Söker tips på bra FTP eller Webdav molntjänster?

Permalänk
Medlem

Söker tips på bra FTP eller Webdav molntjänster?

Söker efter FTP hosting tjänster i molnet. Webdav i värsta fall.

Har väldigt svårt att hitta bra och renodlade FTP-tjänster. De flesta värdar erbjuder ett hemside-konto med simpel FTP-anslutning till kontot. Då saknas oftast FTPS/SFTP samt att jag inte vill ha en massa alternativa portar in till servern (som http m.m.). Vill ha enbart FTP, Webdav i värsta fall, inte HTTP eller en massa annat. Det kanske är såhär för att FTP och Webdav är lite 'out of fashion' just nu.

Tänkte fråga om tips ifall ni känner till bra FTP-tjänster eller Webdav i värsta fall.
(driveHQ känner jag till, håller på och snackar med dom nu)

Tack på förhand

Permalänk
Vila i frid

Vad för slags kostnad är din smärtgräns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad för slags kostnad är din smärtgräns?

425kr/mån betalar jag för en molntjänst just nu. Inte mer än så, helst mindre.
Behöver 100gb utrymme, troligen räcker 1tb trafik/mån.

Permalänk
Vila i frid

Företag eller privat? Själv kör jag WebDav mot en av mina Synology DSM. Det trista med WebDav är att i ena riktningen lär man skicka rubbet innan man får kvittens på utförd operation - kan upplevas som hängd.

Det är svårt att matcha 400 spänn i månaden.

Permalänk
Medlem

FTP kommer du nog ha svårt att hitta hos kommerciella aktörer, men SFTP finns färdiga tjänster för https://aws.amazon.com/blogs/aws/new-aws-transfer-for-sftp-fu...

Permalänk
Medlem

Om du har en server liggandes hos dig eller om någon vän har det, så kan du/hon/han ju alltid installera Nextcloud. Då kan du komma åt filerna via WebDAV. Men om du verkligen, verkligen vill ha molntjänsten som en FTP/SFTP-server, så kan du/hon/han fixa in ownCloud, som erbjuder stöd för FTP/SFTP via ett tillägg. Seafile finns också och jag har hört att det är mycket snabbare än vad Nextcloud är. Seafile stödjer (vad jag kunde hitta) endast WebDAV.

Kostnad för oavsett vad för tjänst ovan du/ni väljer: 0 kr (el- och hårdvarukostnader ej medräknade).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.