Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har egentligen inte med HDMI-versioner att göra (även fast alla beskriver det som versioner, fast tillverkarna inte får) utan att om att det sitter kretsar begränsade till en bandbredd om 9 Gbps/300 MHz vilket räcker för 50 Hz i 3440x1440.

Att DP-anslutningen ger knasig bild kan ibland förklaras med att den inte överför hela signalen. Skärmen skalar sedan från en inkomplett signal. En annan skärm hade kanske slängt fram en "no signal" eller "out of range"-ruta.

Fast en utgång (dvs kretsarna) brukar väl vara speccad till en viss version av specifikationen som talar om vad den minst skall klara?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FubbHead:

Fast en utgång (dvs kretsarna) brukar väl vara speccad till en viss version av specifikationen som talar om vad den minst skall klara?

Nej, tyvärr - detta missförstås och missbrukas hela tiden. Det finns tonvis med skärmar och kopplingslösningar som specas som "HDMI 1.4" men det finns ingen funktion i den skärmen som har med 1.4-specen att göra. Istället är det att underförstått att kretsarna orkar med 9 Gbps som mest, vilket i teorin räcker för 1920x1080/120 Hz eller 4K/30 Hz. Notera att 1.3-specen satte hastigheten till 10,2 Gbps men ingen skärmprodukt använder den hastigheten.

Roligast eller "roligast" - kanske mest talande för hur fel detta blir är när en skärm specas till "HDMI 1.4b". 1.4b-specifikationen innehåller bara förtydliganden av tidigare dokument.

Permalänk
Medlem

Ok, det förklarar ju saken. Då är det inget fel på skärmen iaf

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Okej. Återkom gärna med en bild sen när du fått dit den

Satte upp det igår

Inga konstigheter hittills. Inte lika finkänslig som en arm för 1500, men hittills verkligen godkänd för priset och gör det den skall.

Får gömma undan USB-huben när jag känner att allt sitter som det skall

Överlag fortfarande väldigt nöjd med skärmen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Satte upp det igår
https://i.imgur.com/yZRYWEw.jpg

Inga konstigheter hittills. Inte lika finkänslig som en arm för 1500, men hittills verkligen godkänd för priset och gör det den skall.

Får gömma undan USB-huben när jag känner att allt sitter som det skall

Överlag fortfarande väldigt nöjd med skärmen.

Sidospår: Den lilla roterbara(?) hyllan du har till höger under skrivbordet, är det något du köpt/byggt eller följde den med bordet? Är intresserad av nån liknande lösning 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Satte upp det igår
https://i.imgur.com/yZRYWEw.jpg

Inga konstigheter hittills. Inte lika finkänslig som en arm för 1500, men hittills verkligen godkänd för priset och gör det den skall.

Får gömma undan USB-huben när jag känner att allt sitter som det skall

Överlag fortfarande väldigt nöjd med skärmen.

Sjukt läckert! Var det en 24" eller 27" du hade på sidan? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Sidospår: Den lilla roterbara(?) hyllan du har till höger under skrivbordet, är det något du köpt/byggt eller följde den med bordet? Är intresserad av nån liknande lösning 🙂

Den "hör ihop" med bordet. Det är ett el-drivet med en behållare där bak för alla sladdar och skräp Tror det är en Kinnarps-modell.

Skrivet av Viktorph:

Sjukt läckert! Var det en 24" eller 27" du hade på sidan? 😊

Tack!

Det är 27", har en 24" som jag funderar på om jag skall använda eller ej också dock.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Fick hem min i Fredags och var inte nöjd med färgerna och annat. Någon som är intresserad av komma förbi Kristianstad och "plocka" upp den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Den "hör ihop" med bordet. Det är ett el-drivet med en behållare där bak för alla sladdar och skräp Tror det är en Kinnarps-modell.

Tack!

Det är 27", har en 24" som jag funderar på om jag skall använda eller ej också dock.

Ah tyckte den såg lagom stor ut.. (som flickan sa) 😁

Skrivet av Kiiiba:

Fick hem min i Fredags och var inte nöjd med färgerna och annat. Någon som är intresserad av komma förbi Kristianstad och "plocka" upp den?

Synd att du inte nämnde det tidigare. 😋 Jag köpte en häromdagen och måste vänta på att den kommer in i lager. 😔

Permalänk
Medlem

@Viktorph:

Bara att avbeställa ;). Beställde från mistore med studentrabatt och skicka tillbaka den kostar 300kr tror jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

@Viktorph:

Bara att avbeställa ;). Beställde från mistore med studentrabatt och skicka tillbaka den kostar 300kr tror jag..

Jag hade en liten tanke på att göra det och kontakta dig men det känns som att det blir lite meckande då jag inte kan hämta den, samt om man behöver göra något med garantin någon annans namn. 😊

Vad var det med färgerna som du upplevde som mindre bra?

Permalänk
Medlem

@Viktorph:

Förstår det. Jag har en XF270HUA, IPS-panel, och jämför man färgerna är det så stor konstrast. VA kändes så matt och tråkig och kändes inte "snabb" vid vissa spelandet, ghosting.

Visste att det var skillnad men tycker inte det var värt att behålla skärmen för denna skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

@Viktorph:

Förstår det. Jag har en XF270HUA, IPS-panel, och jämför man färgerna är det så stor konstrast. VA kändes så matt och tråkig och kändes inte "snabb" vid vissa spelandet, ghosting.

Visste att det var skillnad men tycker inte det var värt att behålla skärmen för denna skillnad.

Okej. Jag förstår till fullo att du skickar tillbaka den då. Det väger helt enkelt inte upp det när man går från en så bra skärm. Jag själv har ju dock ingen erfarenhet från det bättre segmentet så för mig kommer nog övergången inte bli lika kännbar.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min idag fastän jag fick den i fredags.
Generellt är jag mer nöjd nu än vad jag var med Svive skärmen jag köpte först.
Det är en viss ljus-bleed vid kanterna men dessa är jämna och håller sig till enbart kanterna.
Man kan se lite att hela min vänstra sida av skärmen är pyttelite ljusare än höger men inget drastiskt.
Kan även notera "ghosting" vid svart bakgrund men det är OK för priset och VA, har ingen lust att lägga uppåt 10k för en IPS panel ändå för tillfället.

Inga pixelfel alls vad jag kan se.
Färgerna tycker jag var ganska bra out-of-the-box, ändrade bara från Standard -> Warm och minskade svärtan,drog ner kontrast och ljusstyrka, satte på overdrive till medium och satte på freesync.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Update:

* Angående overdrive, är det någon som märker skillnad på off, low, medium,high?
Tyckte inte jag märkte någon skillnad igår när jag testade på UFO test, vilket man kanske inte gör ändå eller ?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Märker inget direkt heller.

Sedan finns även nån inställning för Response Time som verkar vara någon samlingsinställning för snabbare skifte, då märker man desto mer skillnad, dock till det sämre enligt mig. Kanske är det som egentligen är max overdrive?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Update:

* Angående overdrive, är det någon som märker skillnad på off, low, medium,high?
Tyckte inte jag märkte någon skillnad igår när jag testade på UFO test, vilket man kanske inte gör ändå eller ?

Gör du inte? Jag märker stor skillnad, även på medium och high.

Är det konsekvent dåligt för dig, eller bra?

Edit: Jag ändrar alltså på "Response Time" som nämns ovan, trodde det var deras namn för samma sak bara? Jag ser ingen inställning som heter Overdrive iaf.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Gör du inte? Jag märker stor skillnad, även på medium och high.

Är det konsekvent dåligt för dig, eller bra?

Edit: Jag ändrar alltså på "Response Time" som nämns ovan, trodde det var deras namn för samma sak bara? Jag ser ingen inställning som heter Overdrive iaf.

Precis, Resonse Time inställningen. Denna har jag testat skifta från low ända till high och märker inget alls, har inte testat i spel dock.
Kan de vara något med hz? Mitt grafikkort pallar inte med 144 hz, så kör bara 100hz.

Vart märker du detta ? I vanlig Windows, scrolling med svart bakgrund? Eller i spel eller i UFO test?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Precis, Resonse Time inställningen. Denna har jag testat skifta från low ända till high och märker inget alls, har inte testat i spel dock.
Kan de vara något med hz? Mitt grafikkort pallar inte med 144 hz, så kör bara 100hz.

Vart märker du detta ? I vanlig Windows, scrolling med svart bakgrund? Eller i spel eller i UFO test?

144 i ufo-testet lär det väl klara?

Kollat i UFO-testet, där syns det väldigt tydligt för mig mellan varje hopp. Också försökt se något större negativt med att he den på "High" men utan att ha spelat mycket med det ännu har jag inte märkt något vid vanlig användning. (Jobbar hemma så har kört massa dokument framför allt idag, ändrade till high igårkväll.)

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall man kör adaptiv synk igång så brukar det slå ut overdrive-inställningar. Antingen gråa ut reglaget helt eller ge den där effekten att man kan välja läge men det blir ingen eller minimal skillnad i praktiken.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Aha detta tipset Det kan ligga något i det, då jag har Freesync aktiverat
Ska testas. Hur stor chans är det att just "min" model eller överlag vissa enheter inte har fungerade overdrive inställningar? Känns väldigt långsökt så det du förklarade precis känns som det har något med det att göra.

@frong:
"144 i ufo-testet lär det väl klara?"
Syftar på att jag kör bara 100 hz från grafikkort till skärm(min GPU orkar inte med 144hz).

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

@Laxpudding:
Aha detta tipset Det kan ligga något i det, då jag har Freesync aktiverat
Ska testas. Hur stor chans är det att just "min" model eller överlag vissa enheter inte har fungerade overdrive inställningar? Känns väldigt långsökt så det du förklarade precis känns som det har något med det att göra.

@frong:
"144 i ufo-testet lär det väl klara?"
Syftar på att jag kör bara 100 hz från grafikkort till skärm(min GPU orkar inte med 144hz).

Jaha, missförstod.

Jag har igång G-sync och V-sync samt 144hz.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Vad snällt, tack! Jag har senaste drivrutinerna, version 456.38.

Om du har MSI Afterburner får du gärna kolla om du också får små frametime-spikar med 1060, och om det sammanfaller med flimmer. Du kan aktivera frametime-övervakning i inställningarna, det ligger längst ner under "Active hardware monitoring graphs" under "Monitoring"-fliken.

Har nu testat och jag hade inget flimmer med 1060 jag kör out of the box inställnigarna på skärmen. Om det nu gör någon skilland så gör en reset på skärmen och testa.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem

Prövat på text vid scrollning nu också. High är klart för aggressiv men medium funkar fint.

Skall hoppa in i ett FPS efter jobbet och träningen för att se hur det blir där. Gissar på att medium funkar bäst där, high kanske kan funka i t.ex. rocket league.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Don Stroker:

Hur stor chans är det att just "min" model eller överlag vissa enheter inte har fungerade overdrive inställningar?

Det vanligt att Overdrive-inställningarna har annat beteende under Adaptiv synk. Det är över hela kartan hur det beter sig på VESA Adaptive-skärmar. Man vet aldrig vad man har innan man har testat

Permalänk
Medlem

Hmm har jäkligt svårt att se om overdriven påverkar något eller ej. Kan inte se någon skillnad alls, med freesync off och på, med olika typer av overdrive... Va fasiken nu då

Skrivet av frong:

Prövat på text vid scrollning nu också. High är klart för aggressiv men medium funkar fint.

Skall hoppa in i ett FPS efter jobbet och träningen för att se hur det blir där. Gissar på att medium funkar bäst där, high kanske kan funka i t.ex. rocket league.

Märker du märkbar skillnad på text-scollning i tex svart backgrund? För mig blir det att den vita texten inte riktigt uppdateras lika fort = blir halvt synlig.. Men märker ingen skillnad oavsett om jag tar low eller high, så konstigt.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Märker du märkbar skillnad på text-scollning i tex svart backgrund? För mig blir det att den vita texten inte riktigt uppdateras lika fort = blir halvt synlig.. Men märker ingen skillnad oavsett om jag tar low eller high, så konstigt.

Jupp.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hm okay mysteri Spelade lite Rocketleague innan, märkte inte någon skillnad direkt där heller.
Och du har inte Motion Response inställningen ibockad?

Hur fasiken felsöker man det här haha
Skillnaden mellan det du ser och det jag ser kan nog möjligtvis ha att göra med du kör 144 och jag kör 100.
Kanske fungerar men att det är väldigt svag sådan, men man borde ju tycka att high borde vara extrem men det är inget jag upplever ./

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Hm okay mysteri Spelade lite Rocketleague innan, märkte inte någon skillnad direkt där heller.
Och du har inte Motion Response inställningen ibockad?

Hur fasiken felsöker man det här haha
Skillnaden mellan det du ser och det jag ser kan nog möjligtvis ha att göra med du kör 144 och jag kör 100.
Kanske fungerar men att det är väldigt svag sådan, men man borde ju tycka att high borde vara extrem men det är inget jag upplever ./

Nae Motion Response vetitusan vad den gör, det kanske Laxpudding gör? Jag ser ingen skillnad med den på UFO men bildkvalitén blir märkbart sämre.

Så länge du inte upplever det som dåligt är det väl skitsamma egentligen? Fast det kanske du gör.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jaha, missförstod.

Jag har igång G-sync och V-sync samt 144hz.

Om jag förstår det hela rätt så ska du inte köra adaptiv sync och V-sync samtidigt!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG