Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Återförsäljare rapporterar låg leveransgrad för Geforce RTX 3000-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Har man en bra, prisvärd produkt så behöver man inte hålla på med en massa trams, fiffel och mygel för att sälja den. Jag tycker det är löjligt att subventionera priserna på ett kort som knappt går att få tag på, bara för att framstå som mer prisvärda. Men tydligen fungerar det ju eftersom dessa stora företag håller på, det känns som det bara blir värre och värre.

Aktiemarknaden kräver konstant tillväxt, om du äger över 80% av marknaden så blir det svårare och svårare att leverera stigande kvartalsrapporter och tricken blir mer och mer krystade och krångliga. Det handlar inte alltid att dra in den största pengasumman utan att få det att se ut som du gör det och att det ska fortsätta uppåt under överskådlig framtid.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

3435 beställningar
344 kort mottagna

Om det inte kommer fler beställningar och korten kommer i samma takt så får de sista sina kort i mitten av december. Och jag som tycker det är jobbigt att vänta 2-3 nummer på Apoteket. Vafan alltså...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Aktiemarknaden kräver konstant tillväxt, om du äger över 80% av marknaden så blir det svårare och svårare att leverera stigande kvartalsrapporter och tricken blir mer och mer krystade och krångliga. Det handlar inte alltid att dra in den största pengasumman utan att få det att se ut som du gör det och att det ska fortsätta uppåt under överskådlig framtid.

Eller köpa upp ARM och bredda portföljen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Sucks!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Med andra ord helt sinnessjuk efterfrågan så det är klart att korten tar slut, dock så kunde man önskat att det fanns fler att tillgå från början.

~3500st 3080RTX beställda bara från Proshop, då kan man undra hur det ser ut i Sverige och globalt.

Permalänk
Medlem

Sedan så kanske Nvidia inriktar sig på att skicka kort till de större marknaderna, och låter de mindre få vänta på sina kort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Fail på episk nivå (Manchester United fans kan nog relatera).

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Fail på episk nivå (Manchester United fans kan nog relatera).

Varför måste du göra det personligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Absolut, jag delar din uppfattning och det gör många andra också. Därför tycker jag att det vore lite kul om deras strategi skjuter dem själva i foten och att många går till AMD i stället för att vänta och betala "överpris".

Jag hoppas att de rykten om AMD:s prestanda som florerar också stämmer och att de lyckas komma nära 3080:n till ett billigare pris med 16 GB RAM också. Det är uppenbart att Nvidia behöver hård konkurrens och tas ned på jorden.

Nära i 3080 prestanda 16GB ram och billigare. Jo tjena mittbena.
2080 super -> 3080 ca 60% prestandaökning, vilket va ett stort kliv.
RX 5700XT med en 60% prestandaökning så är dom ändå inte "nära" i prestanda.

citerar Jayz2cents. "fanbois are those that only use half of their brain"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Nära i 3080 prestanda 16GB ram och billigare. Jo tjena mittbena.
2080 super -> 3080 ca 60% prestandaökning, vilket va ett stort kliv.
RX 5700XT med en 60% prestandaökning så är dom ändå inte "nära" i prestanda.

citerar Jayz2cents. "fanbois are those that only use half of their brain"

Precis.

Det är lätt att glömma för vissa men AMD ligger en GENERATION bakom Nvidia i prestanda. Man släppte 5700XT som ligger runt 1080ti prestanda och det är ett kort från Q3 2019.

Tror man på allvar att AMD skulle kliva upp till 3080RTX prestanda 1 år senare så är det dags att fundera på hur mycket man druckit under dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Precis.

Det är lätt att glömma för vissa men AMD ligger en GENERATION bakom Nvidia i prestanda. Man släppte 5700XT som ligger runt 1080ti prestanda och det är ett kort från Q3 2019.

Tror man på allvar att AMD skulle kliva upp till 3080RTX prestanda 1 år senare så är det dags att fundera på hur mycket man druckit under dagen.

Att dom når upp i den prestandan är oväntat men inte omöjligt. Att hoppas att de gör det är att hoppas på en hälsosam konkurans. Jag hoppas men tror inte att de når upp.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Att dom når upp i den prestandan är oväntat men inte omöjligt. Att hoppas att de gör det är att hoppas på en hälsosam konkurans. Jag hoppas men tror inte att de når upp.

Har hela tiden trott på "3075" prestanda men GPU är ju inte färdig för leverans än så det finputsas hela tiden samt drivrutinerna kommer optimeras så självklart tror jag på bättre prestanda än de kunde visa upp nu. Allt annat är för mig konstigt. Det absolut viktigaste blir ju ändå prisbilden kontra 3070 och 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Precis.

Det är lätt att glömma för vissa men AMD ligger en GENERATION bakom Nvidia i prestanda. Man släppte 5700XT som ligger runt 1080ti prestanda och det är ett kort från Q3 2019.

Tror man på allvar att AMD skulle kliva upp till 3080RTX prestanda 1 år senare så är det dags att fundera på hur mycket man druckit under dagen.

Absolut, men sen kan man ju ändå tycka att det är en rimlig förhoppning?

Jag är neutral i AMD vs Nvidia, men jag hoppas på bra prestanda från AMD för att smeta ut efterfrågan och eventuellt få lite priskrig.

Kan dom inte konkurrera med 30xx så kommer ju det bara leda till ännu högre efterfrågan av 30xx, det gagnar ju ingen (konsument).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nvidia vet såklart att deras kort säljer. Så det är bara jäkla illa att lansera innan dom har ett stort lager.

samt mycket lättare att beräkna tillverkningen och minskar risken för överproduktion, så länge de inte höjer priserna vill säga. så de vinner på flera områden tänker jag.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så ingen ska få bli glad för att några blir ledsna för att de inte får vara först?

När skrev jag något om att ingen skall få bli glad?

Jag svarade på en kommentar om att folk hade blivit missnöjdare om nvidia hade skjutit på när skulle släppa korten, vilket jag inte håller med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men sen kan man ju ändå tycka att det är en rimlig förhoppning?

Jag är neutral i AMD vs Nvidia, men jag hoppas på bra prestanda från AMD för att smeta ut efterfrågan och eventuellt få lite priskrig.

Kan dom inte konkurrera med 30xx så kommer ju det bara leda till ännu högre efterfrågan av 30xx, det gagnar ju ingen (konsument).

Rimlig förhoppning vet jag inte, det känns som att de måste göra ett jättekliv för att komma dit. Jag skulle givetvis vara glad om man gör det för jag har såklart ägt bra kort från det röda blocket när det var ATI och jag köper det som ger mig mest prestanda per krona.

Jag hoppas såklart att man kommer tillräckligt nära nära 3080RTX med en attraktiv prislapp så att de kan konkurrera och längre fram våga släppa riktigt bra kort (som man har gjort på CPU-sidan numera). Jag hoppas bara att man dessutom får ordning på drivrutinerna, men det tror jag är något som kommer när man börjar vinna marknad så det inte bara är Nvidia som får sin del av kakan när/om spelen optimeras efter "bästa kortet på marknaden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedb0at:

Varför måste du göra det personligt

😄

Pratar om mig själv i tredje person. 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Rimlig förhoppning vet jag inte, det känns som att de måste göra ett jättekliv för att komma dit. Jag skulle givetvis vara glad om man gör det för jag har såklart ägt bra kort från det röda blocket när det var ATI och jag köper det som ger mig mest prestanda per krona.

Jag hoppas såklart att man kommer tillräckligt nära nära 3080RTX med en attraktiv prislapp så att de kan konkurrera och längre fram våga släppa riktigt bra kort (som man har gjort på CPU-sidan numera). Jag hoppas bara att man dessutom får ordning på drivrutinerna, men det tror jag är något som kommer när man börjar vinna marknad så det inte bara är Nvidia som får sin del av kakan när/om spelen optimeras efter "bästa kortet på marknaden".

Sorry uttryckte mig fel med rimlig. Jag menar önskvärd, hoppfull... alltså att det är väl bättre att man hoppas på att det kan hända än tar ut det negativa i förskott..

Men jo, det ser nog ut att bli svårt.

För mig är det nått i stil med att om dom kan ligga runt max 5% under till betydligt bättre pris, så blir det AMD, men failar dom på prestanda och/eller pris så håller jag mig till Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Precis.

Det är lätt att glömma för vissa men AMD ligger en GENERATION bakom Nvidia i prestanda. Man släppte 5700XT som ligger runt 1080ti prestanda och det är ett kort från Q3 2019.

Tror man på allvar att AMD skulle kliva upp till 3080RTX prestanda 1 år senare så är det dags att fundera på hur mycket man druckit under dagen.

Ajajaj, HASSE! Den tog illa va?

https://www.youtube.com/watch?v=iuiO6rqYV4o

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

När skrev jag något om att ingen skall få bli glad?

Jag svarade på en kommentar om att folk hade blivit missnöjdare om nvidia hade skjutit på när skulle släppa korten, vilket jag inte håller med om.

Måste ha missuppfattat dit inlägg då Trodde du menade att det var bättre att skjuta upp för att just nu är vissa missnöjda med att inte ha fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Inte så farligt, jag tar dessa siffror precis som Nvidias "dubbel 2080ti prestanda"-siffror innan korten kom ut till recensioner. Jag kan dock erkänna att det låter bättre än jag förväntade mig, kul!

Permalänk
Medlem

Massproducerat kinaskräp i kvantiteter som att det vore handsnickrade klockor från en 80-årig urmakare i Alperna.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Massproducerat kinaskräp i kvantiteter som att det vore handsnickrade klockor från en 80-årig urmakare i Alperna.

Klock ren kommentar som aldrig går ur tiden

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wessmen:

Inte så farligt, jag tar dessa siffror precis som Nvidias "dubbel 2080ti prestanda"-siffror innan korten kom ut till recensioner. Jag kan dock erkänna att det låter bättre än jag förväntade mig, kul!

Var väl dubbelt mot 2080, inte 2080ti?

Permalänk
Medlem

Vad less man blir på dessa papperslanseringar, allt bara för att hinna före konkurrenten. Bättre att återförsäljarna får bunkra åtminstone lite. Snart "släpps" 3070 som jag personligen är intresserad av men knappast man får tag på ett förrän efter nyår, yaaaay....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror MSI behöver tänka om lite inför nästa generation, uppenbarligen är ASUS vinnaren gällande popularitet och försäljning. Gigabyte hade väl haft en bättre chans om de slängt ut sin Aorus serie vid launch.

Jo fast, dels så vann de säkert en del på det där med kondensatorerna (som nu kanske visade sig inte betyda så mycket) och dels är dom (om man tittar på prisjakt nu) det enda jag kunde se som kostar under 8000kr, d.v.s. har samma pris som Nvidias FE-modell.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Om man ska lita på AMDs presentation igår där deras topp GPU med 16gb enligt siffror nosar lite snyggt på 3080 sen är ju priset viktigt så får vi se vad nvidia gör där i december då det ryktas om 3080 med 20gb och 3070 med 16gb. Här när folk inte hinner få sitt första kort ens, låter som en dålig idé men AMD trycket kan påverka.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon193054:

Var väl dubbelt mot 2080, inte 2080ti?

Stämmer bra det. Inte konstigt att folk blir besvikna.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Sååå, RTX 3080/90 beta är alltså i full swing, kul, då får man hoppas på en egentlig release innan året är slut då.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Kul aprilskämt Nvidia, leverera kort nu. Kolla exempelvis 3070, 25 mottagna av hur många beställda? Snacka om oseriöst företag.