Nordea internetbanks nya inloggning

Permalänk
Medlem

Nordea internetbanks nya inloggning

Jag har haft det tveksamma nöjet att testa den nya inloggningen till Nordeas internetbank. Hur jag än gör när jag ska logga in från en Windows-dator fastnar jag vid en snurra "hämtar". När jag provade på en dator med Debian fungerade det direkt.

Är det någon som har liknande erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Operativsystem är väl mindre relevant, vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Operativsystem är väl mindre relevant, vilken webbläsare använder du?

Firefox i båda lägena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Firefox i båda lägena.

Okej skumt. Väljer du lixom mobilt bankid eller bara bankid (på fil)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Firefox i båda lägena.

Har nu testat i både Win 10 2004 och Linux Mint 20 Cinnamon med Firefox, och båda fungerar för mig med mobilt BankID

Permalänk
Medlem

Har precis själv haft bankid problem (på fil), jag fick felmeddelande om att kommunikationen inte fungerade error 10023. Jag höll på att fippla med det tills jag insåg att jag var tvungen att ladda ner en uppdaterad version av programmet och sen fungerade det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Funkar inte för mig heller, WTF? (kort och dosa)

Hur loggar ni in med bank-id på fil?, tjatar bara om mobilt bank-id som jag inte har?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

När jag körde Windows provade jag både med mobilt Bank-ID och dosa. Det blev likadant. Kom till en snurra med "hämtar".
Teknikerna får väl skruva ett tag till.

Permalänk
Medlem

BankID på fil ska väl inte funka vad jag vet? Man ska väl bara kunna med e-kod och mobilt där man skannar av koden på skärmen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Funkar för mig. Firefox med Ubuntu 18.04 och Windows 10 och Nordeas dosa.

Om jag trycker på Bank-id, dyker det upp en QR-kod som man ska stoppa in i Mobilt Bank-id. Jag vet inte om man kan göra något med QR-koden för att använda Bank-id på fil. Mobilt Bank-id låter farligt i och med att det funkar sämre med säkerhetsuppdateringar till telefoner än till datorer, så det tänker jag inte skaffa.

Vill man komma åt gamla internetbanken, går man till fliken Betalningar och väljer Autogiro. Nordea har missat att lägga in autogiro-sidan i nya internetbanken, så man omdirigeras istället till den gamla.

Är det någon som hittar hur man gör för att tillfälligt låsa upp kortet för andra länder? Det är en säkerhetsrisk att ha det öppet för hela världen, så jag brukar öppna det tillfälligt och det har varit smidigt att kortet automatiskt stängs igen efter att jag kommer hem. Jag hittar bara hur man låser upp kortet permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har haft det tveksamma nöjet att testa den nya inloggningen till Nordeas internetbank. Hur jag än gör när jag ska logga in från en Windows-dator fastnar jag vid en snurra "hämtar". När jag provade på en dator med Debian fungerade det direkt.

Är det någon som har liknande erfarenheter?

Samma sak för mig. Funkar inte alls att logga in med Firefox (Kort & dosa). Det bara snurrar. Testade med Edge o då kom jag in direkt. Har rensat cache samt cockies i settings, men det hjälper ej.

EDIT: testade nyss igen med Edge, och nu snurrar det bara. Wtf.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har haft det tveksamma nöjet att testa den nya inloggningen till Nordeas internetbank. Hur jag än gör när jag ska logga in från en Windows-dator fastnar jag vid en snurra "hämtar". När jag provade på en dator med Debian fungerade det direkt.

Är det någon som har liknande erfarenheter?

Fungerade i Chrome på första försöket. Eftersom jag tyckte det var omständligt att gå igenom 42 sidor för att komma till inloggningen så försökte jag göra en länk direkt till inloggningssidan men får då det snurrande hjulet. Försökte du också med en genväg?

Jag fattar att man vill säkerställa att den personliga koden verkligen knappas in av kontohavaren men förstår inte att det måste vara så j-a omständligt att ta sig till inloggningssidan. Visst, den nya internetbanken är inte klar men jag har inga större förhoppningar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

någon som har löst problemet?
kör med Firefox Version 83.0 och testat både Edge o IE
samma sak där den bara snurrar om man använder Bank-ID
men bankdosa är inga problem med

EDIT
nedgradera till 81 då funkade det
måste vara nånting med senaste versionen att göra

Permalänk

Jag har samma problem. Efter inloggning med Bank-ID i mobilen så står det bara Hämtar.
Det spelar ingen roll vilken webbläsare jag använder.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Minns att det i början var rätt struligt med e-legitimation på fil, vi snackar många år sen alltså, då när det var nytt.

För det aktuella problemet, har ni kontrollerat att det inte är någon annons-/popup-blockerare som är aktiv och blockerar något på sidan?

Prova olika webbläsare och felanmäl ev till Nordea.

Permalänk
Medlem

Adblock? Första jag avaktiverar när sidor strular på internet.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

Problemet är att ibland fungerar det.
1 av 10 gånger fungerar det. Det är lite random.
Den gamla inloggningen fungerar ju utan problem.

Det bästa är att folk rapporterar detta till Nordea.
När jag kontaktade dem så sa de att de inte fått in några rapporter om detta.
Hur ska de kunna fixa något om de inte vet att folka har problem?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

jag löste mitt problem genom att uppdatera Favoriter
gick inte att logga in genom den gamla jag hade sparat

https://internetbanken.privat.nordea.se/nsp/login