Copyswede och Elektronikbranschen skriver avtal om privatkopieringsersättning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ronnie60:

Finns motsvarigheten till copyswede i andra länder också? Eller är det lilla landet lagom som ska vara duktigt igen? Och med tanke på att vissa media faktiskt är undantagna så borde det väl strida emot EU's konkurrentlagar?

Vi är långt ifrån ensamma om det här.

Här är en lista på 32 länder som har privatkopeingsavgift (sida 4):
https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_1037_2016.pdf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Ja, ok. Jag har alltid fått höra att det var "intresseorganisationer för upphovsmän" som ägde Copyswede, och det är det ju, jag trodde bara att det handlade mer om typ Stim och liknande.

Min lista är ofullständig bör nog tilläggas. Stim är med på listan också bland annat.

Tror alla ägare är samlade i den här bilden:

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Hur fasen kan offlinelistor på Spotify och Netflix räknas som privatkopiering???? Dels har man betalat för den tjänsten och dels kan man ju inte spara dem och se något utan deras egna app som man betalar för där tjänsten ingår
Detta är verkligen en tankevurpa, otur när de tänkte helt enkelt. Vi skall först betala en avgift för att få tjänsten, sen en avgift till copyswede för att vi har den helt galet!

Ja, men det gäller egentligen lika mycket för allt man privatkopierar om man drar argumentet till sin spets. Om jag köper en CD med musik så har jag ju betalat för den och det är tillåtet att privatkopiera den (så länge den inte är kopieringsskyddad), alltså borde de ha kunnat ta höjd för denna möjlighet i prissättningen av CD-skivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det enda som jag ser som positivt med en privatkopieringssystem är ifall det fungerar som en lagligt skyddsnät för konsumenten. Det torde vara lagligt att ha privatkopior av sina gamla spel ("s.k. ROMs"). Något som är olagligt internationellt sett. Ifall Nintendo kommer till mig och klagar, då hänvisar jag till copyswede så får de betala ut till Nintendo helt enkelt, det borde ju inte vara svårare än så. Då är jag för avgiften.

Jag drog iväg ett mail till copyswede ang. detta. Ska bli intressant att se vad de svarar. Skulle gissa att man lär bli mäkta besviken på deras svar.

Att det skulle vara olagligt att ta backuper på dina egna spel har jag inte hört talas om förut. Däremot är det ovanligt att folk inte helt enkelt tar sig friheten att ladda ner en kopia av spelet från internet istället för att dumpa själv, vilket är ett lagbrott.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej. Skilj på PIRAT och PRIVAT.

Den här avgiften har med lagliga saker att göra.

Äh.. det är både och. O det är rövarfasoner oavsett. Med statens o kulturelitens goda minne

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Hmmmm så vad blir prisskillnaden på tex en hårddisk?

Vill köpa en 1TB SSD som kanske kostar 1000kr just nu, hur ser dess pris ut efter förändringen?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushroomcar:

Hmmmm så vad blir prisskillnaden på tex en hårddisk?

Vill köpa en 1TB SSD som kanske kostar 1000kr just nu, hur ser dess pris ut efter förändringen?

Tack för svar!

950kr om inte återförsäljaren lägger på den på sina marginaler.
[edit: missade momsen, se nedan]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mushroomcar:

Hmmmm så vad blir prisskillnaden på tex en hårddisk?

Vill köpa en 1TB SSD som kanske kostar 1000kr just nu, hur ser dess pris ut efter förändringen?

Tack för svar!

Tidigare låg kostnaden på 40-80 kr ex moms, dvs 50-100 kr. Nu ligger den på 30 kr ex moms, dvs 37,5 kr ink moms.

Så 50-100 - 37,5 = extern lagring kommer att bli cirka 12,5 till 62,5 kronor billigare. Med tanke på att de flesta återförsäljare avrundar priser till närmsta 50 eller 100 tal kan man nog räkna med att det innebär att det blir 0-50 kr billigare för slutkonsumenterna. (I väldigt många fall kan jag tänka mig att priserna inte kommer att justeras alls, istället kommer återförsäljarna tjäna några kronor mer än vad de gjort tidigare. Ska hålla utkik när förändringen äger rum så kanske vi kan följa upp med en artikel om det)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mushroomcar:

Hmmmm så vad blir prisskillnaden på tex en hårddisk?

Vill köpa en 1TB SSD som kanske kostar 1000kr just nu, hur ser dess pris ut efter förändringen?

Tack för svar!

Från copyswedes hemsida:

Citat:

Minnen med lagringsminne > 2 GB

Till och med 2020-10-31 1 SEK per GB med ett tak på 80 SEK för externa hårddiskar och USB-minnen (under perioden 2011-09-01 – 2012-10-23 är ersättningen 1 SEK med tak på 40 SEK)

2013-09-01 – 2020-10-31 1 SEK per GB med ett tak på 40 SEK för lösa interna hårddiskar

Från 2020-11-01

Minnen, inkluderar även lösa interna hårddiskar (per styck)

> 2-7 GB 2 SEK

8-16 GB 6 SEK

17-256 GB 12 SEK

257-1024 GB 24 SEK

1025 GB – 30 SEK

Antar att det är en interndisk du tänkt dig.
Tidigare var avgiften 40 kronor för en 1TB-disk.
Med nya avgiften ser det ut att landa på 24 kronor.

Så 16 kronor billigare än tidigare ser det ut att bli. Frågan är väl om den prisskillnaden kommer synas i slutpriset hos återförsäljare. Jag gissar på ett nej där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Tidigare låg kostnaden på 40-80 kr ex moms, dvs 50-100 kr. Nu ligger den på 30 kr ex moms, dvs 37,5 kr ink moms.

Så 50-100 - 37,5 = extern lagring kommer att bli cirka 12,5 till 62,5 kronor billigare. Med tanke på att de flesta återförsäljare avrundar priser till närmsta 50 eller 100 tal kan man nog räkna med att det innebär att det blir 0-50 kr billigare för slutkonsumenterna. (I väldigt många fall kan jag tänka mig att priserna inte kommer att justeras alls, istället kommer återförsäljarna tjäna några kronor mer än vad de gjort tidigare. Ska hålla utkik när förändringen äger rum så kanske vi kan följa upp med en artikel om det)

Tack för svar alla, kanske blir några kronor man tjänar tillsammans med black friday då!

Ja, en artikel vore väldigt intressant, att se före och efter pris på de berörda kategorierna, kanske sett till de populäraste produkterna inom resp. kategori, om priserna går ner eller inte ner för oss konsumenter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Att det skulle vara olagligt att ta backuper på dina egna spel har jag inte hört talas om förut. Däremot är det ovanligt att folk inte helt enkelt tar sig friheten att ladda ner en kopia av spelet från internet istället för att dumpa själv, vilket är ett lagbrott.

Att dumpa en rom från tex ett PS3-spel för att spela på en emulator på datorn faller ju under privatkopiering, du framställer ytterligare en kopia av det, det är som att kopiera musik från köpta cd-skivor för att kunna spela dem i bilstereon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Att dumpa en rom från tex ett PS3-spel för att spela på en emulator på datorn faller ju under privatkopiering, du framställer ytterligare en kopia av det, det är som att kopiera musik från köpta cd-skivor för att kunna spela dem i bilstereon.

Programvara innefattas inte i rätten att privatkopiera riktigt. Det är andra regler där.

Exakt bakomliggande orsak till det här vet jag inte riktigt. Men så verkar det vara.

Hittade lite om det på wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tidigare låg kostnaden på 40-80 kr ex moms, dvs 50-100 kr. Nu ligger den på 30 kr ex moms, dvs 37,5 kr ink moms.

Så 50-100 - 37,5 = extern lagring kommer att bli cirka 12,5 till 62,5 kronor billigare. Med tanke på att de flesta återförsäljare avrundar priser till närmsta 50 eller 100 tal kan man nog räkna med att det innebär att det blir 0-50 kr billigare för slutkonsumenterna. (I väldigt många fall kan jag tänka mig att priserna inte kommer att justeras alls, istället kommer återförsäljarna tjäna några kronor mer än vad de gjort tidigare. Ska hålla utkik när förändringen äger rum så kanske vi kan följa upp med en artikel om det)

Fast den tidigare ersättningsnivån i artikeln är ju inte korrekt, det är vad de nu har kommit överens skall vara den tidigare ersättningen. Ersättningen för mobiler var ju inte 60kr, den var 3kr per GB och inget tak.

Och har elektronikbranschen tidigare tagit ut 3kr/GB och nu bara behöver betala copyswede 60kr, så blir det ju en ordentlig vinst för dem, det är kanske något som borde undersökas närmare. Vad händer med överskottet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Programvara innefattas inte i rätten att privatkopiera riktigt. Det är andra regler där.

Exakt bakomliggande orsak till det här vet jag inte riktigt. Men så verkar det vara.

Hittade lite om det på wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning

du har helt rätt

Permalänk

Menar Nintendo hade en text om detta på Snes-tiden där de sa att det inte var tillåtet att ta en backupkopia av dina köpta Snes-spel.

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Finns motsvarigheten till copyswede i andra länder också? Eller är det lilla landet lagom som ska vara duktigt igen?

Det står i Infosoc-direktivet (2001/29/EG), artikel 5 2 b, att man måste ta ut privatkopieringsersättning om man vill tillåta privatkopiering. Sålunda tar alla EU-länder som tillåter privatkopiering ut en privatkopieringsersättning.

Citat:

För mångfaldigande på alla typer av medier utfört av en fysisk person för privat bruk och där syftet varken direkt eller indirekt är kommersiellt, under förutsättning att rättsinnehavarna får rimlig kompensation varvid hänsyn skall tas till huruvida de tekniska åtgärder som avses i artikel 6 har tillämpats på det berörda verket eller alstret eller inte.

Skrivet av Ronnie60:

Och med tanke på att vissa media faktiskt är undantagna så borde det väl strida emot EU's konkurrentlagar?

Kanske. Tillverkarna av en konkurrerande produkt får väl bestrida fakturan från Copyswede och så får domstolen titta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja, ok. Jag har alltid fått höra att det var "intresseorganisationer för upphovsmän" som ägde Copyswede, och det är det ju, jag trodde bara att det handlade mer om typ Stim och liknande.

Stim är en liknande organisation men för ett annat ändamål kan man säga. Fungerar på samma sätt.

Citat:

Nja, Copyswede är ett privat bolag som består av anställda och styrelseledamöter. Det ägs av fackförbund (vilket var nytt för mig) men de består inte av fackförbund.

CopySwede är en ekonomisk förening med medlemmar bestående av fackförbund. Som ekonomisk förening verkar man inte i eget intresse så som bolag gör utan för sina medlemmars intresse. En jämförelse är att bolaget som äger Sweclockers har en önskan om att tjäna pengar för att dels fortsätta drifta sidan, dels för att tjäna pengar. Skulle alla medlemmar gå samman och bilda en förening så kan vi göra det för ett ändamål - exempelvis att få rabatt om alla beställer var sin ny Samsung S20 telefon och förhandla om mängdrabatt. Kan låta larvigt men det är en viktig skillnad mellan privata bolag och föreningar.

Citat:

Jo kanske det, vi får ju inte diskutera politik här men det är ju ändå något relaterat. Dock tycker jag inte att arbetarklassen är på väg bort, man har bara lyckats övertyga många arbetare att de är "bättre" eller ovanför än arbetarklassen så att de vill göra det sämre för sig själva när de röstar och så. Alltså menar jag att alla som inte verkligen är överklass någonstans är arbetsklass, alltså de arbetar för att få lön. Men det är ju en smart strategi, få folk att bråka inom de "lägre" klasserna så att de inte ser problemet högst upp.

Det handlar egentligen om hur Sverige som land har utvecklats de senaste 50 åren. Man brukar ju göra en liten nidbild av den goa göteborgaren som direkt efter grundskolan hoppade av och började arbeta på vaaaaarvet. Utvecklingen har där efter gått mot att även kvinnan i familjen arbetar (vi har fattiga pensionärer på grund av att bara halva hushållet arbetade för 40 år sedan, inte på grund av invandringen) och nu är det vad den konservativa falangen kallar för PK-trams - det vill säga jämställdhet och inkludering.

Majoriteten av befolkningen är mer eller mindre högutbildad, Sverige har gått från varvsarbetet till ett tjänstemannasamhälle och det finns 1,1 miljon bolag i Sverige. Även tjänstemän och egna företagare arbetar förstås för att lyfta lön osv men de är inte arbetarklass längre. Skulle inte riktigt vilja kalla oss/dem för borgare heller även om handelsmän är ett bättre ord.

Citat:

Jag tycker fackets motstånd mot minimumlöner är lite överdrivet, samtidigt är det ju ganska tydligt att minimlön ofta blir lönen för väldigt stora grupper i de länder där man har det. Men samtidigt ser jag ju nyttan i många fall, bara man inte tar bort minimilönerna vi har idag i de olika kollektivavtalen för de har ändå villkor på typ av tjänst, ålder, erfarenhet och liknande.
Jag tycker nog branschen gjorde rätt, betalar de in så har de godkänt avgifterna och tar de inte in pengar från sina kunder så hamnar de i en rätt dålig sits om det bestäms att de måste betala avgifterna, vilket nu har skett.

Nej håller med. Lagstadgad minimumlön underst, sedan ett kollektivavtal och ovanpå det har man individuell löneförhandling. Så tre steg istället för två.

Ja kanske är svårt att säga vad som är rätt eller fel men man kan nog argumentera för att om leverantören tog betalt men aldrig hade målsättningen att betala in avgiften så har man lurat sina kunder.

Permalänk

Om man köper en laptop, hur blir prisskillnaden då? Säg att den kostar 5000kr eller 10000kr nu innan förändringen.

Tack för svar!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mushroomcar:

Om man köper en laptop, hur blir prisskillnaden då? Säg att den kostar 5000kr eller 10000kr nu innan förändringen.

Tack för svar!

Ca 40 kr dyrare, oavsett om den kostade 3 000 eller 30 000 till att börja med. Men eftersom återförsäljare brukar sikta på jämna priser kan man nog vänta sig att det avrundas till 0, 50 eller 100 kr snarast.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Saknar den vanliga bilden på VDn i artikeln:

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Eeeh... Så det skulle vara mer troligt att man privatkopierar på sin mobiltelefon med 128GB utrymme än sin 10TB hårddisk?

Permalänk
Medlem

ja, i och med att offline-spellistor för t ex Spotify kategoriseras som privatkopiering av copyswede.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clnr:

ja, i och med att offline-spellistor för t ex Spotify kategoriseras som privatkopiering av copyswede.

Ja, vilket är en befängd tolkning.

Vart sker privatkopiering idag? Bortsett offline-listor och liknande förstås.

Inspelningsbara TV-boxar är väl det främsta stället tror jag. De är verkligen "särskilt ägnade" till den funktionen. Sen kan man på en del TV-apparater typ koppla in ett usb-minne eller en extern disk och använda det på liknande sätt, men det är inte vad dessa produkter används till i första hand och därför bör de inte vara avgiftsbelagda enligt nuvarande lagstiftning.

Att rippa sin musikskivor tror jag inte är så vanligt längre. Men det finns ju en del enheter som faktiskt är ägnade åt det. Till exempel kan man rippa skivor i min bilstereo och spara ned dem till bilens hårddisk, många kommer aldrig att utnyttja denna funktionalitet och disken används också för exempelvis appar i bilen och så, men funktionen finns så i viss mån motiverar det en avgift (sen tror jag inte några tior spelar så stor roll på priset på en bil förstås, men kanske på en separat bilstereo om folk fortfarande köper sådana). DVD-skivor eller BR är i allmänhet kopieringsskyddade så då kan man inte privatkopiera innehållet.

Sen har jag svårt att hitta några andra ställen där man faktiskt privatkopierar. I teorin skulle man ju kunna fota av eller scanna in alla sidor i en bok för att få den i digitalt format exempelvis, men det är knappast vanligt. Mjukvara inklusive spel får man inte privatkopiera. Streamingtjänster har kopieringsskydd så de får man inte privatkopiera. Möjligtvis köpta musikfiler från typ Itunes, de kan man kopiera hyfsat fritt, men det är ju en del av tjänsten så de borde kunna ta betalt för eventuell privatkopiering från början.