Några generella frågor om två datorskärmar (dual monitor)

Permalänk
Medlem

Några generella frågor om två datorskärmar (dual monitor)

Hej alla! Ska snart förhoppningsvis bygga ihop en ny dator med tillhörande 27’’ 144hz 1440p-skärm (jag lär dyka upp på forumet då med!), men tänkte den här gången satsa på att köra med två skärmar för första gången! Tyvärr så är min 10 år gamla skärm rätt illa vid det är laget (och börjat strula), så det får bli en helt ny sekundär. Jag har dock några generella fråga om att köra två skärmar.

Planen var att bara köpa en enklare 24’’ 60hz 1080p-skärm (samma som min gamla) som sekundär för t.ex. surfande, video, dokumenthantering mm. Tanken är nog att både primär och sekundär ska vara IPS.

1. Är det en risk att det driver mig till vansinne med två skärmar inte bara av olika storlek, men också olika upplösning och uppdateringsfrekvens? Har noll erfarenhet, så flika gärna in med era! Vissa grejer kanske är vanesaker.
(kan t.ex. tänka mig det är störigt då musen inte ”flyttas över” naturligt till den andra skärmen, eller att den visuellt är smidigare på 144hz)

2. Har läst om folk som haft problem när skärmarna haft olika uppdateringsfrekvenser. Ifall t.ex. en video spelas på den sekundära skärmen, så kommer uppdateringsfrekvensen i den primära sänkas till samma som den sekundära. Låter superskumt, men tydligen är det vissa som har detta problem. Så sent som för några dagar hittade jag DENNA tråd. Nu är 144hz inte så farligt dyrare, så vore det kanske värt att gå upp till det på den sekundära…? Har ni själva det här problemet?

3. Har inte bestämt vad min primära skärm ska vara än. Men kan det vara så att två skärmar har rätt olika ljusstyrkor, så till den grad att det blir irriterande?

4. Är 23.8’’ och 24’’ egentligen samma storlek? Alltså det är bara tillverkarna som avrundar uppåt? Blir tokig på vissa produktsidor…

---

Finns det något mer att tänka på för en nykomling till två skärmar får ni gärna del med er av det!

Tacksam för svar! När jag hört några kommentarer ska jag titta på skärmar igen.

Permalänk
Medlem

1. ett mindre irritationsmoment med olika storlekar är att musen inte riktigt hamnar på samma ställe när man drar musen över men ingen enorm grej. annars är det så att med olika storlek, upplösning, paneltyp och uppdateringsfrekvens så blir det lätt att man stör sig på den sämre skärmen för att man i praktiken hela tiden sitter och jämför.

jag klarade inte av att ha en TN-panel för att den såg så dålig ut bredvid en IPS-panel, så den bytte jag. nu har jag två 27" 1440p ips, men en är 144hz och den andra 60hz och visst stör jag mig på 60hz-skärmen. det flyter så fint på den med 144hz jämförelsevis. hade jag köpt nytt nu hade jag inte ens tänkt på 60hz även för sekundär skärm men har haft svårt att motivera köpet av en ny skärm för att slippa webbsurfning och dylikt i 60hz.

2. jag har inte haft det problemet personligen.

3. jo, visst. det kan du annars fixa genom att sänka ljusstyrkan på den ljusare skärmen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

nu har jag två 27" 1440p ips, men en är 144hz och den andra 60hz och visst stör jag mig på 60hz-skärmen. det flyter så fint på den med 144hz jämförelsevis. hade jag köpt nytt nu hade jag inte ens tänkt på 60hz även för sekundär skärm men har haft svårt att motivera köpet av en ny skärm för att slippa webbsurfning och dylikt i 60hz.

Tackar för svaren! Du känner inte att två stycken 27'' blir för stort? Måste nog räkna på utrymmet själv inser jag.
En anledning till att jag tänkte ha en 1080p var att det kanske skalar bättre ifall man nu råkar ut för (främst äldre) spel som inte stödjer 1440p. Att köra 1080p på en 1440p-skärm lär ju knappast se bra ut?

Skrivet av versions:

3. jo, visst. det kan du annars fixa genom att sänka ljusstyrkan på den ljusare skärmen också.

Tänkte inte ens på det, haha! Så uppenbart >_<;;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Tackar för svaren! Du känner inte att två stycken 27'' blir för stort? Måste nog räkna på utrymmet själv inser jag.
En anledning till att jag tänkte ha en 1080p var att det kanske skalar bättre ifall man nu råkar ut för (främst äldre) spel som inte stödjer 1440p. Att köra 1080p på en 1440p-skärm lär ju knappast se bra ut?

Tänkte inte ens på det, haha! Så uppenbart >_<;;

nej, funderar t.om. på att köpa en 34" ultrawide men vi får se. ett tips är för övrigt att köpa en monitorarm, friar upp mycket utrymme på bordet. jag använder en iiglo mm200, funkar okej. finns många andra varianter också. se till att skärmarna har vesa mounts bara, fyra skruvhål där bak. det har de flesta tror jag, möjligen inte de billigaste.

brukar bli suddigt när man spelar i icke native, ja. spelar inga spel som inte stödjer 1440p så har inte riktigt stött på det problemet. du kanske kan köra i windowed mode annars också? sedan ska det väl funka bättre om man kör en lägre upplösning som är en fjärdedel av pixlarna (hälften höjd/bredd), vilket blir 1280x720 för 2560x1440. men då är man nere i 720p kanske inte är fullt så roligt.