Kan jag använda denna laddningssladd?

Permalänk
Medlem

Kan jag använda denna laddningssladd?

Hoppas detta blev rätt kategori?

Jag har en Lenovo E31 med tillhörande sladd, se bild: http://www.bilddump.se/bilder/20200927100225-78.73.232.69.JPG

Den använder jag hemma och på jobb. Men för att slippa ta med sladd varje gång jag ska till jobbet så tänkte jag skaffa en till sladd.
Då är frågan
1) Funkar denna sladd som har suttit på en Lenovo stationär dator (passar min dators sladduttag):
http://www.bilddump.se/bilder/20200927100344-78.73.232.69.JPG
2) Om inte, hur vet jag vilken sladd jag ska köpa, gärna länktips.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Går inte se ut-spänningen på 2:a bilden, är det samma som på orginalet (20 volt och 2,25 A) är det iaf riskfritt.

Edit: Ser nu att det är 20V och 3,25A.

Överlåter till nån annan att svara på om det är riskfritt att köra med.

Permalänk
Medlem

Spänningen är lika på bägge två, samt polariteten i kontakten. Så det är bra ut där. Det man inte riktigt ser på andra bilden är strömmen aggregatet klarar.

Men jag skulle säga att det går bra att köra. Det som kan hända är att andra inte orkar driva datorn om den är för klen.

Permalänk
Medlem

Det funkar, eftersom den äldre "sladden" kan leverera ännu mer ström (ampere) än vad som behövs. Inga problem så länge det passar fysiskt i datorn.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Nu ska direkt sägas att jag killgissar, baserat på något jag hört för flera år sedan, men ...

Vad du vill är att output-värdet för de båda laddarna ska vara detsamma. För din originalladdare är värdet 20V 2,25A (45W). Vad det står som output-värde på den andra bilden ser jag inte, men om de matchar bör det fungera.

Kanske funkar det också med ett högre värde på den andra laddaren, men det vågar jag inte rekommendera. Är nämligen osäker på om output:en är ett maxvärde som på ett nätagg (då tar datorn bara vad den behöver och det funkar) eller om den matar outputen konstant (då får datorn mer än vad den vill ha, och det känns spontant jättedumt).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Svårt att se texten på den gamla, men så här står det:
Input 100-240V, 1,8A, 50-60Hz
Output 20 V, 3.25 A

Permalänk
Medlem

Spänningen och kontaktens poler är identiska, och det är det viktiga. Kör på!

Permalänk
Medlem

Tack alla för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Input är transformatorns primärlindning. Här anges vad adaptern är kompatibel med för måttenheter till elnätet. 100-240V AC, 1,3A respektive ?A, 50-60Hz. Betyder att båda kan användas i det svenska elnätet. Det viktiga här är spänningen i Volt samt frekvensen i Hz. Strömmen i Ampere, i detta fall en laptop samt adaptern, kommer dra maximalt 1,3A från säkringarna i elcentralen.

På output måste du se ifall spänningen och polariteten är densamma. Annars kan den bärbara datorn ta skada över tid. Här ser det ut att stämma då båda levererar 20V DC. Det som kan bli ett problem är strömmen som sekundärlindningen i adaptern kan leverera, vilket man inte riktigt ser på bilden. Är den maximala strömmen på den nya adaptern lägre än den tidigare kommer det bidra till att den nya adaptern blir underdimensionerad när laptopen använder en högre ström än vad adaptern är avsedd för. På en längre sikt så kommer det inte skada datorn utan endast låta det ta längre tid för datorn att ladda upp än vad du är van vid. Men en transformator eller en adapter som levererar högre ström än vad den är avsedd för kommer på sikt att få en markant lägre livslängd pga. den värme som måste avledas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Kanske funkar det också med ett högre värde på den andra laddaren, men det vågar jag inte rekommendera. Är nämligen osäker på om output:en är ett maxvärde som på ett nätagg (då tar datorn bara vad den behöver och det funkar) eller om den matar outputen konstant (då får datorn mer än vad den vill ha, och det känns spontant jättedumt).

Spänningen (V) i kretsen är konstant, effekten och strömmen är variabler beroende på din användning av laptopen. Den kommer således aldrig dra högre elektrisk ström (A) än vad som behövs för att tillgodo se tillräckligt för arbetsmomentet, den momentana effekten (W). Det fungerar likadant i annan elektrisk utrustning som kylskåp, kaffekokare eller nätaggregat för stationära datorer.

Det är ingen fara att välja en adapter med lite högre maximal ström, men att välja en ny adapter med markant lägre maximal ström kommer skada den nya adaptern över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Spänningen (V) i kretsen är konstant, effekten och strömmen är variabler beroende på din användning av laptopen. Den kommer således aldrig dra högre elektrisk ström (A) än vad som behövs för att tillgodo se tillräckligt för arbetsmomentet, den momentana effekten (W). Det fungerar likadant i annan elektrisk utrustning som kylskåp, kaffekokare eller nätaggregat för stationära datorer.

Det är ingen fara att välja en adapter med lite högre maximal ström, men att välja en ny adapter med markant lägre maximal ström kommer skada den nya adaptern över tid.

Aha, det är så det fungerar. Tack 😃

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.