Clocktuner-verktyg för optimering av Ryzen 3000 tillgängligt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Har jag gjort.
Då om omformulerar jag min fråga.

Hur många varv/försök/ kör eran CRT innan den är klar?

Min är på step 10 nu, kört 5 min typ.

Är det någon som vet hur man tolkar CPPC?
CCX1 har 130-138 och CCX2 116-127.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

amd ryzen 5 3600

Någon som vet om detta är värt att göra på en amd ryzen 5 3600 allstå om det blir någon ökning prestanda.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag har alltid haft uppfattningen att detta bara gällde för Hyper-V på Windows Server men har svårt att hitta källor på det nu. Den uppfattningen verkar dock kunna vara felaktig så du har förmodligen rätt. Då lärde man sig något nytt.

Frågan man ställer dig då är ju i och för sig om det är värt att köra WSL 2 på en dator som också används för spel eller om man borde nöja sig med WSL 1 istället. Om man ska tro Microsoft kan ju Hyper-V ha viss påverkan på prestandan i vissa situationer.

https://docs.microsoft.com/en-us/virtualization/hyper-v-on-wi...

Ur min personliga erfarenhet så är WSL 2 inte värt begränsningarna jämfört med WSL 1, om man inte pysslar med avancerade saker.
Inom kort kommer man kunna köra GUI-applikationer inom WSL 2, kanske ändrar uppfattning då.

En stor nackdel med WSL 2 är att jag på min TR1950X inte längre kan köra "Nested Virtualization" i VMWare Workstation Pro (15.5 till 16 är testade, använder VMWare Workstation dagligen)

Spelande i sig fungerar i Windows med WSL 2 aktivt, vet dock inte status för de spelen som har egna rootkits för anti-cheat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Någon som vet om detta är värt att göra på en amd ryzen 5 3600 allstå om det blir någon ökning prestanda.

Absolut om du har bra sample, du får fram ditt sample genom att köra diagnostik i CTR.

Permalänk
Medlem

Låter lite komplicerat för mig har aldrig överklockad förut. Så skipper någ det.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Kör jag Ryzen Master i Auto OC får jag upp till 4,5 GHz på min 3700X och bättre betyg i benchmarks än Default.

Efter kört CTR nu ger den mig 4,2 GHz (Bronze example tyvärr) och knappt någon skillnad i benchmarks. Fick sänka min LLC till Level 2 på min ASUS, klagade på LLC 3.

Enda positiva med CTR är att den kan rekommendera Undervoltage-nivåer för mig... men tror inte det hjälper min elräkning när mitt RTX 3080 kommer snart

Permalänk
Medlem

Gold sample låter ju bra

4349 alla kärnor verkar slutresultatet bli.

"Try to use a softer LLC", jag har gigabyte moderkort och satte den på turbo som rekommenderat men man kanske ska testa auto med?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag har alltid haft uppfattningen att detta bara gällde för Hyper-V på Windows Server men har svårt att hitta källor på det nu. Den uppfattningen verkar dock kunna vara felaktig så du har förmodligen rätt. Då lärde man sig något nytt.

Frågan man ställer dig då är ju i och för sig om det är värt att köra WSL 2 på en dator som också används för spel eller om man borde nöja sig med WSL 1 istället. Om man ska tro Microsoft kan ju Hyper-V ha viss påverkan på prestandan i vissa situationer.

https://docs.microsoft.com/en-us/virtualization/hyper-v-on-wi...

Jag är iaf kvar på WSL 1 :)...
Jag vet inte hur det är idag, men jag upplevde microstutters osv med Hyper-V igång tidigare i Windows 10 i CS:GO osv.
Gjorde då lite tester där jag gjorde en ny install, körde lite benchmarks (Tomb Raider spelens inbyggda och 3D mark osv). Sedan aktiverade jag Hyper-V och körde testen igen och fick sämre resultat i alla testerna. Minns inte exakt nu men från ca 150 ner till 140fps i Tomb Raider vill jag minnas tex. Utöver det vägrade tex Faceit's anti cheat med flera köra då den ansåg sig vara i en virtualiserad miljö. Dessa tester kördes på min då Threadripper 1950X.

Men, det kan ju se annorlunda ut idag, plus att man har bytt hårdvaran, och kanske vara värt att testa igen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Tjena allesammans!

Körde verktyget, här har ni mina speccs. Någon som kan förklara varför jag inte verkar få någon boost i prestanda (snarare motsatsen) dock ordentligt sänkt Strömåtgång i riggen. Spännande verktyg dock lite märkligt resultat jämfört med typ alla andra i världen ^^

Kör ett MSI Gaming plus mobo med LLC satt till "mode3"

3600

Tack hjärtligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Tjena allesammans!

Körde verktyget, här har ni mina speccs. Någon som kan förklara varför jag inte verkar få någon boost i prestanda (snarare motsatsen) dock ordentligt sänkt Strömåtgång i riggen. Spännande verktyg dock lite märkligt resultat jämfört med typ alla andra i världen ^^

Kör ett MSI Gaming plus mobo med LLC satt till "mode3"

3600

Tack hjärtligt

One of a kind.

Nä men känns ju som att något värde är helknas. Vad händer om du fyller i lite högre reference voltage, typ 1275 eller så och kör "Start"

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Tjena allesammans!

Körde verktyget, här har ni mina speccs. Någon som kan förklara varför jag inte verkar få någon boost i prestanda (snarare motsatsen) dock ordentligt sänkt Strömåtgång i riggen. Spännande verktyg dock lite märkligt resultat jämfört med typ alla andra i världen ^^

Kör ett MSI Gaming plus mobo med LLC satt till "mode3"

3600

Tack hjärtligt

Nu är jag själv en noob, men din Default är högre än min 3700X på Default. Så din CPU kanske är överklockad redan (via Ryzen Master eller BIOS?), och CTR klockar inte den lika högt därför mindre score. Om du kollar t.h. är din Voltage och PPT mindre, så du får en lägre elräkning utan mycket prestandaförlust om du kör på CTR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Testa att låta verktyget utgå ifrån 1,35v då?

Gjorde det nu i förmiddags och tappade 25mhz på en ccx av någon anledning. Vad är "safe" volt på 3000 serien? Har mycket spelrum med temperaturen och vill prova och se om man kanske kan få 4,4-4,5ghz

Permalänk
Medlem

Testade programmet nu, läste ju inte hela instruktionen om vad man gör i det utan klickade först på Start, det gick fint, sen på diag.
Fick sen till mig att man ska klicka tvärtom.
Startade om programmet och börjar med diag, det går fint, nu dock kraschar datorn fullständigt varje gång den ska börja efter jag klickat på "start" (efter kanske 1 minut).

Tror inte jag orkar hålla på, det har ju visats många ggr att det inte är värt att överklocka zen2.
Min 3900x ligger bra i temp (med en x52 kraken i Ghost S1) så den tuffar på så som AMD tänkt. Precision boost overdrive avstängt också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Har jag gjort.
Då om omformulerar jag min fråga.

Hur många varv/försök/ kör eran CRT innan den är klar?

7st
Blev 4275/4150/4125 på min 3900x
Hitta inget om vilken sample den tyckte, inte i logen heller.

Step# 7
Sets overclocking parameters...
CCX1 Quality 156 Frequency 4275 MHz Voltage 1256 mV OC+
CCX2 Quality 134 Frequency 4275 MHz Voltage 1256 mV OC+
CCX3 Quality 145 Frequency 4150 MHz Voltage 1256 mV OC=
CCX4 Quality 122 Frequency 4125 MHz Voltage 1256 mV OC=
Cinebench 20 started
Cinebench 20 finished with result: 7344
Voltage: 1.256 V PPT: 150.8 W Temperature: 75.3?
Profile successfully saved!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Körde igenom CTR igår med Ryzen 3900x, X570 AORUS ELITE, LLC nivån under turbo (glömt vad nivån heter). Jag lät bara programmet göra sitt, "DIAGNOSTIC", "START" och "CREATE & APPLY PROFILE". Inga konstigheter.

Resultat:
CCX1 4425 MHz
CCX2 4450 MHz
CCX3 4275 MHz
CCX4 4275 MHz

CB20
Default Multi: 7000 pts
Default Single: 525 pts

Tuned Multi: 7700 pts
Tuned Single: 515 pts

Slutligen, så länge systemet förblir stabilt väljer jag att behålla CTRs överklockning, då förlusten är minimal på singeltrådad prestanda, men desto bättre ökning i multitrådad prestanda.

Allt gott och lycka till för er som väljer att testa CTR!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk

Vet någon om Zen+ kommer få stöd? Vill prova det här!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Någon som vet om detta är värt att göra på en amd ryzen 5 3600 allstå om det blir någon ökning prestanda.

Gav inte mig något nämvärt, men det beror nog på kvaliten på kärnorna. Ganska enkelt att pröva i alla fall...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

smidigt att använda, kul att det blev en liten bump iallafall!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

OC
Diagnostic

Fläskade på ganska rejält enligt guiden med 2*25mV = 100Mhz extra. Ganska hög TDP men nöjd med resultatet och går aldrig över 60 grader med Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Var ju tvungen att testa detta, men är lite osäker på LLC då jag har ett Asus B450-E, de olika alternativen är Auto, Medium, High och Extreme. Jag började med Medium och fick Bronze, tänkte jag skulle testa High och då fick jag Silver. Körde CTR och fick ca 100p mer i C20 och 5 grader lägre temp i multi men 507 mot 479 med ctr i single. Jag undrar om High är säkert och hur det står sig mot LLC 3? Någon kanske vet

Fick nedan resultat:
Cinebench 20 finished with result: 3764
Voltage: 1.275 V PPT: 80.8 W Temperature: 64.5°

Permalänk

Har inte fattat om man ska ha PBO i Auto, Enabled eller Disabled. Står säkert nånstans i guiden men måste ha missat det. Nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har inte fattat om man ska ha PBO i Auto, Enabled eller Disabled. Står säkert nånstans i guiden men måste ha missat det. Nån som vet?

Jag gjorde såhär att jag klockade processorn först med PBO auto, sen efter CTR gjort sitt gick jag in i bios och ändrade PBO till enabled för att bibehålla turbo single. Tester med cinebench visade att jag behöll singeltrådat prestanda.

Permalänk
Medlem

Hur får ni fram något på sidan Benchmarks?
Bara tomt där för mig, har kört flera gånger.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Ur min personliga erfarenhet så är WSL 2 inte värt begränsningarna jämfört med WSL 1, om man inte pysslar med avancerade saker.
Inom kort kommer man kunna köra GUI-applikationer inom WSL 2, kanske ändrar uppfattning då.

En stor nackdel med WSL 2 är att jag på min TR1950X inte längre kan köra "Nested Virtualization" i VMWare Workstation Pro (15.5 till 16 är testade, använder VMWare Workstation dagligen)

Spelande i sig fungerar i Windows med WSL 2 aktivt, vet dock inte status för de spelen som har egna rootkits för anti-cheat..

Jag har egentligen inget behov av att köra GUI-applikationer och var egentligen nöjd med WSL 1. Uppgraderade mest för att det är kul att testa nya saker. Får se om jag nedgraderar igen och kör WSL 2 endast på min laptop.

Skrivet av inquam:

Jag är iaf kvar på WSL 1 :)...
Jag vet inte hur det är idag, men jag upplevde microstutters osv med Hyper-V igång tidigare i Windows 10 i CS:GO osv.
Gjorde då lite tester där jag gjorde en ny install, körde lite benchmarks (Tomb Raider spelens inbyggda och 3D mark osv). Sedan aktiverade jag Hyper-V och körde testen igen och fick sämre resultat i alla testerna. Minns inte exakt nu men från ca 150 ner till 140fps i Tomb Raider vill jag minnas tex. Utöver det vägrade tex Faceit's anti cheat med flera köra då den ansåg sig vara i en virtualiserad miljö. Dessa tester kördes på min då Threadripper 1950X.

Men, det kan ju se annorlunda ut idag, plus att man har bytt hårdvaran, och kanske vara värt att testa igen.

Intressant att du gjort lite faktiska prestandatester. Tack för det.

Har ännu inte stött på något annat som klagar på virtualisering men det påverkar ju exempelvis VirtualBox där jag nu tvingas ställa in den att köra på Hyper-V.

EDIT: Passade på att nedgradera nu. Gick som tur var väldigt smidigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Ur min personliga erfarenhet så är WSL 2 inte värt begränsningarna jämfört med WSL 1, om man inte pysslar med avancerade saker.
Inom kort kommer man kunna köra GUI-applikationer inom WSL 2, kanske ändrar uppfattning då.

En stor nackdel med WSL 2 är att jag på min TR1950X inte längre kan köra "Nested Virtualization" i VMWare Workstation Pro (15.5 till 16 är testade, använder VMWare Workstation dagligen)

Spelande i sig fungerar i Windows med WSL 2 aktivt, vet dock inte status för de spelen som har egna rootkits för anti-cheat..

Inte världens smidigaste men med WSL1 så har jag testat köra grafiska applikationer via VNC och via en X-Server installerad i Windows. Har funkat... Men mitt största issue med WSL 1 är att de saknar grundläggande funktionalitet som krävs för tex Docker.
Detta löser WSL 2, men har istället andra begränsningar som jag retar mig på

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Inte världens smidigaste men med WSL1 så har jag testat köra grafiska applikationer via VNC och via en X-Server installerad i Windows. Har funkat... Men mitt största issue med WSL 1 är att de saknar grundläggande funktionalitet som krävs för tex Docker.
Detta löser WSL 2, men har istället andra begränsningar som jag retar mig på

Jag har också testat VNC i kombination med X-Server och det var "meh"...
Föredrar att köra en riktig VM i VMWare Workstation för att ha tillgång till alla kernelfunktioner o.s.v.

Docker i min CommandoVM tokvägrar iaf, p.g.a. jag inte kan köra Nested Virtualization, så när Win10 20H2 kommer så blir det en ominstallation utan WSL 2 iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hur får ni fram något på sidan Benchmarks?
Bara tomt där för mig, har kört flera gånger.

Tydligen ett problem som blev fixat nu med release av beta 3

https://www.guru3d.com/files-details/clocktuner-for-ryzen-dow...

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu med beta3 så lyckades jag få programmet att gå genom. Bronsexemplar så jag fick inget bra resultat. 100poäng mer i R20 och 3watt mindre. Jag kommer köra vidare med PBO för nu.

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Jag gjorde såhär att jag klockade processorn först med PBO auto, sen efter CTR gjort sitt gick jag in i bios och ändrade PBO till enabled för att bibehålla turbo single. Tester med cinebench visade att jag behöll singeltrådat prestanda.

Jag gjorde faktiskt som så att jag bootade om burken och aktiverade PBO, och nu kunde jag köra klart både Diagnostiken och Start. Förut så stannade det bara av (tror det beror på att det är beta). Hade ingen guldprocessor då den är köpt när den var helt ny men får nöja mig med en andraplats.

Jag valde ändå att gå tillbaka till min manuella CCX-OC men valde 4175 Mhz på båda CCX. CCX 1 (som heter CCX 2 i CTR) klarar lite högre hastighet än CCX 0 men av temperaturskäl och rpm på fläktarna så valde jag samma hastighet på båda CCX. Som mest fick jag runt 84-85 c så jag ökade stoppvärdet till 92c istället för de 80c som va default i CTR. Moderkortet stänger ju av datorn vid 95c vid default.

Ett kul program som gör jobbet när man vill se vilken speed samt temperatur man får.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Nu med beta3 så lyckades jag få programmet att gå genom. Bronsexemplar så jag fick inget bra resultat. 100poäng mer i R20 och 3watt mindre. Jag kommer köra vidare med PBO för nu.

Va är beta 3 ute nu. Jag som skulle åka och handla ha ha ha