Permalänk
Medlem

Köpråd RTX 2070

Dags för ett nytt grafikkort. Tillhör kategorin som brukar köpa kort i andra/tredje-vågen, så för tillfället har jag kollat in RTX 2070. Jag är framför allt ute efter att kunna köra spel i 2560x1440p med extra allt och mer eller mindre obehindrad FPS.

Följande kort verkar ligga bra i pris enligt Prisjakt, min fråga är om det är värt en extra femhundring för Asus gaming variant vs. Gigabytes "vanliga" modell. Fakta om Asus vs. Gigabyte specifikt för dessa kort eller generellt vad gäller kvalitet på komponenterna (tänker ffa på fläktarnas hållbarhet och ljudnivå) mottages också tacksamt!

Konkret råd på annan modell eller kort från annan tillverkare välkomnas också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriwar:

Dags för ett nytt grafikkort. Tillhör kategorin som brukar köpa kort i andra/tredje-vågen, så för tillfället har jag kollat in RTX 2070. Jag är framför allt ute efter att kunna köra spel i 2560x1440p med extra allt och mer eller mindre obehindrad FPS.

Följande kort verkar ligga bra i pris enligt Prisjakt, min fråga är om det är värt en extra femhundring för Asus gaming variant vs. Gigabytes "vanliga" modell. Fakta om Asus vs. Gigabyte specifikt för dessa kort eller generellt vad gäller kvalitet på komponenterna (tänker ffa på fläktarnas hållbarhet och ljudnivå) mottages också tacksamt!

Konkret råd på annan modell eller kort från annan tillverkare välkomnas också!

Att använda ett 2070s för att trycka ut max inställningar och få ut hög FPS finns tyvärr inte.
För att du ska få ett perspektiv, jag sitter med ett 2080s strix i 1440p med höga inställningar på exempelvis Modern warfare warzone, och jag får ut ungefär ~120 fps. För att få ut över 144 fps i 1440 så är det 3080 som gäller.
Dock med 120 fps som jag har så laggar det ingenting, så jag är nöjd med det

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så är det inte värt att köpa något av de korten för de priserna.

Nedan är nog det bästa alternativet i den prisklassen om du ska köpa idag.

Rekommenderar dock starkt att du väntar till 28 oktober när AMD lanserar sina nya kort och RTX 3070 har släppts.

Tror dessutom att om du har is i magen och väntar till BF så kommer du kunna få mycket bra deals på äldre kort.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Jag har ingen åsikt om just de två korten. Men lite andra funderingar nedan.

Är du säker på att 2070 uppfyller din målbild? Jag kör 2070 Super på 1440p och har bra FPS men ”obegränsad” är den inte. Och Super är mer kraftfullt än vanliga modellen.

Tre andra alternativ är:
- köp ett begagnat 1080 TI. Mer kraft än 2070 till mindre peng.
- Invänta Black Friday och hoppas på andra bra deals
- Invänta AMDs launch och/eller RTX 3060. Det borde (hoppas jag iaf) komma intressanta saker i 4000-5000 kr spannet som slår 2070.

Permalänk
Medlem

2070 slutade ju tillverkas våren 2019 och ska närmast jämföras med 2060 super
- det är inte så självklart att hitta så gamla kort i någons lager till ett bra pris, snarare blir de ovanliga och konstigt prissatta.

Dock så var ju Strix kortet ändå påkostat när det kom och är ju i linje med 2060 super idag (som också slutat tillverkas för ett tag sen)
Men då kan du ju nästan sträcka dig till ett 2070 Super som är uppe och slåss med gamla 2080 och är mer vettigt för 1440p,
jag kör på detta KFA2 2070 Super NetOnNet och det har iaf fläktstopp och kylare som kan mäta sig med strix.

Dock är frågan om det är en så bra affär,
kan du hålla dig lite till så är det ju bra att kolla alternativen nu och sedan slå till på Black Friday eller tidigare om någon handlare paniksäljer när AMD RX6000 eller Nvidia 3070 presenteras. Begagnat är ju också ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Att använda ett 2070s för att trycka ut max inställningar och få ut hög FPS finns tyvärr inte.
För att du ska få ett perspektiv, jag sitter med ett 2080s strix i 1440p med höga inställningar på exempelvis Modern warfare warzone, och jag får ut ungefär ~120 fps. För att få ut över 144 fps i 1440 så är det 3080 som gäller.
Dock med 120 fps som jag har så laggar det ingenting, så jag är nöjd med det

Jag uttryckte mig slarvigt inser jag, läs obehindrad FPS som "inget man märker visuellt". Klockar man in på 80 FPS eller mer så duger det för mig.

Tack för svar!

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vänta och köpa ett 3080 kort istället, är några tusen till dock.

Jag kommer nog köpa ett ASUS GeForce RTX 3080 10GB när de dyker upp, har ett 1080 kort just nu.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Blir nog att invänta Black Friday, eller om något händer innan. Tack för info att 2060S är i princip likvärdigt med 2070! Egentligen är mitt tak max 4500, så dessvärre är inte 2080 eller bättre ett alternativ för mig. Håller ögonen på eventuella kampanjer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriwar:

Tack för alla svar. Blir nog att invänta Black Friday, eller om något händer innan. Tack för info att 2060S är i princip likvärdigt med 2070! Egentligen är mitt tak max 4500, så dessvärre är inte 2080 eller bättre ett alternativ för mig. Håller ögonen på eventuella kampanjer!

Om du är nyfiken så publicerade jag en testpilot på systesidan FZ.se idag om en dator med 2080 Super. Där får du en fingervisning om vad du kan förvänta dig med ett sådant kort iaf, om det nu skulle vara intressant.

https://www.fz.se/sponsrat-innehall/284310-testpilot-msi-meg-...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

RTX 3060Ti borde nog ligga runt 4500 när de kommer ut, tror ja.

RTX 2070 och RTX 2060 super är nog inte värt att köpa om man inte hittar dem för runt 3000 eller mindre.