Radeon RX 6000-serien uppges få 16 och 12 GB grafikminne

Permalänk
Melding Plague

Radeon RX 6000-serien uppges få 16 och 12 GB grafikminne

Nya uppgifter bekräftar tidigare rykten om att AMD:s "Big Navi" får 16 GB grafikminne, medan enklare syskon bestyckas med 12 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sååå ja. Team RED i'm coming for you!

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att se hur AMD ska kunna konkurrera med en 256 bit buss och GDDR6.

Permalänk
Medlem

Jag som inte är superinstatt i grafikminne. Är det bra att baselinen för grafikminne ökar? Kan utvecklare lägga mer i videominnet om de vet att platsen finns eller skalar minne linjerät med hur tungt spelet blir?

Alltså kan spelet använda mer vram utan att det krävs mer TFLOPS för att driva spelet?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

Jag har sagt det förr och jag säger det igen om AMD: "men va gött!"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Borde bli sämre prestanda i 4k med det minnet än vad Nvidia får.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Ahlen: jag skulle säga att det beror mycket på spelmotorn som används. Vissa spel nyttjar inte mer än 6-8 GB grafikminne, men det finns spelmotorer som sväljer mer än så. Nu när PS5 och Xbox Series X/S introducerar mer på konsolsidan som en lägsta gemensam nämnare för spelutvecklare kommer den nivån nog höjas. På PC-sidan måste utvecklare fortfarande ta grafikkort med mindre mängd grafikminne i åtanke, så kraven lär inte överstiga 8 GB i närtid, men det kommer nog att stegvis öka kommande år.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har sagt det förr och jag säger det igen om AMD: "men va gött!"

Ahm, om nyheten stämmer exakt så är det en dålig nyhet. Att ge sig på 3080/3090 med RX5700-ish minnesbandbredd är rätt dömt att misslyckas.

Permalänk
Medlem

Minnesmängd är ju tyvärr rätt irrelevant. En 192/256-bitars buss talar ju inte för någon monsterprestanda om det nu stämmer..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag har väldigt svårt att se hur AMD ska kunna konkurrera med en 256 bit buss och GDDR6.

Det beror helt på. Ryktet säger att RDNA2 kommer med upp till 128MB Infinity Cache.
256-bitars minnesbuss tillsammans med ovan nämnda infinity cache sägs likställas med en 384-bitars minnesbuss. Huruvida detta stämmer är omöjligt att veta.
Kanske kan Infinity cache innebära att en bredare minnesbuss inte behöver användas och därmed sänka effektförbrukningen.
Blir spännande att se den 28e oktober!!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Big Navi kommer nog kunna konkurrera väldigt bra. Den ryktas komma med 128 MB cache som gör att den klarar sig med 256-bit GDDR6-minne. Sparar några watt också. Samt bättre tillverkningsprocess och arkitektur också. Klockfrekvenserna ryktas ligga runt 2 GHz.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ahm, om nyheten stämmer exakt så är det en dålig nyhet. Att ge sig på 3080/3090 med RX5700-ish minnesbandbredd är rätt dömt att misslyckas.

Det vet vi inte AMD har dom gångerna dom vunnit över Nvidia haft nya sätt för grafikkort att jobba på . Säger inte att det är så även om väldigt många läckor tyder på det . Jag skulle vara nöjd om dom lägger sig mellan 3080-3070 då dom faktiskt skulle bli bättre en hel tier upp vi behöver 2 st som tävlar om kundernas pengar det såg vi på super serien på Turing .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Det beror helt på. Ryktet säger att RDNA2 kommer med upp till 128MB Infinity Cache.
256-bitars minnesbuss tillsammans med ovan nämnda infinity cache sägs likställas med en 384-bitars minnesbuss. Huruvida detta stämmer är omöjligt att veta.
Kanske kan Infinity cache innebära att en bredare minnesbuss inte behöver användas och därmed sänka effektförbrukningen.
Blir spännande att se den 28e oktober!!

De där 128MB är väl för instruktionscache o inte vram.
Edit:
Lite som om Ryzen 3600 har 24MB cache och behöver därför inte ddr4-minnen

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

ni får tänka på gtx 680 som hade 256bitars bus då !

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Det beror helt på. Ryktet säger att RDNA2 kommer med upp till 128MB Infinity Cache.
256-bitars minnesbuss tillsammans med ovan nämnda infinity cache sägs likställas med en 384-bitars minnesbuss. Huruvida detta stämmer är omöjligt att veta.
Kanske kan Infinity cache innebära att en bredare minnesbuss inte behöver användas och därmed sänka effektförbrukningen.
Blir spännande att se den 28e oktober!!

Ja det skulle vara om det hittat på nått okonventionellt.

Tvivlar på det, finns inte i konsolerna.

Men visst, baserat på historien är det en dålig nyhet. Om sen AMD på nått magiskt sätt gått runt det faktum att beräkningsprestanda alltid går hand i hand med bandbredd så får man väl bara vara glad att man hade fel.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas AMD har ett Äss i rockärmen och kan med PCIE4.0 få bättre effektivitet på minnesbussen.
Nvidia sitter säkert och knåpar eller tjuvhåller på mjukvaruuppdateringar för att kontra detta, vore kanske inte för långsökt att Nvidia väntar med att släppa dem tills Intel också har stöd för PCIE4.0 eller åtminstone tills RDNA2 är ute.
Den kinesiska förbannelsen "må du leva i intressanta tider" känns inte så dum för mig som kund med mer konkurrens.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Minnesmängd är ju tyvärr rätt irrelevant. En 192/256-bitars buss talar ju inte för någon monsterprestanda om det nu stämmer..

Det är ju inte riktigt så det funkar, bussens design och hastighet spelar in, mängden minne är även avgörande om minnet används för caching mm.
Allt som redan ligger i vram slipper man ladda från annat håll senare och det är inte så ofta som minnesbandbredden på gpus idag är största flaskhalsen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Minnesmängd är ju tyvärr rätt irrelevant. En 192/256-bitars buss talar ju inte för någon monsterprestanda om det nu stämmer..

Det är väl här ryktet om någon L3 "infinity cache" kommer in, att AMD skulle öka cacheminnet från idag 4MB till 128 MB för GPU. Men är ju bara spekulationer.

Permalänk
Medlem

Fortfarande ofattbart att de inte har sin avtäckning förrän 28/10.

Vad väntar de på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Det är väl här ryktet om någon L3 "infinity cache" kommer in, att AMD skulle öka cacheminnet från idag 4MB till 128 MB för GPU. Men är ju bara spekulationer.

Som jag skrev lite ovan i mit redigerade inlägg.
Det är som att säga att Ryzen 3600 bara behöver ddr3 för den har 16MB ibstruktionscache. Det är inte samma sak.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

det är inte så ofta som minnesbandbredden på gpus idag är största flaskhalsen.

1660 says hi.

Men nä, det är inte så ofta eftersom tillverkarna alltid ser till att bandbredden, någotsånär, hänger med prestandan. Det innebär inte att bandbredden är nått man kan bortse ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Det är väl här ryktet om någon L3 "infinity cache" kommer in, att AMD skulle öka cacheminnet från idag 4MB till 128 MB för GPU. Men är ju bara spekulationer.

Låter lite som OG Xbox One. Det gick ju bra...

Permalänk
Medlem

@loevet: jag har mycket svårt att tro att Navi22 är 6800XT, snarare 6700XT. 6900/6800 lär båda vara varianter på Navi21 och 6700/6600 baserade på Navi22

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fortfarande ofattbart att de inte har sin avtäckning förrän 28/10.

Vad väntar de på?

Ja.. De borde passa på att lansera 6000 serien nu före oktober. De har ett gyllene tillfälle nu eftersom Nvidia serverat dem en fet röd matta och gräddtårta på det hela med sin fuling med 30 serien...
Good old gamer har en bra video om det.
https://www.youtube.com/watch?v=C9LYmfk3NTE

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: ja det kan handla om att RX 6800 XT är en nedklippt variant av Navi 21 och Navi 22 spänner 6600 till 6700 XT. Återstår att se den 28 oktober helt enkelt!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Lyckas AMD få sitt "Big Navi" i närheten av 2080ti´s prestanda tycker jag att AMD gjort det bra.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Min gissning är 512bit på Navi 21 (Big Navi) och 384 på Navi 22. Allt annat känns konstigt för mig... AMD/ATI brukar aldrig snåla på vram-bandbredd

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@medbor: ja det kan handla om att RX 6800 XT är en nedklippt variant av Navi 21 och Navi 22 spänner 6600 till 6700 XT. Återstår att se den 28 oktober helt enkelt!

Det känns mer logiskt bara

Permalänk
Medlem

Alltså 680-980-1080 hade alla 256 mb buss . 3070 har det med och sägs ändå vara snabbare än 2080 ti . Siffrorna som Nvidia släppte när dom lanserade nya serien har ju visat säg stämma på 3080 . Skall bli kul och se om dom kan komma tillbaka och kriga det är ändå ganska många år sen senast ( HBM var ingen höjdare trots extrem bandbredd ) .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Ahlen: jag skulle säga att det beror mycket på spelmotorn som används. Vissa spel nyttjar inte mer än 6-8 GB grafikminne, men det finns spelmotorer som sväljer mer än så. Nu när PS5 och Xbox Series X/S introducerar mer på konsolsidan som en lägsta gemensam nämnare för spelutvecklare kommer den nivån nog höjas. På PC-sidan måste utvecklare fortfarande ta grafikkort med mindre mängd grafikminne i åtanke, så kraven lär inte överstiga 8 GB i närtid, men det kommer nog att stegvis öka kommande år.

Men om vi pratar rent teoretisk. Vi säger att alla kort har 20GB Vram idag. Kan utvecklare använda så mycket mer vram utan att spelen blir "dubbelt" så tunga att driva.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME