oj, inte bara i Gbg alltså!?

Nej det är nog nått stort för jag provade att hoppa runt med vpn och det startar ingenstans för mig, allt annat verkar funka ok så det är nog YT specifika problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Funkar inte för mig heller just nu här borta i Finland så det är nog Youtube som har problem. Verkar vara globalt om man läser runt på nätet just nu.

Det har pågått något skumt med Youtube hela dagen, vissa videor har funkat som vanligt fram tills nu medan en hel del har laddat oerhört långsamt eller inte alls.

Permalänk
Medlem

Det kanske gör servis? såg att android appen just hadde fått ett nytt något ändrat utseende. fast det borde de i så fall gått ut med i förtid. Så det är nog bara något problem de har för till fället

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag står inte ut. Kan inte sova utan youtube.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Säkert överbelastning pga Sweclockers-live.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Rekordmedlem

Nu funkar det bättre än någonsin, det blev reklamfritt....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

youtube fungerar inte alls här just nu, försökte även komma in på googles supportsida, men inte där heller..
gmail och google.com fungerar dock

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu funkar det bättre än någonsin, det blev reklamfritt....

Jasså? Här är det ännu mer dött än tidigare. I androidappen möts jag nu bara av felmeddelande än försök tilll att läsa in videor.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, verkar dött igen, de valde att döda siten när de märkte att reklamen inte visades....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master

För mig är det fortfarande stendött på tuben. Fast får felmeddelande i uppspelningsrutan nu istället för bara en snurrande ring.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Avstängd

En del vids spelar inte upp alls
"An error occurred. Please try again later. (Playback ID: 9rliXwvGIPrO_J7w)
Learn More"

YouTube Is Down For Users Around The World
https://www.ladbible.com/news/latest-youtube-is-down-for-user...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Lego Master

Uppe för mig nu. Får se hur länge.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Uppe för mig nu. Får se hur länge.

Haha, och på vissa ställen ryktas det om att nya censurfilter mot politiska videos håller på att implementeras i youtube nu efter presidentvalet.
"The purge" som det kallas.

Skönt att se att YT verkar vara tebax nu, men jag kommer passa på att privatkopiera allt material från yt som jag finner av intresse men som kan tänkas drabbas av en eventuell purge. Detta blev lite utav en väckarklocka, oavsett skäl till downtime.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!