AMD Ryzen 5000 "Vermeer" dyker upp hos återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det finns väl ingen som riktigt vet om Warhol(Zen3+) kommer att bli AM5 eller ej. Raphael beräknades till 2022 sist jag såg (ett par månader sen).

Här https://forums.overclockers.com.au/threads/ryzen-6000-warhol-... spekuleras att Warhol blir AM4. Enbart spekulation dock men killen nämner lite noder och så.

Fast om det blir zen3+ på AM4 så det väl xt versioner vi lär se? Dvs samma cpuer med lite högre boost.

Permalänk

sugen på en Ryzen 5 5600X till nya, "släpa till jobbet speldatorn" men droppar prisen sjukt på Ryzen 5 3600 kanske jag snålar med en sån

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Är det lönt att ha fler än 6C 12T som gamer?
Eller har det börjat dyka upp spel som nyttar mer och mer trådar?

Det är samma cache i 5600 och 5800 väl? Skiljer bara 100 mhz i cpu?

8 kärnor är ett säkert kort. Alla spel görs till konsolerna, och de har 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Så då förväntas alltså Ryzen 5 5600X prestera bättre än en Ryzen 7 3700X?
För de har samma pris, och ingen skulle väl betala mer för sämre prestanda?

Det lär garanterat prestera bättre i singeltrådade laster men kan nog bli jämt skägg i flertrådat.
Saknar 2st kärnor men mycket bättre IPC och massa andra förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Sverige dyrast som vanligt.

Herregud detta eviga gnällande.
Sverige är dyrast därför att det är vad vi som samhälle har valt att prioritera - skatter för att finansiera välfärden. Sen lider vi dessutom av att vara ett såpass stort land som vi är med en förhållandevis liten befolkning vilket innebär att det kostar lite extra att hålla exempelvis infrastruktuen i Norrland fungerande.

Du har 2 val: Flytta någonstans där skatterna och priserna är lägre - eller delta aktivt i politiken och försök få till en förändring.
Blir så otroligt trött på att det här alltid ska tas upp och gnällas över.

OnT: Såg att flera påpekat en prishöjning för egen del är jag helt ok med att AMD sätter en ny standard MSRP - så länge det stannar här. Ser vi en ökning igen nästa generation så hoppas jag det biter dem i arslet, men baserat på deras tidigare bokslut och ekonomiska ställning kan det absolut vara läge för dem att kanske försöka få in lite mer cash i bolaget. Har vi tur åker den ökade marginalen direkt in i Radeon Group?

I vilket fall som helst så hoppas och tror jag att R5 5600 fortfarande kommer vara en riktig bang-for-the-buck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Fast säg att det blir en 20% prestandaökning, 12 kärnor, nya konsolerna har åtta lite lägre klockade 3000 serie cpuer, en 5900x lär räcka bra många år. De där fyra extra kärnorna är ju riktigt intressanta, 5800x känns ju bara sunkigt till det där priset...men om ett par veckor ser vi hur det ser ut i verkligheten.

Jepp och ja, lite beroende på användartypen så kan en 5900x räcka ett antal år.

Skrivet av Semjonov:

Fast om det blir zen3+ på AM4 så det väl xt versioner vi lär se? Dvs samma cpuer med lite högre boost.

Tror ej så; Ryzen 5 3600, 3600x och 3600xt är alla 'Matisse'.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Herregud detta eviga gnällande.
Sverige är dyrast därför att det är vad vi som samhälle har valt att prioritera - skatter för att finansiera välfärden. Sen lider vi dessutom av att vara ett såpass stort land som vi är med en förhållandevis liten befolkning vilket innebär att det kostar lite extra att hålla exempelvis infrastruktuen i Norrland fungerande.

Du har 2 val: Flytta någonstans där skatterna och priserna är lägre - eller delta aktivt i politiken och försök få till en förändring.
Blir så otroligt trött på att det här alltid ska tas upp och gnällas över.

OnT: Såg att flera påpekat en prishöjning för egen del är jag helt ok med att AMD sätter en ny standard MSRP - så länge det stannar här. Ser vi en ökning igen nästa generation så hoppas jag det biter dem i arslet, men baserat på deras tidigare bokslut och ekonomiska ställning kan det absolut vara läge för dem att kanske försöka få in lite mer cash i bolaget. Har vi tur åker den ökade marginalen direkt in i Radeon Group?

I vilket fall som helst så hoppas och tror jag att R5 5600 fortfarande kommer vara en riktig bang-for-the-buck

Det är inte så enkelt. Att priserna i Sverige är höga är inte bara på grund av vår höga moms och skatt. De flesta har väl märkt att kronans värde har sjunkit drastiskt den senaste tiden. Som jag läste någonstans är det i princip en medveten sänkning av en befolknings löner. Detta kan man enbart skylla regeringen för. De hävdar att det är bra för exporten med en svag krona och det är väl sant, men det innebär också att våra surt förvärvade pengar blir mindre värda.

Permalänk
Medlem

Om presenterade siffrorna stämmer så är inte AMD något "budgetmärke" längre utan "bäst för spel", och då är priserna motiverade tycker jag. Den extra inkomsten går använda till RnD så att de kan fortsätta hålla sig konkurrenskraftiga, vilket enbart är positivt.

Blir nog en 5900X för mig men ser ingen mening att köpa nu då mitt noderkort troligen inte får nytt UEFI med stöd för 5000-serien förrän tidigast i Januari, så jag avvaktar med köp tills dess.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vem väljer 8 långsammare kärnor över 12 för 1000kr? Känns ganska konstigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

De flesta har väl märkt att kronans värde har sjunkit drastiskt den senaste tiden.

Kronan har väl snarare stärkt sig senaste tiden?

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Vem väljer 8 långsammare kärnor över 12 för 1000kr? Känns ganska konstigt...

Det är nog lättare att tillverka en 5900X än en 5800X...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är inte så enkelt. Att priserna i Sverige är höga är inte bara på grund av vår höga moms och skatt. De flesta har väl märkt att kronans värde har sjunkit drastiskt den senaste tiden. Som jag läste någonstans är det i princip en medveten sänkning av en befolknings löner. Detta kan man enbart skylla regeringen för. De hävdar att det är bra för exporten med en svag krona och det är väl sant, men det innebär också att våra surt förvärvade pengar blir mindre värda.

Regeringen kan inte påverka kronas i så pass stor grad nu för tiden utan det är riksbanken som är politiskt oberoende som sätter vår penning politik vår minus ränta gjorde att kronans värde sjönk ganska rejält även med 0 ränta så är den inte speciellt attraktiva längre.

En svag kronan är positivt för exporten men finns också negativa aspekter med den och vår minus ränta var främst för att driva upp inflation.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vem väljer 8 långsammare kärnor över 12 för 1000kr? Känns ganska konstigt...

Kan vara bra & avvakta lite tester innan man bedömer produkters prestanda och eventuella prisvärdhet för olika målgrupper, det finns goda skäl att anta att 5800x kommer vara snabbare i den stora merparten spel än 5900x, detta pga hur de är uppbyggda, 5800x har en ensam CCD chiplet med en ensam CCX medans 5900x har dubbelt upp men två deaktiverade kärnor i varje CCD/CCX. Detta gör att 5900x potentiellt kommer vara långsammare i de flesta spel, om nu inte AMD gjort fantastiska framsteg med chiplet till chiplet latens sedan 3000 serien processorer.

Min poäng är att innan vi sett tester så är det bra att inte förutsätta att 5900x är bästa processorn för just gaming, det kan likagärna bli 5800x som tar den kronan. Om du då enbart spelar, så känns det väl om något rätt dumt att lägga 1000 kronor till för något som ger dig inget i det du tänkt nyttja det för.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av gashemi:

Känns som den enda som är värd att köpa är 5900x, för dom andra är det bättre att vänta på icke-x modeller eller 5700x.

Jag undrar om 5800x kommer vara bättre än 5900x med tanke på att det endast är ett kluster? Alltså mindre latenser?

Skrivet av Devil May Cry:

Tycker AMD verkar gjort ett riktigt bra jobb med dessa processorer men lite fult att första chansen de får att prissätta utan konkurrens så är det genast dyrare än vad de vanligtvis brukar göra.

Snacka om att förstå värdet av konkurrens och inte favorisera pga. personliga skäl.

Fult och fult, AMD är ingen förening som sysslar med välgörenhet utan ett vinstdrivande företag .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är inte så enkelt. Att priserna i Sverige är höga är inte bara på grund av vår höga moms och skatt. De flesta har väl märkt att kronans värde har sjunkit drastiskt den senaste tiden. Som jag läste någonstans är det i princip en medveten sänkning av en befolknings löner. Detta kan man enbart skylla regeringen för. De hävdar att det är bra för exporten med en svag krona och det är väl sant, men det innebär också att våra surt förvärvade pengar blir mindre värda.

Precis som du nämner så påverkar det bl.a export och import - penningpolitik handlar inte om att regeringen tycker det är kul att sänka befolkningens lön för att jävlas.

Att lyxartiklar som datorkomponenter blir en hundring dyrare skulle jag säga väger ganska lite i det stora hela men jag är inte tillräckligt insatt för att argumentera varken för eller emot sveriges penningpolitik, allt jag vet är att jag är trött på okonstruktivt gnällande

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag undrar om 5800x kommer vara bättre än 5900x med tanke på att det endast är ett kluster? Alltså mindre latenser?

Är väl bara att titta på test med 3000 serien tex 3300x (4 core ccx) vs 3600 (4+2 core ccx), Sweclockers har test på den. 3600 är väl typ alltid snabbare trots lägre clockspeeds i praktiken. Endast i teoretiska benchmarks vinner 3300x (pga högre klocks förmodligen).

5000 serien lär ju inte vara annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Sverige dyrast som vanligt.

Väljer gärna gratis studier och gratis sjukvård till alla våra invånare alla dagar i veckan än att få lite rabatt på min hobby

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Är väl bara att titta på test med 3000 serien tex 3300x (4 core ccx) vs 3600 (4+2 core ccx), Sweclockers har test på den. 3600 är väl typ alltid snabbare trots lägre clockspeeds i praktiken. Endast i teoretiska benchmarks vinner 3300x.

5000 serien lär ju inte vara annorlunda?

Å andra sidan har du 3300X (4) mot 3100X (2+2), där 3100X i t.ex. spel ofta är långt efter trots att det inte skiljer så mycket i klockfrekvens. Med 5000-serien får varje CCX åtta kärnor, så 5800X blir 8 medan 5900X blir 6+6. Jag misstänker att 5800X kommer slå 5900X i vissa spel, men 5900X vinner över lag tack vare att den har dubbelt så mycket L3-cache.

3600 har förresten 3+3, CCX:erna måste vara symmetriskt konfigurerade i Zen.

Permalänk

Man får ej diskutera politik här, men det är intressant att se vilken inställning folk har till datorteknik som att se det som lyxprodukter och hobbies. När datorer idag kan ses som vårt elnätverk och för många är det deras enda arbetsredskap. Precis som en lastbil är för en lastbilschaufför.. Ligger vi ej först inom datorteknik så kommer vi efter som nation.

Skrivet av Dumbullen:

Att lyxartiklar som datorkomponenter

Skrivet av sverre_b:

rabatt på min hobby

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man får ej diskutera politik här, men det är intressant att se vilken inställning folk har till datorteknik som att se det som lyxprodukter och hobbies. När datorer idag kan ses som vårt elnätverk och för många är det deras enda arbetsredskap. Precis som en lastbil är för en lastbilschaufför.. Ligger vi ej först inom datorteknik så kommer vi efter som nation.

Och om vi sen vänder på det hela så leder en svagare krona till att du lättare kan exportera dina tjänster / produkter.

Oavsett vad så är det hobbyisterna som drabbas och klagar över att den nya, häftiga, processorn kostar 100kr mer i Sverige än den gör i portugal. Det här handlar om lyxprodukter, inte lastbilar, och vi kommer inte hamna efter som nation pga detta.

Permalänk
Medlem

5900x eller 5950x får det bli till nya bygget. Vilket moderkort dock det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Hoppas det finns ett lager också den 5 November och inte bara förbeställningar.

är också grymt hypad över att kunna zippa upp filer snabbare

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av femkantig:

är också grymt hypad över att kunna zippa upp filer snabbare

Vet ej om du är ironisk. Men detta är en superviktig funktion, speciellt när man gör lösningar där det ingår mycket packning och upppackning av filer och denna process ligger i bakgrunden och tar resurser. Förutom detta är det tråkig dötid att vänta på en upppackning, men för många är det mest saker som man gjorde förr. Där det kunde ta timmar, speciellt på den tid då man packade upp filer som disketter.
För min del så väntar jag en hel del på packning idag, men det är ofta filer på en server och det är ofta slö san som är boven och inte cpun.

Skrivet av Dumbullen:

Oavsett vad så är det hobbyisterna som drabbas och klagar över att den nya, häftiga, processorn kostar 100kr mer i Sverige än den gör i portugal. Det här handlar om lyxprodukter, inte lastbilar..

Skriv likadant på ett lastbilsforum, kalla dem som klagar för hobbyister. Sedan får inte en marginell högre skatt någon större betydelse för något, men det är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man får ej diskutera politik här, men det är intressant att se vilken inställning folk har till datorteknik som att se det som lyxprodukter och hobbies. När datorer idag kan ses som vårt elnätverk och för många är det deras enda arbetsredskap. Precis som en lastbil är för en lastbilschaufför.. Ligger vi ej först inom datorteknik så kommer vi efter som nation.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vet ej om du är ironisk. Men detta är en superviktig funktion, speciellt när man gör lösningar där det ingår mycket packning och upppackning av filer och denna process ligger i bakgrunden och tar resurser. Förutom detta är det tråkig dötid att vänta på en upppackning, men för många är det mest saker som man gjorde förr. Där det kunde ta timmar, speciellt på den tid då man packade upp filer som disketter.
För min del så väntar jag en hel del på packning idag, men det är ofta filer på en server och det är ofta slö san som är boven och inte cpun.

Skriv likadant på ett lastbilsforum, kalla dem som klagar för hobbyister. Sedan får inte en marginell högre skatt någon större betydelse för något, men det är en helt annan sak.

Det är skillnad på en speldator och ett arbetsredskap. Ett arbetsredskap står oftast ett företag för.
Enklare att jämföra en speldator med en sportbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Å andra sidan har du 3300X (4) mot 3100X (2+2), där 3100X i t.ex. spel ofta är långt efter trots att det inte skiljer så mycket i klockfrekvens. Med 5000-serien får varje CCX åtta kärnor, så 5800X blir 8 medan 5900X blir 6+6. Jag misstänker att 5800X kommer slå 5900X i vissa spel, men 5900X vinner över lag tack vare att den har dubbelt så mycket L3-cache.

3600 har förresten 3+3, CCX:erna måste vara symmetriskt konfigurerade i Zen.

Precis, det blir dock lite intressant vad dem gör med CCX där bara 4 kärnor når specs, kanske blir det en 5800/5700G med 4+4 och en 5500X med 4+0, eller så går dem alla åt till 5400G eller vad de nu kommer kalla APU'erna.
För att inte tala om dem med 3+3 som 5600/5600G.
2+2 som 5200G och 3+0 borde kanske bli Athlon 5000G.
Jag får dock känslan av att AMD inte kommer vilja sälja fler APU'er till DIY marknaden för att sälja fler GPU'er.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Sverige dyrast som vanligt.

Fun fact. Traditionellt så har svenska priser på hårdvara inte varit överdrivet dyrare än ute på kontinenten.. så "som vanligt" är sällan "som vanligt" i detta fallet. Det är helt enkelt så att priserna på hårdvara gått upp de senaste 5 åren.

Skrivet av nitco:

Man blir ju riktigt sugen på att privatkopiera in en cd-skiva i L3 cachen rätt ifrån modermodemet i protest mot copyswede och alla andra banala skatter som höjer priset i Sverige.

Allt du betalar i form av skatter är moms.. och liknande system finns i stora delar av världen. Varken Copyswede eller diverse miljöskatter behöver du betala eftersom L3 Cache inte räknas som lagringsbart medium och är därför inte belagd med privatkopieringsavgift.

Skrivet av Zoxx0:

Vilken ska man ha för bara gaming? Är det 5900x som är direkt konkurrent mot 10900k? De kostar ju samma ^^

Prissatt snarlikt ja.. men 5900X är marknadsförd som både spelprocessor och för den som gör andra saker som streaming och komprimering.

Skrivet av magma86:

Kan utvecklarna verkligen använda alla kärnor och trådar i PS5 samt XBSX? Går det inte åt en kärna till os? Dessutom är klockfrekvenserna per kärna på t ex en PS5 långsammare än en ryzen 5 3600 (PS5: 3,5 GHZ max kontra 3600: 3,6 - 4,2 GHZ).

Delar av ram och en kärna är låst till OS ja. Däremot är PS5 klockfrekvenser dynamiska. De hoppar alltså mellan 3,5 GHz och högre frekvenser vid last.. precis som vilken annan modern CPU som helst.

Skrivet av Shockwave:

Så då förväntas alltså Ryzen 5 5600X prestera bättre än en Ryzen 7 3700X?
För de har samma pris, och ingen skulle väl betala mer för sämre prestanda?

Betydligt högre IPC så ja?

Skrivet av SuLioS:

8 kärnor är ett säkert kort. Alla spel görs till konsolerna, och de har 8.

Tekniskt sett har de sju lediga kärnor för spel eftersom en är låst till OS. Precis som delar av minnet är det. Sedan har vi ju det faktum att konsoler haft åtta kärnor sedan PS3 och ändå inte drivit på utvecklingen något nämnvärt utan det är snarare mainstreamsegmentet hos PC som drivit den framåt.

Skrivet av Ceji:

Det är inte så enkelt. Att priserna i Sverige är höga är inte bara på grund av vår höga moms och skatt. De flesta har väl märkt att kronans värde har sjunkit drastiskt den senaste tiden. Som jag läste någonstans är det i princip en medveten sänkning av en befolknings löner. Detta kan man enbart skylla regeringen för. De hävdar att det är bra för exporten med en svag krona och det är väl sant, men det innebär också att våra surt förvärvade pengar blir mindre värda.

Sorry men stämmer inte riktigt. Kursvärdet på kronan har konstant gått uppåt sedan i maj.

Dessutom har regeringen NOLL inflytande på penningpolitiken. Det har enkom riksbanken. Inte heller är den länkad till lönepolitiken i Sverige.

Skrivet av medbor:

Vem väljer 8 långsammare kärnor över 12 för 1000kr? Känns ganska konstigt...

Orsaken är enkel. Ju fler CCX-kluster ju högre latens i kommunikationen mellan sagda kluster = sämre prestanda.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man får ej diskutera politik här, men det är intressant att se vilken inställning folk har till datorteknik som att se det som lyxprodukter och hobbies. När datorer idag kan ses som vårt elnätverk och för många är det deras enda arbetsredskap. Precis som en lastbil är för en lastbilschaufför.. Ligger vi ej först inom datorteknik så kommer vi efter som nation.

Ditt argument håller inte. Sverige varken går framåt eller bakåt när det gäller teknologi pga. prissättningen på Ryzens processorer i detta land. Framförallt när det är mjukvaran och dess support som äter upp majoriteten av budgeten. Inte heller brukar de som faktiskt har datorteknik som jobb sitta utan komponenter utan dessa brukar förses av arbetsplatsen. Kort och gott. Dessa processorer är nästan uteslutande hobbyverksamhet med en liten klick av jobb..

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skriv likadant på ett lastbilsforum, kalla dem som klagar för hobbyister. Sedan får inte en marginell högre skatt någon större betydelse för något, men det är en helt annan sak.

Vet inte varför du är så fixerad vid just lastbilar men jag tvivlar att det sitter många i dessa forum som har en hobby att köra omkring med typ Postens lastbilar. Och att kalla dem hobbyister tror jag inte de som är det bryr sig så mycket om faktiskt. De flesta kan faktiskt ta det som en komplimang.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vem väljer 8 långsammare kärnor över 12 för 1000kr? Känns ganska konstigt...

Tror de flesta skulle köpa 8 långsammare kärnor för en lusentapp. Rätt bra pris för en åttakärnig prolle. Vore konstigt annars

Permalänk
Medlem

Om det nu stämmer att de nya processorna presterar som AMD verkar hävda, runt 30% bättre än tidigare motsvarigheter, så kan jag inte förstå varför en del tycker att de nya priserna är för höga? En 3800X kostar idag runt 4000 kr, nya 5800X ryktas kosta 5000 kr, skillnaden där i pris är 20%. Samt att en 3900X kostar 5200 kr, och den nya 5900X ryktas kosta 6000 kr, då är prisskillnaden i procent lägre än så. 30% bättre prestanda för 15-20% högre pris är väl ändå ganska prisvärt, förutsatt att priset och prestandan stämmer?

Sen ryktas 5950X kosta endast 600 kr mer än 3950X. Enda cpu:n som möjligen känns lite dyr är isåfall 5600X som höjer priset med 50% jämfört med den populära 3600-cpu:n.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Inaktiv

Priserna ligger ungefär där Zen 2 3000-serien låg vid lanseringen. 3900X kostade runt 6000kr, mitt ex kostade 5890kr och var lägsta priset vid lanseringen.

Denna runda verkar motsvarighet till 3700X saknas samt att X modeller listas och inte icke-X.

Sugen på att uppgradera till 5900X men får se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Nä men är det inte dags att pensionera sin 2500K nu eller vad säger ni? 😁