Permalänk
Medlem

DP till HDMI "adapter" vs kabel

Hej! Har nyss köpt ny skärm som stödjer upplösning över 1920x1080. Dessvärre verkar inte min ena dator inte lösa denna högre upplösning (går ej högre än full HD) och efter lite testning verkar det vara min display-port till HDMI adapter som sätter begränsningen. Min koppling är såhär:

Dator 1 DP - DP till HDMI - HDMi-kabel - kvm-switch - hdmi-kabel - skärm
Dator 2 HDMi - hdmi-kabel - kvm-switch - HDMI kabel - skärm

Med dator 2 funkar allt bra (min kvm fixar 4k enligt spec).

I dator 1 sitter ett GeForce 1060 så tror ej begränsningen sitter där.

Alltså återstår dp-till-hdmi adaptern. Googlade lite på dessa och mkt riktigt verkar vissa av dessa adapters ha en begränsning i upplösning.

När jag söker på t.ex Inet hittar jag både "kablar" (dp till HDMI) och adapters. Vad är skillnaden? En kabel lär inte ha någon begränsning i upplösning? Och är dessutom billigare än dessa adapters (om man även inkluderar en kabel med adaptern).
Eller krävs alltid en adapter (chip) för att omvandla dp till HDMI? Verkar ju dumt om dp inte går att omvandla till HDMI med passiva komponenter?

Exempel på kabel:
https://www.inet.se/produkt/8906040/deltaco-displayport-ha-ti...

Exempel på adapter:
https://www.inet.se/produkt/8903460/deltaco-adapter-displaypo...

Permalänk
Rekordmedlem

Skriv ut exakt vilka modeller det är som du vill koppla ihop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min fråga var väl främst generellt om Dp till HDMI kräver någon aktiv omvandling.

Jag har köpt en ny DP->HDMI kabel och nu fungerar allt som det skall. Men man är ju fortfarande nyfiken på vad som skiljer en "adapter" mot en "kabel". Eller om det inte är nån skillnad, bara att en "kabel" integrerar omvandlingschippet på ett mer diskret sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blastur:

Min fråga var väl främst generellt om Dp till HDMI kräver någon aktiv omvandling.

Jag har köpt en ny DP->HDMI kabel och nu fungerar allt som det skall. Men man är ju fortfarande nyfiken på vad som skiljer en "adapter" mot en "kabel". Eller om det inte är nån skillnad, bara att en "kabel" integrerar omvandlingschippet på ett mer diskret sätt.

DP och HDMI är helt olika elektriska signaler och de är inte kompatibla MEN DP++ utgångar kan skicka ut hdmisignal, det är då alltså egentligen inte frågan om en DP signal från grafikutgången utan det är en hdmiutgång men med en annan kontakt och då fungerar det utan en extern aktiv signalomvandlare.

En kabel har en signifikant längd medans en adapter inte brukar ha det, kabeln fyller alltså 2 funktioner om den har olika kontakter i ändarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blastur:

Moderna grafikkort klarar passiv omvandling DP-till-HDMI (TMDS) via DP++ vilket en gång i tiden hade en logotyp för DP++. Den passiva kabeln – eller adaptern – behöver fortfarande en komponent som talar om för grafikkortet att det ska alstras en HDMI-signal istället. Resultatet blir baserat på vad grafikkortet klarar av och detta fungerar inte med alla grafikkort, särskilt äldre. Gränsen brukar typiskt går runt 2014-15 och nyare för DP++

Aktiv omvandling är vad det låter som och tar DP-signalen och alstrar en ny HDMI-signal utifrån denna. Fungerar med i grunden alla DP-källor. Kapaciteten beror på då på själva omvandlaren och detta leder till en något dyrare komponent.

Många aktiva omvandlare bygger på enkel och äldre hårdvara och fungerar för sådant som 1080p/60 eller kanske 4K/30. Har man andra krav måste man vara selektiv med vad man köper. Informationen är sällan tydlig och det kan bli en del köpa-testa-returnera-börja-om.